Gå til innhold

Har du boikottet noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror du burde lære deg forskjellen på krangling og diskusjon/argumentering ;)

Det er krangling når alle andre enn deg gir faen. Eller kverrulering, om du vil.

Anonymous poster hash: be02e...d5a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg boikotter også sirkus og dyrehager. Jeg skjønner at for noen virker det helt ubetydelig at lille meg nekter å se på dyr som lider for min underholdning, men én person blir fort til flere.

Og jeg kommer til å fortsette å si at jeg boikotter om du så argumenterer deg grønn...

Så lenge du har et konkret mål med dette (å få bukt med en industri du mener er forkastelig e.l) kan det jo kalles boikott. Poenget mitt er at en del virker å forveksle boikott med prinsipper eller rett og slett personlig smak og behag.

• Liker 1
Skrevet

Det er krangling når alle andre enn deg gir faen. Eller kverrulering, om du vil.

Anonymous poster hash: be02e...d5a

Det er ikke kverulering, men presisering av begrepsbruk. Hvis du "gir faen", hvorfor svarer du da? Når tråden handler om boikott, er det vel relevant å påpeke hva boikott faktisk er?

• Liker 1
Skrevet

Jeg boikotter pels og økologiske varer. Det er to ting jeg ikke ønsker at det skal være et marked for i det hele tatt. Ellers er det masse jeg lar være å kjøpe, uten at det kan ses på som boikott.

Riskjeks har helt rett her folkens. Man boikotter ikke noe hvis man lar være å kjøpe det eller se på det fordi man ikke liker det.

• Liker 2
Skrevet

Jeg boikotter butikker som selger julegaver og julemat i august, september, oktober og november. Dvs. jeg handler ikke julerelaterte ting før 1. desember.

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg boikotter dvs matvarer og produkter som nestle og millers yogurt. Boikotter også pels og egg fra høner som ikke går frittgående. Boikottet også russefeiringen da jeg gikk ut av videregående - jeg synes det er en fin tradisjon i teorien, men slik det feires nå er det jo bare en unnskyldning for ungdommer til å drikke seg fra sans og samling og være stygge mot hverandre (terrorlister og mobbing var et stort problem på vår skole under russetiden). Det virker også som om flere voldtekter finner sted blant ungdommer under russetiden. Synes også det er veldig dumt å bruke så mye penger på noe som bare varer 9 mnd eller hva det nå er. En bortskjemt fyr jeg kjenner presterte å bruke 70000 på russetiden, og mesteparten av det kom fra pappaen. Jeg synes det er helt forkastelig - tenk å svi av den summen på russebil, alkohol, dress og merker når så mye godt kunne kommet av de pengene!

Skrevet

Boikotter sirkus med dyr.

Rosablogger. Nekter å klikke på dem og dermed sponse dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg boikotter butikker som selger julegaver og julemat i august, september, oktober og november. Dvs. jeg handler ikke julerelaterte ting før 1. desember.

Det gjør jo alle butikkene. Du boikotter juleprodukter før desember, ikke butikker.

Skrevet

Hm, jeg vil ikke si det er "boikott" å la vær å kjøpe varer man ikke liker? :klo: Boikott er jo et politisk "pressmiddel", ikke smak og behag? At jeg ikke kjøper margarin betyr ikke at jeg boikotter margarinfabrikanter, men rett og slett at jeg ikke liker margarin...

Jeg har aldri boikottet noe, har ikke noe tro på effekten av enkeltpersoners boikott.

Jo det er nettopp det det er. Hvis nok personer boikotter en bedrift så går den dukken eller går dårlig. Å utøve politisk press er ikke noe som er forbeholdt politiske parti. Det kan også privatpersoner gjøre.
  • Liker 2
Skrevet

Det gjør jo alle butikkene. Du boikotter juleprodukter før desember, ikke butikker.

Selvsagt. Det var det jeg mente. Av og til får uttrykkene mine hikke...

Skrevet (endret)

OneCall, RyanAir, Adecco og Expert, (enten) pga deres hissig markedsføring, elendig kundebehandling eller dårlige arbeidsvilkår/utnytting av ansatte.

Hadde ikke gjort meg noe om disse aktørene ble borte fra markedet.

Ellers boikotter jeg også pels.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet (endret)

Det eneste jeg vil si jeg har boikottet er israelske appelsiner og hudpleieprodukter. Det sitter enda et stykke inne å kjøpe det, men jeg gjør det.

Ting som er på min kjøper-det-ikke-fordi-jeg-ikke-liker-firma/produksjonsmåte/etikk er:

Kylling, pels, diamanter og andre edelstener, Ryan Air, scampi og "vanlige" bananer. Så jeg boikotter det jo på en måte, men syns det blir feil ord å bruke

Endret av Fanderay
Skrevet

Hval

jeg spiser aldri hval

Får man i det hele tatt tak i det?

• Liker 1
Gjest slettetbruker
Skrevet

Får man i det hele tatt tak i det?

Ja

Skrevet

Jeg boikotter relativt mye.

Siste som ble svartelista er Tanum nettbokhandel, siden det tok dem 5 måneder å finne ut at pensum jeg bestilte ikke kom til å komme på lager, til tross for at jeg hadde betalt og ble lovet gjentatte ganger at det ville bli sendt "neste virkedag".

Da har du vært kjempeuheldig, for jeg fikk mine bøker 9 dager etter at jeg bestilte :( Veldig uheldig!! :(

Skrevet

Selv boikotter jeg:

- produkter som inneholder palme-olje eller soja (med mindre de kan bevise at sojaen ikke er produsert i Brasil)

- produsenter som tester på dyr

- Mcdonalds og andre kjeder som serverer masse-produsert kjøtt

- egg, med mindre det er påvist at de stammer fra frittgående (fritt som i friluft) høns

Skrevet

Ja

I vanlig dagligvarehandel? Damn, det skal jeg se etter neste gang! :spise:

Gjest Riskjeks
Skrevet

Jo det er nettopp det det er. Hvis nok personer boikotter en bedrift så går den dukken eller går dårlig. Å utøve politisk press er ikke noe som er forbeholdt politiske parti. Det kan også privatpersoner gjøre.

Hvor har jeg skrevet at politisk press er forbeholdt politiske partier? Nevnte at boikott har større effekt om det er bedrifter/organisasjoner som boikotter. Med organisasjoner mente jeg ideelle organisasjoner o.l, ikke politiske partier. Politiske partier kjøper ikke noe særlig, så det blir vanskelig å boikotte... Selvsagt kan privatpersoner boikotte. Poenget mitt var at jeg mener det har lite virkning, med mindre det er noe som blir satt stort fokus på, slik at mange gjør det (f.eks dette med sirkus).

Gjest slettetbruker
Skrevet

I vanlig dagligvarehandel? Damn, det skal jeg se etter neste gang! :spise:

Det er jeg ikke sikker på, men de har det på resturanter da..

Og NEI!! Det blir bare mindre og mindra hvaler og hvis du spiser de så dreper de bare flere! IKKE!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...