AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #1 Skrevet 28. september 2013 Jeg har fått brukte babyklær fra mine foreldre, svigers og venner. De fra foreldrene mine og venner er uten flekker og i fin stand. Mens flere av plaggene fra svigers har godt synlige flekker, som brune flekker på hvite plagg. Hadde det vært meg hadde jeg ikke gitt de bort, bare kastet de. Dere da? Er det ikke litt spesielt å gi bort klær med så synlige flekker? Jeg sa tidligere nei til svigermor til et babyplagg pga flekker og hun bare fnøs av meg men jeg nektet å ta imot. Hun mente at flekker gjør ingenting for det er viktigere at babyen har klær, som om at jeg er fattig men jeg har rå til å kjøpe klær om vi har for lite. Jeg ville ikke brukt de selv om det var mine klær med flekker, så min baby skal og slippe det selv om den ikke bryr seg. Jeg fikk her om dagen en pose med babyklær fra svigermor og jeg gikk igjennom de nå og flere har flekker på. Jeg vet ikke om hun vil ha de tilbake siden jeg ikke vil ha de, el om jeg bare skal hive de, skal spørre. Men hun blir nok fornærmet. Men jeg tviler for at noen andre vil ha de. Kan hende at hun vil ha alt tilbake etter vi er ferdige med de, hun er litt spesiell. Er jeg smålig? Ville dere kledd på deres nyfødte klær med masse synlige flekker? Hadde dere gitt bort plagg med masse flekker?Anonymous poster hash: c6a7d...01d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #2 Skrevet 28. september 2013 Hun er forresten ikke gjerrig for vi fikk kr til å kjøpe ting og klær til babyen, noe vi selvagt er veldig takknemlig for.Anonymous poster hash: c6a7d...01d
Gjest Fluttershy Skrevet 28. september 2013 #3 Skrevet 28. september 2013 (endret) Jeg hadde mest sansynlig bare oppbevart dem til de ble for små for så å spurt om hun ville ha dem til bake for å slippe konflikt. Hun trenger ikke å vite at du ikke har brukt dem i den tiden du har hatt dem Edit: nei jeg hadde ikke gitt bort plagg med mye eller godt synlige flekker på. De fleste vil vel at barna skal se rene og pene ut, men sivigermoren din er en av dem som sikkert ikke tenker slik. Endret 28. september 2013 av Fluttershy 7
Papirfly Skrevet 28. september 2013 #4 Skrevet 28. september 2013 Jeg mottok esker med klær, og mange plagg hadde noen skikkelig fæle flekker på. Jeg mistenker at personen som ga det bort, ikke hadde tenkt noe over det eller sett over klærne først. Jeg bare kastet dem - ikke noe problem. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #5 Skrevet 28. september 2013 Hun var vasket og hengt opp klærne til tørk så hun må være blind om hun ikke så flekkene. Jeg lurer ikke på hva jeg skal gjøre, jeg lurer på om dere hadde brukt plaggene selv og gitt bort slike plagg selv?Anonymous poster hash: c6a7d...01d
Nektarin Skrevet 28. september 2013 #6 Skrevet 28. september 2013 Jeg hadde verken gitt vekk eller brukt plagg med stygge flekker, men om det har plagg i god kvalitet og jeg hadde dårlig råd hadde jeg farget plaggene. 1
Dallandra Skrevet 28. september 2013 #7 Skrevet 28. september 2013 Jeg hadde ikke orket å gjøre noe stort nummer utav dette. Spør hva du skal gjøre med klærne når de er blitt for små. Hvis hun svarer at det er dine og du kan gi dem videre, så kaster du det du ikke vil bruke, bruker det du kan bruke, og sender det videre i arv eller gir det til fretex. Hvis hun har andre som skal arve det etter deg igjen, så bruker du det du vil bruke og lar resten ligge i en pose. Når du så skal sende det videre samler du alt i posen. Alternativt kan du kjøpe en flekkfjerner (det vil du uansett behøve med barn i hus) og ser om du kan få vekk noen av flekkene. Noen ganger (ofte) er det greiest å nikke, smile, takke, og omgå problemet. Det er ikke noe stort problem, du MÅ jo ikke bruke dem. Hvis hun spør, kan du jo si at du har klærne med flekker som reserve, men så lenge du har tøy uten flekker å bruke så bruker du det først. 4
