Gå til innhold

Å lære barn å ha impulskontroll

Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Jeg synes dette er et viktig ledd i barneoppdragelsen.

Jeg har inntrykk av at barn nå stort sett får gjøre det de vil, når de vil.

Noen eksempler:

Diskusjonen om når treåringer kan gå fra bordet i selskap. Jeg tror at treåringene slett ikke har vondt av å lære seg å vente litt. Selv om de har lyst til å leke, kan det hende andre hensyn teller mer i enkelte situasjoner.

En tenåring har lyst på ny mobil. Han spør foreldrene, får til svar at han må spare litt selv, de kan sponse resten. Han (som tenåringer flest) er sentrum for sitt univers, og mener dette er et behov som kommer foran alt annet. Han vet at foreldrene sparer kontanter i et glass på kjøkkenet, det er ca. tre tusen kroner der. Han tar to tusen, sier at han har spart dem selv, mission completed.

Begge disse eksemplene er slik jeg ser det gode situasjoner å lære barn om impulskontroll. Å lære seg at man ikke kan få alt man vil med en gang er etter mitt syn viktig. Selv om man er småsulten trenger man ikke å kjøpe en pølse i kiosken på vei hjem til middag. Om man føler at man trenger penger til boller og man har brukt opp ukepengene, tar man ikke bare fra foreldrene. Alle behov og ønsker skal og kan ikke dekkes med en gang.

Hva tenker du?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...