Gå til innhold

Samboer beholder ekskonas etternavn - er det greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har vært samboer i ni mnd med en mann som ble separert for snart to år siden. Han har ingen barn fra dette ekteskapet. En ting er at skilsmissen drøyer og drøyer pga "formaliteter og deling av de siste tingene" (noe jeg opplever som mer og mer sårt, da jeg synes det er på tide at han i handling viser at han vil komme seg videre). En annen ting er at han har tenkt til å beholde hennes etternavn som han tok da de giftet seg, og sier det er fordi det var så mye styr å bytte og at det er det han er kjent med i bransjen han jobber så det blir vanskelig å bygge opp samme renommé med nytt (gammelt) navn.

Jeg opplever dette litt vanskelig, da jeg føler at han ikke helt vil klippe navlestrengen fra sitt tidligere forhold. Jeg innser jo at jeg ikke har rett til å kreve at han skal bytte navn og at det er en avgjørelse han må ta, men synes det er litt respektløst overfor meg. Jeg har sagt til ham at det ikke vil ha noen praktisk betydning før vi evt. får en familie, ved at ha da aldri vil kunne hete det samme som barna og familien sin...

Er jeg urimelig? Eller for naiv? Hva ville dere tenkt i samme situasjon?

På forhånd takk for svar!

Anonymous poster hash: adaae...925
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hans karriere er avhengig av hans navn så bør du svelge denne kamelen. Om dere får barn sammen kan dere diskutere dette. Dette handler vel ikke så mye om å klare å kutte navlestrengen. Hva er din argumentasjon for at han skal endre dette?

• Liker 4
Skrevet

Du vet at det er hans navn nå? Når man bytter navn så har man det navnet for evig hvis man vil. Det er ikke sånn at man bare "låner" det mens man er gift?

Å bytte navn er styr, derfor har jeg aldri giddet.

• Liker 1
Skrevet

Nei, det synes jeg ikke er greit. Hva om det blir dere to, da skal altså du og barna deres ha ditt navn, og han skal ha navnet til sin ekskone? Lykke til med å forklare den til barna etter hvert.

Skrevet

Nei, det synes jeg ikke er greit. Hva om det blir dere to, da skal altså du og barna deres ha ditt navn, og han skal ha navnet til sin ekskone? Lykke til med å forklare den til barna etter hvert.

Det er da ikke noe å forklare ungene. Så lenge ingen innbiller ungene at alle i en husstand må ha samme navn, vil de ikke tenke over det.

Anonymous poster hash: 2ef82...279

• Liker 5
Skrevet

Det ER vanskelig å bygge opp navnet sitt på nytt. Det tar tid, og det er jo bare et etternavn, hvorfor plager det deg? Det er jo ikke eksen som er der, bare et navn.

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke vært greit for meg.

Anonymous poster hash: f5d52...509
Skrevet

Hadde ikke vært greit for meg.

Anonymous poster hash: f5d52...509

Hvorfor?

Anonymous poster hash: b5300...346

Skrevet

Jeg vokste opp med foreldre med forskjellig etternavn. Jeg tenkte aldri over at de ikke hadde samme etternavn og jeg følte meg ikke mindre "datter til" den forelderen som jeg ikke delte etternavn med. Det bare VAR sånn og det skulle være sånn. Men mindre foreldre stresser og klarer å ta det som en helt naturlig ting, så er det greit for ungene også. Jeg har to søsken med barn, der mine søsken og deres partnere har ulike etternavn. Barna er klar over det, men de ser ikke ut til å merke at det er noe "galt" der. For det er ikke noe galt i det.

Men til TS sitt emne: Man kan ikke be om eller forlange at noen skal bytte etternavn. Men for meg hadde det vært utrolig sårt om han beholdt eksens navn. Så jeg forstår deg godt og føler med deg. Selv om han føler han har en merkevare på plass, så trenger det ikke bety noe tap for ham å bytte tilbake. Litt styr ja, men han kan starte med å endre mailsignatur og forretningskort, men beholde gammel mailadresse. Feks:

Han heter nå Bent Nilsen, eksekonens etternavn. Mailen hans er [email protected]

Han endret mailsignaturen til Bent Olsen, sitt opprinnelige navn. Men han beholder [email protected] og ruter alle disse epostene inn sammen med eposter til hans nye adresse: [email protected]. Denne omrutingen og videresendingen kan han beholde i flere år fremover. Telefonnummer og jobbadresse vil være det samme.

Er han en fotorgraf eller forfatter med en kjent artistnavn så kan han endre navn til Bent Olsen i pass, førerkort, visakort osv - det er dette som vil stå i deres vigelsesattest og på fremtidige barns fødselsattester... men han beholder Bent Nilsen som er artistnavn/alias.

Om han ønsker å endre det, så kan det la seg gjøre. Og kanskje han ikke bryr seg nok. Og kanskje han ikke vet hva det betyr for deg? Vil råde deg til å la det ligge til skilsmissen er et faktum og deretter bringe det på bane. Men helst på en så lite emosjonell måte som mulig. Vær ærlig om at det sårer litt, foreslå mulige løsninger og kompromis...

Lykke til! Ikke med å forklare etternavnene til fremtidige barn, men til å finne fred med etternavnet til kjæresten din :) Hva nå enn det ender som.

• Liker 3
Skrevet

Samboer før skilsmissen er i orden. :daane:

For en gang skyld er jeg faktisk enig med Gjest!

TS: Du vet at separasjonstiden ikke betyr at de er skilt ennå?

Skrevet

TS her

takk for innspill!

Ja, jeg vet at separasjonstiden betyr at de ikke ennå er skilt, og jeg har jo iløpet av disse mnd sett at jeg var ganske naiv da jeg gikk inn i det, han har hele tiden omtalt det som "formaliteter", som har vist seg å ta utrolig mye lenger tid enn jeg trodde det skulle. Nå er neste frist for at papirene skal sendes inn neste uke, så jeg er jo litt spent på om det faktisk gjøres. Disse "formalitetene" er nok viktigere for meg enn for ham.

Kanskje også derfor jeg reagerer på dette med navnet, fordi jeg begynner å bli utålmodig etter at tingene han sier om at han er helt ferdig og gleder seg til å komme videre med meg, skal vise seg i handling. Hvilket det ikke helt gjør når han vil beholde hennes navn...

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror faktisk jeg hadde funnet meg en annen plass å bo til han var skilt, for å få fortgang i sakene. Det angår jo deg i høy grad at han fremdeles er gift!

• Liker 6
Skrevet

TS her igjen;

sånn i etterkant ser jeg at det kanskje hadde vært lurt å bo hver for seg til ting var mer formalisert, ja. Saken var at ekskona flyttet ut av deres felles hus for snart to år siden, og for ni mnd siden begynte de å tømme huset han fortsatt bodde i og han flyttet direkte inn til meg. Jeg var knallforelsket og trodde salget og delingen ville gå raskt, og så på det som unødvendig mellomstasjon om han skulle finne seg noe på egenhånd før vi flyttet sammen. Ganske naivt, ser den, men har stor tro på oss som par, vi har det veldig bra sammen. Poenget er at tømmingen av huset og salget tok veldig lang tid (mye grunnet ekskona som "trengte pauser og ferier" innimellom, hvilket jeg også syntes var litt provoserende at han aksepterte, det var jo han som betalte på huslånet).

Uansett, det er ikke noe alternativ å kaste ham ut nå før de siste formalitetene er i orden (såsant det er snakk om dager). Jeg håper det tar relativt kort tid, ellers burde jeg kanskje reagere sterkere? Dette med at jeg reagerer på navnet er kanskje et uttrykk for at jeg begynner å bli ganske lei av å føle at jeg er litt for ettergivende, forståelsesfull og grei?

Skrevet

Håper for din skyld at han sender inn papirene i neste uke, TS :)

For øvrig ville ikke jeg hatt noe problem med at han beholdt navnet til eksen så sant jeg ellers var trygg på at følelsene var avsluttet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner deg godt, ts, og hadde reagert på samme måte selv.
Hvorfor skal han føre eksens etternavn videre, og ikke sin slekts? Hvis dere får barn, må det da være mer interessant for dem å ha sin fars slektsnavn med seg på veien, heller enn en dame pappa var sammen med en gang i tiden? Hun har sin slekt, med sitt navn. Han har sin slekt, med sitt navn. For meg virker det helt på trynet å føre hennes slektsnavn videre. Han er ikke lenger en del av den slekten.

Og det er kanskje vanskelig i forbindelse med karriere, men det er da strengt tatt "bare" å opplyse klienter/kunder og whatnot om at han nå tar tilbake sitt gamle etternavn, for å kutte forbindelsen med sin ekskone! Spre ordet - muntlig, skriftlig og på evt. hjemmesider o.l. Så lenge man sier fra til de det gjelder, må da dette gå rimelig smertefritt. Et ekstra pluss er jo at han gleder deg ved å gjøre det :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke vært komfortabel med at typen skulle ha sin X etternavn. Det handler om å gå videre.

Tenker også på hvis de ev. får barn. Ser at noen skriver at unger ikke reagerer på at foreldrene har ulike navn, å der er jeg enig, men hva når de finner ut at far er alene med sitt navn i hele familien?

Ser også at en presterte å svare at ungene

Hvis hans karriere er avhengig av hans navn så bør du svelge denne kamelen. Om dere får barn sammen kan dere diskutere dette. Dette handler vel ikke så mye om å klare å kutte navlestrengen. Hva er din argumentasjon for at han skal endre dette?

Dette hadde ikke vært noe å diskutere i mine øyne. Mine barn skulle ihvertfall ikke ha etternavnet til pappans X.

Anonymous poster hash: 682ef...c84
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det er en grunn til at han skiftet etternavn. Har han problemer med familien, eller bare likte det navnet veldig godt?

Anonymous poster hash: 50c07...2ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...