Gå til innhold

Hente valp i Sverige, hva gjør man?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal nok ta fly fra Oslo gardermoen til stockholm for å hente en valp. Så retur igjen.

Hvordan går jeg frem? Hva med flybur? Link? Hvilket flyselvskap er best for valper? Skal ha valpen i kabinen da den er under 8 kilo når jeg får henne. Hva gjør jeg det med å tolle hunden?

Hva gjør man annerledes med å fly med valp enn å ikke fly med noen dyr? Noe jeg bør være OBS på?

Hvordan blir det med pass og vaksinasjoner? Har hørt at valper under tre måneder ikke trenger, men jeg husker ikke hva de ikke trenger.? Hva gjør jeg med ormkuren som man må få en vetrinær til å skrive under på at den er tatt?

Til dere som har tatt fly med valp: Kan dere beskrive alt hvordan ting foregår, gjerne inn til hver minste detalj. Jeg er usikker på hvordan det bør gjøres og er redd for å gjøre feil. Redd for å ikke gjøre det lovlig og at de tar valpen fra meg :(

Anonymous poster hash: 01d80...841

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsker gjerne link til godkjente billige flybur billigst mulig.

Skrevet

Hvor betaler jeg toll avgiften når jeg skal fly fra Stockhold til gardermoen med en ny valp kjøpt? Hvordan omregestrerer jeg valpen fra SKK til NKK og hvor gjør jeg dette?

Skrevet

Tror faktisk jeg heller ville anbefalt å kjøre selv om det tar lang tid. Vi kjøpte valp i Danmark, og vurderte fly. Til slutt bestemte vi oss for å kjøre i stedet. Det blir jo svært stressende for den lille å ta fly med mye støy og mennesker rundt seg, og den også akkurat har reist fra "familien" sin. Med bil satt jeg baki sammen med valpen vår. Hun sov mye, pep litt, og ellers var det jo greit å få luftet henne når hun måtte tisse etter å ha sovet.

Oppdretter hadde gjort alt i stand med pass, papirer på ormkur og vaksinasjoner, så hun trengte først neste vaksine da hun var 12 uker tror jeg det var. Fortollet på grensen, du må vel i så fall gjøre det på Gardermoen. Det er fort og enkelt gjort.

Vel hjemme i Norge omregistrerte vi chip over til norsk nummer og omregistrerte henne til NKK.

Skrevet

Jeg vil være uenig her. Jeg tok fly fra DK til Norge med valp og eneste pipingen jeg hørte var når vi skulle lande og da hadde jeg selv vondt i ørene. Valpen ble luftet før vi kjørte til flyplassen og på nærmeste sted å lufte før flyplassen.

For å innføre valp under 3 mnd må du søke mattilsynet info her: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/Innf_rsel_av_hundevalper_og_kattunger/innforsel_av_hundevalper_yngre_enn_tre_maaneder.5837

Med hund i kabinen vil jeg anbefale et stoffbur og ikke hardt bur da buret må plasseres som vanlig bagasje under setet under take off og landing. målene som oppgis er:

Dimensjonene SAS og Widerøe oppgir er:
Widerøe - Maksimum størrelse er L 40 x B 25 x H 20 cm.

SAS - Maksimum størrelse er L 40 x B 25 x H 23 cm.

Hos norwegian gjelder samme vektprinsippet (8 kg), mens dimensjonene er marginalt forskjellige:
Norwegian - Maksimum størrelse er L 43 x B 31 x H 20 cm.
(hentet fra hundesonen.no, der kan du også lese tråden "hjelp jeg skal ut å fly med hunden min" i underforumet hundeprat)
Målene blir ikke korrigert på centimeteren, men ikke kjøp en bag med 5 cm avvik og tro du får den igjennom, de kan plutselig være strenge en dag.

Du må gå på rødt når du kommer til tollen og der skal du betale 25% av vanlig kjøpesum på dyret i moms.

Hvordan vi gjorde det step by step.

Søking til mattilsynet.

Her sendte vi inn en søknad, detaljene skal stå på linken til mattilsynet og du logger inn via Difi ellerno tror jeg. Jeg husker ikke alt dette så godt da jeg fikk hjelp av foreldre. Vi fikk svar etter ca en mnd som er vanlig behandlingstid.

Vaksinering, pass og attester var i orden til vi hentet valpen, det vil nok din oppdretter også hjelpe til med.

Booking av fly må du gjøre så tidlig som mulig og gi beskjed TYDELIG at du skal ha med hund i kabinen. (info om dette finner du på ditt flyselskap sine hjemmesider eller ved kundeservice)

Vi kjørte til flyplassen, hunden fikk selv gå igjennom sikkerhetskontrollen mens buret ble sendt igjennom rønken greia. Vi fant gaten med en gang og ventet der i ca 60 min før det var boarding, greit å være tidlig ute i tilfelle det skjer noe. Valpen ble kosemost av alle ansatte vi møtte på og tisset på gulvet. Vi hadde bare servietter så ble litt flau over seig tisseflekk, greit å ha med våtservietter!

Vi fikk gå inn først (av hele 5 stk! wuhu!) og plasserte valpen på gulvet, valpen sovnet fort og sov gjennom hele takeoff og flighten, pep litt under landing, men da var det vondt i ørene på meg og.

Av flyet og rett i tollen da vi bare hadde håndbagasje, der gjorde jeg flere totale bommerter. Den første var at det ikke sto fødselsdato i passet, reddet meg inn ved at jeg hadde DKK stamtavlen med og der sto det fødselsnr. Den andre bommerten var at jeg trodde man skulle betale moms av det du selv betalte for hunden. Jeg fikk valpen i gave og trodde jeg ikke skulle betale noe. Jeg overtale tolleren til at det var rett, men fant ut i ettertid at uansett hvor lite man egentlig betalte så skulle man betale toll av "vanlig pris" på valp. (tror det kan være noen andre regler om du har fått avlsag pga avlsfeil på hunden).

Ute av tollen var vi frie og franke og en kort kjøretur unna hjemme. :)

Dette ble litt rotete, men hvis du har konkrete spørsmål så kom med dem! :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...