Gjest gjest 0 Skrevet 28. april 2004 #1 Skrevet 28. april 2004 En barndomsvenninne av meg gifter seg i slutten av juni og spurte meg en stund før jul om jeg ville være toastmaster. Jeg sa ja selv om jeg aldri har vært det før. :o Jeg er ikke så veldig nærvøs for å snakke foran masse mennesker og jeg kjenner hele hennes familie. Men hun har ikke tatt initiativ til å snakke med meg om oppgaven i det hele tatt og nå begynner det å nærme seg den store dagen. Det skal sies at hun ikke er så flink til å planlegge ting. Det er bare 1 måned siden hun var å tittet på kjole, og jeg vet ikke om hun lånte av en venninne eller om hun fant en annen. Det virker iallefall ikke som det er så veldig farlig hvordan ting blir. Greit nok det, men jeg er hennes strake motsetning for jeg er en skikkelig planlegger! Jeg kommer til å planlegge masse hvis jeg (forhåpentligvis når) jeg skal gifte meg, og jeg elsker det! Planlegging er jo halve moroa! Men grunnen til at jeg skriver her er at jeg lurer på om noen av dere har vært toastmastere eller vet om noen morsomme/smarte måter å gjøre dette på. Nå tenker jeg ikke så mye på kjøreplanen for den har jeg funnet nok om her inne, men det står veldig lite om selve måten man legger det opp. Jeg tenker på at man kan f.eks ta for seg alfabetet og si noe om hver bokstav hver gang man prater (k=kjærlighet blablabla osv). Er det noen som har flere sånne ideer? Jeg har liksom lyst til å gjøre det litt morsomt og kanskje sentimentalt uten å si for mye! Jeg trenger virkelig råd og hjelp fra noen som har prøvd eller sett gode løsninger. Å lete på internett har ikke gitt meg så mye mer enn noen små ting jeg kan ta med som er morsomme (jeg tar selvfølgelig imot flere sånne tips da!) Kjempefint om noen der ute kunne hjulpet meg litt, Jeg begynner å bli redd jeg kommer til å stå der å drite meg ut.. :o Pam
Gjest Poirot Skrevet 28. april 2004 #2 Skrevet 28. april 2004 Man må jo ikke være morsom. Kjenner en som innledet hver nye taler med et dikt som passet til den persoenn i forhold til slektskap ol. Det ble fint og litt høytidelig. Også slapp man å le tvungent av dårlige vitser.
Gjest gjest 0 Skrevet 28. april 2004 #3 Skrevet 28. april 2004 Nei jeg mener ikke at jeg skal være så innmari morsom, men jeg synes liksom det bør være en rød tråd gjennom det, og kanskje på den måten hjelpe brudeparet litt siden jeg vet de har planlagt veldig lite. Men jeg vil likevel at folk skal sitte igjen med en følelse av at brudeparet har gjort en knalljobb med bryllupet sitt. Kanskje dette hørtes litt rart ut men jeg vet liksom ikke helt hvordan jeg skal forklare meg... Jeg har ikke lyst til å være den som blir husket etter bryllupet, men jeg vet at alle har forventninger til meg for min venninne skryter alltid masse av meg til sin familie. Det er selvfølgelig veldig smigrende, men jeg føler at det legger litt press på meg... Pam
Gjest Poirot Skrevet 28. april 2004 #4 Skrevet 28. april 2004 Kan jo ha en rød tråd uten å være morsom. Hun som leste korte dikt er den toastmasteren jeg husker best fra de bryllupene jeg har vært i. Det viktigste synes jeg er å time taler i forhold til matserveringen og spre de ut så det ikke er 4 taler når man er ferdig med å spise. Du kan ikke gjøre bryllupet perfekt om ikke de har planlagt godt nok.
Gjest gjest 0 Skrevet 2. mai 2004 #5 Skrevet 2. mai 2004 Nei jeg kan liksom ikke rette opp hvis de ikke har gjort det riktig.... Men uansett; er det ingen der ute som har tips til en toastmaster? Det må da være noen som har vært eller sett en god toastmaster... Eller kanskje jeg kan si det på denne måten: Hvordan vil du at din toastmaster skal gjennomføre sin oppgave? Vær så snille og hjelp meg! Pam
:-) anna Skrevet 3. mai 2004 #6 Skrevet 3. mai 2004 Joa, jeg har vært toastmaster. Det viktigeste er igrunn at du sørger for å ha stålkontroll. En ting er at du må vite hvilke taler som skal holdes når, også i forhold til kjøkkenet. De trenger å vite hvilke taler som kommer når, slik at de kan planlegge når maten skal legges på fat. Det er så dumt om maten blir kald fordi man lar en onkel ekstral tale før middagen blir servert. Sørg for at kjøkkenet vet hvem du er og at du kan få sendt signaler til dem. En annen ting er at du må sørge for å gi beskjed om de praktiske detaljene. Det er fint å gjøre når du blir presentert helt i begynnelsen. Sånne ting som at du er den som skal ha beskjed om noen ønsker å si noen ord. At røyking foregår der og der. Og at det er fint om man venter med å gå ut til etter at middagen har blitt servert. Lurt å annonsere røykepauser, slik at man slipper trafikk under taler. Om de har lagt ut gjestebok er det fint å opplyse om det. En lur måte å "åpne det hele på" er å få noen til å ringe til deg på mobiltelefonen din i det du blir presentert. Slik at du reiser deg og og tilsynelatende skal til å begynne din jobb som toastmaster, men så ringer mobiltelefonen din. Og det blir fullstendig hakeslepp i selskapet i det du sier "Et øyeblikk bare " og faktisk TAR telefonen. Så sier du ja og ja... Før du smeller den sammen og sier til forsamlingen at du skal hilse fra Sven O. Høiby og minne om at det er lurt å SKRU av mobiltelefonene når man er i en litt høytidelig anledning. En spøk som er spiselig for alle generasjoner. Ettersom det er en takknemlig forsamling vil folk le, stemningen er stigende og du kan presentere deg, love brudeparet at du også skal skru av mobiltelefonen nå og forresten så er det noen andre praktiske ting du vil minne om.... Voila - du er i gang og har en bølge å ri på. I begynnelsen av middagen er det veldig fint med litt høytid når talerne skal presenteres. Da er det også de viktige og alvorlige talene som skal holdes. Far til datter, brudgom til brud, forlovere o.s.v De løsere talene og folk som melder seg er det lurt å samle til slutt. En del av dem kan man med fordel flytte over til kaffen. Da er det løsere snipp, og mer tid og rom for morsomme taler. Og dessuten så er det hyggelig for kaffegjestene å få med seg litt av moroa. Når du tar ordet for å presentere talerne er det fint om du har noe å si... det trenger jo ikke å være morsomt. Dikt om de enkelte talerne er en variant. Ord om kjærlighet er en annen. Eller hva med å fortelle små historiske fakta om bryllupsdagen deres. (Kan hentes fra NRK-tekst TV - Dagen i dag). Om bruden skifter navn kan du gå inn på SSB på nettet og finne ut om hun har mange navnesøstre. Du kan på forhånd få en astrolog til å stille deres kjærlighetshoroskop. Og lese utdrag av dette.(Og gjerne ramme det inn og gi det som en del av bryllupspresangen) Om du vet om noen bryllupsgjester som ikke kunne komme kan du ringe til disse på forhånd og få en hilsen som du kan overbringe på dagen. En annen lur ting er å alliere seg med en forsanger på sangene. Om ikke ender en gjerne som forsanger selv, og det er IKKE nødvendigvis særlig morsomt. Det var det jeg kom på nå. Ellers... smiiiil. Hele tiden. Smil til brudeparet og sørg for at ting går på skinner. Og sørg for at alle som skal tale vet når det skal skje. Og ha det gøy!!
Gjest Tex Skrevet 4. mai 2004 #8 Skrevet 4. mai 2004 Var det ikke det jeg visste, :-)anna, du har skjulte talenter!!!
Gjest hildab Skrevet 4. mai 2004 #9 Skrevet 4. mai 2004 Spør brudeparet om du kan få en liste over hvem de tror kommer til å holde tale, og telefonnummer, så ringer du dem for å spørre. Slik blir det lettere å planlegge talene på forhånd. Samtidig kan du spørre om evt sanger som skal være med. Så ber du også om å få telefonnummeret til de som skal hjelpe til på kjøkkenet, for det kan også være greit å ha. Finn også ut hvor mange serveringer det skal være, så du vet nåt du har mulighet til å legge inn de forskjellige talene.
apriljente Skrevet 4. mai 2004 #10 Skrevet 4. mai 2004 Hei, jeg skjønner din fortvilelse. Her fant jeg en svensk link som kanskje kan hjelpe http://www.brollopsguiden.se/tips/brfest/t...astmaster.shtml
mar Skrevet 4. mai 2004 #11 Skrevet 4. mai 2004 I et bryllup jeg var hadde toastmasteren samlet informasjon om alle som skulle bidra og laget presentasjonsdikt som hun leste opp i forkant av hver taler. Dette var veldig bra!
emes Skrevet 4. mai 2004 #12 Skrevet 4. mai 2004 Jeg har selv valgt ei venninne - ei felles venninne av oss - til å være toastmaster. I innbydelsen vår vil telefon nummeret hennes stå. Et tips er å skaffe seg informasjon om linken mellom brudeparet og taleren, og kanskje si noe om hvordan de traff hverandre i introduksjonen, eller hva de har til felles, en liten episode eller hva som helst.. rett og slett en lik form på introen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå