AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #1 Skrevet 28. september 2013 Er det noen her som har diagnosen kompleks PTSD? Kan dere fortelle litt om hvordan utredningen for dette foregikk? Spesielt interessert å høre hvordan det foregikk dersom dere først var diagnostisert med "bare" PTSD og senere fikk ny utredning for kompleks type. Hvilke symptomer opplever du, bortsett fra standard PTSD-symptomer? Hva har hjulpet deg til å bli bedre? Anonymous poster hash: 45a80...519
Gjest Blomst83 Skrevet 28. september 2013 #2 Skrevet 28. september 2013 Jeg har kompleks,men den utredningen var ikke noe anderledes enn for vanlig. For kompleks PTSD diagnoses settes jo dersom en har vært utsatt for gjentatte traumer, og traumatiseringen startet i ung alder. altså komplekst fordi det ikke bare har vært et traume.Men symptomene er jo de samme.Kriteriene for å få diagnosen er jo de samme. Det var i hvert fall det de fortalte meg når jeg var innlagt på traume gruppa på Modum.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #3 Skrevet 28. september 2013 Jeg har kompleks,men den utredningen var ikke noe anderledes enn for vanlig. For kompleks PTSD diagnoses settes jo dersom en har vært utsatt for gjentatte traumer, og traumatiseringen startet i ung alder. altså komplekst fordi det ikke bare har vært et traume.Men symptomene er jo de samme.Kriteriene for å få diagnosen er jo de samme. Det var i hvert fall det de fortalte meg når jeg var innlagt på traume gruppa på Modum. Man kan jo ha "bare" PTSD selv om man har blitt utsatt for flere traumer. I litteratur jeg har lest om forskjellen på PTSD og kompleks PTSD beskrives det mange flere symptomer om man har kompleks PTSD. Feks angående dissosissjon, så er primær dissosiasjon = PTSD og sekundær dissosiasjon = kompleks PTSD. Anonymous poster hash: 45a80...519
Gjest Blomst83 Skrevet 28. september 2013 #4 Skrevet 28. september 2013 Man kan jo ha "bare" PTSD selv om man har blitt utsatt for flere traumer. I litteratur jeg har lest om forskjellen på PTSD og kompleks PTSD beskrives det mange flere symptomer om man har kompleks PTSD. Feks angående dissosissjon, så er primær dissosiasjon = PTSD og sekundær dissosiasjon = kompleks PTSD. Anonymous poster hash: 45a80...519 Ok.Det var ikke det de sa på Modum som er spesialister på feltet,men for all del hvis du har lært noe annet så skal ikke jeg si at det er feil da jeg ikke er spesialist selv
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #5 Skrevet 28. september 2013 Ok.Det var ikke det de sa på Modum som er spesialister på feltet,men for all del hvis du har lært noe annet så skal ikke jeg si at det er feil da jeg ikke er spesialist selv Jeg vet de er veldig flinke på Modum, men jeg har ikke vært der og vet ikke hva de mener eller sier om ting. Jeg har lest mye om emnet, men fagpersoner mener jo forskjellige ting om akkurat dette. Jeg har ikke tidligere hørt at noen har automatisk blitt diagnostisert med kompleks PTSD bare fordi de har opplevd mer enn ett traume, sånn jeg har forstått det kreves det en del ekstra symptomer. Men, det kan hende jeg tar feil, eller at det rett og slett blir praktisert litt forskjellig. Kompleks PTSD er jo ikke en egen diagnose i ICD-10, så det finnes jo ingen diagnosekriterier sånn sett. Anonymous poster hash: 45a80...519
Gjest Blomst83 Skrevet 28. september 2013 #6 Skrevet 28. september 2013 Jeg vet de er veldig flinke på Modum, men jeg har ikke vært der og vet ikke hva de mener eller sier om ting. Jeg har lest mye om emnet, men fagpersoner mener jo forskjellige ting om akkurat dette. Jeg har ikke tidligere hørt at noen har automatisk blitt diagnostisert med kompleks PTSD bare fordi de har opplevd mer enn ett traume, sånn jeg har forstått det kreves det en del ekstra symptomer. Men, det kan hende jeg tar feil, eller at det rett og slett blir praktisert litt forskjellig. Kompleks PTSD er jo ikke en egen diagnose i ICD-10, så det finnes jo ingen diagnosekriterier sånn sett. Anonymous poster hash: 45a80...519 Nei nå er jo ikke det en diagnose i følge diagnosesystemet. Og nå har jeg lest litt rrundt på nettet,og har funnet flere steder som støtter det jeg lært på Modum. Bl.a. http://traume.org/om-ptsd/hva-er-ptsd.html
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #7 Skrevet 28. september 2013 Nei nå er jo ikke det en diagnose i følge diagnosesystemet. Og nå har jeg lest litt rrundt på nettet,og har funnet flere steder som støtter det jeg lært på Modum. Bl.a. http://traume.org/om-ptsd/hva-er-ptsd.html Men hvorvidt det er snakk om et eller flere traumer er ikke så relevant for det jeg spør om. Kompleks PTSD har jo en del ekstra symptomer, feks er det ikke uvanlig med spiseforstyrrelser som en del av PTSD-C, heller ikke fysiske plager, og som nevnt sekundær dissosiasjon. Anonymous poster hash: 45a80...519
Lunalille Skrevet 5. oktober 2013 #8 Skrevet 5. oktober 2013 Jeg har diagnosen kompleks ptsd. Dette på grunn av fysisk og psykisk mishandling i flere år samt seksuelle overgrep. Kompleks ptsd er en værre versjon av vanlig ptsd. Jeg opplever det som svært vanskelig å stole på andre, samt forstå at noen er glad i meg. Jeg har også vansker med å forholde meg til menn.. Så forhold er uaktuelt!
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #9 Skrevet 5. oktober 2013 Heisann ! Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg har selv funnet ut av i samråd med terapeut at jeg har kompleks PTSD. Hovedsakelig går det ut på at jeg fra ung alder har blitt utsatt for alvorlig psykisk vold gjentatte ganger frem til voksen alder. Tidligere har jeg fått feildiagnoser når jeg har vært i gjennom utredningsmølla på DPS. Så jeg har ikke noen tiltro til personalet der lenger, selv om mange av de er dyktige fokuserer de på feile retninger. Jeg går ut fra at de bruker mye av de samme metodene som de gjør med andre diagnoser. Som masser av spørreskjemaer, tester og samtaler. Når man gjerne vil ha et svar leter man overalt. Og jeg våger å si at man nesten blir en slags fagperson på egen tematikk selv når man finner ut av ting og får en "Aha" opplevelse. Men hvordan det kommer frem i personer avhenger vel i om hva slags bagasje man har og om/hvordan hjelp man får i dag.. Anonymous poster hash: 703a7...d88
Brimi Skrevet 5. oktober 2013 #10 Skrevet 5. oktober 2013 Har "bare" PTSD. Men ifølge legene er det kompleks PTSD pga utmattelsen, smertene og surring med ord/setninger (+ mer som jeg ikke kommer på i farta). Synes det er litt rart egentlig siden jeg antageligvis har hatt PTSD siden jeg var ca 14 år og det ble kompleks (frisk den ene dagen og syk den neste) når jeg var 17 og et halvt.
Gjest Blomst83 Skrevet 5. oktober 2013 #11 Skrevet 5. oktober 2013 (endret) slettet. Endret 5. oktober 2013 av Blomst83
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #12 Skrevet 5. oktober 2013 Kompleks PTSD er det å være utsatt for traumer samtidig som man har en utrygg tilknytning. Gode relasjoner i barndommen gir ofte mye beskyttelse mot traumatiske hendelser da og senere - dersom man ikke hadde det blir ettervirkningene ofte mye større. Her er ofte relasjonsvanskene like viktige å jobbe med som traumespesifikke symptomer. Ikke alle terapeuter er like ops på det - men merker du rekasjonsvansker i livet nå eller i relasjon til terapeuten er det viktig å si ifra. Anonymous poster hash: eb6a7...338
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #13 Skrevet 5. oktober 2013 Kompleks PTSD er det å være utsatt for traumer samtidig som man har en utrygg tilknytning. Gode relasjoner i barndommen gir ofte mye beskyttelse mot traumatiske hendelser da og senere - dersom man ikke hadde det blir ettervirkningene ofte mye større. Her er ofte relasjonsvanskene like viktige å jobbe med som traumespesifikke symptomer. Ikke alle terapeuter er like ops på det - men merker du rekasjonsvansker i livet nå eller i relasjon til terapeuten er det viktig å si ifra.Anonymous poster hash: eb6a7...338 Kan du skrive litt om hva du mener med relasjonsvansker? Anonymous poster hash: 45a80...519
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #14 Skrevet 5. oktober 2013 Relasjonsvansker nå? Det vil ofte være vansker som griper inn i evnen til å ha stabile og meningsfulle - og nære - relasjoner med andre. Noe av dette kan skyldes traume i seg selv, men ofte kan det være opplevd svik fra omsorgspersoner, mistillit, mangel på gode erfaringer med andre som er det aller vondeste og vanskeligste å jobbe med. Kan du skrive litt om hva du mener med relasjonsvansker? Anonymous poster hash: 45a80...519 Anonymous poster hash: eb6a7...338
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå