AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #1 Skrevet 26. september 2013 Heisann. Visste ikke hvor jeg skulle poste dette emnet så bare gjorde det her. Jeg skal endre navnet mitt, ikke mye, det er snakk om å legge på en bokstav i fornavnet. Greit nok jeg tror jeg kan gjøre det elektronisk på folkeregisteret.no ? Men hva skjer etter det, må jeg dra til banken for å få nytt bankkort osv? Takker for svar. Anonymous poster hash: 27aa6...e65
Bloggleseren Skrevet 26. september 2013 #2 Skrevet 26. september 2013 Ja, du må jo oppdatere all ID-en din etter hvert, men det er jo ikke noe som haster på dagen.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #3 Skrevet 26. september 2013 Ja, du må jo oppdatere all ID-en din etter hvert, men det er jo ikke noe som haster på dagen. Takk for svar. Men jeg vil gjerne bare gjøre det nå, så blir jeg ferdig med det. Hvordan går jeg frem? Anonymous poster hash: 27aa6...e65
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #4 Skrevet 26. september 2013 Nå har jeg sendt en søknad ang navnebytte. Er det noen som vet hvor lang tid det tar før navnet blir byttet, og om det er stor sannsynlighet for å få avslag? Anonymous poster hash: 27aa6...e65
Gjest Vicci Skrevet 26. september 2013 #5 Skrevet 26. september 2013 Det kan ta alt fra dager til uker. Bare ring folkeregisteret hvis du synes de drøyer, så sier de hvordan de ligger Ann. Du før iallefall beskjed i posten når det er gjort/avslag. Er ikke vanlig å få avslag på så liten endring.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #6 Skrevet 26. september 2013 Seriøst, bare for en bokstav. Du må endre pass, bankkort og sende melding til alle nødvendige instanser. Pass er viktig for stemmer ikke navnet der får du ikke reise noen plass. Anonymous poster hash: 3eeea...72f 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #7 Skrevet 26. september 2013 Det kan ta alt fra dager til uker. Bare ring folkeregisteret hvis du synes de drøyer, så sier de hvordan de ligger Ann. Du før iallefall beskjed i posten når det er gjort/avslag. Er ikke vanlig å få avslag på så liten endring. Du skjønner dette er tredje gangen navnet mitt blir endret. 1. gang da jeg var tre år, 2. gang for noen mnd siden(da fjernet jeg mellomnavnet mitt og beholdt fornavn) og 3.gang nå. Jeg vil gjerne vite fort om endringen blir godkjent, for nå har jeg startet i jobb og forskjellige aktiviteter hvor de kommer til å lage en egen ID-kort til meg, og må si ifra så fort som mulig om denne endringen. Kanskje jeg kan ringe dit og høre? Anonymous poster hash: 27aa6...e65
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #8 Skrevet 26. september 2013 Seriøst, bare for en bokstav. Du må endre pass, bankkort og sende melding til alle nødvendige instanser. Pass er viktig for stemmer ikke navnet der får du ikke reise noen plass. Anonymous poster hash: 3eeea...72f Ja, den ene bokstaven utgjør en stor forskjell fordi søsteren min heter det samme som meg. Anonymous poster hash: 27aa6...e65
Gjest Ditte Skrevet 26. september 2013 #9 Skrevet 26. september 2013 Tilføyde du en forklaring i søknaden om hvorfor det var viktig for deg å forandre navnet ditt på nytt? Hvis ikke ville jeg anbefalt deg å gjøre det. For vanligvis får en ikke forandre navn mer enn en gang pr 10 år, utenom skilsmisse, giftemål og særskilte tilfeller. I mitt tilfelle tok det knapt ett døgn for navnebyttet var godkjent med elektronisk søknad.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #10 Skrevet 26. september 2013 (endret) Tilføyde du en forklaring i søknaden om hvorfor det var viktig for deg å forandre navnet ditt på nytt? Hvis ikke ville jeg anbefalt deg å gjøre det. For vanligvis får en ikke forandre navn mer enn en gang pr 10 år, utenom skilsmisse, giftemål og særskilte tilfeller. I mitt tilfelle tok det knapt ett døgn for navnebyttet var godkjent med elektronisk søknad. Ja, jeg skrev at jeg ville bytte fordi søsteren min har samme navn som meg, og det skaper komplikasjoner. Jeg er bare redd de tror dette er ei lita jentunge som skal bytte navn hundre ganger bare for gøy, fordi sist gang jeg byttet(fjernet) navn var i Juli. Ok så jeg får kanskje svar i morgen? Innlegget er ryddet for slettet innhold Irrlys, mod. Anonymous poster hash: 27aa6...e65 Endret 26. september 2013 av irrlys
Bloggleseren Skrevet 26. september 2013 #11 Skrevet 26. september 2013 Takk for svar. Men jeg vil gjerne bare gjøre det nå, så blir jeg ferdig med det. Hvordan går jeg frem? Anonymous poster hash: 27aa6...e65 Du kontakter de som har utstedt de forskjellige id-papirene dine og spør om prosedyren for endring.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #12 Skrevet 26. september 2013 Du får bare bytte fornavn hvert tiende år, med mindre du har særskilte grunner: http://www.skatteetaten.no/nn/Person/Folkeregister/Endre-navn/Hvor-ofte-du-kan-endre-navn/ Anonymous poster hash: d2f20...dca
Gjest Ditte Skrevet 26. september 2013 #13 Skrevet 26. september 2013 Ja, jeg skrev at jeg ville bytte fordi søsteren min har samme navn som meg, og det skaper komplikasjoner. Jeg er bare redd de tror dette er ei lita jentunge som skal bytte navn hundre ganger bare for gøy, fordi sist gang jeg byttet(fjernet) navn var i Juli. Ok så jeg får kanskje svar i morgen? Anonymous poster hash: 27aa6...e65 Jeg tror at dersom det navnet ble fjernet på grunn av spesielle årsaker/skilsmisse så skulle det være mulig å få endret navnet igjen. En bokstav er jo ikke en enorm forandring så jeg kan ikke tenke meg at det skulle by på problemer å få det godkjent?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #14 Skrevet 26. september 2013 Min erfaring er at ved navnebytte blir alle offentlige instanser automatisk oppdatert. Det eneste jeg måtte gjøre selv var å bestille nytt bankkort og førerkort. Anonymous poster hash: a9578...adc
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #15 Skrevet 26. september 2013 Min erfaring er at ved navnebytte blir alle offentlige instanser automatisk oppdatert. Det eneste jeg måtte gjøre selv var å bestille nytt bankkort og førerkort. Anonymous poster hash: a9578...adc Og pass Anonymous poster hash: 74246...3b9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå