Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis dere kjøper julegaver på salg og har i utgangspunktet et bestemt beløp dere skal gi til familie og venner. Kjøper dere da flere pakker eller stopper dere bare med den ene tingen som egentlig kostet det dere hadde tenkt å kjøpe eller mer, men ble kjøpt med f.eks. 50 % rabatt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere kjøper julegaver på salg og har i utgangspunktet et bestemt beløp dere skal gi til familie og venner. Kjøper dere da flere pakker eller stopper dere bare med den ene tingen som egentlig kostet det dere hadde tenkt å kjøpe eller mer, men ble kjøpt med f.eks. 50 % rabatt?

Man bør gå ut i fra hva gaven kostet før den ble satt ned i pris, fordi mottager kan ikke vite at du har kjøpt på salg (og trenger heller ikke å få vite det). Det kan bli ekkelt for mottager å få en dobbelt så dyr gave som han selv har kjøpt.

Dersom dere er enige om å gi hverandre gaver som koster f.eks ca 200,- blir det feil å kjøpe f.eks gaver med en ordinær pris på det dobbelte av det dere er enige om/ vant til, pga at du fikk halv pris.

Dette er jo også penger spart for oss som er flinke til å handle på salg.

Vi som handler mye på salg bruker som regel mer tid på innkjøpene, og hvorfor skulle ikke vi få behholde den fortjenesten dersom vi har en trang økonomi? Vi har investert tid og krefter i å finne fine gaver som tilfeldigvis var på salg :)

Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i hva gaven koster på originalpris, og ser på det som min gevinst at jeg er flink å handle på salg ;)

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
  • Liker 2
Skrevet

Hvis jeg og en kompis har avtalt at vi skal bruke 300 kroner på hverandre og jeg finner en ting som egentlig koster 300 kroner, men er på salg til 150 kroner så fortsetter jeg å handle til jeg har brukt 300 kroner. Jeg hadde uansett satt av 300 kroner til å handle og avtalen er på 300 kroner, så da kommer det kompisen min til gode at jeg fant gjenstanden på salg.

Opplyser du kompisen om at du har handlet på salg, slik at han ikke finner på å tro at du har brukt mye mer penger på gaven enn avtalt?

Jeg har også brukt å la mottageren nyte godt av gevinsten ved at jeg har handlet på salg, men i noen tilfeller er det ikke riktig mot mottageren dersom mottageren synes at det er ekkelt at h*n har fått en dyrere gave enn han selv har gitt. Mange opplever det slik.

Skrevet

Jeg kjøper aldri gaver til en gitt sum. Jeg finner heller ting jeg vet mottakeren vil like godt, så svinger det eksakte beløpet jeg gir for en del over tid.

Men nå kjøper jeg heller aldri varer på salg, med mindre jeg er sikker på at det er noe mottakeren vil ha. Jeg gir som regel gaver med byttelapp.

Skrevet

Hvis jeg og en kompis har avtalt at vi skal bruke 300 kroner på hverandre og jeg finner en ting som egentlig koster 300 kroner, men er på salg til 150 kroner så fortsetter jeg å handle til jeg har brukt 300 kroner. Jeg hadde uansett satt av 300 kroner til å handle og avtalen er på 300 kroner, så da kommer det kompisen min til gode at jeg fant gjenstanden på salg.

Slik gjør jeg det også, men vi har ganske så faste og uttalte beløp vi kjøper for, så mottakeren vil ikke tro jeg har brukt langt mer enn avtalt.

Skrevet (endret)

,

Endret av Fantomina
  • Liker 1
Skrevet

Dersom jeg har et avtalt beløp å handle for, men finner den tingen personen har ønsket seg på salg bruker jeg å kjøpe en liten ting å legge med i gaven i tillegg til det jeg kjøpte på salg. Opplyser ikke om at det er salg med mindre det blir snakk om dette :)

Skrevet

Jeg gir julegaver, jeg bytter ikke penger!

:heks:

• Liker 6
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg aldri avtaler pris. Da er det liten vits å kjøpe på salg, slik jeg ser det, for man sparer ikke penger. Og poenget for meg med salg er nettopp å spare penger.

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 3
Skrevet

Da er det liten vits å kjøpe på salg, slik jeg ser det, for man sparer ikke penger. Og poenget for meg med salg er nettopp å spare penger.

Men betyr det ingenting for deg at pengene da strekker lengre og du kanskje får kjøpt noe mer/enda finere?

• Liker 1
Gjest Fru_Hestehov
Skrevet

Jeg avtaler aldri priser, har gjerne satt et beløp oppe i hodet mitt og da handler jeg gjerne for det uansett, men lenger meg ofte litt i underkant av det tenkte beløpet da jeg har funnet noe på salg.

I år har jeg feks kjøpt noe til min søster på salg som er dyrere enn det jeg normalt ville kjøpt for hvis jeg skulle betalt full pris. Men nå som jeg slapp billig unna kommer jeg til å kjøpe eller lage noe lite som passer sammen med denne gaven.

Skrevet (endret)

Men betyr det ingenting for deg at pengene da strekker lengre og du kanskje får kjøpt noe mer/enda finere?

Jeg kjøper kun det jeg tror mottaker vil ha, som er flotte i seg selv, ergo ser jeg ikke poenget ditt. Jeg ser ikke vitsen med å kjøpe enda en gave hvis jeg allerede har funnet en gave jeg tror mottaker vil sette pris på. Jeg har dog ikke ubegrenset med penger, ergo kjøper jeg gjerne på salg. På den måten kan jeg gjerne kjøpe flottere gaver enn hvis de ikke var på salg. Og høyere pris betyr ikke nødvendigvis finere gaver.

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Skrevet

Er det virkelig vanlig å avtale pris? Jeg kjøper noe jeg tror folk vil like, går ikke ut og tenker at jeg skal finne noe til 500 kr.

Anonymous poster hash: fd662...cd2
  • Liker 1
Skrevet

Jeg avtaler heller aldri pris med noen, synes det er litt tåpelig. Hvis jeg finner noe fint på salg, så slenger jeg på en ekstra ting eller to om jeg også finner noe annet som mottaker ønsker seg.

Gjest Raindrops
Skrevet

Avtaler ikke pris, men jeg har et visst begrep om hvor mye som er naturlig å bruke på hver enkelt. Så kan det svinge litt etter hva jeg finner og hvor mye det koster.

Da jeg f.eks. fant noen nydelige vinglass på salg, så kjøpte jeg de til foreldrene mine, uten å hive på noe mer bare fordi det ble litt billigere for meg. Det har kanskje også litt å si at foreldrene mine har nok nips og ting fra før. Når det kommer til veninnegaver så blir det fortere en småting eller to ekstra om jeg finner noe spennende.

• Liker 2
Gjest tuppesjura
Skrevet

Hvis jeg finner noe på salg, så er det min gevinst!

I utgangspunktet har jeg satt opp en liste over alle vi skal gi gaver til, og den summen jeg har tenkt å bruke, men veldig ofte blir den summen halvert, og noen ganger mer enn det. Da kjøper jeg ikke noe mer likevel. Vi har ca 50 gaver å kjøpe i år, og det utgjør jo litt om jeg kommer en hundrelapp billigere ut på halvparten av gavene, f.eks. Før helga var det f.eks. 40% rabatt på lego på brio. Jeg hamstret lego, og det litt billigere enn det i utgangspunktet ville blitt.

Jeg starter med julegavehandelen tidlig nettopp for å kunne spare noen kroner og finne på tilbud. Foreldrene mine får f.eks. kaffemaskin i år. Denne fikk jeg for 399 på dolce gusto fordi jeg bestilte kaffe til oss selv. Ordinærpris er vel rundt tusenlappen. De får likevel ikke noe mer selv om det sto mer på lista mi.

Nettopp pga dette liker jeg heller ikke å gi gavekort, for det er så synlig hva man faktisk har brukt. Synes ingen har noe med hva jeg har brukt på de forskjellige julegavene.

Må bare nevne også: for noen år siden hadde de posesalg på libris. 100kr pr pose med bøker. Jeg kjøpte 2 poser med barnebøker, totalt 21 bøker, betalte 200kr, verdien var over 4000kr. Når jeg gir bøker i gave, så får de kun en bok selv om jeg betalte under 10kr for boka. Den er verdt mye mye mer!

Skrevet

Jeg kjøper det jeg vil, uten å tenke over pris (innenfor rimelighetens grenser, selvsagt). Har vi avtalt pris, og gaven er like aktuell i år som i fjor, tar jeg selv gevinsten fra salget.

Skrevet

Synes det å handle på salg er skummelt, fikk en gave som slett ikke var min smak og tenkte jeg kunne bytte det inn. Det kunne jeg ikke fordi den var kjøpt på salg og nå ligger den bare her (høres sikkert utakknemlig ut, men dumt å bare samle opp ting). Vedkommende som hadde kjøpt kjenner tydeligvis ikke til min smak, for det var laangt unna noe jeg ville brukt. Hva gjør dere? Jeg kunne gjerne tenkt meg å kjøpt på salg, men da må jeg være sikker på at mottaker liker.

Anonymous poster hash: 27038...f08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...