Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var så heldig og tok en uføreforsikring for snart 10 år siden. Etter å ha blitt varig ufør ,50% ,for en måned siden. Kom utbetalingen fra mitt forsikringsselskap. Summen var på 1.8 millioner. Dette er penger som jeg og min mann ikke hadde trodd vi skulle få så "enkelt". Vi trodde nok på en kamp med forsikringsselskapet. Når pengene er komt på bok er spørsmålet hva vi gjør med dem. Vi bor på landet med ,2 barn, der huset vårt er verdsatt til ca 3 millioner. Huset er 7 år og min mann gjorde mye på huset den gang og lånet er på ca 1.6 million. En bil har vi, med ca 250000 igjen på lånet. Med litt bsu penger og forsikringspenger er vi i realiteten gjeldfri. Spørsmålet er om vi skal kvitte oss med lånet. Spare det vi har til overs og i tillegg spare i pensjonsparing. Eller betale ned billånet. Spare resten av forsikringspengene som en buffer. Med å vere gjeldfri øker skatten, mens sparekontoen kun gir 3%. Skal i møte med banken med det første, men er interessert å høre hva dere synes.

Anonymous poster hash: c687f...9b5

Videoannonse
Annonse
Gjest Magdalene
Skrevet

Er i samme situasjon.

Det du bør gjøre er å invistere store deler av det i din pensjonssparing. Husk st dette skal være din sikkerhet.

Betal ned noe på huslånet, men ikke bruk alt på det. Jeg ville (og kommer til å gjøre) absolutt satt mest i pensjonsfond av noe slag.

Jeg ville tatt kontakt med en konsulent i banken.

Skrevet

Jeg ville definitivt betalt ned lånet. Å betale renter og renters rente er å kaste penger ut av vinduet.

Anonymous poster hash: 81e21...e20

Skrevet

Litt off topic, men har et spørsmål. Man kan ikke forsikre seg for sykdom man allerede har forstår jeg. Nå har jeg FM; kronisk sykdom, men er i 100% jobb.

Sannsynligheten for at jeg blir ufør før pensjonsalder er vel rimelig stor, så lurte da om noen vet noe om jeg fremdeles kan sikre meg økonomisk på noe måte?

Anonymous poster hash: 784e5...f42
Skrevet

Litt off topic, men har et spørsmål. Man kan ikke forsikre seg for sykdom man allerede har forstår jeg. Nå har jeg FM; kronisk sykdom, men er i 100% jobb. Sannsynligheten for at jeg blir ufør før pensjonsalder er vel rimelig stor, så lurte da om noen vet noe om jeg fremdeles kan sikre meg økonomisk på noe måte? Anonymous poster hash: 784e5...f42

Spare som bare rakkern selv. Har selv en kronisk sykdom dom gjør at jeg ikke får individuell uføreforsikring (har kollektiv gjennom jobb). Jeg sparer både i fond og på høyrentekonto, ca. 5000 pr måned. Kommer til å øke innbetalingene ved hver lønnsøkning.

Anonymous poster hash: 01a73...342

Skrevet

Betal ned billånet, og sett resten på spare/pensjonskonto... Huslån er greit å ha pga skattefordelene

Anonymous poster hash: 941fe...996

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...