Gå til innhold

Vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er tretten år, 158 cm og jeg veier ca. 38 kg. Vekten min varierer veldig, på en dag kan jeg veie fra 37 kg til nesten 39/40 kg. Alle vennene mine sier at jeg er for tynn, men de er jo alle slanke selv. Jeg ser meg ikke selv som tynn, ikke på bilder eller i speilet eller noe. Om jeg hadde vært så tynn, så ville jeg vel sett det?

Jeg vet det er vanskelig å svare på siden dere ikke vet noe om hvordan kroppsbyggningen min er, men er jeg for tynn? Og hvordan kan jeg være det uten å se det selv?



Anonymous poster hash: 40d9b...a27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er linken til en KMI-kalkulator med aldersregulering. Der havner du akkurat innenfor normalen. Jeg var også veldig tynn som ung, uten at jeg var syk eller lignende. Det er normalt med veldig stort vektspenn i den alderen du er i, og så lenge du har sunne tanker om kropp, vekt og mat og spiser sunt så ville jeg ikke tenkt så mye på det :) Dersom du synes dette er et problem, kan du gå til helsesøster på skolen eller legen din og snakke om det.



Anonymous poster hash: 806f9...13a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er linken til en KMI-kalkulator med aldersregulering. Der havner du akkurat innenfor normalen. Jeg var også veldig tynn som ung, uten at jeg var syk eller lignende. Det er normalt med veldig stort vektspenn i den alderen du er i, og så lenge du har sunne tanker om kropp, vekt og mat og spiser sunt så ville jeg ikke tenkt så mye på det :) Dersom du synes dette er et problem, kan du gå til helsesøster på skolen eller legen din og snakke om det.

Anonymous poster hash: 806f9...13a

Jeg prøvde, og dette kom opp (?) :En KMI på 15.2 hos ei jente på 13.5 år indikerer undervekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde, og dette kom opp (?) :En KMI på 15.2 hos ei jente på 13.5 år indikerer undervekt

Beklager, jeg må ha skrevet feil, ser at du har riktig utregning.

Anonymous poster hash: 806f9...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts er 13,og alt for ung for dette forumet. Har rapportert tråden.

Det er ikke en aldersgrense på kvinneguiden utenom seksualitetsforumet, så moderator kan ikke slette tråden på grunnlag av det du sier her, for alderen hennes strider ikke i mot reglene.

TS: folk er forskjellige, og du kan være normal til å være deg selv om du er undervektig i følge IKM. Men om du har spisevegring og problemer med deg selv, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å oppsøke fastlegen din eller helsestasjon for ungdom eller helsesøster på skolen din.

Anonymous poster hash: 6526f...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke en aldersgrense på kvinneguiden utenom seksualitetsforumet, så moderator kan ikke slette tråden på grunnlag av det du sier her, for alderen hennes strider ikke i mot reglene.

TS: folk er forskjellige, og du kan være normal til å være deg selv om du er undervektig i følge IKM. Men om du har spisevegring og problemer med deg selv, så anbefaler jeg deg på det sterkeste å oppsøke fastlegen din eller helsestasjon for ungdom eller helsesøster på skolen din.

Anonymous poster hash: 6526f...440

Når en 13 åring går inn på et forum hvor det for det meste er voksne mennesker og spør råd ang vekt så synes jeg det er helt feil at vi skal sitte å gi henne råd.Så det er ikke utelukkende pga alderen,men pga alderen og temaet kombinert.

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en 13 åring går inn på et forum hvor det for det meste er voksne mennesker og spør råd ang vekt så synes jeg det er helt feil at vi skal sitte å gi henne råd.Så det er ikke utelukkende pga alderen,men pga alderen og temaet kombinert.

Som sagt igjen kan man være på dette forumet når man er 13 år, men om du vil rapportere tråden fordi du mener hun har spiseforstyrrelser så er det en annen sak.

Anonymous poster hash: 6526f...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Trådstarter,

Du er ung og burde slettes ikke bekymre deg over vekt, uansett hvilken ende av skalaen du er på. Ifølge KMI er du undervektig, men det er jeg også, og jeg er frisk som en fisk. Det er ikke vekt og KMI som telles, men helheten. Hvordan spiser du? Er du aktiv? (og nei, du trenger slettes ikke å trene hard styrke sju ganger i uka for å være aktiv! Å gå, løpe, hoppe, være ute, bare leke fungerer topp!)

Så lenge du spiser tilstrekkelig og får i deg nok næring, samt at du beveger deg, bør du ikke bekymre deg. Og dersom du føler at noe ikke holder mål må du vite at fokuset skal være på helsa, ikke vekt og utseende!

Men jeg er ung selv (dog eldre enn deg) og vet godt hvilket press man vokser opp med i dag. Jeg vet ikke om du ser det selv enda, men tro du meg, det er temmelig sjukt. Jeg skal ikke komme med en lang formaning, men bare vit at du er god nok som du er. Ikke tro på alt du hører, ikke ta til deg alle smilende blikk fra retusjerte modeller på alskens reklameplakater. Steng ørene for slankemiddelreklamer og antialdringskremer, se bort når du passerer bladhylla som forteller deg hvordan du blir penere, slankere, sterkere og lykkeligere. Det er bare en illusjon. Ikke kast bort livet ditt på å hige etter sånt; det er uendelig vanskelig å bli bevisst på hvor mye vi faktisk serveres av slike ting og enda vanskeligere, om ikke umulig, å motstå fullstendig, men bare ha det i bakhodet at det ikke er ekte.

Jeg foreslår at du tar en prat med helsesøster eller lignende, eventuelt med en god venninne, et familiemedlem eller bare en dagbok. Få ned dine tanker rundt dette, reflekter over dem, lær deg selv å bli bevisst på de ulike sidene av tankene dine. Du trenger ikke forstå alt, du trenger ikke å formulere vanskelige setninger og du trenger ikke å inneha all verdens kunnskap. Bare tenk litt over det fra et så nøytralt ståsted som du kan oppdrive (tenk deg at du trer ut av ditt eget hode og iakttar alt ovenifra - det er vanskelig, men du får så veldig mye perspektiv når du klarer det!) og sett ord på det.

Jeg sier ikke dette fordi jeg tror du er spiseforstyrret, dum eller feil på noe vis. Jeg sier det fordi jeg vet hvilket jævlig samfunn vi lever i, og fordi jeg har fått erfare litt av hvert selv. Å skape bevissthet fra en ung alder er noe jeg tror kan hjelpe til å forebygge.

:blomst:



Anonymous poster hash: 8d186...c3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...