Gå til innhold

Hjelp en fersk student: billig, enkel og sunn mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ganske nylig blitt student, og enda mer nylig har jeg flyttet for meg selv. Nå ønsker jeg å gå ned ca fem kilo, og lære meg å holde meg der. Så jeg trenger hjelp! Jeg er lite kreativ i matveien, og synes det er rimelig kjedelig å lage mat. På mitt lille hybelkjøkken har jeg to stekeplater og en micro, men ikke stekovn. Jeg er glad i mat med kjøtt i, typisk pizza, spagetthi bolognese og taco, og overhodet ikke flink til å spise fisk (med mindre jeg spiser sushi...). Nå må jeg uansett ta litt ansvar for meg selv, og tillegge meg gode matvaner. Til nå har jeg spist mat som typisk er toro-supper, taco, pytt i panne og så videre.

Så hva anbefaler dere? Hva er godt, sunt og greit å lage? Samtidig som det ikke ruinerer meg?

Forøvrig er jeg allergisk mot peanøtter, eple og sitron, så det utgår ;)

Jeg setter veldig stor pris på tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salat med kylling/pasta etc

Wraps

Suppe med/uten rundtstykker

Omelett

Wok

Skrevet (endret)

Uten stekovn er det litt vanskligere å lage sunn mat. Men invester i en god non-stick panne.

Jeg har laget mat kun til meg selv den siste uka, her er ukemenyen.

- Stekt laksefilet marinert i tandorikrydder, en avocado, to vårløk, en neve cherrytomater. Du kan erstatte grønnsakene med rimligere varianter, det er krydderet som gir smak, og her kan du variere mye.

- Sashimi (litt dyrt om du bruker salma-laks), med hakket chili, sesamfrø, avocado og vårløk.

- Kyllingsalat. En flatbanket kyllingfilet, ramanosalat, cherrytomater, pinjekjerner, rødløk og en sennep-honning viniagrette.

- Kyllingsuppe. Strimler av kylling i kokosmelk, gurkemeie, chili, hvitløk, ingefær, gulrøtter, rødløk og koriander.

Nå er jeg kanskje ikke den flinkeste når det kommer til billig mat. Men en del av det jeg beskriver over kan sløyfes eller erstattes. Trikset er å bruke det samme proteinet og grønnsakene gjennom uka for å ikke kaste noe, og å variere smaken mye med krydder. Bruk Rema 1000 i stedet for dyrere alternativer, og velg sesong-grønnsaker. Norske rotgrønnsaker er mye mat for pengene akkurat nå.

Endret av Athene
Skrevet

Ikke det du spør om; men kjøp deg en hybel-stekeovn. Du kan sikkert gjøre et kupp om du følger med på tilbudsaviser på El-kjøp og tilsvarende butikker.

Skrevet

Kjøp sånn tokilos pose med frosne kyllingfileter. Då har du lenge. Det kan brukes til wok, serveres med salat og ris, eller steik i ovn med bacon surret rundt når du skal kose deg litt ekstra. Steik laks og server med ris og mango. Det er min favoritt :) Ellers er det billig frossen torsk du kan skjære i biter, putt i ildfast form med macaroni og kvit saus. Strø på kavring, steik i ein halv time og server med revet gulrot :)

Skrevet

Jeg er veldig glad i løksuppe. Skjær løk i strimler, brun det i panna til de blir gyldne. Ha på vann og en buljongterning, og la det koke lenge. Gjerne opp mot en time. Kan spises med hvitløksbaguetter til (men da er det jo ikke så sunt). Enkelt, godt, sunt - og billig!

Anonymous poster hash: c2e7c...d6f
Skrevet

Tomatsuppe og andre tomatbaserte retter. Du kan lage saus av en hakket løk som du surrer i olje til den er blank, hiv i en grønnsakbuljongterning og deretter to bokser tomathakk (ikke hermetikkbokser), en spiseskje sukker og la putre så lenge som mulig, gjerne en time. Dette er en god basissaus du kan varierer mye, for eksempel ved å ha i ulike urter, mose med stavmikser eller hive i en raspet gulrot.

Ut fra denne sausen har du tomatsuppe, saus til pasta og pizza, bolognese og mye annet. Hiver du i litt bønner eller linser blir det mettende og sunt. Det er mye antioksidanter i kokt tomat og gulrot.

Ellers kan du låne deg boka Smalahans (tror jeg husker riktig tittel), der finner du mange enkle oppskrifter.

Andre billige retter er grøt og blomkålsuppe.

Kan også tipse deg om middager for under hundre kroner, et gratis hefte du finner på Rema 1000.

Billig kjøtt er svineknoke (salt eller røkt), det er litt jobb, men du får masse godt, billig kjøtt for pengene.

Lykke til!

Skrevet

Hva som er godt (og sunt, for den saks skyld..) avhenger jo veldig av hvem man spør.. :)

Selv synes jeg f.eks. supper med kjøtt er veldig godt, f.eks lapskaus, sosekjøtt osv. Billig å lage er det også, og kjempesunt. Asiatisk-inspirerte greier med kokosmelk, kylling, grønnsaker og ymse paste og krydder kan også bli både sunt og godt, om man finner den rette kombinasjonen.

Til frokost er egg og bacon suverent. Metter lenge, godt, relativt billig, og sunt! Alt som er basert på egg, generelt. Omelett, osv.. Egg er super mat.

Stekt kylling, ris, egg og grønnsaker, med soyasaus el over, er flott på dager man har det travelt.

Vil forøvrig anbefale å gå til anskaffelse av en fryser, om du har mulighet. Da kan du lage store porsjoner og fryse ned, kjøpe masse tilbudsvarer, samt hamstre billlig kjøtt fra Sverige (om du bor i nærheten av grensa).

Kjøp sånn tokilos pose med frosne kyllingfileter. Då har du lenge. Det kan brukes til wok, serveres med salat og ris, eller steik i ovn med bacon surret rundt når du skal kose deg litt ekstra. Steik laks og server med ris og mango. Det er min favoritt :) Ellers er det billig frossen torsk du kan skjære i biter, putt i ildfast form med macaroni og kvit saus. Strø på kavring, steik i ein halv time og server med revet gulrot :)

Hun har ikke stekeovn.

Anonymous poster hash: 2e784...d36
Skrevet

Åja. Leste visst ikkje så nøye :) Beklager

Skrevet

Frosne grønnsaker er veldig billige om du kjøper fra Rema 1000 sitt merke. Koster rett over 10 kr for en blanding av brokkoli, blomkål og gulerøtter. Kjøp kylling eller annet kjøtt du liker. Stek kjøttet og grønnsakene hver for seg. Bland sammen, og tilsett sweet chili saus til slutt. Det blir en sunn, god og billig wok :) (Rester kan settes i kjøleskapet til senere)

Skrevet

Hei :icon_lol:

Et enkelt og greit tips for rimlig mat. Benytt sopp og løk sammen med kjøttet, slik at du kan spise mindre kjøtt og bli like mett.

Da du kun har to stekeplater ville jeg kjøpt meg en stekepanne med litt høy kant, og stekt grønnsaker sammen med kjøttet, brokkoli, aspargisbønner, blomkål, ja alt du vil. Bare sleng grønsakene i pannen ca fem min før kjøttet er ferdig, så får du en panne å vaske opp, men alltid grønnsaker til middag!

Skrevet

Chili con carne! Trenger bare én gryte, kjøttdeig (karbonadedeig), løk, bønner, hvitløk og krydder. Evt paprika og hermetiske tomater. Veldig enkelt og godt. Også kan det fryses ned i posjoner.

Skrevet

Hjemmelaget tomatsuppe. Disse boksene med ferdig kuttede tomater koster bare 5-10kr

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar! Gøy med gode ideer :)
I dag ble middagen salat med pasta og kylling, og det ble en stor suksess.

Har tenkt på å skaffe en hybelovn, men jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal gjøre av den! Sånn er det når man bor på latterlig på kvadrat.

Skrevet

I helgene har Kiwi sånn tilbud på diverse kjøtt. Kyllingfilet, ytrefilet av svin og okse, entrecote, laksefilet og mye mer :) 16,90 per pakke :) Jeg hamstrer alltid inn da.

• Liker 1
Skrevet

Det beste tipset jeg har er egentlig å sette deg ned hver søndag, planlegge hva du skal ha til middag hver dag, og skrive handleliste. På denne måten er du sikker på å få brukt opp alle ingrediensene (som grønnsaker osv) på forskjellige matretter før det blir dårlig.

Kyllingkjøttdeig er veldig billig (18 kr for 400 gram) og jeg synes det er veldig godt. Også ganske sunt og mettende. Kan brukes til alt mulig - tacosalat (sunnere variant av tacoen), kjøttboller/kaker, pasta bolognese, lasagne... Poteter kan også brukes til mye i forskjellige varianter og er billig. Og lag alltid mer enn en porsjon og spis rester til lunsj/middag neste dag :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...