AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #1 Skrevet 26. september 2013 Jeg vet at det finnes bøker og evt psykolog, trening hjelper også har jeg hørt. Noe mer? Jeg har lyst å komme i gang med å få bli kvitt tvangstanker, angst og slags passivitet som gjør at jeg orker veldig lite nå om dagene. Til og med å ta en dusj er et ork. Flere som sliter med det samme? Hvordan kom dere på beina igjen? Og hvor dyrt er det å gå til psykolog? Og hva gjør psykologen så spesiel egentlig? Ikke det bare samtaler som du kan like godt ha med en vennine eller noe? Hvorfor betale penger til psykolog? Beklager teite spørsmål altså men jeg er ikke så snart tydeligvis Anonymous poster hash: 465ad...67e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #2 Skrevet 26. september 2013 Jeg vet at det finnes bøker og evt psykolog, trening hjelper også har jeg hørt. Noe mer? Jeg har lyst å komme i gang med å få bli kvitt tvangstanker, angst og slags passivitet som gjør at jeg orker veldig lite nå om dagene. Til og med å ta en dusj er et ork. Flere som sliter med det samme? Hvordan kom dere på beina igjen? Og hvor dyrt er det å gå til psykolog? Og hva gjør psykologen så spesiel egentlig? Ikke det bare samtaler som du kan like godt ha med en vennine eller noe? Hvorfor betale penger til psykolog? Beklager teite spørsmål altså men jeg er ikke så snart tydeligvis Anonymous poster hash: 465ad...67e Vel, du har vel hørt om uttrykket ''omvendt psykologi''? Det er dette en psykolog driver med. De prøver å hjelpe deg ved å gjøre deg bevisst på hvorfor du opplever det du gjør og også hvordan du kan bli kvitt det. Hvis du får en henvisning av din fastlege betaler du ingenting. Det kan ta tid avhengig av hvor alvorlig du har det/lang køen er. Det er normalt å vente i opptil 6 måneder. En jeg kjenner fikk behandling innen en måned fordi hun hadde det så tungt, så det varierer veldig. Jeg sliter selv med angst så det er derfor jeg er AB og jeg skal oppsøke hjelp hos en psykolog via fastlegen min Anonymous poster hash: 2537c...a2f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #3 Skrevet 26. september 2013 Har opplevd noe av det samme som du beskriver, blant annet angst og tvangstanker. Har ikke gått til psykolog mn jobbet med dette selv. Har funnet ut at det som er mest effektivt er å gjøre det du har mest angst for eller minst lyst til mange nok ganger til at du ikke lengre har angst for dette.. det er ikke enkelt og det tar tid men etterhvert kommer hjernen etter når det gjelder tvangstanker så må du ikke forsøke å hindre disse i å komme, da blir de mye verre. La de heller komme men ikke tillegg de noen vekt.. altså la de surre rundt i hodet, til slutt blir det mindre. . Dette tar dog også tid. Husk: tanker er bare tanker, de kan i seg selv ikke gjøre deg noe.. det er hvordan du håndterer tankene som har betydning. Poenget er å ikke mate tankene med å gi de betydning, "blås" dem bort.. vet det høres for enkelt ut, men det er ofte slik. Håper det var noe nyttig her Anonymous poster hash: 76a69...1d4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #4 Skrevet 26. september 2013 Har opplevd noe av det samme som du beskriver, blant annet angst og tvangstanker. Har ikke gått til psykolog mn jobbet med dette selv. Har funnet ut at det som er mest effektivt er å gjøre det du har mest angst for eller minst lyst til mange nok ganger til at du ikke lengre har angst for dette.. det er ikke enkelt og det tar tid men etterhvert kommer hjernen etter når det gjelder tvangstanker så må du ikke forsøke å hindre disse i å komme, da blir de mye verre. La de heller komme men ikke tillegg de noen vekt.. altså la de surre rundt i hodet, til slutt blir det mindre. . Dette tar dog også tid. Husk: tanker er bare tanker, de kan i seg selv ikke gjøre deg noe.. det er hvordan du håndterer tankene som har betydning. Poenget er å ikke mate tankene med å gi de betydning, "blås" dem bort.. vet det høres for enkelt ut, men det er ofte slik. Håper det var noe nyttig her Anonymous poster hash: 76a69...1d4 Tusen takk for svar! Jeg har ikke noe spesiel type angst så det hjelper vel ikke å gjøre mye av det som man har angst for. Det er generell angst jeg har. Gjennom livet har jeg vært uheldig både her og der, både hjemme, på skolen og i kjærlighetslivet så nå har alt falt på plass og blitt såpass bra at jeg tenker "dette må være for godt til å være sant" men så ser jeg andre mennesker som har livet på plass. De går kanskje ikke rundt og tenker på hva som kan gå galt sånn som meg. Jeg lar tankene mine surre men det har pågått så lang tid at jeg blir sliten av å gå å tenke på det hele tiden. Jeg blir fysisk dårlig av alle de tankene. Jeg er ofter skjelven, redd for noe jeg ikke vet hva er. Så jeg har lyst å kjøpe en bok som muligens hjelper. Av og til er det lettere å ha vondt en plass enn å gå rundt å tenke negatvit hele tiden. En annen ting. jeg har vært og tatt tattovering. Det var vondt, både der og da og etterpå. og vet du hva? det var lettelse å kunne kjenne fysisk smerte for engangs skyld!! Så jeg forstår hvorfor folk skader seg selv. Jeg kommer selvfølgelig aldri til å gjøre det men jeg har forståelse for slikt!!! Anonymous poster hash: 465ad...67e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #5 Skrevet 26. september 2013 Jeg gikk til psykolog (gratis via NAV - https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Raskere+tilbake ) i vår. Jeg kjente til. kognitiv terapi fra før, så dagene før jeg startet hos psykologen noterte jeg ned: "A. Situasjon (som utløste "negative følelser", B. Tankene jeg fikk, C. Følelsene/adferden som ble utløst, D. Hvorfor B (Var tankene mine rimelige?. E. Alternative måter å forstå/tolke situasjonen?). Jeg tok med meg dette til psykologen, og gikk gjennom. Fikk da tilbakemelding om at jeg var "selvdreven" og han var "imponert". Så dette var nyttig fremgangsmåte for min del. (Det viste seg etterhvert at årsaken til min angst og depresjon var diagnosen (alvorlig) pms. Jeg kunne ha gått hos ham videre, for å takle dette, men fikk tilibakemelding om at siden jeg var "selvdreven" og han hadde ikke så mye mer tilføre, var det bare å avslutte terapien.). Hvis du har lyst til å teste ut kognitiv terapi på egen hånd, så kan du evt. bruke dette selvhjelpsheftet: http://www.kognitiv.no/filarkiv/File/Informasjon_om_kognitiv_terapi_versjon_3.pdf Ellers finnes der endel selvhjelpsbøker om "Mindfullness". Her kan du lese om dette: http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/346391 Til slutt vil jeg anbefale en blogg: http://utavdepresjonen.wordpress.com Lykke til! Anonymous poster hash: 492bf...140 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #6 Skrevet 26. september 2013 Det er nok vanskelig med generell angst (jeg som skrev som ab tidligere) men tror fortsatt det er mye som kan gjøres når tankene kommer. Hjernen har feks en tendens til å "følge" etter kroppen, dersom du forsøker å le litt av tankene og "blåse" disse bort så vil hjernen oppfatte at det ikke skjer noe. . Du lærer på denne måten kroppen at tankene er ikke av betydning. Husk at det er bare du som har kontroll over tankene dine OG de er faktisk bare tanker, altså ikke farlige. Det er utrolig at man selv kan være sin egen verste fiende, hvis du skjønner. . Du må forsøke å bli venn med deg selv. Jeg lærte meg selv å tenke når angsten kom at den må bare komme, den i seg selv er ikke farlig. . La den bare være, latterliggjør den.. Ikke gi den makt. Jeg lover at på sikt har dette myye å si. Min angst er borte idag og kommer den så er jeg ikke redd som sagt.. bare tankespinn Anonymous poster hash: 76a69...1d4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #7 Skrevet 26. september 2013 Jeg vet at det finnes bøker og evt psykolog, trening hjelper også har jeg hørt. Noe mer? Jeg har lyst å komme i gang med å få bli kvitt tvangstanker, angst og slags passivitet som gjør at jeg orker veldig lite nå om dagene. Til og med å ta en dusj er et ork. Flere som sliter med det samme? Hvordan kom dere på beina igjen? Og hvor dyrt er det å gå til psykolog? Og hva gjør psykologen så spesiel egentlig? Ikke det bare samtaler som du kan like godt ha med en vennine eller noe? Hvorfor betale penger til psykolog? Beklager teite spørsmål altså men jeg er ikke så snart tydeligvis Anonymous poster hash: 465ad...67e Har det akkurat likens, heldigvis så er jeg under 25 og får noen gratis samtaler hos pskolog her jeg bor, men før jeg fikk hjelp så leste jeg "Trange rom, åpne plasser" det er en utrolig fin bok om hvordan du skal komme deg gjennom angst. Jeg går også turer hver dag, prøver å være litt sosial hver dag,aldri ha en dag der du er inne hele dagen. Gjør ikke jeg dette klarer jeg ikke å sove om nettene, må "slite meg ut" for å få sove om nettene. Er ikke så enkelt altså! Er også arbeidsledig pga angsten min, så har vel gått ganske langt.. Men jeg anbefaler VIRKELIG den boka, fleste biblioteker har den, den har vært stor hjelp til meg. Lykke til. Anonymous poster hash: 2a3c7...2b8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #8 Skrevet 26. september 2013 Vel, du har vel hørt om uttrykket ''omvendt psykologi''? Det er dette en psykolog driver med. De prøver å hjelpe deg ved å gjøre deg bevisst på hvorfor du opplever det du gjør og også hvordan du kan bli kvitt det. Hvis du får en henvisning av din fastlege betaler du ingenting. Det kan ta tid avhengig av hvor alvorlig du har det/lang køen er. Det er normalt å vente i opptil 6 måneder. En jeg kjenner fikk behandling innen en måned fordi hun hadde det så tungt, så det varierer veldig. Jeg sliter selv med angst så det er derfor jeg er AB og jeg skal oppsøke hjelp hos en psykolog via fastlegen min Anonymous poster hash: 2537c...a2f Jeg måtte betale uansett om jeg ble henvist fra fastlegen, så dette stemmer ikke.. Ikke på DPS'n jeg går på iværtfall, må betale rundt 350,- hver gang Anonymous poster hash: 2a3c7...2b8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #9 Skrevet 26. september 2013 Tusen takk for alle svar. Dere er herlige Min jeg vet at mine tanker er urimmelige, det er altså 0 % sjanse for at noe av dette vil skje men jeg kan likevel utdype det litt mer for dem som gidder å lese, hvis ikke se bort i fra neste avsnitt. Jeg kom til Norge da jeg var 13 år gammel. Nå er jeg snart 25 år, men kun nå har jeg fått permanent opphold i Norge. Grunnen til det var fordi min mor giftet seg med en hun trodde var snill men han kastet oss på dør etter ett par måneder så vi måtte finne et sted å bo ganske kjapt kan du si. Etter det fikk vi altså varsel om å forlate landet siden vi ikke lenger hadde tilknyttning til landet. Da fant min mor en ny mann og han var grei både mot meg og min mor, men ting var fortsatt usikkert i lang tid pga UDI brukte lang tid på å behandle søknaden. Så dør denne mannen før det har gått 3 år (man må være gift så lenge for å få bosettstillatelse) og vi satt igjen alene for andre gang. Jeg hadde en kjæreste og var livredd for at vi skulle bli skilt fra hverandre hvis vi måtte reise hjem til hjemmelandet. For jeg elsket han jo. Så kom gladnyheten, vi fikk bli 3 år til og deretter søke om bosettstillatelse. Siden jeg har gått lenge i uvisthet om jeg får bli eller ikke brant det seg fast og jeg tenker fortsatt at dette kan skje selv om det er ikke mulig. Min daværende kjæreste begynte å drikke og være stygg med meg så jeg måtte gå i fra han. NÅ har jeg søkt om norsk statsborgerskap og det går mest sannsynlig i orden. Men angsten sitter fortsatt igjen i meg etter så mange år i uvisthet og i et dårlig forhold over lang tid. Min nye kjæreste er verdens snilleste mann. Vi begge har gode jobber og planlegger å få barn. Jeg har det så fint nå og er redd jeg blir skilt ifra de jeg er glad i. På en eller annen måte. Enten jeg blir kidnappet eller drept eller hva det måtte være, eller at de jeg er glad i plutselig forsvinner og jeg må sitte igjen alene. Dette høres kanskje uforståelig ut for mange men jeg må faktisk bruke antidepressiva og sovemedisin og det har hjulpet meg litt, men jeg har fortsatt mine dager der jeg skulle ønske angsten for fremtiden kunne bare slippe taket og la meg leve livet mitt ifred... Men takk igjen for alle anbefalinger. Jeg kommer til å gjøre noe med dette. Min samboer vet også om mine plager, jeg har valgt å være åpen og ærlig om det. Men selv om han forstår så er det ikke så mye han kan gjøre når han ikke kan styre tankene mine.... :omg: Anonymous poster hash: 465ad...67e
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #10 Skrevet 26. september 2013 Jeg har blitt flinkere til å leve i nået av oppmerksomhetsmeditasjon. Angst er jo egentlig å leve i fremtiden, og det er jo ikke noe poeng når du tenker deg om. Jeg lærte mye om oppmerksomhetsmeditasjonsteknikker av Andries Kroese sin bok "Stress".Anonymous poster hash: 311e1...8fb
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #11 Skrevet 26. september 2013 ..... Jeg lar tankene mine surre men det har pågått så lang tid at jeg blir sliten av å gå å tenke på det hele tiden. Jeg blir fysisk dårlig av alle de tankene. Jeg er ofter skjelven, redd for noe jeg ikke vet hva er. Så jeg har lyst å kjøpe en bok som muligens hjelper. Av og til er det lettere å ha vondt en plass enn å gå rundt å tenke negatvit hele tiden. Anonymous poster hash: 465ad...67e Siterer litt fra selvhjelpsheftet/informasjonsheftet - http://www.kognitiv.no/filarkiv/File/Informasjon_om_kognitiv_terapi_versjon_3.pdf Grubling og bekymring De fleste mennesker har en tendens til å gruble og bekymre seg. Det er en normal mental aktivitet som noen ganger kan være nyttig. Men mange som sliter med angst og depresjon forteller at de bruker svært mye tid på grubling og bekymring, uten at det hjelper dem til å løse problemene. De opplever at dette går ut over det å ha det godt i situasjonen her og nå. Det gjør dem nedstemt og urolige. Dersom du er en av dem, kan det være nyttig å spørre seg selv om dette er nyttig for deg. Hjelper det deg på noen måte? Fører det til at du finner en løsning på det du bekymrer deg over? Bidrar det til at du kan forhindre noe du frykter vil skje? Ut fra det vi i dag vet om grubling og bekymring, vil det for de fleste som sliter med angst og depresjon være slik at det: - Gjør oss handlingslammet - Ikke fører til noen løsning på problemet - Kan bidra til å gjøre oss mer deprimerte og engstelige - Reduserer evnen til å glede seg over nuet Dersom dette samsvarer med dine egne erfaringer kan det være nyttig å se på hvordan du kan begrense den tiden du bruker på denne formen for tenkning. Grubling og bekymring er en aktivitet. Det er en aktiv handling, noe vi gjør. Forskning har vist at det er mulig å begrense tiden vi bruker på slik tankeaktivitet. Vi kan ikke kontrollere den innledende bekymringstanken, men det er mulig å begrense den tiden vi bruker på slik tenkning i etterkant. I kognitiv terapi er vi opptatt av hvordan vi kan gjøre dette. Selvhjelpsbøker Det finnes etter hvert mange selvhjelpsbøker som bygger på kunnskaper hentet fra kognitiv terapi. Nedenfor finner du en oversikt over et utvalg norskspråklig selvhjelpslitteratur. Noen kan ha nytte av å lese slike bøker på egenhånd, for andre kan de være et nyttig supplement til vanlig samtaleterapi. Trange rom og åpne passer. Aschehoug forlag. Torkil Berge og Arne Repål (angst) Lykketyvene. Aschehoug forlag. Torkil Berge og Arne Repål (depresjon) Hypokondri og kognitiv terapi. Pax forlag. Ingvard Wilhelmsen (angst for sykdom) Sjef i eget liv. Stiftelsen psykiatrisk opplysning. Ingvard Wilhelmsen (generell) Kongen anbefaler. Hertervig forlag. Ingvard Wilhelmsen (generell) Livet er et usikkert prosjekt. Pax forlag. Ingvard Wilhelmsen (generell) Fri fra angsten. Jeg ble min egen kognitive terapeut. Tapir forlag. Beate Winther (angst) Tenk hvis…hva så? Gyldendal Akademisk. Rolf Aarøe og Margit Øiesvold (panikkangst) Tenk deg glad. Danor forlag. D. D. Burns (generell) 128 sider om tvangstanker. Tapir forlag. L. E. O. Kennair (tvangstanker) Game over. Gyldendal Akademisk. M. Hansen og R. Skjerve (spilleavhengighet) Å bekjempe lav selvfølelse. Tapir forlag. M. Fennel (nedstemthet, angst og selvfølelse) Se deg rundt! Gyldendal. Asle Hoffart (sosial angst) Angst. Stiftelsen psykiatrisk opplysning. A. Repål (angstlidelser) Mestring av tvangslidelser. Ananke. E. B. Foa og M. J. Kozak (tvangslidelser) Anonymous poster hash: 492bf...140 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #12 Skrevet 26. september 2013 Jeg måtte betale uansett om jeg ble henvist fra fastlegen, så dette stemmer ikke.. Ikke på DPS'n jeg går på iværtfall, må betale rundt 350,- hver gang Anonymous poster hash: 2a3c7...2b8 Når du har betalt kr 2050,- til sammen, er det gratis for både psykolog og lege resten av året. Du får frikort,Anonymous poster hash: ac4b4...e23
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #13 Skrevet 26. september 2013 Når du har betalt kr 2050,- til sammen, er det gratis for både psykolog og lege resten av året. Du får frikort,Anonymous poster hash: ac4b4...e23 Stemmer. Og her kan man evt. sjekke hva man har betalt i egenandeler: http://helsenorge.no/Selvbetjening/Sider/default.aspx Mer info. vedr. frikort: http://helsenorge.no/Rettigheter/Sider/Frikort/Frikort-for-helsetjenester.aspx Anonymous poster hash: 492bf...140
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå