Scientia Skrevet 27. september 2013 #1 Skrevet 27. september 2013 Hei. Jeg sliter i høy grad med araknofobi, også kjent som fobi mot edderkopper. Det er så irrasjonelt at hvis jeg observerer en edderkopp i det rommet jeg oppholder meg i, kommer jeg neppe tilbake før noen har identifisert og eliminert krypet. Noen med praktiske tips om hvordan man kan miste denne fobien gradvis?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #2 Skrevet 27. september 2013 Dette lurer jeg også på. Kjenner meg så igjen! Anonymous poster hash: c8455...51a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #3 Skrevet 27. september 2013 Jeg tror det beste er eksponeringsterapi. At man gradvis venner seg til større og større edderkopper. At man f.eks. må ta borti en bitteliten edderkopp først og deretter en større. Men hvordan man gjør dette i praksis, lurer jeg på. Jeg tør ikke å begynne med det der alene. Så det hadde vært interessant å høre om noen har fått hjelp til dette hos psykolog. Har hørt man kan få hjelp til det hos tankefeltterapeut også, men jeg har selv prøvd tankefeltterapi for en annen angstlidelse, og det fungerte ikke på meg. Anonymous poster hash: c8455...51a
Minya Skrevet 27. september 2013 #4 Skrevet 27. september 2013 Støtter AB over meg, eksponeringterapi er sannsynligvis det beste for din del om du virkelig ønsker å bli kvitt fobien, eller dempe den slik at du ikke blir helt lammet. Under kontrollerte forhold er det en av de beste måtene å bli kvitt fobier, du kan ta kontakt med en som jobber med samtaleterapi, evt en psykolog for å få best mulig hjelp til å bli kvitt fobien. Mange som blir kvitt araknafobia ved hjelp av eksponeringsterapi, ender ofte med å bli veldig facinert av edderkopper i stedet, slik at du heller ikke vil drepe dem om de rusler innom huset ditt, men heller løfter dem opp og bærer dem ut, eller lar dem bo i et hjørne i stua.
Sapientia Skrevet 27. september 2013 #5 Skrevet 27. september 2013 En annen ting som kan hjelpe er å lære seg mer om edderkopper. Blir de mer kjente dyr som du vet mer om så kanskje de ikke lengre er like skumle? selv om du allerede nå vet at frykten er irrasjonell. Om du kjenner noen med en lupe så kanskje det også hjelper å studere noen døde eksemplarer i mer detalj? men eksponeringsterapi er vel det vanligste og mest kjente fremgangsmåten. Jeg har en venninne med araknofobi, men hun er ikke interessert i å bli bedre på feltet eller så kunne jeg testa ut denne idéen på henne
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #6 Skrevet 27. september 2013 Jeg har ekstrem araknafobi selv. Før fikk jeg panikk og begynte å gråte om jeg så en edderkopp i samme rom. For ikke så lenge siden så fikk jeg sjansen til å holde en tarantella. Brukte nærmere en halvtime før jeg turte å holde den. Etter hvert så ble jeg vant til den, og har holdt den mange ganger, ble nesten glad i den. Det hjalp litt på edderkoppfrykten, faktisk. Aldri i verden om jeg tør å holde en mindre edderkopp, men så lenge jeg ser en edderkopp og den står stille, så klarer jeg å holde meg rolig. Om den derimot piler bortover så er jeg tilbake til panikk og gråting... Anonymous poster hash: ba532...863
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå