AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #1 Skrevet 26. september 2013 Kan noen fortelle meg hvor langt dere føler at dere kom ifra og lære språket ''flytende''. Hvordan følte dere at nivået på undervisningen var? Anonymous poster hash: d71fe...1ca
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #2 Skrevet 26. september 2013 Jeg har tatt noen fag i russisk og synes de var enkle å mestre. Jeg kunne en del før og likte temaene vi ble undervist. Man må beregne mye lesing på egenhånd (originaltekster). Anonymous poster hash: 9eaed...50f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #3 Skrevet 26. september 2013 Hvilke temaer ble dere undervist i da ? Og hvilke originaltekster leste dere? Var det gogolj, pushkin og de gutta der? Anonymous poster hash: d71fe...1ca
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2013 #4 Skrevet 26. september 2013 Jeg lærte russisk på videregående.
Grønt blad Skrevet 27. september 2013 #5 Skrevet 27. september 2013 Hva legger du i "flytende"? De jeg kjenner som har studert russisk, kunne ingenting på forhånd, og følte ikke at det ble flytende før etter mastergrad og et år eller to i Moskva.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #6 Skrevet 27. september 2013 Ok, så med andre ord er nivået på russisken som man motar på UIO enkel? Setningsoppbygging og gramatikk og slikt? Anonymous poster hash: d71fe...1ca
yabloko Skrevet 27. september 2013 #7 Skrevet 27. september 2013 (endret) Det lar seg vanskelig gjøre å lære russisk flytende selv etter flere års studier med mindre man praktiserer språket jevnlig med noen som har det som morsmål. Du vil nå lenger med 1 år i Russland enn 5 år på universitetet. Et par måneder med intensivkurs på den anerkjente språkskolen Liden & Denz i Moskva kombinert med daglig praktisering og eventuelt ukentlig oppfølging med privatlærer resten av året, vil sende deg på god veg mot B2-nivå eller høyere. Endret 27. september 2013 av yabloko
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #8 Skrevet 27. september 2013 Det lar seg vanskelig gjøre å lære russisk flytende selv etter flere års studier med mindre man praktiserer språket jevnlig med noen som har det som morsmål. Du vil nå lenger med 1 år i Russland enn 5 år på universitetet. Et par måneder med intensivkurs på den anerkjente språkskolen Liden & Denz i Moskva kombinert med daglig praktisering og eventuelt ukentlig oppfølging med privatlærer resten av året, vil sende deg på god veg mot B2-nivå eller høyere. Hmmm........trenger egentlig bare gramatikken, prate det kan jeg, og det er ikke snakk om kaffe russisk her. Er du fan av Yabloko forresten? Anonymous poster hash: d71fe...1ca
yabloko Skrevet 27. september 2013 #9 Skrevet 27. september 2013 Hmmm........trenger egentlig bare gramatikken, prate det kan jeg, og det er ikke snakk om kaffe russisk her. Er du fan av Yabloko forresten? Anonymous poster hash: d71fe...1ca Ville aldri sagt at jeg kan prate det hvis jeg ikke kunne grammatikken, men mulig jeg misforstår hva du mener her. Snakker forøvrig ikke om kafferussisk jeg heller... Jeg er fan av epler ja - ikke partiet Yabloko, selv om det er andre partier jeg er enda mindre fan av for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2013 #10 Skrevet 27. september 2013 Ville aldri sagt at jeg kan prate det hvis jeg ikke kunne grammatikken, men mulig jeg misforstår hva du mener her. Snakker forøvrig ikke om kafferussisk jeg heller... Jeg er fan av epler ja - ikke partiet Yabloko, selv om det er andre partier jeg er enda mindre fan av for å si det sånn. Er vel heller kasuser jeg mente, bøyning av ord og alt sånt går helt fint (Gjør det ubevisst når jeg snakker) så det jeg trenger er og vite hvorfor jeg gjør det jeg gjør. Ble det mer forståelig? Anonymous poster hash: d71fe...1ca
yabloko Skrevet 28. september 2013 #11 Skrevet 28. september 2013 Er vel heller kasuser jeg mente, bøyning av ord og alt sånt går helt fint (Gjør det ubevisst når jeg snakker) så det jeg trenger er og vite hvorfor jeg gjør det jeg gjør. Ble det mer forståelig? Anonymous poster hash: d71fe...1ca Da Russiske foreldre eller? Bare nysgjerrig på hvordan du har lært det uten å lære det, hvis du skjønner.. )
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #12 Skrevet 28. september 2013 Da Russiske foreldre eller? Bare nysgjerrig på hvordan du har lært det uten å lære det, hvis du skjønner. Nei, men har bodd der borte når jeg var liten, veldig fint og få det inn fra barnsben av. Men på en annen måte VELDIG irriterende siden jeg ikke helt skal forklare hvordan jeg bøyer ord som jeg gjør (funker dårlig og bare si ''Nei det bare er sånn) Man skal kunne vite det, og derfor trenger jeg kurset i gramatikk, men hva holder du på med siden du snakker det da? Anonymous poster hash: d71fe...1ca
yabloko Skrevet 28. september 2013 #13 Skrevet 28. september 2013 (endret) Nei, men har bodd der borte når jeg var liten, veldig fint og få det inn fra barnsben av. Men på en annen måte VELDIG irriterende siden jeg ikke helt skal forklare hvordan jeg bøyer ord som jeg gjør (funker dårlig og bare si ''Nei det bare er sånn) Man skal kunne vite det, og derfor trenger jeg kurset i gramatikk, men hva holder du på med siden du snakker det da? Anonymous poster hash: d71fe...1ca Skal du undervise i russisk eller i hvilken sammenheng må du lære deg grammatikken? Jeg har alltid likt språket og bare begynte med det for noen år siden. Så ballet det på seg med diverse kurs og privatundervisning både her og i Russland. Endret 28. september 2013 av yabloko
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #14 Skrevet 28. september 2013 Jeg er russisk så jeg trenger ikke å lære språket Hi hi men kan hjelpe med grammatikken !Anonymous poster hash: 8bc78...d87
AnonymBruker Skrevet 28. september 2013 #15 Skrevet 28. september 2013 Skal du undervise i russisk eller i hvilken sammenheng må du lære deg grammatikken? Jeg har alltid likt språket og bare begynte med det for noen år siden. Så ballet det på seg med diverse kurs og privatundervisning både her og i Russland. Nei, har bare lyst til og ha noe og vise til når jeg sier at jeg kan det. Anonymous poster hash: d71fe...1ca
Grønt blad Skrevet 29. september 2013 #16 Skrevet 29. september 2013 Ok, så med andre ord er nivået på russisken som man motar på UIO enkel? Setningsoppbygging og gramatikk og slikt? Anonymous poster hash: d71fe...1ca Jeg lurer på hva du tror ligger i det å kunne et språk flytende. Å kunne et språk flytende er langt mer enn å bøye substantivene i riktig kasus. Man skal ha et svært stort ordforråd som passer i mange ulike anledninger, og som ligger under mange samfunns- og fagområder, og man må forstå de små nyanseforskjellene. Man skal kjenne til ordtak, og forstå dem riktig. an skal kjenne. Man skal kunne lese og skrive tekster av ulik vanskelighetsgrad og i mange ulike sjangre. Noe av det man lærer ved UiO, er grammatikken. Man skal forstå grammatikken, og man skal kunne forklare grammatikken i tillegg til å bruke den selv. Dette kan selvsagt skje på mange ulike nivåer. Du sier at du bodde i russland da du var liten, har du videreutviklet det du lærte der, eller har du et "barnespråk".
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #17 Skrevet 29. september 2013 Jeg lurer på hva du tror ligger i det å kunne et språk flytende. Å kunne et språk flytende er langt mer enn å bøye substantivene i riktig kasus. Man skal ha et svært stort ordforråd som passer i mange ulike anledninger, og som ligger under mange samfunns- og fagområder, og man må forstå de små nyanseforskjellene. Man skal kjenne til ordtak, og forstå dem riktig. an skal kjenne. Man skal kunne lese og skrive tekster av ulik vanskelighetsgrad og i mange ulike sjangre. Noe av det man lærer ved UiO, er grammatikken. Man skal forstå grammatikken, og man skal kunne forklare grammatikken i tillegg til å bruke den selv. Dette kan selvsagt skje på mange ulike nivåer. Du sier at du bodde i russland da du var liten, har du videreutviklet det du lærte der, eller har du et "barnespråk". Litt usikker på hva du mener når du skriver et ''barnespråk''. Men har hatt tilgang til privatlærer helt siden jeg bodde der, og leser bla aviser der jeg kan forstå alt (Ikke ''ungdomsspråk'' vel og merke) Anonymous poster hash: d71fe...1ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå