AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #1 Skrevet 27. september 2013 Jeg er veldig surrete av meg og har ingen kontroll på regningene mine. Har fått betalt ut alt nå, bortsett fra et kredittkort som jeg betaler når jeg får stipend, gudene vet når det blir, men en eller annen gang i oktober, får heller bli litt renter på det. Er ikke det at jeg ikke vil betale de, men glemmer helt av det, har så mye å gjøre så bare slenger de rundt og så mister jeg de og glemmer helt av det. Fra mandag av skal jeg begynne med et ordentlig system, men vet ikke helt hvordan. Noen som har noen gode forslag til hvordan jeg kan oppbevare regningene mine? Hvordan gjør dere det? Er det lurt å ha de i en mappe eller noe? Anonymous poster hash: 1408a...7b6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #2 Skrevet 27. september 2013 Ha to esker/permer/brevkasser etc fremme! En er for ubetalte og en er for betalte regninger hver gang du får en regning legger du den i ubetalte. Så går du gjennom ubetalte et par ganger i uka og betaler de du skal, og legger de da i betalte. I slutten av hver mnd, eller hver andre mnd, spørs hvor mye regninger du får, så kan du legge betalte regninger i en større perm/eske etc til lagring. Eventuelt kaste de om du ikke liker å ta vare på slikt. Høres kanskje tungvint ut, men det funker for et rotehue som meg Anonymous poster hash: 94fe1...082
Gjest Hyssingen Skrevet 27. september 2013 #3 Skrevet 27. september 2013 Ha to esker/permer/brevkasser etc fremme! En er for ubetalte og en er for betalte regninger hver gang du får en regning legger du den i ubetalte. Så går du gjennom ubetalte et par ganger i uka og betaler de du skal, og legger de da i betalte. I slutten av hver mnd, eller hver andre mnd, spørs hvor mye regninger du får, så kan du legge betalte regninger i en større perm/eske etc til lagring. Eventuelt kaste de om du ikke liker å ta vare på slikt. Høres kanskje tungvint ut, men det funker for et rotehue som meg Anonymous poster hash: 94fe1...082 dette er sånn jeg gjør det og
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #4 Skrevet 27. september 2013 Ha to esker/permer/brevkasser etc fremme! En er for ubetalte og en er for betalte regninger hver gang du får en regning legger du den i ubetalte. Så går du gjennom ubetalte et par ganger i uka og betaler de du skal, og legger de da i betalte. I slutten av hver mnd, eller hver andre mnd, spørs hvor mye regninger du får, så kan du legge betalte regninger i en større perm/eske etc til lagring. Eventuelt kaste de om du ikke liker å ta vare på slikt. Høres kanskje tungvint ut, men det funker for et rotehue som meg Anonymous poster hash: 94fe1...082 Ja, dette høres fantastisk smart ut! Jeg er veldig rotehue selv, fant nettop sånn 30 regninger under bordet. De er betalt altså, men har kommet purring på, jeg må få orden på dette nå ser jeg Skal til innkjøp av to sånne perm/eskelignende ting i morgen! Anonymous poster hash: 1408a...7b6
Gjest Wei Wei Skrevet 27. september 2013 #5 Skrevet 27. september 2013 Du sier "fant" som om du ikke husket at de var der. Personlig foretrekker jeg å betale regninger med en gang de kommer. Altså, jeg kommer fra postkassa, legger den/dem på arbeidsbordet og betaler den senere på kvelden. Må også nevne at jeg ikke husker siste gang jeg fikk en faktura i papirform. Har efaktura og avtalegiro på alt, så hver gang jeg får en epost om ny betaling, logger jeg inn på nettbank og godkjener betalingene ved en klikk. Enklere kan det ikke være. 4
Gjest Blondie65 Skrevet 27. september 2013 #6 Skrevet 27. september 2013 Ha en regningskonto der alle regninger blir betalt fra. Lag et budsjett på hvor mye som skal overføres dit hver måned og få e-faktura og avtalegiro på alt sammen. De få som fortsatt kommer på papir legger du i nettbanken med en gang de kommer. Jeg legger disse på salongbordet slik at de er godt synlige. Da er det kun nødvendig med en kurv - for de som er betalt. Hvis du lager deg en oversikt over hvilke regninger som kommer i løpet av en måned er det jo enkelt å se i nettbanken om du har husket alle ved å gå på forfallsoversikt. Hilsen et annet rotehode.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #7 Skrevet 27. september 2013 Alle mine regninger blir automatisk trekt i nettbanken, veldig greit så slipper jeg og noe. Går inn og sjekker og legge alle inn med forfalldato når lønna mi kommer selv med forfall lengre frem i tid. Greit å få de vekk. Anonymous poster hash: 78b39...84f
-Jiinxs- Skrevet 28. september 2013 #8 Skrevet 28. september 2013 Jeg har en brevkasse med betalte og ubetalte regninger.Resten har jeg som eFaktura, noe som jeg prøver å få alle mine papirfakturer over til.
