Meridian Skrevet 27. september 2013 #1 Skrevet 27. september 2013 Nei, den største synd er hvis man hindrer sine medmennesker i å utvikle seg som komplette mennesker fordi man selv er sjalu og føler seg truet. Jeg har opplevd mye sjalusi opp gjennom tidene, noe som jeg tok veldig innover meg og det såret meg. Nå har jeg forstått at det ikke er jeg som er problemet, men de. Jeg har også pratet med mennesker som sier de blir glade om andre er sjalu på de, og at de vokser på det, og den tanken har jeg aldri forstått .. for jeg har alltid opplevd sjalusi som noe vondt som ikke vil deg vel. Jeg husker om jeg var flink til noe, så var det alltid en eller annen som ble sjalu og ikke ville jeg vel. Det såret meg og jeg ble lei meg, og sluttet til slutt å gjøre de tingene som jeg var flinke på. Det er jo kjempedumt, men sånn er det når det blir for mye sjalusi... Så, hva er egentlig sjalusi? Og hva er forskjellen på sjalusi og misunnelse? Har ikke de som er sjalu noen samvittighet?
Mike Waters Skrevet 27. september 2013 #2 Skrevet 27. september 2013 Det kommer an på sjalusien det. Litt sjalusi kan være sunt i et forhold, men alle som har opplevd sykelig sjalusi vet at dette er et stort svart hull som drar deg ned i gjørma. Sjalusi er varianter og/eller kombinasjoner av usikkerhet, frykt, og engstelse. De færreste går gjennom et helt liv uten å føle det opptil flere ganger så usikker på hvor stort og stygt vi egentlig skal gjøre denne følelsen. Forøvrig skjønte jeg ikke så mye av trådtittelen? 1
Meridian Skrevet 27. september 2013 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2013 Det kommer an på sjalusien det. Litt sjalusi kan være sunt i et forhold, men alle som har opplevd sykelig sjalusi vet at dette er et stort svart hull som drar deg ned i gjørma. Sjalusi er varianter og/eller kombinasjoner av usikkerhet, frykt, og engstelse. De færreste går gjennom et helt liv uten å føle det opptil flere ganger så usikker på hvor stort og stygt vi egentlig skal gjøre denne følelsen. Forøvrig skjønte jeg ikke så mye av trådtittelen? Det er mange som sier stygge ting om folk som har mange partnere og om alenemødre f.eks, men de har jo ikke gjort noe galt så lenge de ikke ødelegger seg selv eller andre. Folk tenker på dette med synd, men de forstår det ikke. Det er større synd å ødelegge et menneske enn å ha seg bak en busk.
Mike Waters Skrevet 27. september 2013 #4 Skrevet 27. september 2013 Det er mange som sier stygge ting om folk som har mange partnere og om alenemødre f.eks, men de har jo ikke gjort noe galt så lenge de ikke ødelegger seg selv eller andre. Folk tenker på dette med synd, men de forstår det ikke. Det er større synd å ødelegge et menneske enn å ha seg bak en busk. Ok, ikke helt sikker på hva du prater om, og synd er for meg noe religiøse prater om så........................nei...............jeg er ikke helt med her!? Noe som kan hjelpe?
Meridian Skrevet 27. september 2013 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2013 Ok, ikke helt sikker på hva du prater om, og synd er for meg noe religiøse prater om så........................nei...............jeg er ikke helt med her!? Noe som kan hjelpe? Jeg er ikke religiøs, men likevel har jeg veldig gode verdier. Kanskje bedre enn de fleste religiøse. Nei, jeg er nok mer åndelig. Men jeg er så lei av folk som sier at ditt og datt er synd, så da ville jeg poengtere at det ikke var noen synd å ha seg bak en busk. Det er større synd å ødelegge et annet menneske.
Meridian Skrevet 27. september 2013 Forfatter #7 Skrevet 27. september 2013 Ts.. Enig. Bra, det er noen som forstod meg.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #8 Skrevet 27. september 2013 Må vel være liv til å si at det å ofte ha seg bak en busk med fremmede er en utiltrekkende "kvalitet" hos en jente. Trenger ikke blanda inn synd Anonymous poster hash: eceaf...559
Steinar40 Skrevet 27. september 2013 #9 Skrevet 27. september 2013 Nei, den største synd er hvis man hindrer sine medmennesker i å utvikle seg som komplette mennesker fordi man selv er sjalu og føler seg truet. Jeg har opplevd mye sjalusi opp gjennom tidene, noe som jeg tok veldig innover meg og det såret meg. Nå har jeg forstått at det ikke er jeg som er problemet, men de. Jeg har også pratet med mennesker som sier de blir glade om andre er sjalu på de, og at de vokser på det, og den tanken har jeg aldri forstått .. for jeg har alltid opplevd sjalusi som noe vondt som ikke vil deg vel. Jeg husker om jeg var flink til noe, så var det alltid en eller annen som ble sjalu og ikke ville jeg vel. Det såret meg og jeg ble lei meg, og sluttet til slutt å gjøre de tingene som jeg var flinke på. Det er jo kjempedumt, men sånn er det når det blir for mye sjalusi... Så, hva er egentlig sjalusi? Og hva er forskjellen på sjalusi og misunnelse? Har ikke de som er sjalu noen samvittighet? Det finnes ulike typer sjalusi. Det må man altså skille på. Den som kan være smigrende er når noen blir sjalu fordi at personen har romantiske følelser for en. Det forutsetter da selvfølgelig at det er innenfor rimelighetens grenser. Ellers blir det negativt. Alle andre former for sjalusi er egentlig stort sett det samme som misunnelse. Og negativt.
Mike Waters Skrevet 27. september 2013 #10 Skrevet 27. september 2013 Jeg er ikke religiøs, men likevel har jeg veldig gode verdier. Kanskje bedre enn de fleste religiøse. Nei, jeg er nok mer åndelig. Men jeg er så lei av folk som sier at ditt og datt er synd, så da ville jeg poengtere at det ikke var noen synd å ha seg bak en busk. Det er større synd å ødelegge et annet menneske. Religiøs = gode verdier. Javel, det er en måte å se det på Åndelig er for meg det samme som religiøs så da er vi like langt. Ellers enig i at det er bedre å knulle bak en busk enn å ødelegge et annet menneske, og er fryktelig spent på om noen mener noe annet her i verden
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2013 #11 Skrevet 27. september 2013 Religiøs = gode verdier. Javel, det er en måte å se det på Åndelig er for meg det samme som religiøs så da er vi like langt. Ellers enig i at det er bedre å knulle bak en busk enn å ødelegge et annet menneske, og er fryktelig spent på om noen mener noe annet her i verden Det finnes mishandlere som sier at de er kristne, som mener at sex utenfor ekteskapet (som f.eks bak en busk, selv om sexen bak en busk ikke skader noen og ikke er utroskap) er værre enn det de selv gjør når de mishandler andre mennesker fysisk og eller psykisk. Det finnes massevis av slike folk, dessverre...
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2013 #12 Skrevet 27. september 2013 Ts.. Selvsagt. Men selv har jeg aldri hatt en illusjon om noe annet heller.
Mike Waters Skrevet 27. september 2013 #13 Skrevet 27. september 2013 Det finnes mishandlere som sier at de er kristne, som mener at sex utenfor ekteskapet (som f.eks bak en busk, selv om sexen bak en busk ikke skader noen og ikke er utroskap) er værre enn det de selv gjør når de mishandler andre mennesker fysisk og eller psykisk. Det finnes massevis av slike folk, dessverre... Joa, jeg kjenner typen. Får nesten lyst til å pule bak en busk for å irritere vettet av de
Steinar40 Skrevet 27. september 2013 #14 Skrevet 27. september 2013 Det finnes mishandlere som sier at de er kristne, som mener at sex utenfor ekteskapet (som f.eks bak en busk, selv om sexen bak en busk ikke skader noen og ikke er utroskap) er værre enn det de selv gjør når de mishandler andre mennesker fysisk og eller psykisk. Det finnes massevis av slike folk, dessverre... Det finnes klin gærne folk innenfor alle religioner. Dessverre er de ikke noe mindre gærne av den grunn.
Pawn Hearts Skrevet 27. september 2013 #15 Skrevet 27. september 2013 Sjalusi og misunnelse brukes om hverandre, men likevel er det forskjeller: Sjalusi brukes mest om mellommenneskelige relasjoner der man er redd for å miste et annet menneskes gunst – en av foreldrene, en bror eller søster, en venn eller en kjæreste/ektefelle/en man er forelsket i. Forresten kan du også bli sjalu hvis hunden din foretrekker en annen, så det behøver ikke utelukkende å ha med mennesker å gjøre. Misunnelse dreier seg, som ordet sier, om at man ikke unner et annet menneske noe det har, f.eks. en god jobb, et flott hus, evnen til å balansere en ål på nesen, en ferietur, en god utdannelse man følte man ikke hadde muligheten til å få selv osv. Likevel kan man si at man misunner folk selv om man unner dem det de har: Noen har kanskje skaffet seg akkurat den bilen du ønsker deg, og selv om du unner dem den bilen, skulle du gjerne hatt den samme selv. Denne temmelig uskyldige formen for misunnelse må ikke forveksles med den mørkere varianten, der hvor man genuint ikke unner folk å kunne noe, eie noe, lykkes med noe og i det hele tatt ha et godt liv. Det er heller ikke uvanlig at folk er sjalu og misunnelige samtidig. Tenk deg at du er på en date og føler at tingene går den rette veien da det plutselig dumper inn et menneske som legger beslag på din utkårede. Det er temmelig naturlig å føle sjalusi i en slik situasjon, men også misunnelse: Du skulle ønske at du hadde de egenskapene rivalen har, om det nå er skjønnhet, sjarm, selvsikkerhet, humor, evnen til å balansere en ål på nesen - eller kanskje rett og slett massevis av penger. For meg virker det som om du, Bølla, er blitt utsatt for smålig misunnelse, sannsynligvis blandet med en viss sjalusi. Var det en form for rivalisering i venninneflokken? Følte noen seg truet av at du var flinkere enn dem på enkelte områder? Kanskje det var en gutt med i bildet også? Det slår meg mens jeg skriver at denne/disse personen(e) kanskje var redd(e) for å miste deg, og mennesker er ofte så irrasjonelle at de gjør det motsatte av det som ville ført dem til målet. Husk at sjalusi og misunnelse er vanskelige følelser å kontrollere, og det er sjelden folk faktisk er ute etter å ødelegge andre; de er mye oftere ute etter å beskytte det de har.
Gjest Riskjeks Skrevet 27. september 2013 #16 Skrevet 27. september 2013 Pawn hearts forklarte forskjellen på sjalusi og misunnelse godt. Betydningen av misunnelse ligger i ordet - at man ikke unner noen noe. Synes for øvrig det høres spesielt ut å mene at andres misunnelse nærmest har ødelagt livet ditt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå