Gå til innhold

Aap og egen bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 24 år, alvorlig ME syk og bor hjemme hos mor og far..

Jeg begynner å bli ganske klar for å finne meg et eget sted å bo, men med 10 500 i mnd, blir det neppe noe luksus liv..

Et ok bosted vil nok fort koste 7-9000 og da lurer jeg på hvordan i alle dager jeg skal overleve. Oppsparte penger varer jo ikke evig.

Jeg har dessverre ikke høy utdannelse, rakk bare å gjennomføre Vgs og jobbe 5 mnd som lærling..

Hvordan klarer man seg økonomisk?

Har man rett på andre ytelser enn aap?

Får man noen form for boliglån med aap?

Eller må jeg bare fortsette å bo hos foreldre for "evig"?

Anonymous poster hash: 02047...ef5

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan søke boligstøtte...

Men får du virkelig ingen ok steder for under den summen altså!? :klo:

Bor du i Oslo da eller?

ME er noe ubeskrivelig stort herk! Ønsker deg god bedring og håper at du plutselig en dag er frisk igjen! Jeg har hørt om flere tilfeller hvor det har skjedd (er nok noe behandling som har forårsaket det da selvfølgelig)

Endret av NozMonster
Skrevet

Du har rett på bostøtte. Sjekk bostøttekalkulatoren på www.husbanken.no. Jeg har minstesats AAP, leier leilighet og sparer en del hver mnd. Det er ikke umulig :)

Anonymous poster hash: 69c11...26f
Skrevet

Søk om å få Ung ufør-tillegget. Ettersom du har alvorlig grad burde det kvalifisere.

Du kan søke Bostøtte. Det får du ikke hvis du har formue. F.eks. bil.

Du kan søke kommunal bolig for å slippe depositum hvis du ikke har oppsparte midler.

Du kan søke om å få bo på et sted i kommunen for folk som er syke. Det er ofte en del eldre, men noen ganger er det folk med kroniske sykdommmer. Dette er jo da et tilbud istedetfor hjemmesykepleie, hjemmehjelp eller BPA.

Vil også anbefale deg å flytte en stykke ut av sentrum. Der er prisene mye lavere. Du kan søke om TT-kort og trygdebil om det skulle være et behov. Ellers har du krav på å få drosje til og fra lege eller behandling dersom du er for syk til å benytte kollektiv transport hvilket man jo et når man har alvorlig ME.

Vurder også hvilke tilbud kommunene i nærheten har, ville du fått høyere bostøtte eller flere timer med BPA i en annen kommune?

Anonymous poster hash: d9b0e...da8

• Liker 1
Skrevet

Angående boliglån så er det veldig sjeldent at enslige med minstesats AAP får det, men om du har nok egenkapital er det jo mulig. Du kan eventuellt søke om Startlån, men da kreves det ofte Uføretrygd.

Skrevet

Du kan søke Bostøtte. Det får du ikke hvis du har formue. F.eks. bil.

Joda, du får bostøtte selv om du har formue, den blir bare redusert i grad med hvor stor formue man har. Jeg har mye formue, og får bostøtte likevel fordi jeg har lav inntekt.

• Liker 1
Skrevet

Joda, du får bostøtte selv om du har formue, den blir bare redusert i grad med hvor stor formue man har. Jeg har mye formue, og får bostøtte likevel fordi jeg har lav inntekt. Anonymous poster hash: 69c11...26f

Det er ganske tydelige regler som gjelder for hvor mye man kan eie før man ikke får bostøtte. Om man eier sin egen bolig må den har grasalt lav likninsverdi for at man skal kunne motta bostøtte. Om man eier en campingvogn som gjerne ikke er verdt så mye er det nok enklere å komme under grensen. Ettersom TS har en alvorlig sykdom hvor man som regel er totalt avhengig av rullestol gikk jeg bare utifra at hun eventuellt hadde en rullestoltilpasset bil som jo har en høyere likningsverdi enn en vanlig bil.

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske tydelige regler som gjelder for hvor mye man kan eie før man ikke får bostøtte. Om man eier sin egen bolig må den har grasalt lav likninsverdi for at man skal kunne motta bostøtte. Om man eier en campingvogn som gjerne ikke er verdt så mye er det nok enklere å komme under grensen. Ettersom TS har en alvorlig sykdom hvor man som regel er totalt avhengig av rullestol gikk jeg bare utifra at hun eventuellt hadde en rullestoltilpasset bil som jo har en høyere likningsverdi enn en vanlig bil.

Jeg har formue i form av penger på konto. Både i følge bostøttekalkulatoren og i følge de pengene jeg faktisk får fra Husbanken, så får jeg penger, det er bare litt mindre enn om jeg ikke hadde hatt formue.

Skrevet (endret)

Bostøtte er nok lurt å søke.

Endret av breiflabb
Skrevet

Joda, man kan leie rimeligere her, men da blir jo også str deretter.

12 Kvam bofellesskap koster 3-4000, men jeg vil helst bo alene.. Hybler i "mitt" område er det lite av.

P.g.a sykdommen vil jegjo gjerne holde meg innenfor det område jeg pr i dag bor i:)

Takk for svar, da har jeg noe å gå etter:-)

TS.

Skrevet

Hvorfor vil du holde deg innenfor samme område? Mange blir overrasket når de flytter at tilbudet fra kommunene er utrolig forskjellig. Jeg vil virkelig råde deg til å undersøke hvor du kan få best hjelp.

En jeg kjenner fikk ikke BPA da hun bodde i en AP styrt kommune, hun flyttet så til en H styrt kommune og fikk innvilget BPA helt uten at sykdommen eller legeerklæringen var endret.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor vil du holde deg innenfor samme område? Mange blir overrasket når de flytter at tilbudet fra kommunene er utrolig forskjellig. Jeg vil virkelig råde deg til å undersøke hvor du kan få best hjelp.

En jeg kjenner fikk ikke BPA da hun bodde i en AP styrt kommune, hun flyttet så til en H styrt kommune og fikk innvilget BPA helt uten at sykdommen eller legeerklæringen var endret.

Tja, hun er alvorlig syk, har anntagligvis en lege, NAV-behandler etc hun er fornøyd med og foreldrene bor der. Tenker det er en god grunn jeg.

Anonymous poster hash: e1ff0...de1

• Liker 1
Skrevet

Tja, hun er alvorlig syk, har anntagligvis en lege, NAV-behandler etc hun er fornøyd med og foreldrene bor der. Tenker det er en god grunn jeg. Anonymous poster hash: e1ff0...de1

Hun kan jo beholde fastlegen og foreldrene selvom hun flytter.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er 24 år, alvorlig ME syk og bor hjemme hos mor og far..

Jeg begynner å bli ganske klar for å finne meg et eget sted å bo, men med 10 500 i mnd, blir det neppe noe luksus liv..

Et ok bosted vil nok fort koste 7-9000 og da lurer jeg på hvordan i alle dager jeg skal overleve. Oppsparte penger varer jo ikke evig.

Jeg har dessverre ikke høy utdannelse, rakk bare å gjennomføre Vgs og jobbe 5 mnd som lærling..

Hvordan klarer man seg økonomisk?

Har man rett på andre ytelser enn aap?

Får man noen form for boliglån med aap?

Eller må jeg bare fortsette å bo hos foreldre for "evig"?

AAP blir ikke gitt for evig, som du vet.

Jeg tenker at det sikkert er lurt å vente med boliglån, visninger og styr, til du blir "avklart".

Det er bedre for deg å vite nøyaktig hva du har å rutte med i årene fremover, og det er vanskelig nå når du er på AAP.

Anonymous poster hash: 6d9cb...961

• Liker 1
Skrevet

Hva er BPA?

Skrevet

Hun kan jo beholde fastlegen og foreldrene selvom hun flytter.

Joda, men det blir lengre reisetid og foreldrene rekker kanskje ikke å stille opp så mye som de kunnet om hun var "nabo".

Anonymous poster hash: e1ff0...de1

Skrevet

Hva er BPA? Anonymous poster hash: 6d9cb...961

Borger-/brukerstyrt personlig assistent. Kommunal ytelse. Gratis for brukeren. Man får tildelt et visst sntall timer utifra frunksjonsgrad (ikke diagnose), så kan man selv velge hva man vil bruke BPAen til. Husstell, dusjing, kjøring til og fra lege eller familieselskap osv. Man ansetter selv slik at det er én fast person som du kjenner, helt motsatt av hjemmehjelp der. Tanken bak er at alle med nedsatt funksjonsevne skal kunne leve så normalt som mulig med BPA. Mange kunne ikke klart å jobbe hvis de ikke hadde hatt BPA f. Eks.

Skrevet

AAP blir ikke gitt for evig, som du vet. Jeg tenker at det sikkert er lurt å vente med boliglån, visninger og styr, til du blir "avklart". Det er bedre for deg å vite nøyaktig hva du har å rutte med i årene fremover, og det er vanskelig nå når du er på AAP. Anonymous poster hash: 6d9cb...961

Jeg får ny avklaring iløpet av okt/nov.

Har jo gått på aap siden Jan 10, så vet ikke hvordan det blir fremover..

Men vet at mange unge med ME ikke får ufør så lett.. Hjelper heller ikke meg at fastlegen mente det var nok med hennes vurdering..

Som om det ikke er nok å være syk, så blir man sykere av systemet!

Skrevet

Jeg får ny avklaring iløpet av okt/nov.

Har jo gått på aap siden Jan 10, så vet ikke hvordan det blir fremover..

Men vet at mange unge med ME ikke får ufør så lett.. Hjelper heller ikke meg at fastlegen mente det var nok med hennes vurdering..

Som om det ikke er nok å være syk, så blir man sykere av systemet!Anonymous poster hash: 02047...ef5

NAV har vært tydelige i at det ikke er vits i å søke uføretrygd hvis man er ME syk før man har hatt et funksjonstap på 50% i 7 år eller lenger. Det må alltid spesialisterklæring til.

Skrevet

Men korleis blir det for TS, då, dersom ho skal leige seg bustad?

Må ho fyrst søke bustøtte før ho kan finne leilighet? Eller er det omvendt; fyrst leilighet og sidan søke bustøtte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...