Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen "nødhjelp-råd" mot et gryende munnsår?

Startet ved at jeg irriterte en "finne" ved leppekanten i går, og i dag har det bare utviklet seg, og jeg ser nå tydelig at det bryter ut et munnsår i løpet av natten/morgendagen?

Er det noen gode råd????

*klem*

Videoannonse
Annonse
Gjest Seleena
Skrevet

Å springe alt du kan til apotek i pausen i morgon ;)

Skrevet

Prøv Mentholatum eller Campheratum. Begger finnes i tuber på apotek og koster en ca. 40kr. Det finnes også en krem som heter Zovir og kommer i tube på 2gram, men den er utrolig drøy og veldig effektiv. Jeg kjøper den i Danmark, og vet ikke helt om den finnes på norske apotek.

Du kan også prøve tannkrem, noen sier det skal hjelpe men har aldri prøvd det selv.

Aloe Vera kan virke.

For all del, ikke ta på munnsåret og ikke slikk deg rundt munnen. Og leppepomade skal ikke påføres på såret. :fy:

Håper noe av dette hjelper!

Skrevet

Jeg har brukt Mentholatum i hele dag (ikke sånn på tube, men sånn "lipsyl-greie"). Kan ikk det være det samme da???

Har skjønt såppas at jeg ikke skal ta på såret, eller utsette det for unødvendig mye væske.

Er ca 5 mil til nærmeste apotek, så det er langt å springe, Seleena :ler:

Takker for råd...

*lurer på om jeg skal prøve tannkrem eller aloe vera først* :klø:

Skrevet

Får du små blemmer og det klør/kribler under huden? Isåfall, ring legen din imorgen og sørg for å få resept på.. eh ... argh :-? ! Husker ikke hva den heter, men den er søvfarget og mot munnsår, herpesmunnsår. Skal påføres annhver time mener jeg å huske, jo raskere etter utbrudd desto fortere trekker det seg tilbake. :)

Beklager at jeg ikke husker navnet, men håper det hjelper litt fordet?

Det er virkelig det eneste som hjelper for den type munnsår jeg nevner ihvertfall.

Skrevet
Får du små blemmer og det klør/kribler under huden?

:Nikke:

Men kan jeg bare ringe og få restepten helt uten videre? Vil da vel tro at jeg må inn til legen da (for alt må da vel undersøkes både lenge og vell, må du vite) :roll:

*grubler fremdeles på om jeg skal prøve tannkrem*

Skrevet

Prøver med AloeVera nå i første omgang.

Det pleier jo å hjelpe mot altmuligrart, så det skal ikke forundre meg om det kan hjelpe....

*smører på et tykt lag*

Skrevet

Kjøp Corsodyl på apoteket.

Virker kjempebra på blemmer i munnen (tørker ut trøske)

Skrevet

Lea:

Det betyr at jeg må finne meg et apotek i morgen det da....

(Og jeg som bare hadde tenkt å være hjemme og slappe av) :-?

*venter og ser hva aloevera'n klarer å hamle opp med*

Skrevet

Ja du må kanskje få en time (hvis ikke du kjenner legen din godt)

Men si på tlf at du er ganske sikker på at det herpesmunnsår, så kan de kanskje ordne resepten så lenge og så ber du dem sette av 2 min til å se på deg mens du er der og henter resepten! Du må være litt streng vettu. :wink: De vet også at det minsker ubehaget veldig hvis du begynner behandling så raskt som mulig etter utbrudd.

Skrevet

Vademekum eller tetreolje (lukter jævlig) men renser bra og har etter min erfaring forkortet "levetiden" på såret.

Tannkrem fungerer best når det har brutt ut ved at det tørker ut. Bruk helst vanlig tannkrem uten fluor.

Fikk resept på en krem av legen min nå sist og det er vidunderkur :hjerter: Kremen heter Zovirax og fås kun på resept. Om du ikke får ordnet det nå så husk det neste gang du er innom legen din.

Lykke til i bekjempelsen. Jeg har vært mye plaget men med denne kremen så slapp jeg utbrudd i det hele tatt.

