AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #1 Skrevet 27. september 2013 jeg og min søster har ett barn hver på 3 år. Når vi er i bursdagselskap eller i andre anledninger der vi sitter ved bordet for å spise middag, så spiser vår gutt litt mat før han er ferdig og får da lov å gå fra bordet og leke. Søsteren min sin datter må sitte litt lenger da foreldrene ønsker dette, men klart henne også vil leke når vår gutt får lov. Vi prøver så godt vi kan å få gutten vår til å sitte lenger, men føler at når han har spist og sittet i 10 min så er det greit.Hvordan løser man dette? er det greit at de sitter forskjellig tid ved bordet. Tror min søster nemlig er irritert for at vår gutt får gå fra bordet for tidlig!! Anonymous poster hash: 328fd...484
La Luna Skrevet 27. september 2013 #2 Skrevet 27. september 2013 Synes han er stor nok til å vente på sin kusine. 10 minutter er veldig lite, og dere kan godt strekke det endel lenger. 10
onyx Skrevet 27. september 2013 #3 Skrevet 27. september 2013 10 minutter er jo ingenting. Bare tid til å slenge i seg litt mat og gå igjen. Greit nok hjemme i hverdagen, men jeg forventer mer av en treåring i selskap (og på resturant). Her i huset sitter 3-åringene mye lengre enn det selv til en vanlig hverdagsmiddag, men så snakker vi mye med barna og oppfordrer dem til å sitte med oss. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #4 Skrevet 27. september 2013 Enig i at de bør kunne sitte litt lenger enn ti min som treåringer. Når det er viktig for oss at barna sitter ved bordet lenge, tar vi heller fram noen småleker til dem når de er ferdige med å spise. Et par playmo-figurer, eller noe slikt. Men som generell regel har vi det slik at når alle barna har spist opp, kan de samlet få gå fra bordet hvis de vil. Altså at ikke noen barn går mens andre barn ennå sitter og spiser. Anonymous poster hash: 0eec6...46a 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #5 Skrevet 27. september 2013 Jeg må også si meg enig i at jeg hadde forventet en treåring å sitte lenger ved bordet. Spesielt i et selskap, de trenger å lære at det er litt andre regler når det er fest enn hverdag. Anonymous poster hash: 4633f...5d5 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #6 Skrevet 27. september 2013 Min treåring pleier å sitte i 30-60 minutter. Anonymous poster hash: a239b...33e
Eliza Doalot Skrevet 27. september 2013 #7 Skrevet 27. september 2013 I selskap med flere barn er alltid praksis her at alle blir sittende til alle barna er ferdige med å spise. Det synes jeg handler litt om folkeskikk egentlig. I selskap hvor barnet mitt har vært eneste barn, har hun fått gå fra når hun er ferdig spist. 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #8 Skrevet 27. september 2013 Enig med de andre her. En treåring bør fint klare å vente til de andre barna har spist opp. Er han ikke vant med det fra barnehagen? Anonymous poster hash: ba970...b12
Lillemeg25 Skrevet 27. september 2013 #9 Skrevet 27. september 2013 Jeg har en nevø på litt over 3 år og han er en propell hele tiden. Til vanlig spiser han opp maten og så får han gå fra bordet. I selskaper må han pent sitte lengre. Unger dør jo ikke av å sitte sammen med oss andre ved bordet i selskaper akkurat. Synes 10 min hørtes veldig lite ut. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #10 Skrevet 27. september 2013 nei han dør ikke:),men skaper seg veldig hvis han ikke får gå fra bordet når han vil. vi må vel bare være litt strengere da?!han er jo ikke fylt 3 enda om jeg skal være ærlig, men blir tre i januar. Syns bare det virker for mye å forlange at han skal vente på de andre? ts Anonymous poster hash: 328fd...484
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #11 Skrevet 27. september 2013 Som liten måtte jeg stort sett sitte ved bordet til alle var ferdige med å spise og så kunne jeg gjøre noe annet mens de voksne ble sittende og prate. Hvis det var andre barn til stede hendte det at vi kunne gå fra bordet sammen når begge var ferdige. I dette tilfellet hadde jeg forventet en 3-åring å kunne sitte ved bordet i mer enn 10 min. Anonymous poster hash: c164f...05e 1
Amuletten Skrevet 27. september 2013 #12 Skrevet 27. september 2013 Mitt barn har alltid, og skal alltid sitte ved bordet til alle er ferdige. Det er han vandt til fra han begynte å spise middag med oss, og jeg personlig syns ikke det er hverken høflig eller god bordskikk å gå før de andre. Det vil jo også forstyrre en del om han springer rundt å leker mens de andre spiser. Skjønner jo at det kan være vanskelig å få han til å sitte om han ikke er vandt til det, men litt øving gjør som regel underverker 3
Tolly Skrevet 27. september 2013 #13 Skrevet 27. september 2013 Mine barn skal aldri måtte sitte ved bordet lengre enn at de har spist og helst sagt takk for maten. Tenk, hun må ikke spise opp en gang! Jeg har ingen tro på tvang i forbindelse med måltider. 4
Amuletten Skrevet 27. september 2013 #14 Skrevet 27. september 2013 Mine barn skal aldri måtte sitte ved bordet lengre enn at de har spist og helst sagt takk for maten. Tenk, hun må ikke spise opp en gang! Jeg har ingen tro på tvang i forbindelse med måltider. Det kalles gode vaner, ikke tvang i vårt hus. 9
Harlekin Skrevet 27. september 2013 #15 Skrevet 27. september 2013 Mine barn skal aldri måtte sitte ved bordet lengre enn at de har spist og helst sagt takk for maten. Tenk, hun må ikke spise opp en gang! Jeg har ingen tro på tvang i forbindelse med måltider. Jeg er enig med dette. Jeg er nok mindre opptatt av viktigheten av å sitte med bordet enn andre, så det gidder jeg ikke stresse med. Det viktigste for meg er at selve måltidet blir positivt ladet, og det blir det etter min mening ikke dersom man må sitte etter at man har spist opp og er ferdig. Mitt barn spiser lite og "kjapt", og når hun er ferdig, får hun gå. Har ingen tro på å holde henne der lenger enn nødvendig. Derimot er det viktig at hun godtar at andre sitter lenger ved bordet og vil spise maten sin i fred - det skal ikke være noe styr og "hoiing" rundt oss når vi spiser. 3
Mafalda Skrevet 27. september 2013 #16 Skrevet 27. september 2013 Jeg er enig med dette. Jeg er nok mindre opptatt av viktigheten av å sitte med bordet enn andre, så det gidder jeg ikke stresse med. Det viktigste for meg er at selve måltidet blir positivt ladet, og det blir det etter min mening ikke dersom man må sitte etter at man har spist opp og er ferdig. Mitt barn spiser lite og "kjapt", og når hun er ferdig, får hun gå. Har ingen tro på å holde henne der lenger enn nødvendig. Derimot er det viktig at hun godtar at andre sitter lenger ved bordet og vil spise maten sin i fred - det skal ikke være noe styr og "hoiing" rundt oss når vi spiser. Enig i dette. Treåringer er ikke så fryktelig store, egentlig, og alle barn lærer seg med tiden at det er høflig å sitte ved bordet til alle er ferdig (hvis ikke oppdragelsen er helt på bærtur, da). Jeg tenker ikke at det er uhøflig at småbarn går fra bordet når de er ferdig, så lenge de spiser pent, oppfører seg pent, og takker for maten. Det siste er hva jeg vektlegger for de minste småbarna, ikke at de skal sitte stille på stolen og kjede livet av seg lenge etter at de er ferdige med å spise. God oppførsel holder for meg, så kommer tålmodigheten med tiden. 1
Gjest Magdalene Skrevet 27. september 2013 #17 Skrevet 27. september 2013 Her må barna sitte ved bordet til alle barna er ferdig å spise.
onyx Skrevet 27. september 2013 #18 Skrevet 27. september 2013 Og det går faktisk an å lære barna å sitte litt ved bordet, bordskikk etc uten å bruke hverken trusler eller tvang, eller at ungene kjeder seg halvt ihjel... Mine er heller ikke tre enda og klarer det helt fint, selv om det innimellom selvfølgelig glipper, men det er nå unntak heller enn regelen. 2
Gjest Riskjeks Skrevet 27. september 2013 #19 Skrevet 27. september 2013 Enig i dette. Treåringer er ikke så fryktelig store, egentlig, og alle barn lærer seg med tiden at det er høflig å sitte ved bordet til alle er ferdig (hvis ikke oppdragelsen er helt på bærtur, da). Jeg tenker ikke at det er uhøflig at småbarn går fra bordet når de er ferdig, så lenge de spiser pent, oppfører seg pent, og takker for maten. Det siste er hva jeg vektlegger for de minste småbarna, ikke at de skal sitte stille på stolen og kjede livet av seg lenge etter at de er ferdige med å spise. God oppførsel holder for meg, så kommer tålmodigheten med tiden. Enig. Når de blir litt større, bør alle barna vente på hverandre, men 3-åringer bør få gå fra bordet når de er ferdige hvis de vil, så lenge det blir gjort klart at de ikke får forstyrre de som sitter ved bordet.
funfacts Skrevet 27. september 2013 #20 Skrevet 27. september 2013 Synes at barn skal sitte ved bordet til alle barn tilstede er ferdig med å spise opp. Som du sier så ødelegger sønnen din for at jenta får spist seg mett da hun også selvfølgelig vil leke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå