Gå til innhold

Hersketeknikker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du opplevd at noen har brukt hersketeknikk mot deg, og hvordan håndterte du dette i tilfelle?

Jeg blir per dags dato ofte utsatt av hersketeknikk av min stedatters mor, og vil ikke la meg påvirke av dette, men vanskelig å bygge seg selv opp igjen :(



Anonymous poster hash: 0deed...71d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

håper noe kommer med noen eksempler, så jeg kan lære litt av andres opplevelser :)



Anonymous poster hash: 0deed...71d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakeholdelse av informasjon er jeg ofte blitt utsatt for, både privat og på jobb. Noen unnskylder seg da med at man må søke informasjon selv, men det er jo som regel helt umulig å vite hva man skal spørre om eller undersøke.

En gang fikk en i ledelsen meg til å føle meg skamfull. Jeg lot som om det ikke affiserte meg, jeg lot henne ikke få makt over meg. I dag er det hun som unngår meg. Jeg sier godmorgen med det største smilet og later som jeg har det helt topp. (selv om den episoden ergrer meg den dag i dag).



Anonymous poster hash: 4685f...f04
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da jeg var sammen med eksen. Om vi kranglet gjorde jeg "alt" feil. Han nektet å prate med meg om krangelen og ignorerte meg, til slutt dro jeg siden det var så slitsomt å være der. Da sendte han melding "også bare går du?!?".

Akkurat den gangen var det lite effektivt siden jeg bare ble enda mer forbanna på han siden manipuleringen hans ble så tydelig, men tidligere følte jeg meg ganske liten når han var sånn og trodde det var meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste treffer vel på hersketeknikker fra tid til annen, også jeg. Veldig mange sjefer er gode til dette. Jeg opplever det stadig vekk, blant annet ved at informasjon tilbakeholdes, nedlatende tone i måten man blir tilsnakket, baksnakking.

Jeg tror at for mange er dette rett og slett en normal måte å kommunisere på. Min løsning har vært å sortere ut når det er viktig å ikke la seg utsette for dette, ta igjen dersom det er nødvendig og i en del tilfeller innta en "observatørrolle" der jeg egentlig nok blir litt nedlatende selv og bare noterer meg at denne personen har problemer som gir et behov for å bruke hersketeknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...