Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vi er ett kjærestepar i 20 årene som ønsker å starte prøvingen med å bli gravid om ett års tid. Min mann har fast jobb, men jeg jobber i helsevesenet. Jeg har ett 60% vikariat ut 2013 bare, og når dette er ferdig har jeg en 30% stilling (helg og noen andre vakter fast), og er selvsagt fortsatt ringevikar.
Men det jeg lurer på er, hva hvis jeg ikke har fått mer fast da vi blir gravide ? Hvordan fungerer det med permisjon? 30% stilling er ikke akkurat mye betalt, så får jeg noe mer betalt? Har skjønt at de som ikke har fast stilling, blir tatt utgangspunkt i de siste mnd. de har jobbet. Blir jeg også det da? Jobber så og si 100% da jeg bare blir ringt til. Har spurt på jobben ,men får ikke ordentlig svar som jeg skjønner meg på. :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får for det du faktisk har jobbet, ikke for stillingsprosenten du har.

Skrevet

Ja du får for det du har jobbet :)

Men vil du virkelig begi deg ut på noe så stort uten å ha en fast jobb å gå tilbake til? Det er ikke noe lettere å få seg jobb når man også har barn å ta seg av, man kan jo ikke være like fleksibel lenger hvis ikke mannen din kan være veldig fleksibel.

Vil ikke fortelle deg hva du skal og ikke skal gjøre, men jeg slet aldri med å få meg jobb før jeg fikk barn, nå som jeg har barn er det kjempe vanskelig siden jeg har et så stort ansvar hjemme også. Tenk så mye bedre å gå i permisjon og vite at når den er over så har du en fast jobb å gå tilbake til. Også mtp å ha opparbeidet seg rett til sykepenger om noe skulle skje

• Liker 2
Skrevet

I noen yrker er det rett og slett så vanskelig å få jobb at man må vente mange år. Samtidig jobber man gjerne fullt som vikar eller ringevikar. Da tenker jeg at man må ta den avveiingen, om hvor store sjansene er for å få jobb etter permisjonen, og om man eventuelt klarer seg med én inntekt + dagpenger. Man får jo rett på dagpenger etter permisjon.

• Liker 2
Skrevet

De færreste i helsevesenet har fast jobb, samme med endel andre yrker - så å vente på fast jobb er for mange umulig.

Jeg kjenner og mange i min bransje med fast jobb som mistet jobben sin ved nedmebanninger, så fast jobb er langt mindre sikkert enn man skulle tro.

Men for å svare:

Du får det du faktisk har jobbet.

Anonymous poster hash: 58275...007
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke fast jobb men går ut i permisjon om 4 dager. Ble ikke planlagt gravid. Jeg har jobbet ca 100% som vikar lenge så null problem. Poenget er at man har jobbet 6 av de siste 10 mnd før man går ut i perm, og tjent tilsammen minst ca 45.000.

Får du ikke nok vakter så ring rundt og få vakter en el to andre plasser og. Men siden du er såpass ung ville jeg heller søkt på faste jobber og begynne prøvingen når du har fått fast jobb. Det var det vi hadde avtalt, selv om vi er 31 år. Fast jobb er en fordel å ha etterpå og, et barn koster jo.

Skrevet (endret)

Takk for alle svar :)
Er fult klar over at det å ha fast jobb lønner seg og jeg håper jo på det, men som andre her sier så er det faktisk ikke bare bare i helsevesenet. Så vaglet er jo selvsagt å vente på fast jobb som kanskje ikke skjer før det faktisk er for sent å få barn. Og jeg har jo noe fast, og er ikke noe problem med å fortsette å få vakter etter barn. Men selvsagt skal vi veie for og i mot. Men ville gjerne høre hvordan det var hvis jeg ikke får noe fast. Og jeg har rett til sykepenger hvis jeg blir syk som alle andre :)
Ts

Endret av Sille4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...