Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at det er mye diskusjon i media om downs syndrom. Blant annet rundt Sigrid Bonde Tusvik og hennes utsagn om downs.

Er det ikke opp til hvert enkelt par om de føler at de vil klare å ta vare på et barn med downs syndrom?

Hvem her ville tatt abort hvis det viste seg at barnet hadde Downs?

Hvem ville beholdt?

Jeg synes det virker som om mange kun ser en side av denne saken. Noen vil faktisk ikke klare det ansvaret det er å ha et barn med Downs syndrom, mens for andre vil det være helt fantastisk. Skal man ikke ha lov til å ha delte meninger om dette?

Jeg vil bare presisere at jeg mener ikke at de som lever med Downs er mindre verdt enn andre mennesker. For meg er alle like mye verdt, uansett om de er kongen, rusmisbrukere, hvite, svarte, friske, downs eller kortvokste. Men jeg vet at jeg ikke ønsker den forpliktelsen det er med et ekstra krevende barn hvis jeg kan unngå det. Skjer det så skjer det, da er barnet hjertelig velkommen og jeg vil elske det høyere enn alt. MEN! kan jeg unngå det, så ville jeg gjort det.

Anonymous poster hash: f782d...88d
  • Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville beholdt.

Anonymous poster hash: f081e...d4d
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville beholdt.

Anonymous poster hash: f081e...d4d

Og det er jo kjempe flott! Da er det jo det som føles riktig for dere! Og det er det jeg mener er viktig, at hvert par gjør det som føles riktig for dem!

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke beholdt.

Og det er jo også flott, fordi man gjør som man selv føler er riktig. Får bare inntrykk av at dette er litt tabu å snakke om, hvertfall hvis man ikke ville valgt å beholdt, og det synes jeg ikke noe om.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde beholdt såfremt det ikke var mange følgefeil synlige på UL som ville føre til en sterkt forringet livskvalitet for barnet.

• Liker 2
Gjest Dorosseru
Skrevet

Jeg ville ikke beholdt ett barn med downs.

Skrevet

Jeg synes egentlig det er mye mer dobbeltmoralskt å mase på kvinner at de må føde nok barn for å kunne ta seg av eldrebølgen som er pleietrengende, samtidig blir mange tvunget til å bære frem barn som selv vil være pleietrengende hele livet.

Jeg hadde ikke beholdt om jeg fikk valget, men samtidig mener jeg ikke de som allerede er kommet til verden noe mindre verdt. De fortjener den omsorgen og tilretteleggingen som de trenger for å kunne leve et så godt liv som mulig. Selv om de har kognitiv svikt i ulik grad, så føler de jo likevel. De føler sorg, sinne, glede, minst like sterkt som oss selv.

Anonymous poster hash: 1e09f...f1c
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tror de fleste som ser på feks tangerudbakken ville beholdt (i hvertfall mange). I min jobb ser jeg mange med down syndrom som har mange følgessykdommer og som er svært dårlig fungerende, men selvfølgelig så er det jo også mange velfungerende.

Men jeg forstår ikke hvorfor dette skal være så stor diskusjon egentlig, ingen nevner hjerte barna? Hvor mange er det ikke som blir operert to-tre ganger og er friske hele livet? Men mange velger å abortere bort disse fostrene også.

Men disse er ikke verdt nok til å diskutere?

Forundrer meg hvorfor folk skal henge seg opp i hvorfor folk velger å beholde eller ikke beholde et barn, det er opp til hvert enkelt tilfelle og hver enkelt sak er unik.

Endret av RockOn
Skrevet

Er man ikke klar for og få en unge med Downsyndom så er man faktisk ikke klar til og få unge, for det er mange flere sykdommer i verden, som kan komme under fødsel og etterfødsel! hva gjør foreldre da? vis ungen for cp under fødsel? putter den i søpla og sier, "nei jeg skal ha en frisk unge jeg:)"

• Liker 5
Skrevet

Er man ikke klar for og få en unge med Downsyndom så er man faktisk ikke klar til og få unge, for det er mange flere sykdommer i verden, som kan komme under fødsel og etterfødsel! hva gjør foreldre da? vis ungen for cp under fødsel? putter den i søpla og sier, "nei jeg skal ha en frisk unge jeg:)"

Har du tatt vare på et barn med dårlig/velfungerende down syndrom? Eller annen funksjonsnedsettelse?

For dette er bastante meninger fra noen som i tilfelle ikke har det.

Selvfølgelig kan et barn bli skadet/syk under/etter fødsel og til og med som barn/tenåring/voksen. Det er noe som følger med. Men det å vite at er barn er sykt før du har møtt det og blitt glad i det (ikke alle blir knyttet til barnet i magen de første månedene) gjør det til noe annet enn hvis du har et barn som er sykt.

Forskjellen er ganske stor.

Anonymous poster hash: 0cdf2...f0c

• Liker 7
Skrevet

Min holdning til å bli gravid, er at da tar jeg det barnet jeg får- om det nå er sånn eller slik. Det er mitt syn, i min situasjon, og trenger aldeles ikke være riktig for andre.

Men jeg måtte tatt en tur i tenkeboksen hvis barnet sto i fare for å få et svært begrenset eller smertefullt liv.

• Liker 2
Skrevet

"Men jeg vet at jeg ikke ønsker den forpliktelsen det er med et ekstra krevende barn hvis jeg kan unngå det. Skjer det så skjer det, da er barnet hjertelig velkommen og jeg vil elske det høyere enn alt"

Som skrevet, skjer det at jeg får et barn som krever mer enn vanlige barn, så skjer det! Da vil jeg jo elske det høyere enn alt, og det tror jeg de fleste vil. Men!!! Kan man unngå det, så ser ikke jeg det problemet, og jeg mener bestemt at hvert enkelt par må finne ut av slike ting.

Jeg respekterer de som vil beholde og de som ikke vil beholde, men jeg synes det er drøyt å si at man da ikke er klar for barn i det hele tatt. Ingen normale mennesker ville jo puttet barnet sitt i søpla, selv om ting kanskje ikke ble slik man hadde forestilt seg!

• Liker 2
Skrevet

Har du tatt vare på et barn med dårlig/velfungerende down syndrom? Eller annen funksjonsnedsettelse?

For dette er bastante meninger fra noen som i tilfelle ikke har det.

Selvfølgelig kan et barn bli skadet/syk under/etter fødsel og til og med som barn/tenåring/voksen. Det er noe som følger med. Men det å vite at er barn er sykt før du har møtt det og blitt glad i det (ikke alle blir knyttet til barnet i magen de første månedene) gjør det til noe annet enn hvis du har et barn som er sykt.

Forskjellen er ganske stor.

Anonymous poster hash: 0cdf2...f0c

jo da har det:) har vært borti krysninger av sykdommer også

Skrevet

Jeg har en fetter med en psykisk utviklingshemming (ikke downs) som ikke viser på UL, og han fungerer ganske godt i samfunnet. Har jobb, venner og egen leilighet som del av et bofellesskap, altså ganske høyt fungerende. Likevel ser jeg hvor ufattelig mye tid og ressurser min tante og onkel har brukt på at han skal ha et bra liv, og hvor mye det krever å ha et barn som ikke er som alle andre. Ofte givende ja, men også ufattelig krevende med behov for tilstedeværelse hver eneste dag. F.eks er det ikke bare å reise på ferie de to uten at noen kan ta vare på han (han er nå i slutten av tyveårene), dersom han blir syk må de fremdeles stille opp for da klarer han seg ikke selv, de må passe på at han har mat hjemme, at han husker å vaske klær, at han får rent sengetøy, at leiligheten blir rengjort, at det økonomiske ikke sklir ut osv. Enda mer hadde det vært å gjøre og kjempe for om han ikke hadde fungert godt.

Jeg har også gjennom ungdomstiden min passet et barn med downs syndrom og kjenner litt til det derfra, og selv om dette barnet også fungerte bra og hadde en ressurssterk familie, så er det et livslangt ansvar og mye arbeid. På bakgrunn av dette er min holdning at dersom barnet viser avvik som f.eks downs på UL så ville jeg tatt abort. Dersom man likevel får et sykt barn så må man jo ta ansvar og gjøre det beste ut av det, men å påta meg dette med viten og vilje når jeg vet hvor mye det kommer til å kreve resten av livet ønsker jeg ikke.

Syns mange av de som står frem i slike debatter og blir sint fordi de de har barn med downs som "beriker livet så uendelig mye" virker falske. Skulle ønske noen kunne fortelle at det ikke bare er det glansbildet de ønsker å fremstille det som, og at det faktisk var lov å ta debatten uten disse mødrene som stopper det hele for å beskytte sitt barn. Hvordan i all verden skal man få en nyansert debatt når den ene siden knebles? Syns Sigrid er tøff som tørr i si høyt det mange tenker, men som er tabu å diskutere. Det er mange måter å få mangfold i samfunnet på uten å tvinge gravide med barn som har downs til å bære frem barnet, eller gi dem dårlig samvittighet når de velger abort.

Anonymous poster hash: ee99d...e2e
  • Liker 10
Skrevet

Jeg tenker at hvis jeg får et barn med downs syndrom er jeg nøye utvalgt for den oppgaven. Hadde sett på det som en gave.

Anonymous poster hash: 61802...916
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde beholdt såfremt det ikke var mange følgefeil synlige på UL som ville føre til en sterkt forringet livskvalitet for barnet.

Det samme her.

Skrevet

Dersom jeg skulle bli gravid neste gang med et barn som har Downs (eller andre sykdommer som krever mye oppmerksomhet og hjelp) ville jeg tatt det bort om jeg hadde sjansen. Dette av hensyn til mine andre barn.

Derimot har jeg ingen problemer med å forstå de som beholder. Barn med Down er like mye verdt som de uten. Bare det at VI hadde nok slitt med det.

• Liker 1
Skrevet

Syns mange av de som står frem i slike debatter og blir sint fordi de de har barn med downs som "beriker livet så uendelig mye" virker falske. Skulle ønske noen kunne fortelle at det ikke bare er det glansbildet de ønsker å fremstille det som, og at det faktisk var lov å ta debatten uten disse mødrene som stopper det hele for å beskytte sitt barn. Hvordan i all verden skal man få en nyansert debatt når den ene siden knebles? Syns Sigrid er tøff som tørr i si høyt det mange tenker, men som er tabu å diskutere. Det er mange måter å få mangfold i samfunnet på uten å tvinge gravide med barn som har downs til å bære frem barnet, eller gi dem dårlig samvittighet når de velger abort.

Anonymous poster hash: ee99d...e2e

Veldig enig!

Anonymous poster hash: b1224...242

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...