Skrevet

Isbiter er kjempelurt! Kanskje for seint nå... men så fort du merker at noe er i ferd med å bryte ut så ta en isbit (eller noe fra frysern...) og hold inntil stedet så lenge du klarer og så ofte du gidder. Det hjelper!

Skrevet

Munnsår må man desverre behandle før det har brutt ut. Med en gang du merker noe, kanskje det klør litt, og går det lenger får du kanskje en liten blemme. Legene vil også gjerne undersøke deg vanligvis, de fleste ville nok ikke gitt deg respet over telefon. Jeg fikk ikke resept over telefon selv om jeg hadde vært hos legen før og fått det før hos han. (det var ikke fastlegen min)

Det eneste som virkelig hjelper er, som noen nevnte over her, krem på resept. Den vanligste her i Norge er Zovirax, men det finnes flere typer.

Det er lurt å ha resept på flere omganger(flere tuber), spesielt hvis du har hatt det før også. Dermed kan du behandle utbruddet med en gang du merker noe, og slipper å vente på time hos legen. Får du ikke komme dit nesten med en gang, er det antakeligvis for sent uansett.

Har man hatt munnsår en gang, har man viruset i kroppen og da kommer det gjerne igjen. Tubene er små og dyre. Jeg har flere liggende hjemme, og noen ganger i vesken bare sånn i tilfellet. Jeg har vært ganske plaget med dette i perioder.

Norge er et av de få landene som faktisk har resept på dette legemiddelet. :roll: I de fleste andre land får du det på apoteket reseptfritt, som f.eks Danmark, Sverige, Frankrike.

Lykke til! Jeg føler med deg:)

Skrevet
Får du små blemmer og det klør/kribler under huden? Isåfall, ring legen din imorgen og sørg for å få resept på.. eh ... argh :-? ! Husker ikke hva den heter, men den er søvfarget og mot munnsår, herpesmunnsår. Skal påføres annhver time mener jeg å huske, jo raskere etter utbrudd desto fortere trekker det seg tilbake. :)

Beklager at jeg ikke husker navnet, men håper det hjelper litt fordet?

Det er virkelig det eneste som hjelper for den type munnsår jeg nevner ihvertfall.

Vectavir heter det ;)

Skrevet

I dag hadde det som jeg forutså brutt utt, og en telefon til legekontoret i dag kunne fortelle meg at jeg ikke kunne komme før på mandag - da er det jo alt for sent, jo :evil:

Men dette "middelet" finnes reseptfritt i Sverige????

Kanskje jeg skal ta meg en sverigetur og kjøpe meg noe av dette - om ikke til behandling denne gangen, så kommer det nok flere ganger :-?

Nå vasker jeg bare jevnt og trutt med vademecum, og holder det tørt, så går det nok over etterhvert *håpe håpe*

*klem*

Skrevet

Ja jeg mener bestemt at det finnes respetfritt i Sverige

Skrevet

Men ring til apoteket du vil bruke i Sverige for sikkerthets skyld da.

Jeg fant dette:

Det finns Behandling

I dag finns det läkemedel mot infektioner orsakade av herpesvirus, så kallade antivirala läkemedel. De alternativ som finns är: en receptfri kräm, penciklovir (Vectavir), som ska appliceras med 2 timmars intervall under den vakna delen av dygnet i 4 dygn. Om den inte hjälper tillräckligt bra finns receptbelagda tabletter, valaciklovir (Valtrex) som man tar två gånger per dag i fem dagar eller aciklovir (t.ex. Geavir®, Zovirax eller Aciclovir) som man tar fem gånger per dag i fem dagar. (Angivna doser är normaldosering.) Det är viktigt att man startar tablettbehandlingen tidigt i sjukdomsförloppet. Då kan symtomen lindras och utbredningen stoppas. Kontakta läkare och diskutera möjligheterna att behandla dig.

Skrevet

Jeg er også plaget av herpesmunnsår og bruker Zovirax.

Den er veldig effektiv, spesielt hvis du tar det på idet det bryter ut.

I Norge må man ha resept på Zovirax pluss at salven koster mye. I utlandet er den reseptfri og koster en brøkdel av prisen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...