AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #1 Skrevet 28. september 2013 Jeg er i en heldig situasjon. Får forskudd på arv. Beløpet er så stort at om jeg betaler ned på huslånet vårt vil vi kun ha 400 000 kr igjen på dette lånet. Vi har hus med dobbel garasje og 2 biler og er i 30 årene med 2 barn. Jeg lurer på hva ville dere gjort. Jeg tenker på at da blir det økt skatt og om det likevel er lurt å ha en del lån, f.eks. 1 million for å redusere på skatten, og da ha mye penger "på bok".... Er det lurt å investere i eiendom og leie det ut? Hva tenker dere med å investere i hytte, hus i utlandet, etc... Håper på noen gode råd. ;-)Anonymous poster hash: 40051...cb0
petterm Skrevet 28. september 2013 #2 Skrevet 28. september 2013 Hvis du ikke har fått forskuddet ennå så vil du spare arveavgift hvis du venter til over nyttår. Med så store beløp blir det en del arveavgift i alle fall. Lønner seg nok å betale ned på lånet. Selv om du ikke får fradrag for renter på lån får du heller ikke skatt på renteinntektene.
Gjest Conradine Skrevet 28. september 2013 #3 Skrevet 28. september 2013 (endret) Vent med å få arv til neste år .. det er i hvert fall det mest lønnsomme rådet akkurat nå. Jeg har også arvet og brukte størstedelen av pengene på boligen .. oppgraderte den til en høyere standard slik at huset ble akkurat som jeg hadde drømt om - så kjøpte jeg masse klær, nye møbler og satte resten i banken. Endret 28. september 2013 av Conradine
skrue Skrevet 28. september 2013 #4 Skrevet 28. september 2013 I min verden er det alltid billigst å ikke ha lån. Ville betalt så mye som mulig. 6
Gjest Ciegus Skrevet 28. september 2013 #5 Skrevet 28. september 2013 Det generelle rådet til mannen i gata er alltid å betale ned på lån, med mindre innskuddsrenta er høyere enn lånerenta. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #6 Skrevet 28. september 2013 Jeg har drømt om å bygge ut huset så vi får større stue og kjøkken og kan få et foreldresoverom i 1. etasje samme etg.som stue og kjøkken, og samtidig få en løsning på større bad nede ved å slå sammen vaskerom, bad og liten bod (som har varmtvannsbereder). Oppe tenker jeg å slå sammen 2 soverom til ett, så det blir 2 soverom, loftstue og bad i 2. Etasje. Ev også slå sammen huset med garasjen (det er mulig om vi utvider kjøkken/stue).Ved ev gjester har vi allerede overnattingsmuligheter i loftet på garasjen.Men har ingen ide på hvor mye endringene i huset ev. vil koste....... TSAnonymous poster hash: 527a7...bd7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #7 Skrevet 28. september 2013 Men ser samtidig fordelene med mye mindre lån... ;-) TSAnonymous poster hash: 527a7...bd7
Gjest Conradine Skrevet 28. september 2013 #8 Skrevet 28. september 2013 Så lenge dere har lån godt innenfor komfortsonen så hadde jeg beholdt en del lån og heller gjort slik du ønsker med boligen deres. Ellers må du vente til du har spart opp disse pengene og det kan ta tid .. ser ikke problem med å ha litt lån. En million i lån er jo ingenting for familier flest. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #9 Skrevet 28. september 2013 Jeg hadde betalt ned såpass på lånet at dere kan leve komfortabelt selv om du velger å benytte noe penger også på utvidelse av boligen. Jeg ville aldri kun utvidet hus eller investert - med mindre jeg hadde lite lån fra før av. Det er mye styr med å leie ut bolig, og jeg ville ikke investert særlig for å tjene penger med mindre jeg hadde virkelig innsikt i inversteringsmuligheter og var villig til å ta en risiko. Med arvede penger tar ikke jeg personlig en slik risiko fordi jeg synes de skal behandles med respekt - det er jo mennesker som har jobbet og tjent inn pengene, eller valgt å spare store summer nettopp så barna kunne få dem. Da tenker jeg at boligformål og at dere kan leve litt ekstra komfortabelt er en veldig fin måte å gjøre det på. Jeg tenker ting som en fin ferie/opplevelse, kunst e.l er fint å bruke penger på utenom å betale ned lån, rent forbruk som mye klær/generell shopping synes jeg er nokså halvsmakløst. (tenker ikke da på hvorvidt man unnet seg litt ekstra ei enkelt gang, men å shoppe bort nokså mye mer enn nødvendig). Anonymous poster hash: ef80b...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #10 Skrevet 28. september 2013 Hvis dere kjøper en annen bolig for å leie den ut må du skatte av inntekten, så det går mer eller mindre opp i opp med skattefradraget du får på renten. Dere må også skatte av en evt. verdistigning på boligen hvis dere selger den. Hvis dere flytter til et annet større hus med utleiedel vil både leieinntekten og verdistigningen være skattefri. Bortsett fra det er hovedfordelen med eiendom at man stort sett slipper formueskatt, men det får dere neppe likevel når dere fortsatt har gjeld. I tillegg vil bunnfradraget bli høyere framover. Over tid vil dere få større formuesøkning ved å kjøpe større bolig enn å betale ned gjeld, men det vil ta en stund før dere får glede av det. Anonymous poster hash: 0ef55...a25
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2013 #11 Skrevet 28. september 2013 Hvis du betaler ned boliglånet kan du fremdeles oppfylle alle drømmene om ombygging for du har mulighet til å spare større beløp hver måned så du kan få dette gjort. Ved å betale ned huslånet sikrer du at pengene blir brukt til noe som varer og ikke forsvinner i mange små uttak til dilldall. Det blir store endringer i arveavgiften på neste års statsbudsjett så det er lurt - som flere nevner - å vente med å få ut pengene til neste år da vil beholde mer av dem.
Gjest Ciegus Skrevet 28. september 2013 #12 Skrevet 28. september 2013 Men ser samtidig fordelene med mye mindre lån... ;-) TSAnonymous poster hash: 527a7...bd7 Ja altså, hvis alternativet er å investere pengene i huset fordi det gir verdiøkning og/eller fordi det gir dere større nytteverdi, så er det ingenting galt i det! Rådet om å betale ned gjeld gjelder jo når alternativet er å spare pengene eller investere i leiemarkedet (som er mye mer risikabelt enn å betale ned gjelda si...). Dere må jo bare sette dere ned og se på hva det vil koste å gjøre disse forandringene på huset, om det evnt. vil gi noen verdiøkning, og så vurdere hvor lyst dere har på et "nytt" hus kontra lavere gjeld. Men å kjøpe leilighet i utlandet for eksempel mens man fortsatt har gjeld på huset ser jeg ikke poenget med...
Gjest Conradine Skrevet 28. september 2013 #13 Skrevet 28. september 2013 (endret) Hvis du betaler ned boliglånet kan du fremdeles oppfylle alle drømmene om ombygging for du har mulighet til å spare større beløp hver måned så du kan få dette gjort. Ved å betale ned huslånet sikrer du at pengene blir brukt til noe som varer og ikke forsvinner i mange små uttak til dilldall. Det blir store endringer i arveavgiften på neste års statsbudsjett så det er lurt - som flere nevner - å vente med å få ut pengene til neste år da vil beholde mer av dem. Da må man ta høyde for en eventuell formueskatt også. Endret 28. september 2013 av Conradine
Gjest FuturePrimitive Skrevet 29. september 2013 #14 Skrevet 29. september 2013 Det generelle rådet til mannen i gata er alltid å betale ned på lån, med mindre innskuddsrenta er høyere enn lånerenta. Nja. Det kommer nok an på flere faktorer. Inflasjon blandt annet. Er inflasjonen høy krymper lånets realverdi betydelig hvert år. 3% inflasjon betyr at 1mill er verdt 3% mindre året etter. Samme med pengene i banken i og for seg, og der kommer jo renteforskjellene inn. Klarer du å få pengene plassert steder med høy innskuddsrente (BSU og muligens enkelte andre banker) så klarer du gå omtrent i null. 1
Gjest FuturePrimitive Skrevet 29. september 2013 #15 Skrevet 29. september 2013 Hvis dere kjøper en annen bolig for å leie den ut må du skatte av inntekten, så det går mer eller mindre opp i opp med skattefradraget du får på renten. Dere må også skatte av en evt. verdistigning på boligen hvis dere selger den. Hvis dere flytter til et annet større hus med utleiedel vil både leieinntekten og verdistigningen være skattefri. Bortsett fra det er hovedfordelen med eiendom at man stort sett slipper formueskatt, men det får dere neppe likevel når dere fortsatt har gjeld. I tillegg vil bunnfradraget bli høyere framover. Over tid vil dere få større formuesøkning ved å kjøpe større bolig enn å betale ned gjeld, men det vil ta en stund før dere får glede av det. Anonymous poster hash: 0ef55...a25 Sant så sant. Det er påfallende hvor mange unge mennesker som tror det er en bra ting at boligprisene går opp. Det er vel massesuggesjon antar jeg.. For mennesker i mindre boliger som ønsker seg større bolig på sikt, er boligprisfall en gullgruve. Faller boligmarkedet 10% så faller huset du ønsker deg til 5 millioner med 500.000 til 4.5 millioner. Huset du bor i som er verdt 2 millioner faller med 200.000 til 1.8 millioner. Du har dermed "spart" 300.000 på å flytte. Spørsmålet er imidlrtid hva du velger å gjøre i mellomtiden. Er inflasjonen høy spiser den opp lånet ditt, men også sparepengene. Så her avgjør nok renten i større grad hvor det er fornuftig å plassere pengene. Men å betale ned ekstra på lånet på en bolig som taper seg i verdi er ikke nødvendigvis det glupeste man gjør. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #16 Skrevet 29. september 2013 I min verden er det alltid billigst å ikke ha lån. Ville betalt så mye som mulig. I tillegg til de rene tallmessige fordelene ved å ikke ha lån, så ligger det trygghet i å ikke ha lån skulle man miste jobben, bli syk, det blir skilmisse og man sitter igjen som alenemor. Anonymous poster hash: e651a...eb2
org Skrevet 30. september 2013 #17 Skrevet 30. september 2013 Rådfør deg med advokat (ja, faktisk - så viktig er det). Jeg mener å huske at du bør sette pengene i fast eiendom. For skulle forholdet ryke, kan du da kreve å få utbetalt hele arvesummen. Går det til melk - brød - sydentur - pc etc, kan ikke dette bevises i ettertid. Men som sagt; snakk med advokat.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #18 Skrevet 30. september 2013 I tillegg til de rene tallmessige fordelene ved å ikke ha lån, så ligger det trygghet i å ikke ha lån skulle man miste jobben, bli syk, det blir skilmisse og man sitter igjen som alenemor. Samtidig er søkenen etter absolutt trygghet mye av grunnen til at kvinner i snitt har mindre penger enn menn. Det vil være lang mer lønnsomt å kjøpe en større bolig med utleiedel, og boliger kan nesten alltids selges så den relle forskjellen i sikkerhet er liten. Anonymous poster hash: 0ef55...a25 1
Furstina Skrevet 30. september 2013 #19 Skrevet 30. september 2013 Skulle jag ärva (eller vinna) pengar så vi i stort sett skulle kunna betala ner huslånet skulle jag fördela pengarna lite. Säg exemplet: Lån på 3 miljoner och ärver 3 miljoner. Skulle betala ner till ca 1 miljon i lån, renovera för 5-600.000 (eller kanske lite mer på sikt) och använda bra hantverkare, arkitekt och kanske göra lite extra. All renovering skulle inte ske med en gång så av miljonen som inte använts till att betala ner lånen skulle jag placera på två sätt; ett mer investeringsperspektiv (växa mycket), och en del i fond eller på bok för att ha till renoveringarna. Vidare skulle jag försöka håll näst intill samma "betalning" till den miljon som är kvar på lånen så att det amorteras av mycket fortare. När huset är säkrat, och lånet helt nerbetalt - DÅ skulle jag unna mig det där extra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå