Gå til innhold

Passer fisker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg passer fisker imens eieren er på ferie i utlandet. Det står at jeg må skifte vann.. Men hvor ofte må man det? Hvordan gjør jeg det? Har aldri hatt fisker før.

Og hvor mye mat skal de ha? Er endel sånne små skinnende fisker, og noe jeg tror er guppyer. Jeg bare ga litt jeg.. Men er nervøs mtp å skifte vann.

De dro idag, aner ikke når vannet ble skiftet sist. Noen tegn jeg kan se etter?

Anonymous poster hash: 0b2fe...e43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du mulighet til å ta et bilde?

Små skinnende fisker kan være så mangt.

Hvor lenge skal de være borte?

Skrevet

En liten klype mat to ganger dagen, og vannet skiftes to ganger i uken. Men ikke alt på en gang! :)

Skrevet

Har det mye å si hvilke fisker det er? Kan ikke leggeinn bilde, bruker ipad, skjønner ikke hvordan jeg legger inn bilde.. Men de svømmer i midten av akvariet og er et par cm lange. Er en malle og, men den får mallemat.. En sånn kule.

De skal være borte en drøy uke.

Skrevet

Hvordan skfter jeg vann da? Må det være romtemperert? Kan fisken være i alvariet imens?

Skrevet

Om de bare er borte en uke ville jeg heller latt vannbyttingen være.

Hiver du i for varmt eller for kaldt vann kan du skade fiskene.

De klarer seg en uke uten.

Vær heller sparsommelig med mat enn å gi for mye, det kan forgifte vannet.

Skrevet

Vannet skal være samme temp som det de allerede har. Bruk en slange som jeg regner med de har, eller et litermål og skift en-to fjerdedeler av vannet. Med slange er best, for da kan du grumse i sanden og suge opp det som virvler opp av dritt. Er du i tvil så ta mindre vann. Fiskene kan få sjokk og dø av for mye nytt vann.

Skrevet

Jg ga endel mat altså. Det var så mange fisker. Men da gir jeg en klype et par ganger om dagen.

Skrevet

Jg ga endel mat altså. Det var så mange fisker. Men da gir jeg en klype et par ganger om dagen.

Husk at magene deres er veldig veldig veldig små.

Om du ga masse mat nå, så gir du de en dags matpause.

Skrevet

Ok! Dumt det ikke står på lappen hvor mye de skal ha. Jeg er vant til hunder og kaniner, som spiser som hester :)

Skrevet

En grei tommelfingerregel er at de ikke skal ha mer mat enn de spister opp på 2 minutter. Er det mer mat igjen da har de fått alt for mye. Fisker skal ha mindre mat enn de fleste tror :)

• Liker 1
Skrevet

De har vel filter? Da skal det ikke være nødvendig for deg å måtte bytte vann

Skrevet

De har filter ja. Kan prøve å finne ut hva de små fiskene er i morgen. De er ganske søte da..

Skrevet

Bytt 1/4 vann du, bruk litermål og fyll på igjen med friskt vann som har blitt ca romtemperert, altså tapp kaldt vann i en bøtte eller litermål som ikke har blitt brukt med vaskemidler.Mat bittelitt hver dag eller annenhver dag - de trenger ikke mye mat på en uke. Det er de tryggeste rådene jeg vil gi deg siden eier er borte :) fisk trenger ikke mye mat. Men litt friskt vann er aldri feil.

Skrevet

Kardinaltetra tror jeg de småfiskene er.

Fikk kontakt med eieren, 1 klype mat om dagen og trengte visst ikke skifte vann allikevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...