jen91 Skrevet 28. september 2013 #1 Skrevet 28. september 2013 Fransk bulldog eller Boston Terrier? Vi er et samboerpar på 22 og 26 år som ønsker å kjøpe oss en hund, da vi nå har bodd sammen i flere år og synes det er på tide med et nytt familiemedlem. Vi har begge erfaring med hund, da foreldrene mine har en welsh springer spaniel på 5 år og min samboer er oppvokst med to schæfere. Da vi iblant passer denne Welsh Springer Spanielen, er det viktig for oss at vårt nye familiemedlem vil kunne omgås denne. Man har jo ingen garanti, men stort sett blir vel de fleste gode venner. Vi ønsker en middels til liten hund, men som er litt tøff og med litt "fart og sprell". Og den må gjerne trenge middels mosjon. Den må være glad i mennesker og lojal. Vi vurderer enten Fransk Bulldog eller Boston terrier. Noen som har erfaring med disse? og hvordan er det med helsen til disse? har lest litt forskjellig.
Tabris Skrevet 28. september 2013 #2 Skrevet 28. september 2013 Begge disse er jo flatneseraser, noe jeg ville tenkt meg to ganger om før jeg kjøpte. 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #4 Skrevet 28. september 2013 Søstra til kjæresten min har en Fransk Bulldog, er artige hunder iallefall, med futt i Anonymous poster hash: 146c6...e58
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #5 Skrevet 28. september 2013 Begge disse er jo flatneseraser, noe jeg ville tenkt meg to ganger om før jeg kjøpte. Hva betyr det at de er flatneseraser? Anonymous poster hash: d0445...023
Tabris Skrevet 28. september 2013 #6 Skrevet 28. september 2013 Hva betyr det at de er flatneseraser? Anonymous poster hash: d0445...023 Det betyr at de kan slite med pusten. Pga flat/inntrykket nese så kan de også ha problemer med å puste, noe som gjør at de sliter mer enn andre hunder i varmt vær, under mosjon og ved stress. Vi mennesker synes det er "søtt" med hunder som har flat nese, men det fører til mye lidelser hos hundene. http://en.wikipedia.org/wiki/Brachycephalic_syndrome 2
Gjest pærecider Skrevet 28. september 2013 #7 Skrevet 28. september 2013 Begge de rasene er fine, men som nevnt over her, ville tenkt meg godt om før du kjøper en slik en. Siden de har flate neser, så er det mange som sliter med varme, snorking og pusting pga altfor trange nesehuler. I tillegg kommer risikoen for hudproblemer pga hudfoldene i ansiktet deres, man må gjerne gå over foldene og rense litt innimellom. Ingenting galt med personlighetene deres, de er morsomme hunder, men hvis dere absolutt vil ha en slik hund, gå for en seriøs oppdretter som fokuserer på hundenes helse, som har avlet på hunder som ikke er så flattrykte i fjeset. Er vondt å se en hund som peser i varmen eller etter å ha løpt litt fordi de ikke får puste ordentlig. Enkelte individer må til og med opereres for å få fri luftpassasje.
Sugerøret Skrevet 29. september 2013 #8 Skrevet 29. september 2013 Disse rasene sliter enormt pga elendig avl.De har ikke neser som gir nok luftpassasje ,mange må faktisk opereres slik at de kan løpe..! Feil avling over mange år har ødelagt rasene. Finn heller noen andre mer friske raser å satse på.Du må ha forsikring på en hund, og disse rasene har så mange feil at du må ute med mye mer til forsikring ,samt mye blir ikke dekket av forsikringsselskapet pga massive feil hos rasene
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #9 Skrevet 29. september 2013 Uetisk. Disse dyrene går rundt med ubehag hele livet. Bruker du penger på en slik hund, støtter du avlen, noe som innebærer at flere hunder vil bli avlet frem, og mer lidelse vil skje. Anonymous poster hash: 9d0de...83c 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #10 Skrevet 29. september 2013 Dvergschnauzer! Hold deg borte fra "feilavlede" Anonymous poster hash: 8103f...e65
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2013 #11 Skrevet 29. september 2013 Dvergschnauzer! Hold deg borte fra "feilavlede" Anonymous poster hash: 8103f...e65 Eller Dvergpincher.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #12 Skrevet 30. september 2013 Uetisk. Disse dyrene går rundt med ubehag hele livet. Bruker du penger på en slik hund, støtter du avlen, noe som innebærer at flere hunder vil bli avlet frem, og mer lidelse vil skje. Anonymous poster hash: 9d0de...83c Pisspreik. Det er INGEN hunderaser i Verden som ikke har sykdommer på rasen sin. Folk henger seg så j*vlig opp i at bikkjene har flate tryner. "Ååå, stakkars dem, de får ikke puste, hunder med lange neser er mer verdt" osv. Dritt lei av det. De fleste flatnesehunder har det bra. De er harmoniske og fornøyde. Skjerp dere! Kan dere ikke med en gang gå til det skrittet å si at man ska la være å kjøpe kjæledyr fordi det kan hende, en eller gang i løpet av livet til kjæledyret, at det blir sykt? Noen idioter tror visst at med en gang det står listet opp en eller flere sykdommer på en rase, betyr det automatisk at hunden har eller får en av de sykdommene. Eller skavankene. Smarte mennesker skjønner at det ikke stemmer. Til TS: ville gått for Fransk Bulldog dersom du ikke ønsker å være veldig aktiv.. Selv har jeg Boston terrier, det er litt mye energi, eller veldig mye energi. Mest hyperaktive hunden jeg har vært borti i allefall. Og nei, han har verken pusteproblemer, øyeproblemer eller andre skavanker. Gurimalla, så merkelig aøtså! Det står jo på wikileksikon at de skal ha det... Anonymous poster hash: 406f2...880
flow Skrevet 30. september 2013 #13 Skrevet 30. september 2013 Selv om ikke din har det, så betyr det ikke at det ikke er et problem for rasen! Ja, stort sett alle raser har sykdommer eller plager man bør se etter. Man skal alltid skjekke slekten til hunden, spørre oppdretter osv. Men det er ikke å komme bort fra at dette er raser som sliter med øyne og pusting. Selvsagt er noen mer plaget enn andre. Jeg ville tenkt meg om to ganger, og iallefall vært ekstra kritisk til og skjekke opp helsen til foreldre, besteforeldre og eventuelle søsken/halvsøsken. 1
Sugerøret Skrevet 30. september 2013 #14 Skrevet 30. september 2013 Pisspreik. Det er INGEN hunderaser i Verden som ikke har sykdommer på rasen sin. Folk henger seg så j*vlig opp i at bikkjene har flate tryner. "Ååå, stakkars dem, de får ikke puste, hunder med lange neser er mer verdt" osv. Dritt lei av det. De fleste flatnesehunder har det bra. De er harmoniske og fornøyde. Skjerp dere! Kan dere ikke med en gang gå til det skrittet å si at man ska la være å kjøpe kjæledyr fordi det kan hende, en eller gang i løpet av livet til kjæledyret, at det blir sykt? Noen idioter tror visst at med en gang det står listet opp en eller flere sykdommer på en rase, betyr det automatisk at hunden har eller får en av de sykdommene. Eller skavankene. Smarte mennesker skjønner at det ikke stemmer. Til TS: ville gått for Fransk Bulldog dersom du ikke ønsker å være veldig aktiv.. Selv har jeg Boston terrier, det er litt mye energi, eller veldig mye energi. Mest hyperaktive hunden jeg har vært borti i allefall. Og nei, han har verken pusteproblemer, øyeproblemer eller andre skavanker. Gurimalla, så merkelig aøtså! Det står jo på wikileksikon at de skal ha det...Anonymous poster hash: 406f2...880 jøss,har du NOEN kunnskaper om rasen bortsett fra at du liker den? ALLE vet at dette er utsatte raser,med masse feil avling-Bevist feil avling! En hund som fungerer nesten og du friskmelder alle individer. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #15 Skrevet 30. september 2013 Pisspreik. Det er INGEN hunderaser i Verden som ikke har sykdommer på rasen sin. Folk henger seg så j*vlig opp i at bikkjene har flate tryner. "Ååå, stakkars dem, de får ikke puste, hunder med lange neser er mer verdt" osv. Dritt lei av det. De fleste flatnesehunder har det bra. De er harmoniske og fornøyde. Skjerp dere! Kan dere ikke med en gang gå til det skrittet å si at man ska la være å kjøpe kjæledyr fordi det kan hende, en eller gang i løpet av livet til kjæledyret, at det blir sykt? Noen idioter tror visst at med en gang det står listet opp en eller flere sykdommer på en rase, betyr det automatisk at hunden har eller får en av de sykdommene. Eller skavankene. Smarte mennesker skjønner at det ikke stemmer. Til TS: ville gått for Fransk Bulldog dersom du ikke ønsker å være veldig aktiv.. Selv har jeg Boston terrier, det er litt mye energi, eller veldig mye energi. Mest hyperaktive hunden jeg har vært borti i allefall. Og nei, han har verken pusteproblemer, øyeproblemer eller andre skavanker. Gurimalla, så merkelig aøtså! Det står jo på wikileksikon at de skal ha det...Anonymous poster hash: 406f2...880 Dårlig samvittighet, eller? "Because all brachycephalic breeds have varying degrees of the predisposing anatomical features of airway obstruction, even if it is subclinical, it is appropriate to treat all brachycephalic breeds as having the potential for upper airway obstruction" http://www.frenchbulldogclubnsw.asn.au/frenchie_health.html Det finnes (selvsagt) hunderaser som er friskere enn andre, grunnet anatomi, og genetikk generelt. Typisk sunne raser, er spisshundraser og andre med naturlig, ikke-ekstrem kroppsform. Typisk usunne raser, er raser med ekstremt fordreide proposjoner eller anatomiske trekk, slik som schäfer (bakbein/hofter), bulldogtyper (øyne/nese), kjemperaser (ledd), dachs ol (rygg og bein), osv, osv. Det er egentlig ganske lett å se på en hund om den generelt sett kan forventes å holde seg frisk. Desto mindre den ligner en ulv, desto større sjanse er det for at de unaturlige kroppstrekkene vil medføre problemer. Common sense. Det finnes alltid unntak selvsagt, men å si at alle hunderaser har like forutsetninger for å ha et sunt og behagelig, langt liv, det er "pissprek" det.... Anonymous poster hash: 9d0de...83c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå