AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #1 Skrevet 28. september 2013 Har alltid tenkt at damer med chanelveske er rike og vellykkede på en måte. Men når jeg tenker meg om er det helt motsatt etter min erfaring.. Jeg har en ganske stor og variert omgangskrets med folk fra alle lag. Har mange "venner" på facebook. Det er noen damer (alder slutten av 20åra) som ofte legger ut bilde av en ny dyr veske de har kjøpt/ dyre middager / dyre merkeklær osv. Samtlige av disse jobber i butikk/frisør/hjemmehjelp osv. Har en god del kjente med svært høye lønninger for alderen, og INGEN av dem kunne i det hele tatt finne på å kjøpe chanelveske.. Er det noen som har lagt merke til samme greia? Anonymous poster hash: 9506a...eda 2
Riskrem Skrevet 28. september 2013 #2 Skrevet 28. september 2013 Jeg har også lagt merke til det. Jeg tenker at disse damene ofte har ingen utdanning, kanskje lavstatusjobber, eller jobber der de i alle fall ikke tjener en million i året. Da kan dyre vesker og klær gi disse damene en viss status som de ikke får gjennom jobben sin. 9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #3 Skrevet 28. september 2013 Ikke egentlig nei. Jeg vil vel si at de som legger ut bilde av det på facebook gjerne ikke er de som har best råd (ettersom de føler for å vise det frem). Mange av dem har antakelig falske varer også. I totalen har de fleste jenter jeg kjenner med Chanel-vesker jenter fra rike familier med foreldre som sponser. Det er nok endel som føler for å hevde seg ved å kjøpe dyre ting. Men en Chanel-veske koster rundt 20.000,- så det er grenser for hvor mye slikt man kan ha på en lav lønn. Chanel er fortsatt et merke som folk med mye penger kjøper. Det har ikke forfalt til Louis Vuitton status (enda). Anonymous poster hash: 516db...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #4 Skrevet 28. september 2013 Ja, har lagt merke til det. Det er kun motebevisste jenter\damer i slutten av tenårene og begynnelsen av tyveårene som kjøper slike dyre vesker og andre dyre gjenstander. Det er gjennomgående at disse damene jobber innenfor frisør- og hudpleie, klesbutikker og andre "overfladiske"- jobber. Jeg er også i begynnelsen av tyveårene, tar mastergrad innenfor naturvitenskap, og slike dyre vesker er ikke vanlig i slike omkretser Anonymous poster hash: db939...baf 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #5 Skrevet 28. september 2013 Én ting jeg også har lagt merke til, er at damer som går på BI for eksempel, er veldig opptatt av slike ting. Men som sagt, innenfor akademiske miljøer, sees ikke på dette som status. Anonymous poster hash: db939...baf 5
Djungelvrål Skrevet 28. september 2013 #6 Skrevet 28. september 2013 Virker som om det er mer populært i middelklassen, det sier litt om hva slags status de aller helst vil bli assosiert med....og det er ikke middelklassen. 3
Rosenrød Skrevet 28. september 2013 #7 Skrevet 28. september 2013 Hmmm, legger jo merke til noe av det samme når det gjelder f.eks. bloggere. Selv er jeg adjunkt og kjøpte en Chanelveske for ca. åtte år siden, hadde da spart noen måneder for å få råd til denne. Vesken var en barndomsdrøm som gikk i oppfyllelse:-) Jeg vil si at jeg foretrekker å kjøpe færre dyre, klassiske ting i stedet for flere billige. I tillegg røyker/snuser jeg ikke og bruker minimalt med penger på alkohol og festing. Dermed har jeg etterhvert blitt eier av flere dyre vesker og f.eks. en Burberry trenchcoat. Tingene blir mye brukt og jeg ser for meg at jeg har dem til jeg er gammel og grå:-) 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #8 Skrevet 28. september 2013 Det er definitivt kulturelt betinget, og noen miljøer bryr seg lite om mote, enten det er Chanel eller billigere. Mine venninner som studerer odontologi bryr seg lite om stil i det hele tatt. Jeg studerer business i London og her florerer det av Chanel, Celine og Dior. Jeg vet at de fleste har foreldre med mye penger og utdannelse. De trenger ikke spare til slike ting heller. Jeg kjenner for å være helt ærlig få unge mennesker som er frisører eller jobber i butikk så kan ikke uttale meg om det. Jeg vet det er jenter som sparer til en Chanel og generelt har elendig stil, men jeg ser ikke på Chanel som dårlig smak i seg selv. Anonymous poster hash: 516db...4b7 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #9 Skrevet 28. september 2013 Jeg ser ikke på chanel som dårlig smak, veskene er absolutt fine de. Men jeg tenker ikke med en gang at dette er rike/vellykkede damer nei. Som sagt er det lavt utdannede jeg vet om som har det. Ikke er de fra rike familier heller. Kjenner ikke så mange BI-folk, så mulig de høyt utdannede der velger å gå med sånt. Er det ikke pittelitt harry egentlig?Anonymous poster hash: 9506a...eda 1
Athene Skrevet 28. september 2013 #10 Skrevet 28. september 2013 Chanel har blitt lav-status etter at enhver blogger skulle ha seg en variant. LV har vært trashy lenge, og så videre. Både Chanel og Mulberry har skrudd opp prisen kraftig det siste året da de ikke ønsker at veskene skal være så tilgjengelige for tenåringssegmentet. I min venninnegjeng er det en del penger da alle har høy utdannelse. Veskene, skoene og jakkene er dyre, men merkeflashing er fy-fy. Det er om å gjøre å finne kvalitet, og spennende ting som ikke andre har. Og det å legge ut bilder av ting man har kjøpt på face har jeg aldri opplevd. 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #11 Skrevet 28. september 2013 Imponerer ikke meg. Verken dyre biler, hus, klær eller ringer. Det som imponerer meg er en hjerne som oser av godhet og ekthet. Ingen baksnakking og falskhet. Og ingen skryting. Takle ikke skrytepaver. Hvorfor skal de brife seg med dyre ting?? Det er TING, døde ting som ikke betyr noe som helst. Ingen får verken penger eller dyre ting med seg i graven. Vi er alle like, blir født og dør, råtner som et eple og mister skinn og alt. Så blir det bare beinrester etter oss. Er det sexy med en bling på?? Nei, så gi F i å skaffe dyre ting. Vær takknemlig for det man har, istedet gråtes det og hyles det for det man ikke har. Anonymous poster hash: 5ae33...c77 11
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #12 Skrevet 29. september 2013 Dere tar det for seriøst. Alle kan kjøpe en Chanel,men det er ikke alle som kler den like bra. Det har ingenting med utdannelse eller økonomi å gjøre. Anonymous poster hash: 5d7c4...da0 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #13 Skrevet 29. september 2013 Med en så lang og vid historie Chanel og Louis Vuitton har innen motehistoren, tror jeg ikke det skal noen bloggere til for å ødelegge historien deres - ihvertfall ikke respekten de har. Jeg kommer aldri i livet til å ta meg råd til en sånn veske, da det er så mye annet som er prioritert først, men jeg kommer heller aldri til å tenke på det som trashy. Anonymous poster hash: b8b1a...ec4
Gjest Lille-pus Skrevet 29. september 2013 #14 Skrevet 29. september 2013 Vesker er det nye in-symbolet for dagens unge kvinner. Man kan vel, om man titter nøye etter, finne en og annen virkelig luksuriøs håndveske i egen omgangskrets... kanskje.. Men, den er i så tilfellet ikke av nyere dato og den er nok heller ikke kjøpt for å promotere en status Hvilke produkter som til enhver tid er 'it' for å vise ønsket klassetilhørighet vil variere over tid, og i dag er det vesker som gjelder. Så er det ikke spesielt vanskelig å skille klinten fra hveten mht. hvem som har klasse, hvem som ønsker å få klasse... og hvem som tror et merkeprodukt betyr at de da automatisk også har fått klasse. 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #15 Skrevet 29. september 2013 Jeg har høy utdannelse, jobber innen finansbransjen og liker dyre vesker. Så jeg faller ikke helt under katogorien dere beskriver. Anonymous poster hash: c6890...cd2 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #16 Skrevet 29. september 2013 Jeg har høy utdannelse, jobber innen finansbransjen og liker dyre vesker. Så jeg faller ikke helt under katogorien dere beskriver. Anonymous poster hash: c6890...cd2 Samme her. Jeg jobber innen reklame. Jeg har høy inntekt, og dyre plagg og vesker. Ikke Chanel, riktignok. Men endel andre i samme prisklasse. Anonymous poster hash: f39fa...5ed 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #17 Skrevet 29. september 2013 Det er jo en greie at "streberne" kjøper de statussymbolene som er mest åpenbare/velkjente, og noen ganger helt feil for de kjenner ikke kodene til de mer vellykka godt nok til å kjøpe de virkelige statussymbolene. I tillegg senker jo frisørene den symbolske veriden på disse tingene når de begynner å bruke dem, sånn at de etterhvert mister sin status. For de som har masse penger så er det ikke alltid like viktig at merket er synlig, dog så har de jo egne statussymboler. Nyrike nordmenn (spesielt innen finans, eiendom, bank o.l.) og kjendiser etc har ikke særlig smak eller kultur, så de griper jo til de mest åpenbare symbolene de også - og streberne ser opp til dem og kopierer dem. Det er også noe som heter lipstick luxury, når man ikke har råd til de mest luksuriøse husene, bilene og reisene så kan man ta det igjen med å bruke litt ekstra penger på mindre ting som gir luksusfølelse. Man trenger ikke være rik for å få en Chanel-veske, det er bare prioriteringer. Det gir noen damer en veldig god følelse å eie den. Jeg synes også den kler flere en LV-veskene, men nå har jeg aldri syntes sistnevnte var en fin veske. Dog så synes jeg man skal ha litt stil, når man går i joggebukse og Chanelveske så ser det bare ut som man har kjøpt den fake på marked i Spania. Jeg har forøvrig også bare sett Chanel-vesker på type frisører, bloggere og kjendiser. Nå jobber jeg med en hel del kvinner som tjener over snittet (reklamebransje), og det mangler for all del ikke på luksusvesker blant dem. Men det går i Mulberry, Balenciaga og Marc Jacobs (som forøvrig også er gjenkjennelig), men akkurat den der Chanel 2.55 har jeg ikke sett på noen over 30. Anonymous poster hash: 219b0...1d5 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #18 Skrevet 29. september 2013 Synes både Chanel og LV er dårlig smak. Chanel er skikkelig "kjerring" og ser håpløst ut på ungen jenter: LV er ekstremt harry. Balenciaga, Prada, Miu Miu og Mulberry, derimot. Det er veskene sine, det. Derimot ville jeg ikke tenkt at Chanel var et tegn på arbeiderklasse, siden det er så dyrt. LV er en annen sak, det er det bare arbeiderklassen og enkelte nyrike på villspor som bruker. Anonymous poster hash: 71366...707
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #20 Skrevet 29. september 2013 Jeg blir oppgitt av å lese denne tråden her, dere sorterer jo mennesker i grupper etter hvem som er egnet nok til å gå med en Chanel, og hvem som ikke er det. Enhver jobb har sin verdi, og jeg syns absolutt ikke at en veske mister status fordi en frisør går med den. For et utrolig smålig og trist menneskesyn. Til syvende og sist er det bare stoff som er sydd sammen, dere. Anonymous poster hash: 9b621...6cf 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå