Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Er helt annet spørsmål når det gjelder å handle på salg (eller lang tid i forveien).

Tenker dere over at disse varene ofte ikke kan byttes?

Jeg fikk for eksempel en bok jeg hadde lest, uten mulighet for å returnere den. Vinninga går jo litt opp i spinninga om ikke mottageren kan benytte seg av gaven...

Eller er dere alltid skråsikre på at gavene passer perfekt?

Endret av Chloe-
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg handler for det jeg ville handlet for i utgangspunktet uten salg. Salgsvarer har jo den ulempen at det ikke kan byttes.

Anonymous poster hash: e8442...1fb
  • Liker 2
Skrevet

Handler jeg på salg er jeg rimelig skråsikker på at personen som får det vil ha det. Det blir som de gavene jeg uansett kjøper i utlandet som heller ikke kan byttes. F.eks vil mannen aldri få nok av svarte, hvite eller grå t-skjorter, ergo er det rimelig trygt å kjøpe det på salg. Jeg handler med andre ord "trygge" gaver som mottaker alltid setter pris på, eventuelt ting jeg vet mottaker allerede ønsker seg.

Jeg kjøper aldri eller sjelden bøker, filmer o.l på salg, med mindre jeg vet at mottakeren faktisk har ønske om dette.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg pleier egentlig ikke tenke så mye på pris, og heller på å finne/lage noe som jeg vet mottakeren vil sette pris på. Da er det jo kjempegreit å finne noe på salg :) Med et par av vennene mine som er studenter gir det mening å bli enige om en veiledende pris, og da pleier jeg mest å forholde meg til den opprinnelige prisen på gaver jeg kjøper på salg, fordi jeg ikke vil at mottakeren skal føle at jeg har brukt mer og at det er ubehagelig.

En gang fikk jeg råd til å kjøpe en viss gave fordi det var på salg, og mottageren tok det opp med meg at hun følte seg litt ille til mote fordi hun følte jeg hadde brukt mer enn henne. Da sa jeg jo bare ærlig ifra om at grunnen til at jeg hadde råd, var fordi det var på salg og at hun ikke skulle tenke noe på det, så det gikk fint det og :)

Gjest tuppesjura
Skrevet (endret)

De gangene jeg kjøper ting på salg, er det gjerne ting som blir til fullpris igjen etter salgsperioden, ikke utgående varer. Hender noen ganger at jeg kjøper det og, men da har jeg noen ganger sjekket på forhånd om dette kan være en grei gave eller spurt om hva de ønsker seg og fått dette til svar. Andre ganger er det gaver til barn, leker etc, og det blir de som oftest glade for uansett.

Jeg handlet lego på 40% i forrige uke. Da er jeg glad for at jeg sparer 40% av prisen når jeg skal gi det videre, men gir ikke noe større eske til barnet pga det (bortsett fra til mine egne barn). Og dette er jo fullt mulig å bytte i ettertid, for varen finnes jo senere også, bare til en høyere pris.

Endret av tuppesjura
Skrevet

Enig med tuppesjura. Det er dumt hvis det er opplagt fjordårets modell og derfor det er satt ned i pris. Eller at den mangler emballasje eller har andre mangler (det hadde jo gått greitt til egne barn). Men ting som lego kan jo byttes hvor som helst, så lenge det ikke er en hauggammal modell (med mindre den er "antikk")

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg gir julegaver, jeg bytter ikke penger!

:heks:

Da er vi to :Nikke:

Jeg kjøper mange, flotte personlige gaver på salg gjennom året, - og gavene blir definitivt ikke dårligere av at jeg har gjort gode kjøp (gensere eller cardigans fra John Smedley med normal Britisk utsalgspris på £130 - 165 per stk)

• Liker 2
Skrevet

Synes det å handle på salg er skummelt, fikk en gave som slett ikke var min smak og tenkte jeg kunne bytte det inn. Det kunne jeg ikke fordi den var kjøpt på salg og nå ligger den bare her (høres sikkert utakknemlig ut, men dumt å bare samle opp ting). Vedkommende som hadde kjøpt kjenner tydeligvis ikke til min smak, for det var laangt unna noe jeg ville brukt. Hva gjør dere? Jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpt på salg, men da må jeg være sikker på at mottaker liker.

Anonymous poster hash: 27038...f08

Jeg tenker ikke at jeg kjøper gaver for at mottakeren skal bytte det, nei. Jeg unngår å kjøpe bøker, film eller musikk på salg, men ellers er det fritt frem.

Skal sies at jeg sjelden bytter gaver selv. Da kun hvis det er ting jeg har dobbelt.

Anonymous poster hash: bd9d1...ffc

Skrevet

Prøver alltid å finne en best mulig deal, men lar det komme mottaker til gode i form av en finere gave :)

Skrevet

Men betyr det ingenting for deg at pengene da strekker lengre og du kanskje får kjøpt noe mer/enda finere?

Hvorfor kan ikke det man har kjøpt på salg være bra nok? Jeg kjøpte f.eks en allværsjakke til min niese og nevø på 70 % salg. De kostet egentlig ca 800 kr per stykk, så jeg sparte jo mye penger, men det betyr jo ikke at gavene er noe dårligere av den grunn.

Skjønner virkelig ikke at noen avtaler hvor mye penger de skal bruke på en gave til hverandre. Hva gjør gaven så mye bedre bare fordi den koster en viss sum? Er det rart folk føler press når alt i bunn og grunn handler om penger og verdien av hva man får.

Dette er det første året jeg har kjøpt mange gaver på salg. Har tenkt tanken hvert år, men jeg er flink til å utsette ting til siste liten og før man vet ordet av det er julen ankommet og prisene steget. Det jeg har kjøpt i år er ikke noe mindre gjennomtenkt enn tidligere bare fordi de var billigere, tvert i mot har jeg brukt mer tid på å tenke gjennom gavekjøpene.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...