Gå til innhold

klippe kaninens klør.. klarte det ikke

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

skulle ha klipt min kanins lange negler, men deter jammen meg ikke lett. har gjort det engang hos dyrlege men følte meg rett og slett mobbet her siden jeg ikke kunne klare dte selv, mener nå de skal være glad de fikk litt å gjøre og fikk inn penger jeg da men.. men jeg prøvde å holde han slik de gjorde men han bare spreller seg løs og blir utrolig irritert... dette klarte jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du pakker kaninen din inn i f.eks. håndklær slik at bare klørene stikker utenfor så går det nok bedre. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror også det er lurt å være to om det, slik at en kan holde og en kan klippe, som Linsi sa. :)

Utrolig dårlig av de hos dyrlegen som fikk deg til å føle deg mobbet, det er ikke alle dyr som godtar negleklipping og det burde de da vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håndkler...stakars..

Tøys. Tvert i mot blir kaniner (og f.eks. fugler) svært rolige når de dekkes til. I tillegg er det en fordel at de ikke ser at det er omsorgspersonen som invaderer intimsfæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sambo er alltid sammen om å klippe klør på vår kanin. Jeg holder og sambo klipper. Hvis han blir urolig så klipper f.eks kun de foran en dag også tar vi bakbeina (som er der værste) en annen dag.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt å pakke den inn i håndkle og evt. dekke til ansiktet slik at den ikke ser hva som skjer, og som flere andre sier her så fungerer det bedre når en holder og en annen klipper.

Kan sikkert også være lurt å gi den snack etter at du er ferdig med å klippe klørne slik at den forbinder klippingen med noe positivt.

Du får det nok til etterhvert som kaninen venner seg til det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær to om det.

Èn holder og en klipper.

Vær rolig og hvis kaninen trekker seg unna, ikke stress men la den roe seg før dere prøver igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Mine har kavet seg forferdelig opp, men klippet blir de iallefall.

Jeg legger de på ryggen i fanget "mellom" lårene, og klemmer de fast på den måten når jeg klipper klørne på bakbeina. Hodet mot knærne og baken mot meg. Jeg passer på å holde godt rundt baklabben. Jeg klipper med en klotang for katter. Først sikter jeg meg inn på kloen, så holder jeg godt og greier å bremse med fingrene slik at når jeg legger tangen rundt kloen - så kan den ikke dytte til og få hele kloen inni og klippet av. (vanskelig å forklare). Jeg holder fast ikke oppe på leggen men altså på selve foten.

Pass på så du ikke klipper for mye

Pass på så den ikke får rykket til seg foten underveis og river av kloen.

Det var bakbeina. Jeg begynner oftest med de forran. da lar jeg den sitte i fanget, eller klemmer den fast med armen og holder opp labben. Bremser også her med fingrene på kloen, slik at jeg ikke tar for mye. Legger tangen rundt kloen, ned mot beremsefingeren, ser at det er nøye - og klipper rett av.

Husk kloen på innsiden av frambeina - tommelen.

Klørne fremme kan også tas i samme posisjon som klørne bak. Dra da liksom frem en labb om gangen og klipp. Pass på så kaninen ligger i ro og ikke biter deg.

Noen ganger har eg måttet legge håndkle over forran ansiktet på den så den ikke greier å bite. Har også måttet surre kanin inn for å få den liggende i ro.

Det viktige er godt lys, være stø på hånden og å ta seg tid.

Øvelse gjør mester.

Men klipper man så det blør og gjør vondt - så er den reddere neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...