Gå til innhold

MÅ lage nytt bad - trenger hjelp til å komme igang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i gang med å bygge nytt bad. Er så motløs og har ikke lyst i hele tatt, men må bare brette opp armene. Er praktisk anlagt og gjør det meste selv, men har helt ramlet av hva som rører seg ute på markedet.

Badet blir ca 2,5 m x 3,5 m. Rommet ble anlagt for omlag 8 år siden, men div. omstendigheter har gjort at arbeidet har stoppet opp der. Dvs betonggulv, gulvvarme, rør er lagt. Veggene og taket i rommet er der, men er ikke kledd med isolasjon, plater og elektro.

Ser for meg badet omlag slik:

- Vegg øst (2,5 m) med håndvask (dobbel?), speil, skap og hyller.

- vegg sør (3,5 m) med vindu, stol og dusj i hjørne sør/vest. Har ikke lyst på dusjkabinett. Styggeste jeg vet.

- vegg vest (2,5 m) dusj i hjørne sør/vest og enkelt badekar langs resten av veggen. Må vel ha en vegg mellom dusj og badekar.

- vegg nord (3,5 m) badekar i hjørne vest/nord, bide (?), vegghengt toalett og dør.

Materialbruk i resten av huset er ellers:

- olja eikegulv og skiferheller på gulv.

- Veggene har enten gipsplater (eggehvite) eller gammel tømring i gran.Vegg ved peis i stua er i grå betong.

- Ellers er det brukt børsta stål her og der, feks kjøkken, peisinnsats.

Jeg er glad i naturmateriale, rene linjer, liker ikke dill og mønster. Badet må være billig å anlegge men med materialer som holder over tid. Så må det være lett å holde rent.

Jeg gruer meg så til å sette igang. Det jeg syns er verst er å finne hva jeg skal ha på gulv, vegger og til belysning. Så trenger jeg å finne do, vask(er) og badekar som ser lekkert ut, men som ikke er så dyrt. Noen som kan hjelpe meg med tips og ideer?

Anonymous poster hash: 2fbeb...def
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flis på golv å enten flis eller våtromsplater på vegger, finnes også våtromstapet men det ser jalla ut å panel eller gips i tak.

Hva slags flis du vil ha må du nesten finne ut selv

Anonymous poster hash: 66103...09d
Skrevet

Vi har valgt følgende:

Kvik mano servantskap med Kviks designvask

Porsgrund Seven D image veggskål

Badekar fra Duravit

Disse tingene er veldig stramme og rene i formen, jeg er kjempefornøyd! Se på bad.no og vvskupp.no - prisene er heller ikke så verst.

Vi har fliser fra Höganäs og Modena. De har også mye fint på Bergersen flis. Selv om det er greit å spare der man kan ville jeg ikke kompromisset på flisene. Det er alt bak flisene som er dyrest, og da er det dumt å få et bad som ser kjipt ut for noen få tusenlapper.

Skrevet

Ciara:

Takk for tips :)

Har selv tenkt på badekar Duravit D-kode. Syns det er kjempefint, men har aldri prøvd det. Er det godt å ligge i? Hva slags mål har du på karet? Vurderer 160x70 eller 170x70 (om jeg får plass). Hva tror du om målene?

http://www.billigvvs.no/Baderom-Badekar-Duravit--Duravit-D-Code-Badekar-komplett-med-avloep-paa-hoeyre-side-160x70-cm-461749.html

Har både vurdert Porsgrund Seven D veggskål og Duravit Starck 3 veggskål. Vurderte dere Duravit sin, siden dere valgte Duravit badekar? Lurer på om man ser forskjell på porselenet i de ulike merkene.

http://www.billigvvs.no/Baderom-Toaletter-tilbehoer-Duravit--Duravit-Starck-3-vegghengt-toalett-skjult-montering-i-hvit-540x360-mm-435194.html

Tror jeg må ha en dobbelvask og lurer på om jeg bør ha den fra Duravit dersom jeg velger badekar og toalett derfra.

Kan jeg spørre hva slags fliser dere har på gulv og vegger? Må ha gulvfliser der ikke støv og hår vises så godt + at de ikke er glatte og lette å vaske.

Skrevet

Kanskje jeg også kan spørre hva slags armatur dere har til vask og badekar? Fornøyd? (Har selv 4 ulike armaturtyper i huset og er ikke fornøyd med noen av dem).

Skrevet

Bare hyggelig å hjelpe!

Badekar: Vi har faktisk 180x80. Mannen i huset insisterte på et romslig ett slik at også han fikk god plass :) Jeg ville sett an etter resten av badet. Dersom det bare blir dødplass rundt badekaret uansett ville jeg valgt så stort som mulig.

Vi valgte veggskålen fra Porsgrund fordi det er den fineste doen vi vet om. Den har samme hvitfarge som alt det andre, så det har ikke noe å si. Badekaret er forresten i hardplast (deilig at det er litt mykere og ikke så kaldt).

Vi har armaturer fra Tapwell. Har registrert at ikke alle er like fornøyde, men det er vi! Veldig enkelt og fint til en forholdsvis rimelig penge.

Skrevet

Fliser: Vi har fra serien Arkitekt fra Höganäs (se hoganes.no), hvite på vegg og blyertsgrå på gulv. Er godt fornøyd, men hadde jeg kunnet velge gulvflis på nytt ville jeg kanskje valgt Provenza Reuse Concrete Grey fra Flisekompaniet. Det er en betongflis med sjatteringer.

Skrevet

Tusen takk for hjelp! Kjenner at nå har jeg klart å komme inne i planleggingsmodus.

Badekar på 180x80 hadde vært deilig, men da må jeg krympe bredden på dusjnisjen. Har satt av 80 cm bredde på den. Må tenke litt på det. Visste ikke at badekaret var i hardplast. Hvordan vasker man et slikt kar? Ang. valget mellom de to doene må jeg prøve å finne ut hvem jeg liker best. Blir nok en av de to.

Satt med svær brosjyre fra Höganäs da jeg leste svaret fra deg, så det var lett å finne serien du mente. Vurderer beige mosaikk på 1 vegg (vegg nord med dusj og badekar) og på gulv, men er litt redd for at det blir tungvindt å holde rent. Ble inspirert av disse bildene:

http://www.klikk.no/bolig/inspirasjonsguiden/article652550.ece#/image/taarnet.no_image_429071

http://www.klikk.no/bolig/inspirasjonsguiden/article652550.ece#/image/taarnet.no_image_429072

Skrevet

Badekaret kan vaskes med alt unntatt skuremidler. Jeg pleier å bruke zalo.

Linkene dine sender meg ikke til enkeltbilder, men til en hovedside med et drøss bilder. Mosaikk er kjempefint :) Bare vær obs på at mye fuger strengt tatt ikke er anbefalt i dusjsone og at det kan bli mye fugevask på gulv (hvis du da ikke er smart og impregnerer fugene :)).

Husk også å planlegge belysning godt (jeg har speil med innfelt lys på begge sider, praktisk!) og plassering av småting som håndklestang osv.

Skrevet

Så rart du ikke fikk opp enkeltbildene jeg linket til. Jeg får dem opp. :klo:

Belysning må jeg planlegge godt. Syns det er vanskelig. Må ha god belysning rundt speil og skal vurdere speilbelysning. Har dessverre hørt at det er mye dårlig ute på markedet og at man må godt opp i pris for å finne noe bra (vet ikke hva som ligger i "godt opp i pris"). I tillegg må jeg ha god belysning ellers i rommet. Er ikke glad i spotter i taket, men vet ikke hvordan jeg skal klare å unngå det.

Impregnere fuger....... Ok, må forhøre meg hos forhandler om hvordan det skal gjøres. Er det mye jobb som skal gjøres ofte må jeg finne noe enklere. Ellers kan jeg vurdere dusjkar på gulvet i dusjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...