Gå til innhold

Styrkeprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hepp,

Jeg har nå holdt på i drøye 10 uker med et program for å øke kondis. Det funker, og er utrolig morsomt, fordi det er overkommelig. Tre ganger i uken, med jevn øking slik at jeg merker progresjon. Kondisen har blitt bedre, jeg har gått ned en kles-størrelse og høres ikke lenger ut som jeg har en astmatisk-tæringsdiagnose når jeg beveger meg i raskt tempo.

Nuvel, jeg trenger et lignende program for å "tone" kroppen, og trenger tips, om ikke annet til hvor jeg skal begynne å lete. Per i dag følger jeg kondisprogrammet tre ganger i uken, og etter endt økt tar jeg 60 sit ups, tre planker a 20 sekunder og noen øvelser for å styrke ryggen, I tillegg svømmer jeg to ganger i uken.

Så det jeg er på jakt etter er noe som tar fra et kvarter til en halv time, slik at det er gjennomførbart, helst på matte, da jeg gjør det hjemme, og gjerne som er progresjonsdrevet, sånn at jeg kan krysse pent av i boka mi hva jeg har gjort den dagen.

Takker masse for tips!

Skrevet

Hva er du ute etter? Søte øvelser å gjøre på en matte uten "verktøy"? Skal du tone kroppen må det gjerne tung styrketrening til, og for å få optimal progresjon må det raskt vekter til etterhvert.

http://fitnessbloggen.no/18-effektive-kroppsvektovelser/ Her har du forslag til kroppsvektøvelser.

http://fitnessbloggen.no/kroppsvekttrening-effekt/ Her står det litt om effekten av trening med kroppsvekt.

Hvis du etterhvert er villig til å investere i manualer, kettlebells og/eller slynge kan du få mye ut av slik trening, men da må du gå all in og ikke bare gjøre "behagelige" øvelser. Du finner forøvrig mye info på fitnessbloggen, og på forumet der er det mye hjelp å få.

Skrevet

Kan jeg spørre hvilket kondisjonsprogram du har brukt? :)

Når det gjelder styrketrening, ville jeg kuttet ned litt på kondisjonstrenignen. 5 kardioøkter i uken blir ganske voldsomt å kombinere med muskelbygging.

Det er et styrkeprogram som heter 5x5, som har får mye skryt. Husker ikke helt hvordan det er, men det kan googles.

Anonymous poster hash: f8fc8...388
Skrevet

Det er et styrkeprogram som heter 5x5, som har får mye skryt. Husker ikke helt hvordan det er, men det kan googles.

Men det kan ikke trenes på en matte hjemme i stua for å si det slik. Med mindre man med matte mener et tjukt underlag beregnet på å tåle tunge vekter og stativer...

Skrevet

Hepp,

Jeg har nå holdt på i drøye 10 uker med et program for å øke kondis. Det funker, og er utrolig morsomt, fordi det er overkommelig. Tre ganger i uken, med jevn øking slik at jeg merker progresjon. Kondisen har blitt bedre, jeg har gått ned en kles-størrelse og høres ikke lenger ut som jeg har en astmatisk-tæringsdiagnose når jeg beveger meg i raskt tempo.

Nuvel, jeg trenger et lignende program for å "tone" kroppen, og trenger tips, om ikke annet til hvor jeg skal begynne å lete. Per i dag følger jeg kondisprogrammet tre ganger i uken, og etter endt økt tar jeg 60 sit ups, tre planker a 20 sekunder og noen øvelser for å styrke ryggen, I tillegg svømmer jeg to ganger i uken.

Så det jeg er på jakt etter er noe som tar fra et kvarter til en halv time, slik at det er gjennomførbart, helst på matte, da jeg gjør det hjemme, og gjerne som er progresjonsdrevet, sånn at jeg kan krysse pent av i boka mi hva jeg har gjort den dagen.

Takker masse for tips!

Jeg ville kanskje kjørt en gymnastikk-økt.

Kan du stå på hender? Inspirasjon:

Skrevet

Shit! Det krever jo endel styrke å få til den type trening, da! :ler: Men utrolig kult å se på. :)

Anbefaler Crossfit - fantastisk kombinasjon av styrketrening og utholdenhet - blant flere elementer.

Skrevet

Anbefaler Crossfit - fantastisk kombinasjon av styrketrening og utholdenhet - blant flere elementer.

<3

Anonymous poster hash: dfa58...8b3

• Liker 1
Skrevet

Takk folkens! Men altså, jeg snakker da altså ikke om styrketrening for crazy People. :flau: Mulig jeg ikke presiserte nok i åpningsinnlegget mitt. Det jeg er på utkikk etter, er et program hvor man i et gitt antall uker skal gjøre øvelser ca tre ganger i uken, som sakte men sikkert økes slik at man klarer litt mer hver dag. Altså for folk (les meg) som ikke har styrket på en stund, og som har autistiske trekk. :nigo: Gjerne noe man kan printe ut, henge på kjøleskapet og krysse ut når man har gjort. :ler:

Jeg er sterk, og har trent yoga, Pilates, svømming, styrke osv tidligere. Men jeg trenger noe som kan hjelpe meg å stramme opp, utover det svømming og løping gjør.

I dag løp jeg i 30 minutter, og da jeg begynte det programmet var første økt at jeg gikk i 25 minutter. Det får meg til å føle meg skrekkelig flink. :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Hva er du ute etter? Søte øvelser å gjøre på en matte uten "verktøy"? Skal du tone kroppen må det gjerne tung styrketrening til, og for å få optimal progresjon må det raskt vekter til etterhvert.

Snodig, fikk ikke opp dine innlegg da jeg skrev mitt forrige. Og nei, jeg er ikke ute etter "søte øvelser", men per i dag er jeg fulltidsstudent, i 80% jobb, derav tidsbegrensninger, og økonomiske begrensninger. Så jeg trenger noe jeg kan begynne med som passer til der jeg er i dag. Jeg er god til å presse meg selv, for øvrig. Før jeg begynte med kondisprogrammet hadde jeg aldri løpt en meter i mitt liv. Takk for fitnessbloggene du linket til, skal ta en titt på dem! Gleder meg til det!

Skrevet

Kan jeg spørre hvilket kondisjonsprogram du har brukt? :)

Når det gjelder styrketrening, ville jeg kuttet ned litt på kondisjonstrenignen. 5 kardioøkter i uken blir ganske voldsomt å kombinere med muskelbygging.

Jeg har brukt Løpplabbets program for folk som vil BLI mosjonister. (Det har jeg ledd mye av, ja) Så om et par uker kan jeg smykke meg med tittelen mosjonist....

Skal Google programmet du snakker om, men jeg ser at jeg muligens ikke har vært tydelig nok i åpningsinnlegget mitt. Jeg snakker virkelig om noe som er helt for nybegynnere, altså.

Skrevet

Jeg har brukt Løpplabbets program for folk som vil BLI mosjonister. (Det har jeg ledd mye av, ja) Så om et par uker kan jeg smykke meg med tittelen mosjonist....

Skal Google programmet du snakker om, men jeg ser at jeg muligens ikke har vært tydelig nok i åpningsinnlegget mitt. Jeg snakker virkelig om noe som er helt for nybegynnere, altså.

5x5 kan passe for nybegynnere det altså, men det krever at man er tålmodig (lærer seg teknikken grundig før man pøser på med vekt) og har utstyret til det. Ingen øvelser på matte, med andre ord.

Men kan virkelig anbefale slynger hvis du vil trene hjemme, og ha god mulighet for progresjon. Med slynger er det lett å justere vanskelighetsgraden, og med noen manualer/kettlebells i tillegg kan man holde på lenge. Kjører selv et sånt program en gang i uka.

Skrevet

Hepp,

Takker masse for tips!

Anbefaler å laste ned Cindy Crawford "the next challenge" Enkelt og greit styrkeprogram som har effekt dersom du er ny på styrketrening uten de store investeringene. Overkroppøvelsene kan lett gjøres med en flaske vann istedet for manualer. Når du ikke blir sliten av den lenger lenger anbefaler jeg vektstang og diverse "body pump" timer(kan lastes ned og er da likt på TV som på treningssenter), da kommer toningen frem:)

Skrevet

Ouh! Pautina, kanskje det ja! Ikke dumt! (og pent å se på!) :nigo:

Skrevet

Sånn sett er Butt Bible også en grei introduksjon (ligger på YouTube), og man kan eventuelt bruke større vekter (når man har teken på øvelsene) og kjøre færre repetisjoner på den (for BB har unødvendig mange reps).

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg bitt i eplet og bedt om veiledningstime til styrkeprogram og utholdenhetstrening på treningsstudio. :wink:

Kryss fingre, og jeg tar med meg råd og tips herfra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...