skyflakes Skrevet 28. september 2013 #9 Skrevet 28. september 2013 Få avtalegiro og efaktura på alle regninger der det går ann, og la de trekkes fra en regningskonto. Lag en oversikt over hvilke regninger som forfaller når, og da ordner du det med et klikk i nettbanken. Evt så trekkes de automatisk 1
Wolfmoon Skrevet 28. september 2013 #10 Skrevet 28. september 2013 Jeg får e-post hver gang en efaktura skal betales i nettbanken, da går jeg inn og godkjenner denne. Får jeg en regning i postkassen, legger jeg den oppå pc'en slik at jeg husker det når jeg skal logge inn. Alle betalte regninger går i en egen perm, jeg skriver også på hvilken dato jeg har betalt dem. Det høres jo ut som om du er student, hvor mange regninger får du egentlig i måneden? Det kan umulig være så vanskelig å lage et system på det, så lenge du vet hva som kommer.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #11 Skrevet 28. september 2013 Jeg har en konto hvor alle pengene kommer inn, fordeler lønnen på ulike konti. Har en brukskonto med kort. Har en konto som jeg betaler til lånekassen hver tredje måned. Hver måned setter jeg inn penger der. Har en konto til hus/strøm etc.Har en konto til forsikring. På den måten har jeg full oversikt over hvor mye jeg bruker til ulike større utgifter. Regninger har jeg enten på avtalegiro, eller jeg betaler dem fortløpende når de kommer i postkassen. Anonymous poster hash: c0194...1fe
Gjest Tirkes Skrevet 28. september 2013 #12 Skrevet 28. september 2013 Ikke bare ha esker. Jeg var et rotehode med økonomien selv når jeg flyttet halve landet bort og starter studier. Mye fordi kontoen ofte var tragisk tom, så det var håpløst å logge inn på nettbanken og kikke. Løsningen min var: Åpne regninger/brev first thing etter å ha hentet postet. Legg alle regninger på tastaturet. Når du logger på PC'en, gå rett til nettbanken før du sjekker Facebook, twitter, instagram eller imgur. Eller VG-nett. Så legger du inn regninger til forfall. Har du ikke penger, så sett forfallsdato når du får inn penger/stipend eller lønn igjen. F.eks den 15 oktober. Så skriv på regningen "betalt" dersom du betaler med det samme, eller datoen på forfall om den står frem i tid. Så samler du disse på samme sted. Husk å sjekke jevnlig at du ikke har betalinger som blir stoppet, og ikke kast regningene før det har gått en stund. Alltid greit å ha dem, spesielt om noen purrer og det viser seg at du har betalt. Jeg forsøkte "skal betales" og "er betalt" hyller og esker.. men det endte med at jeg ble flink til å glemme "skal betales"-haugen.... 2
Cata Skrevet 28. september 2013 #13 Skrevet 28. september 2013 Har mest mulig som autogiro eller efaktura så jeg får det rett inn i nettbanken eller det trekkes fra kontoen der uten at jeg blander meg. De få regningnene som enda kommer pr. papir legger jeg rett og slett på tastaturet til PC'n så logger jeg meg på nettbanken rimelig raskt. For øvrig så pleier jeg ta en tur innom nettbanken for å sjekke tilstanden en gang i uka eller så, uavhengig av regninger. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå