makkapakka Skrevet 27. september 2013 #1 Skrevet 27. september 2013 Sønnen min har et hektisk liv for tiden med mye besøk av kompiser som kommer og ringer på døren og skal ha han med på fotball, skateing eller sykkeltur. Det er en fin gjeng, været er jo nydelig og enda kan de være ute en stund før det blir mørkt. Men det er jo en ting da.... leksene deres høyhet..... Han får det ikke gjort før kompisene er på dørene, da har vi akkurat rukket å få i oss middag og han har fått en halvtimes avslapping fra skole.. Vel da blir det lekser når han kommer hjem igjen i 7 tida. Da går det unna og han er kvikk og opplagt etter å ha vært ute og lekt og sånn.. Men nå har jeg jo alltid hørt at de skal gjøre leksene før de skal ut å leke og være strukturert til det.. noe som aldri egentlig har fungert hvis jeg skal få han til å gjøre det med engang han kommer hjem fra skolen.. Når gjør din 8-9 åring leksene? og når er det best på kvelden og gjør de?
Missy1 Skrevet 27. september 2013 #2 Skrevet 27. september 2013 Hvis han klarer å gjøre de om kvelden og ikke er for sliten så er vel det greit? Viktigste er vel at de blir gjort? 1
Gjesten Skrevet 27. september 2013 #3 Skrevet 27. september 2013 Jeg tror ikke det spiller noen rolle når de blir gjort. Folk er forskjellige, og så lenge de faktisk blir gjort, er jo alt i orden
Alvina Skrevet 27. september 2013 #4 Skrevet 27. september 2013 Har opplevd det samme. Regel sammen med andre foreldre var innetid da og da og lekser før mac gyver eller tv-spill en halv time før sengetid og kveldsmat. Lek og kamerater er viktigere enn lekser, mange ganger. Vær glad han er sosial og har venner. Må innrømme at jeg fikk litt "kjeft" fra læreren som sa at barna ikke alltid tok leksene på alvor, men de er høyt utdannet i dag og jeg tror ikke lekser er noe bra i seg selv, det er ofte noe også intelligente barn ikke bryr seg om. ...Dette var ikke noe råd fra min side, men en synsvinkel. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #5 Skrevet 28. september 2013 Så lenge dette fungerer for han/dere, synes jeg ikke dere skal endre på det. Som du sier, rekker de å være ute en stund før det blir mørkt, og det er faktisk kjempe viktig! Mange barn i dag er nesten ikke ute å beveger seg, så det ville jeg absolutt prioritert! Det viktigste er vel at leksene blir gjort. Personlig synes jeg lekser en en grusom uting!! Barna har korte dager med undervisning, men er maaange timer på SFO så dagene blir lenger enn foreldrenes arbeidsdag, så skal man spise middag, kansje på en eller annen aktivitet, være sammen med venner og gjøre lekser, før sengetid... Synes heller man burde lagt inn ett part timer ekstra undervisning i skoletiden, og latt barna få fri på ettermiddagen til vennskap og aktivitet. Eller kansje leksene rett og slett burde være 30 min lek/aktivitet?? Anonymous poster hash: 61a66...587
Schadenfreude Skrevet 28. september 2013 #6 Skrevet 28. september 2013 Jeg har ingen råd å komme med, men vil bare si at jeg flirte godt av innlegget ditt 1
Frøken Smilla Skrevet 28. september 2013 #7 Skrevet 28. september 2013 Så lenge dette fungerer for han/dere, synes jeg ikke dere skal endre på det. Som du sier, rekker de å være ute en stund før det blir mørkt, og det er faktisk kjempe viktig! Mange barn i dag er nesten ikke ute å beveger seg, så det ville jeg absolutt prioritert! Personlig synes jeg lekser en en grusom uting!! Barna har korte dager med undervisning, men er maaange timer på SFO så dagene blir lenger enn foreldrenes arbeidsdag, så skal man spise middag, kansje på en eller annen aktivitet, være sammen med venner og gjøre lekser, før sengetid... Synes heller man burde lagt inn ett part timer ekstra undervisning i skoletiden, og latt barna få fri på ettermiddagen til vennskap og aktivitet. Eller kansje leksene rett og slett burde være 30 min lek/aktivitet?? Anonymous poster hash: 61a66...587 Nå er det vel ikke skolens feil at foreldrene har barna på SFO i "maaange timer", og det å skulle droppe repetisjon og/eller unngå å lære seg gode arbeidsvaner for fremtiden (livet på høgskole/universitet, f.eks) av den grunn, mener jeg er feil. TS: Når dere er komfortable med at leksene gjøres, tenker jeg at er opp til dere. Dersom sønnen din gjør dem på kvelden, men det ikke går ut over leggetid eller kvalitetstid med familien, så gjør dere dem da. Hva "alle andre" gjør er mindre relevant. Dog kan det være en idé å tenke over at arbeidsmengden vil øke når han blir eldre, og han vil sannsynligvis etterhvert bli nødt til å lære seg å prioritere. Da kan det kanskje være greit å ha trent på at det først er "plikter", så "lek og moro"?
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 28. september 2013 #8 Skrevet 28. september 2013 Så lenge dette fungerer for han/dere, synes jeg ikke dere skal endre på det. Som du sier, rekker de å være ute en stund før det blir mørkt, og det er faktisk kjempe viktig! Mange barn i dag er nesten ikke ute å beveger seg, så det ville jeg absolutt prioritert! Det viktigste er vel at leksene blir gjort. Personlig synes jeg lekser en en grusom uting!! Barna har korte dager med undervisning, men er maaange timer på SFO så dagene blir lenger enn foreldrenes arbeidsdag, så skal man spise middag, kansje på en eller annen aktivitet, være sammen med venner og gjøre lekser, før sengetid... Synes heller man burde lagt inn ett part timer ekstra undervisning i skoletiden, og latt barna få fri på ettermiddagen til vennskap og aktivitet. Eller kansje leksene rett og slett burde være 30 min lek/aktivitet??Anonymous poster hash: 61a66...587 om du henter barnet ditt på SFO kl 1600, men barnet ditt var ferdig på skulen kl 13. dagen blir like lane enn om de hadde hatt undervisning til kl 15. Eg ser mange barn som starter på SFO kl 7.30 og reiser heim kl 17.00. Igjen er det foreldrene som må skjerpa seg! Uhørt at ungar skal vera så lenge i "organiserte former"!! Til TS: har de ikkje leksehjelp på skulen?
skruf Skrevet 28. september 2013 #9 Skrevet 28. september 2013 Her er det tilbud om leksehjelp i skolen fra 1ste trinn til 4de trinn, veldig greit, da er det bare å se over leksene når ungen kommer hjem. Har alltid hatt en regel at leksene skal gjøres før barna stikker ut og leker med venner, og det blir faktisk en rutine på det. Vokste opp med samme regelen selv. Rutiner på lekser tror jeg er veldig viktig, og det gagner barnet når det blir eldre, Kl 19 ville det vært uaktuelt å gjøre lekser her iallefall, da er hun trøtt, sliten og ukonsentrert etter en lang dag.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #10 Skrevet 28. september 2013 Jeg synes det sosiale er superviktig for barn. Studieteknikker og struktur til å sette av tid til lesing kommer av seg sel vnår de er eldre. La barn være barn. Jeg skal ikke starte noen leksedebatt, men vil bare nevne at i vårt barn sin (sjette) klasse hadde i fjor et prøveprosjekt med å kutte ut lekser helt. Etter det halvåret prøveprosjektet pågikk, kunne læreren oppsummere følgende: de hadde nådd pensum til rett tid, samtlige barn, bortsett fra ett, hadde ytt mer i skoletida, og vært mer fokuserte og strukturerte enn tidligere, og profittert generelt bedre på leksefri enn lekser. (Det ene barnet som ikke kom bedre ut med leksefri er et veldig skoleflinkt barn.) Nå er de igang med lekser igjen. Hvorfor aner jeg ikke. Antagelig fordi "det alltid har vært sånn". Kjempebra argument som funker hver gang. Anonymous poster hash: 73bd9...576
skruf Skrevet 28. september 2013 #11 Skrevet 28. september 2013 Studieteknikker og rutiner ift lekser kommer faktisk ikke av seg selv. Det er noe som må jobbes inn, som med alt mulig annet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #12 Skrevet 28. september 2013 Så lenge det fungerer for dere, og det er en fast rutine, så ser jeg ikke problemet? Anonymous poster hash: 5296d...b85 1
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 28. september 2013 #13 Skrevet 28. september 2013 Studieteknikker og rutiner ift lekser kommer faktisk ikke av seg selv. Det er noe som må jobbes inn, som med alt mulig annet. Jepp.Læraingstrategiar startaer ein med i 1. klasse og lærar nye heile vegen til 10. klasse.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #14 Skrevet 28. september 2013 Studieteknikker og rutiner ift lekser kommer faktisk ikke av seg selv. Det er noe som må jobbes inn, som med alt mulig annet. Og det trenger ingen lære fra de går i første klasse. Anonymous poster hash: 73bd9...576
skruf Skrevet 28. september 2013 #15 Skrevet 28. september 2013 Og det trenger ingen lære fra de går i første klasse. Anonymous poster hash: 73bd9...576 Når barna begynner på skolen så begynner og læringa, selv om de bare er 6 år. Får man inn gode lekserutiner tidlig så blir det lettere når de er eldre og leksebelastningen er større. Min minste går i femtetrinn nå, men merket allerede for to år siden at leksene ble flere, og stoffet vanskeligere. Å da skulle begynne med leksene før sengetid synes ikke jeg er heldig. Da er barn ofte trøtt og sliten av dagen, og motivasjonen til lekser og læring er ikke på topp.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #16 Skrevet 28. september 2013 Du sier leksene går unna og han kvikk og opplagt etter å ha vært ute litt. Det gjelder mange barn, mens andre barn er trøtte og slitne på kvelden. Så lenge han er kvikk og opplagt når han gjør leksene så ser jeg ikke problemet. Det varierer fra barn til barn, en må liksom se det an litt. For meg så var det best å gjøre de etter jeg hadde vært ute, for jeg var da sliten etter lang dag på skolen, og var da helt klar til å gjøre leksene på kvelden.Anonymous poster hash: 864cd...f60
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #17 Skrevet 28. september 2013 Når barna begynner på skolen så begynner og læringa, selv om de bare er 6 år. Får man inn gode lekserutiner tidlig så blir det lettere når de er eldre og leksebelastningen er større. Min minste går i femtetrinn nå, men merket allerede for to år siden at leksene ble flere, og stoffet vanskeligere. Å da skulle begynne med leksene før sengetid synes ikke jeg er heldig. Da er barn ofte trøtt og sliten av dagen, og motivasjonen til lekser og læring er ikke på topp. Nå det først er sånn at man skal ha lekser, så er jeg enig i det du sier. Her i huset har det aldri nyttet å drøye leksene til kvelden. Undersøkelser viser imidlertid at barn har lite faglig utbytte av lekser, så hvorfor de i det hele tatt skal ha det er meg en gåte. Skoledag fra halv ni til to er lenge for et barn. Å skulle sette seg ned med enda mer arbeid når man kommer hjem er for de fleste intet annet enn demotiverende. Det forundrer meg lite at barna i vår sønns klasse lærte mer på det halvåret de ikke hadde lekser i det hele tatt. Anonymous poster hash: 73bd9...576
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #18 Skrevet 28. september 2013 Virkelig verdt å lese: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3522628.ece Jeg sa jeg ikke skulle starte en debatt om leksefri, men... Anonymous poster hash: 73bd9...576
Gjest Vampen Skrevet 28. september 2013 #19 Skrevet 28. september 2013 Jeg synes det sosiale er superviktig for barn. Studieteknikker og struktur til å sette av tid til lesing kommer av seg sel vnår de er eldre. La barn være barn. Jeg skal ikke starte noen leksedebatt, men vil bare nevne at i vårt barn sin (sjette) klasse hadde i fjor et prøveprosjekt med å kutte ut lekser helt. Etter det halvåret prøveprosjektet pågikk, kunne læreren oppsummere følgende: de hadde nådd pensum til rett tid, samtlige barn, bortsett fra ett, hadde ytt mer i skoletida, og vært mer fokuserte og strukturerte enn tidligere, og profittert generelt bedre på leksefri enn lekser. (Det ene barnet som ikke kom bedre ut med leksefri er et veldig skoleflinkt barn.) Nå er de igang med lekser igjen. Hvorfor aner jeg ikke. Antagelig fordi "det alltid har vært sånn". Kjempebra argument som funker hver gang. Anonymous poster hash: 73bd9...576 Det kommer absolutt ikke av seg selv, nei. Studieteknikk, lesestrategier og struktur skal læres, som alt annet. Og det er viktig, for jo høyere man kommer i skolesystemet, jo større blir arbeidsmengden. Da er gode rutiner og studieteknikk viktig. Jeg hadde forøvrig neppe kommet meg gjennom pensum uten lekser. Eller, vi kunne nok ha hastet gjennom, men det hadde gjort noe med kvaliteten og rammene for undervisningen. Da hadde jeg ikke hatt samme mulighet til å bruke tiden på skolen til den type undervisning som elevene liker.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #20 Skrevet 28. september 2013 Sønnen min har et hektisk liv for tiden med mye besøk av kompiser som kommer og ringer på døren og skal ha han med på fotball, skateing eller sykkeltur. Det er en fin gjeng, været er jo nydelig og enda kan de være ute en stund før det blir mørkt. Men det er jo en ting da.... leksene deres høyhet..... Han får det ikke gjort før kompisene er på dørene, da har vi akkurat rukket å få i oss middag og han har fått en halvtimes avslapping fra skole.. Vel da blir det lekser når han kommer hjem igjen i 7 tida. Da går det unna og han er kvikk og opplagt etter å ha vært ute og lekt og sånn.. Men nå har jeg jo alltid hørt at de skal gjøre leksene før de skal ut å leke og være strukturert til det.. noe som aldri egentlig har fungert hvis jeg skal få han til å gjøre det med engang han kommer hjem fra skolen.. Når gjør din 8-9 åring leksene? og når er det best på kvelden og gjør de? Man skal gjøre lekser med en gang man kommer hjem fra skolen. Deretter er det leksesjekk med foreldre under middagslaging og etter middag. Blir man ikke ferdig med leksesjekken før aktiviter starter må man ta det på kvelden, men da er det altså kun sjekk. Anonymous poster hash: 4db80...86b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå