Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter barn om tre måneder, og vil selvfølgelig gjerne at barnet skal få et så godt forhold til sine besteforeldre som mulig, så tidlig som mulig.

De kommende besteforeldre på mors side bor 20 km unna og møter sikkert opp på sykehuset så snart de får lov, så ser ikke noen problemer der.

Fars foreldre bor i "syden" og hans mor (altså babyens farmor) har de siste årene utviklet flyskrekk og nekter å sette sine bein i et fly. Alternativet for at farmor og farfar skal kunne komme på besøk til oss er et par døgns kjøretur i bil, og det er farfar for syk til å klare (hjerteproblemer).

For at vi skal kunne besøke dem og vise frem den nyfødte, må vi ta flyturen ned dit - noe som vil si 3 timer kjøring i bil til flyplassen, totalt 4-5 timer flytid (pluss mellomlanding, finnes ikke direktefly) og ytterligere en time kjøring når vi er fremme. Ikke noe som frister rett etter fødsel, spesielt ikke i desember.

Hvor lenge er det egentlig akseptabelt å vente før man begir seg ut på en slik "vise-frem-runde"?

Anonymous poster hash: 01358...60d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg høres spesielt ut. Dere skal da ikke måtte dra ut på en slik reise med en nyfødt! Jeg synes de bør komme til dere. Kan ikke farfar dra med fly, og farmor kjøre bil, dersom hun ikke vil fly?

• Liker 10
Skrevet

Det ville jeg ikke gjort. Det høres ut som litt for mye styr for baby, og egentlig mindre barn også.

Det er ikke deres ansvar at svigers bor et annet sted. Dere er derfor ikke forpliktet til å besøke (og stresse ungen).

Anonymous poster hash: b0def...248

• Liker 12
Skrevet

Jeg vil gå så langt som å si at i denne situasjonen har farmor ansvar for å kvitte seg med flyskrekken sin. Det er fullt mulig, hun vil ikke dø av det, og hun kan ikke "forlange" at dere skal fly med en nyfødt baby.

• Liker 8
Skrevet

Ville ventet noen mnd og sett an.

• Liker 2
Skrevet

Hvertfall rundt 6 mnd.

Anonymous poster hash: 60cbc...004
Skrevet

Når du er klar for det? Er jo ikke verre enn det... Syns nå ikke det hørtes så ille ut med en syden-tur en liten bit etter ungen er født jeg da :)

• Liker 1
Skrevet

Om jeg selv ønsket reise hadde jeg ventet noen gode måneder.

Om jeg selv opplevde turen som vanskelig økonomisk og svært slitsom(og spesielt dersom baby viste seg å være urolig) så hadde jeg tenkt at hun nesten fikk få beroligende utskrevet av legen sin og ta reisen selv.

Jeg har selv veldig problemer med reiser av samme årsak som henne, men hadde ikke gått over stokk og stein for å tilrettelegge for noens angst og valg med å bo såpass langt borte fra familie.

Anonymous poster hash: 54b0a...688
Skrevet

Jeg hadde ventet til høsten, evt vår/sommer året etter der igjen. Hadde aldri orket å reise så langt med min baby, som var og er av den krevende sorten, med mindre det sto om liv.

Skrevet

Det finnes alternative transportmåter gjennom Europa. De kan jo ta toget? Ville ikke stresset med å reise ned dit med det første. Dere må komme inn i rutiner hjemme, bli kjent med den lille osv før dere begynner å planlegge noe sånt, etter min mening.

Skrevet

De får vente med å se baby til dere er klare for det. Det høres slitsomt ut å styre så mye med en nyfødt for å vise frem fordi hun har flyskrekk. Man skal vel helst vente med å reise utenlands til babyen har fått vaksiner? (3 mnd) Jeg ville ikke reist før det. Dere trenger nok ro og hvile til å få til amming og bli kjent med rutiner og babyen. Hvis de vil se babyen før får de finne alternativer til fly.

Anonymous poster hash: 4af19...d89

Skrevet

Vi reiste til Spania da vår yngste var seks uker, og det gikk helt knirkefritt. Og jeg selv var faktisk også seks uker da vi måtte ta en lang flytur innenlands for at jeg skulle møte mine besteforeldre. Akkurat å fly med småttiser går helt fint, men jeg er allikevel enig med dette:

Jeg vil gå så langt som å si at i denne situasjonen har farmor ansvar for å kvitte seg med flyskrekken sin. Det er fullt mulig, hun vil ikke dø av det, og hun kan ikke "forlange" at dere skal fly med en nyfødt baby.

Dere ingenting. Det er faktisk svigerforeldrene deres som er vanskelige her. Riktignok uforskyldt, med angst og hjerteproblemer, men allikevel er det de som har hindringen, ikke dere. Selvsagt er det hyggelig hvis dere orker og har tid og lyst (og råd) til å dra nedover, men jeg synes ikke som utenforstående at dere skal føle dere forpliktet til noe som helst.

Vent og se det an- jeg er sikker på at dere føler sterkere på hva som er riktig når babyen kommer. Kanskje er dere pigge og fulle av energi, kanskje ikke. Kanskje babyen er en liten hardhaus, kanskje ikke. Det finner dere ut av :)

• Liker 3
Skrevet

Hvis de absolutt vil se babyen, så får de sette seg på et fly og komme på besøk! Syns ikke at nybakte foreldre skal stresse med å fly med en liten! Farmor får rett og slett ta noen vival eller drikke noen glass vin før hun går ombord!

Anonymous poster hash: 92446...6a2

• Liker 2
Skrevet

Vi reiste til Spania da vår yngste var seks uker, og det gikk helt knirkefritt. :)

Men hadde dere mer enn 9 timers reisetid hver vei? Synes det høres drøyt ut med nyfødt. Jeg hadde ventet med å bestille tur til jeg følte familien var klar for det.

Skrevet

Mer enn 9 timer hver vei?? Hvor får du det fra? Vi var i syden da småen var 6mnd. Det gikk helt fint, men han var en veldig "snill" baby. Første gang han fløy korttur var han to måneder, neste fire. Selve flyturen har bare blitt verre jo eldre han har blitt, men å dra til/være i syden var ikke i seg selv noe problem - vi tok alt i vårt eget tempo der nede. Men angående din situasjon, ts, så må dere bare vente å se det an. Ikke hør på eventuelt mas, ikke stress med "burde-burde" og reis når/hvis dere ser at det begynner å føles ok. Ellers får de komme til dere :-)

Skrevet

Men hadde dere mer enn 9 timers reisetid hver vei? Synes det høres drøyt ut med nyfødt. Jeg hadde ventet med å bestille tur til jeg følte familien var klar for det.

Nei, selve flyturen var på knapt fire timer. Og så måtte vi jo kjøre til og fra flyplass, pluss innsjekk og vente på bagasje, så det tar jo fort noen timer. Men dette går som regel mye greiere med en liten baby enn med en stor, det er ikke poenget. En liten nyfødt er verdens greieste å ha med seg (særlig sammenlignet med en toåring), men de skal uansett ikke føle seg forpliktet til det ;)

Skrevet

Vi dro halve jorda rundt for å besøke besteforeldre da eldste var 14 uker. Tok vel rundt 24 timer i reisetid. Hadde lett gjort det igjen, det var verdt det (og vi hadde en av disse "vanskelige" babyene).

Anonymous poster hash: fc26d...62a

Skrevet

Mer enn 9 timer hver vei?? Hvor får du det fra? )

Fra hovedinnlegget;-) 9 +/-, med to kjøreturer og to flystrekninger. Høres ut som stress også for kun voksne. TS bor nok ganske usentralt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...