Veggdyret Skrevet 28. september 2013 #8 Skrevet 28. september 2013 Vi har arvet mye klær som var flekkete før en grundig vask, men ble helt fine igjen. Så kanskje hun bare ikke har vasket dem skikkelig? Blir lett misfarget av å oppbevares i årevis. Dersom det ikke hjelper med en skikkelig vask til (+ flekkfjerner) så ville jeg lagt de på loftet og gitt dem tilbake når de var for små til babyen... Har en vanskelig svigermor selv og gjør alt jeg kan for å unngå konflikter 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #9 Skrevet 28. september 2013 Herregud! alt man skal bry seg om når man går med hormoner!! Anonymous poster hash: 67dfb...89e 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #10 Skrevet 28. september 2013 Jeg har både fått klær med flekker og med hull, men jeg har bare smilt og sagt noe a la "denne kommer nok godt med, de bruker jo så masse klær disse små" og så lagt bort plagget (evt kastet det når giveren har sagt at hun ikke ønsker det tilbake) Anonymous poster hash: 7390d...527 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #11 Skrevet 28. september 2013 Som regel går de bort i vask, så ta de plaggene du liker og ser for deg du ville brukt om de var flekkfrie, gi dem en dusj med vanish og vask dem på nytt Vi fikk sikkert 20 plagg med svigermor med flekker på, men det var jammen ikke mange av dem som ikke gikk bort Ser nå når vi pakker frem babytøy, som bare har ligget på loftet i 2 år, at der er flekker på mange av dem også. Så alt blir vasket før det blir lagt i kommoder, og her også går stort sett alle flekker bort Vask dem på så sterkt det går i forhold til lappen, og bruk vanishspray på alt som er bomull. (ikke ull, det tåler ikke vanish, der må tu til med spesialsåpe til ull, men med en liten innsats går de også som regel bort ) Husk på at svigermoren din har minner og følelser for disse klærne, så sett deg heller ned med henne og forklar at du gjerne vil bruke tøy etter hennes barn, men bare det som er rent, pent og helt. Spør henne om hun vil ha tilbake det du ser du ikke kommer til å bruke med en gang, eller om hun vil at du oppbevarer alt så får hun det samlet tilbake når ting er blitt for lite. Bare vær ærlig med henne du, funker som regel best Anonymous poster hash: 9e034...77d 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #12 Skrevet 28. september 2013 Jeg har vasket de nå, ennå flekkete. Brukte både eddik og flekkfjerner. Det er over 30 år gamle flekker. Det er flere farger på de så jeg vil ikke bleke eller farge de. Og kanskje svigermor blir fornærmet da. Jeg sa nei takk på en høflig måte og forklarte at jeg ikke ønsker å bruke klær med flekker på, så det VET hun, den gangen hun ville gi meg et plagg med flekker. Men hun brydde seg ikke og insisterte på at de skal vi bruke. De klærne som er uten flekker har jeg null problem med å bruke. Uansett hvor mye klær hadde betydd for meg hadde jeg ikke gitt bort klær med flekker. Jeg syns det er frekt å prakke på noen flekkete klær når de har forklart at de ikke ønsker å bruke de. Samboer er enig med meg, selv om det var han som brukte klærne så de betyr noe for han.Anonymous poster hash: c6a7d...01d
Athene Skrevet 28. september 2013 #13 Skrevet 28. september 2013 Det er ingenting å lage en konflikt over. Enkelte verken bruker eller gir bort slike klær, andre (som din svigermor) har andre holdninger. Tidligere generasjoner måtte utnytte klær på en annen måte, og slike vaner er vanskelige å vende. Jeg hadde takket pent, og spurt hva hun ønsker at du gjør med klærne når barnet har vokst ut av det. (gi tilbake, gi videre eller kaste). Det du ikke ønsker å bruke kan du bare lagre, og heller sørge for at svigermor ser barnet i noen av klærne fra henne som ikke har flekker. 3
Rararara Skrevet 28. september 2013 #14 Skrevet 28. september 2013 Da jeg pakket ned klær som var for små etter min eldste så jeg bare klær med mange minner. Noen klær var brukt mye, noe lite, men det var med vedmod jeg pakket det bort og jeg håpet noen ville arve det. Senere ble klærne klærne hentet fram igjen til lillebror. Da så jeg hvor mye jeg hadde vært blind for da jeg pakket ned..mye pga affeksjonsverdien på tøyet.. Det var flekkete tøy og utvasket tøy blant alt det andre... men det hadde jeg ikke sett fordi det var jo dette tøyet vi hadde brukt så mye og som vi husket at storesøster hadde på seg da det eller det skjedde.. Så ja, det kan godt hende jeg har gitt bort klær med mange flekker, men jeg hadde ikke blitt fornærmet om det ikke ble brukt. Bruk de klærne du føler for du! Jeg hadde nok tatt vare på det og levert det tilbake når du er ferdig med den størrelsen.. 4
Niennas Skrevet 28. september 2013 #15 Skrevet 28. september 2013 Haha, jeg føler meg litt småspesiell her jeg sitter, for jeg ser ikke helt problemet. Det kommer selvfølgelig ann på størrelsen på plaggene, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å bruke en body med flekker på hvis den hadde passet barnets 2-3 første måneder. Det er så mye gulp, bæsj og tull som kommer ut av ungen at du må skifte en haug med ganger uansett, og flekker - det blir det. Når vi skulle få besøk/ dra ut så kledde jeg uansett datteren min litt opp, og brukte fine bodyer og kjoler. 8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #16 Skrevet 28. september 2013 Jeg har fått brukte babyklær fra mine foreldre, svigers og venner. De fra foreldrene mine og venner er uten flekker og i fin stand. Mens flere av plaggene fra svigers har godt synlige flekker, som brune flekker på hvite plagg. Hadde det vært meg hadde jeg ikke gitt de bort, bare kastet de. Dere da? Er det ikke litt spesielt å gi bort klær med så synlige flekker? Jeg sa tidligere nei til svigermor til et babyplagg pga flekker og hun bare fnøs av meg men jeg nektet å ta imot. Hun mente at flekker gjør ingenting for det er viktigere at babyen har klær, som om at jeg er fattig men jeg har rå til å kjøpe klær om vi har for lite. Jeg ville ikke brukt de selv om det var mine klær med flekker, så min baby skal og slippe det selv om den ikke bryr seg. Jeg fikk her om dagen en pose med babyklær fra svigermor og jeg gikk igjennom de nå og flere har flekker på. Jeg vet ikke om hun vil ha de tilbake siden jeg ikke vil ha de, el om jeg bare skal hive de, skal spørre. Men hun blir nok fornærmet. Men jeg tviler for at noen andre vil ha de. Kan hende at hun vil ha alt tilbake etter vi er ferdige med de, hun er litt spesiell. Er jeg smålig? Ville dere kledd på deres nyfødte klær med masse synlige flekker? Hadde dere gitt bort plagg med masse flekker?Anonymous poster hash: c6a7d...01d Jeg ser ikke helt problemstillingen, så ja - jeg synes du er litt smålig som lager et problem ut av det. Hvis det er ille å ha flekkete plagg på ungen, og du ikke får dem bort - så ikke kle ungen i akkurat de plaggene? Bruk heller de andre? Til de andre spørsmålene dine: Ja, jeg kunne sikkert kledd på babyen min et plagg med flekker. Jeg kunne sikkert også gitt bort plagg med masse flekker. Jeg er tydeligvis veldig atypisk når det gjelder dette: Det er rett og slett mange ting av den typen jeg ikke "ser", fordi jeg ikke bryr meg veldig om det. Og hvis jeg mot formodning bryr meg om det, lager jeg ikke noe problem av det. Om jeg får en pose med brukte plagg takker jeg pent og blir glad. Og vil jeg ikke bruke et av plaggene av ulike grunner, nei så gjør jeg ikke det da? Jeg tenker at folk flest - og dette er ikke bare rettet mot TS - er innmari opptatt av veldig overfladiske ting de bruker mye tid og penger på. Jeg har termin selv om noen dager, og har kjøpt inn/lånt/arvet en drøss med klær som kommer til å bli brukt av babyen noen uker/måneder mens babyen vokser og gulper og jeg soser hjemme og prøver å bli vant til et nytt menneske. Noen av klærne er ordentlig fine, andre er "nøytrale" og noen er ikke helt min smak. Regner med at midt i all klesvasken, nattevåkingen, foreldrebekymringen kommer jeg sikkert til å kle på babyen klær som ikke ser smashing delikate ut, og det finnes sikkert en eller annen revne i en søm eller en flekk jeg ikke har registrert et sted. Vi overlever nok:-) Ville heller fokusert på at du har familie som bryr seg og vil hjelpe, og et skjønt lite menneske på vei som først og fremst trenger omsorg og kjærlighet. Synes det materielle hysteriet vårt er gått altfor langt. Og tenker i mitt stille sinn noen ganger når jeg treffer andre kvinner og de sitter i tre timer og fokuserer på hva slags stoff som matcher hvilken farge i hvilken butikk til hvilken pris etc. at det kanskje ikke er så merkelig at man aldri har råd/tid/ork til å gjøre andre ting som kanskje kunne vært mer givende. Men nå er jeg litt krass altså. Jeg vet det. Anonymous poster hash: 9e035...688 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #17 Skrevet 28. september 2013 Jeg har som nevnt fått masse klær så er ikke opptatt av at alt må være nytt og moderne, jeg har veldig lite nye klær til babyen. Hadde jeg ikke vært takknemlig så hadde jeg ikke tatt i mot klærne, da hadde jeg kjøpt alt nytt. Jeg bare vil ikke ha hvite/lyse klær med mørke svære brune flekker, sånn 5-6 store godt synlige flekker per plagg. Har fått en sprinkelseng full av riper, den er ferdig montert og har fått madrass, dyne osv, den skal vi bruke. Har fått en slitt gammel babystol, den skal vi bruke. Har fått og kjøpt gamle leker, brukt vippestol, brukt stelleveske, brukt sengetøy og laken, brukt sengekant, brukt vogn, brukt bæresele, brukt bilstol, brukt reiseseng +++ masse brukt med andre ord. Og en del har vi betalt for. Vi har vært og er opptatt av gjenbruk. Vi kjøper gjerne ting hos Fretex, Røde kors og andre bruktbutikker til oss, vi har masse pynteting, kjøkkenutstyr og kaffeservise derfra. Og jeg er materalistisk og forventer alt nytt? Ikke trekk konklusjoner uten å vite Jeg bare lurte på om dere ville brukt klær med veldig synlige og store flekker, og noen sier ja og noen nei. Jeg lager da ikke et stort problem av det, er dere som over tolker og trur at jeg er kjempe fornærmet og sær Jeg vil bare at min førstefødte skal ha klær uten 30 år gamle flekker som ikke går bort. Det blir garantert flekker som babyen min lager men de går jeg sikkert bort da de er nye. Og gjør de ikke det så vet jeg iallefall at flekkene sikkert er harmløse. Har skjønt det sånn at gammelt gulp kan ha giftstoffer i seg, derfor man ikke skal bruke gamle madrasser på ny baby, men er ikke sikkert det gjelder klær? (Jeg får vel høre nå at jeg er en idiot som har denne tanken). TSAnonymous poster hash: c6a7d...01d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #18 Skrevet 28. september 2013 Jeg har som nevnt fått masse klær så er ikke opptatt av at alt må være nytt og moderne, jeg har veldig lite nye klær til babyen. Hadde jeg ikke vært takknemlig så hadde jeg ikke tatt i mot klærne, da hadde jeg kjøpt alt nytt. Jeg bare vil ikke ha hvite/lyse klær med mørke svære brune flekker, sånn 5-6 store godt synlige flekker per plagg. Har fått en sprinkelseng full av riper, den er ferdig montert og har fått madrass, dyne osv, den skal vi bruke. Har fått en slitt gammel babystol, den skal vi bruke. Har fått og kjøpt gamle leker, brukt vippestol, brukt stelleveske, brukt sengetøy og laken, brukt sengekant, brukt vogn, brukt bæresele, brukt bilstol, brukt reiseseng +++ masse brukt med andre ord. Og en del har vi betalt for. Vi har vært og er opptatt av gjenbruk. Vi kjøper gjerne ting hos Fretex, Røde kors og andre bruktbutikker til oss, vi har masse pynteting, kjøkkenutstyr og kaffeservise derfra. Og jeg er materalistisk og forventer alt nytt? Ikke trekk konklusjoner uten å vite Jeg bare lurte på om dere ville brukt klær med veldig synlige og store flekker, og noen sier ja og noen nei. Jeg lager da ikke et stort problem av det, er dere som over tolker og trur at jeg er kjempe fornærmet og sær Jeg vil bare at min førstefødte skal ha klær uten 30 år gamle flekker som ikke går bort. Det blir garantert flekker som babyen min lager men de går jeg sikkert bort da de er nye. Og gjør de ikke det så vet jeg iallefall at flekkene sikkert er harmløse. Har skjønt det sånn at gammelt gulp kan ha giftstoffer i seg, derfor man ikke skal bruke gamle madrasser på ny baby, men er ikke sikkert det gjelder klær? (Jeg får vel høre nå at jeg er en idiot som har denne tanken). TSAnonymous poster hash: c6a7d...01d Når jeg nevnte " fått madrass og dyne" så mener jeg at senga har fått madrass og dyne, vi har kjøpt den ny pga krybbedødfaren.Anonymous poster hash: c6a7d...01d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #19 Skrevet 28. september 2013 Jeg bare lurte på om dere ville brukt klær med veldig synlige og store flekker, og noen sier ja og noen nei. Jeg lager da ikke et stort problem av det, er dere som over tolker og trur at jeg er kjempe fornærmet og sær Jeg vil bare at min førstefødte skal ha klær uten 30 år gamle flekker som ikke går bort.Anonymous poster hash: c6a7d...01d Ok. På meg virker det som om du ønsket allmenn bekreftelse på at svigermoren din er kjip (eller "spesiell" som er ordet du bruker) siden hun gir deg babyklær med flekker, og som blir fornærmet når du påpeker at du ikke vil ha dem. Flott at du gjenbruker babyklær og utstyr! Mye bedre for miljøet og babyen (når det gjelder miljøgift). Lykke til med den lille. Anonymous poster hash: 9e035...688 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #20 Skrevet 28. september 2013 Hvorfor behovet om å si i fra og å gi beskjed? Hvorfor ikke bare takke fint for omtanken som det faktisk er, og bare la være og bruke det? Jeg arva en del veldig slitte dårlige klær og takka fint mens jeg tenkte at de nok skulle få ligge på loftet og gis til Fretex om de vil ha det. Vi reagerer på at du vil belære svigermor heller enn å takke for omtanken som ligger bak at hun har vaska og gitt dere klør.Anonymous poster hash: c42cb...fcb 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå