Gå til innhold

ung ufør- noen spørsmål rundt dette-

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er 34 år nå og har søkt om ung ufør da jeg ble syk før fylte 26- og har noen spørsmål rundt dette.

1. Hvor mye er ung ufør på nå? 2.4 ganger grunneløpet?

2. er det tilleggsytelser man kan søke om I tillegg til ung ufør? (utenom barnetillegg)

3. dersom man har barn, får man barnetillegg og hvor mye er det snakk om?

4. hvor lang tid vil det ta å få behandlet en søknad?

5. Krever nav noe mer enn det som er relevant av legeerklæringer? kan de tvinge meg I tiltak frem til søknaden er innvilget/avslått evt. Jeg føler meg ikke frisk nok til "tiltak som arbeidsavklaring". Jeg har for øvrig gått på aap I flere år.

prøver å beregne hvor mye jeg kommer til å ha I inntekt dersom jeg går over på dette.

6. holder det med en vanlig søknad om ufør, eller er det egne skjemaer for ung ufør?

Anonymous poster hash: 2a89e...21d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette gjelder søknad om uføretrygd med ung ufør tilleggsberegning? Du søker ikke om ung ufør, det får du hvis du har krav på det og kan dokumentere det. Jeg mener satsen er på 2,44 ganger grunnbeløpet nå.

Hvor lang tid det tar å behandle søknaden kan variere, men minst tre måneder bør du regne med.

NAV kan "tvinge" deg i tiltak, siden "alt skal være prøvd" og det ikke skal være utsikter til bedring, men hvis du har dokumentasjon på at tiltak kan forverre helsetilstanden din betraktelig eller du allerede har gått gjennom tilstrekkelig med arbeidsutprøving og behandling, trenger du ikke det.

Skrevet

For min del tok det ikke tre måneder. Det tok tre år... Men jeg fikk foreløpig vedtak i mens søknaden ble behandlet. Men det tok altså hele tre år før jeg fikk en endelig avgjørelse.

Skrevet

tre år ja! jesus... nav I ett nøtteskall..

Skrevet

ok, så ung ufør ER en tillegssytelse på et vis da. ergo, jeg vil muligens få ung ufør, pluss barnetillegg? that's it? ts

Skrevet

skatter man av ung ufør pengene og barnetillet?

Skrevet

Søker du om uføretrygd eller arbeidsavklaringspenger?

Anonymous poster hash: ed4ac...1b0
  • Liker 2
Skrevet

ok, så ung ufør ER en tillegssytelse på et vis da. ergo, jeg vil muligens få ung ufør, pluss barnetillegg? that's it? ts

Ja, ung ufør er et tillegg.

Og man skatter av det.

Skrevet

det er ca 17000 kr før skatt I ufør, pluss 3000 kr for 1 barn I barnetillegg. det er 20000 kr pr måned, men da er det ikke trukket fra skatt. (vet ikke om man skatter mindre eller ingenting).

Skrevet

Jeg søker om uføretrygd. det star jo I teksten ovenfor. har gått på aap og gjør det ennå.. ts

Skrevet

lurer på om det går automatisk på ung ufør , siden det er snakk om en langvarig sykdom, eller om jeg eller legen må skrive noe ekstra om dette. Erfaringsmessig så går jo ingenting I nav systemet riktig for seg....så det blir vel garrantert noe kluss.

ts

Skrevet

Nei, ung ufør-tillegget går IKKE automatisk. Du må ha dokumentasjon på at du ble syk innen "fristen", samt at sykdommen er av en viss alvorlighetsgrad. Det er ingen automatikk i at du får ung ufør-tillegget selv om du ble syk som ung.

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig vanskelig å forstå hva det er du mener TS. Ung ufør er et tillegg som gis til noen med alvorlig sykdom før fylte 26 år. Det kan også gis som tilleggsytelse til uføre som oppfyller de samme kravene.

For å få det etter fylte 26 år må sykdommen ikke være endret siden før fylte 26 år, aøvorlighetsgraden må ha vært den samme hele tiden.

Anonymous poster hash: 9065f...410

• Liker 1
Skrevet

ok, jeg skal prøve forklare det enkelt:

jeg er 34 år. Jeg har søkt om ufør. jeg lurer på om jeg får innvilget ung ufør (som jeg nå har skjønt er en tilleggsytelse) I og med at jeg har vært syk før fylte 26 år og frem til nå, samt at legen har skrevet at hun anser sykdommen som varig og at arbeidsevnen min er svekket I stor grad, og at sykdommen min har vært langvarig, fra ungdommen. Jeg har gått på aap I flere år, og gjør det ennå. venter på svar ang ufør....

Går dette litt av seg selv da, tenker jeg...? ts

Skrevet

Jeg tror man må ha hatt et par arbeidsforsøk for i det hele tatt å bli vurdert som aktuell til uføretrygd (om det ikke skyldes en plutselig tilstand).

Ung ufør er veldig vanskelig å få innvilget, man må i alle fall ha alt av dokumentasjon på behandling før fylte 26 år. Du bør nok få med alle spesialistvurderinger som kan dokumentere alvorlighetsgraden før og etter fylte 26 år.

Anonymous poster hash: 73d9e...f0d

• Liker 1
Skrevet

Man da skal da virkelig være glad for at det tar tid å utrede arbeidsevne slik at man ikke uforvarlig blir minstepensjonist hele livet. Hvorfor kritisere NAV uten kunnskap om utredningsarbeidet?

Det er stort ansvar å risiko gi et tilslag som da innebærer et unaturlig, passivt liv i fattigdom ift til friske for mange av de det gjelder. Så gi litt kred til saksbehandlerne og regelverk som behandler sakene til det beste for både individ og samfunn!

Nav-ansatte har forøvrig et unaturlig høyt arbeidspress til lave lønninger. Du finner alle slags folk overalt....

Det er ikke en konspirasjonsteori i bunnen her om at man skal vanskeliggjøre livet til folk, eller spare på "egne" midler.

• Liker 2
Skrevet

ok, jeg skal prøve forklare det enkelt:

jeg er 34 år. Jeg har søkt om ufør. jeg lurer på om jeg får innvilget ung ufør (som jeg nå har skjønt er en tilleggsytelse) I og med at jeg har vært syk før fylte 26 år og frem til nå, samt at legen har skrevet at hun anser sykdommen som varig og at arbeidsevnen min er svekket I stor grad, og at sykdommen min har vært langvarig, fra ungdommen. Jeg har gått på aap I flere år, og gjør det ennå. venter på svar ang ufør....

Går dette litt av seg selv da, tenker jeg...? ts

Du KAN få det, men det er ingen automatikk i at du får det selv om du ble syk som ung.

• Liker 2
Skrevet

Man da skal da virkelig være glad for at det tar tid å utrede arbeidsevne slik at man ikke uforvarlig blir minstepensjonist hele livet. Hvorfor kritisere NAV uten kunnskap om utredningsarbeidet?

Det er stort ansvar å risiko gi et tilslag som da innebærer et unaturlig, passivt liv i fattigdom ift til friske for mange av de det gjelder. Så gi litt kred til saksbehandlerne og regelverk som behandler sakene til det beste for både individ og samfunn!

Nav-ansatte har forøvrig et unaturlig høyt arbeidspress til lave lønninger. Du finner alle slags folk overalt....

Det er ikke en konspirasjonsteori i bunnen her om at man skal vanskeliggjøre livet til folk, eller spare på "egne" midler.

Når man nekter folk som etter reglene har rett på ung ufør denne tilleggsytelsen, bidrar jo NAV nettopp til at folk blir ufrivillig minstepensjonister resten av livet. Det er mange eksempler på at NAV tar umenneskelige avgjørelser basert på tynt grunnlag.

Hva slags lønninger eller arbeidspress de har er irrelevant i dette tilfellet, det blir ganske uproft. Diskusjon om NAV-ansattes arbeidsforhold er en annen diskusjon.

Selvsagt skal man utredes med tanke på arbeidsevne, men når folk mislykkes et x-antall ganger, er det kanskje en grunn.

Anonymous poster hash: 73d9e...f0d

• Liker 1
Skrevet

Å tro at NAV med viten å vilje går inn for å hindre at folk får de ytelser de har rett på er så dumt at det er latterlig. At det kan skje feil er ikke til å komme bort fra, det er mennesker det er snakk om. De som jobber på NAV er faktisk ikke onde.

NAV forvalter et regelverk, og det er det utslagsgivende for hvorvidt man får innvilget ting.

Anonymous poster hash: a081d...55b

• Liker 3
Skrevet

1. Hvor mye er ung ufør på nå? 2.4 ganger grunneløpet?

Vanlig ufør er 2,44 ganger grunnbeløpet, Ung ufør er 2,47 ganger grunnbeløpet

2. er det tilleggsytelser man kan søke om I tillegg til ung ufør? (utenom barnetillegg)

Ikke direkte tillegsytelse men man kan søke bostøtte, dessuten er det skatte "fordeler"

3. dersom man har barn, får man barnetillegg og hvor mye er det snakk om?

Barnetillegg er 17kr pr dag

4. hvor lang tid vil det ta å få behandlet en søknad?

Behandlings tiden er inntil 8 måneder

5. Krever nav noe mer enn det som er relevant av legeerklæringer? kan de tvinge meg I tiltak frem til søknaden er innvilget/avslått evt. Jeg føler meg ikke frisk nok til "tiltak som arbeidsavklaring". Jeg har for øvrig gått på aap I flere år.

Du har krav på AAP uten å være i noe spesielt tiltak, i inntil 8 måneder, eller til saken er ferdigbehandlet.

prøver å beregne hvor mye jeg kommer til å ha I inntekt dersom jeg går over på dette.

6. holder det med en vanlig søknad om ufør, eller er det egne skjemaer for ung ufør?

Det holder med en vanlig søknad men pga din alder er det viktig å få med i søknaden at du søker om ung ufør, samt at legen din presiserer dette i lege erklæringen.

Da må du også bevise at du var syk før fylte 26.

Anonymous poster hash: c886e...ae1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...