AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #1 Skrevet 27. september 2013 Hei hei. Hunden vår er alene når vi er på jobb, litt mer enn åtte timer. Er det da uansvarlig å gå ut senere på dagen? Vi har alltid gjort det, gått på trening eller f.eks shopping, men aldri mer enn to timer i strekk. Men nå var det en venninne av meg som reagerer på at hunden vår er så mye alene. Har hun rett? Det ikke noe problem med hunden, den har det godt Anonymous poster hash: 7f1f6...bff
Nephthys Skrevet 27. september 2013 #2 Skrevet 27. september 2013 Min mening er at en hund ikke bør være alene så mange timer om dagen (skjønner jo at dere må på jobb, altså...), og i tillegg være alene på ettermiddag/kveld. Tror ikke hunden lider, men som et flokkdyr ønsker de aller fleste hunder at "flokken" er samlet. Litt trist tilværelse å måtte være så mye av dagen alene.. Kanskje noen kan passe ham eller han kan få/få låne en hundevenn? 2
Fandenivoldsk Skrevet 27. september 2013 #3 Skrevet 27. september 2013 Ti timer alene er veldig lenge for en hund. 2
Lech Skrevet 27. september 2013 #4 Skrevet 27. september 2013 Jeg syntes ikke det er riktig å dra fra hunden igjen etter å ha latt den være alene i 8 timer tidligere. En gang i blant er en ting (hvis du f.eks MÅ noe, du MÅ ikke shoppe i hverdagen), men 8 timer alene pr dag er mer enn nok for en hund. Jeg tror ikke det er spesielt kult for hunden å sove 8 timer, få en morgentur, for å så være aleine i 8-9 timer. Så kommer matmor hjem, det er middag og en tur før den så må være alene i to timer til. Så er det en tissetur før det er natta igjen.. 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #5 Skrevet 27. september 2013 Syns det er alt for lenge å være alene. Anonymous poster hash: ab0b7...19f 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #6 Skrevet 28. september 2013 Hunden våres er vandt til det og har ikke noe problemer med det, så ser ikke problemet.Anonymous poster hash: 7f1f6...bff
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #7 Skrevet 28. september 2013 Hunden våres er vandt til det og har ikke noe problemer med det, så ser ikke problemet.Anonymous poster hash: 7f1f6...bff Har du spurt hunden om den føler seg ensom? Jøss. Anonymous poster hash: 6dd0b...fd0 8
Sugerøret Skrevet 28. september 2013 #8 Skrevet 28. september 2013 Hunder er flokkdyr.Å være borte i 8-10 timer synes jeg ikke er optimalt hundehold. 2
Jens Skrevet 2. oktober 2013 #9 Skrevet 2. oktober 2013 Er det ikke sånn at hunder ikke har noe tidsperspektiv? Spiller det da noen rolle om hunden er alene 9 timer eller 6?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #10 Skrevet 2. oktober 2013 Er det ikke sånn at hunder ikke har noe tidsperspektiv? Spiller det da noen rolle om hunden er alene 9 timer eller 6? Selvfølgelig. Anonymous poster hash: 67939...8d8
Portvinpiken Skrevet 5. oktober 2013 #11 Skrevet 5. oktober 2013 Selvfølgelig har hunder tidsperspektiv. Antageligvis ikke minutter, men timer merker de selvfølgelig forskjell på. "Kroppsklokken" sier blant annet at blæren er full og hunden må på do. Dette med at de ikke har tidsperspektiv er vel nok en ting vi mennesker har funnet på for å døyve vår egen samvittighet... Det er ingen logikk i at hunder ikke har tidsperspektiv. Om så var tilfelle kunne de jo vært alene i flere dager uten "problem". Mulig det har noe med at siden de er like glade når man kommer hjem etter en halvtime som en arbeidsdag, så tror man at de ikke vet hvor lang tid det har gått. Min erfaring er at jeg kan se godt på hundene hvor glade de er ettersom hvor lenge jeg har vært borte. 2
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #12 Skrevet 5. oktober 2013 Hunder er flokkdyr.Å være borte i 8-10 timer synes jeg ikke er optimalt hundehold. Vi vurderer å kjøpe hund, men jobber jo 100% begge to, så hunden må isåfall være alene ca 9 timer etter hvert. Hvordan løser andre dette? Vi har tenkt litt på "hundebarnehage" et par dager i uka. Anonymous poster hash: 134a4...c8d
Portvinpiken Skrevet 5. oktober 2013 #13 Skrevet 5. oktober 2013 Vi vurderer å kjøpe hund, men jobber jo 100% begge to, så hunden må isåfall være alene ca 9 timer etter hvert. Hvordan løser andre dette? Vi har tenkt litt på "hundebarnehage" et par dager i uka. Anonymous poster hash: 134a4...c8d Hundebarnehage er ikke optimalt for alle. Jeg ville heller satset på å få en hundelufter fast daglig. Det er (heldigvis) flere som jobber for å få samme hundelov som i Sverige, og når den tid kommer så får vi ikke lov å la hunden være alene mer enn maks 6 timer uten lufting/tilsyn. Likegodt å venne seg til tanken først som sist og dessuten er det det beste for hunden. Det finnes mange som driver profesjonelle hundelufterfirma, jeg ville hørt litt rundt.
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #14 Skrevet 5. oktober 2013 Hundebarnehage er ikke optimalt for alle. Jeg ville heller satset på å få en hundelufter fast daglig. Det er (heldigvis) flere som jobber for å få samme hundelov som i Sverige, og når den tid kommer så får vi ikke lov å la hunden være alene mer enn maks 6 timer uten lufting/tilsyn. Likegodt å venne seg til tanken først som sist og dessuten er det det beste for hunden. Det finnes mange som driver profesjonelle hundelufterfirma, jeg ville hørt litt rundt. Den 6-timersregelen i Sverige går vel ut på at hunden skal luftes hver 6.time eller oftere. Altså kan man reise fra hunden og være borte i 8 timer, om den står ute i luftegård Anonymous poster hash: 1a27a...639
Portvinpiken Skrevet 5. oktober 2013 #15 Skrevet 5. oktober 2013 Den 6-timersregelen i Sverige går vel ut på at hunden skal luftes hver 6.time eller oftere. Altså kan man reise fra hunden og være borte i 8 timer, om den står ute i luftegård Anonymous poster hash: 1a27a...639 Neida, den går også ut på sosial kontakt med mennesker om du leser reglene. Og har man hunder i luftegård er det spesielt særskilte krav til dette også, som vi enda ikke har fått i Norge. Men selvfølgelig. Man MÅ ikke gjøre som i Sverige. Vi har tross alt ikke de lovene her i Norge. Det vil si at det er fritt frem for å gjøre nesten hva man vil. Men om man skal skaffe seg et dyr så bør man jo være såpass uegoistisk at man tenker dyrets beste. Alltid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå