Gjest Skippy Skrevet 30. april 2004 #61 Skrevet 30. april 2004 For øvrig så tror jeg det er ganske mange her i landet, både av biskoper, politikere, eldre mennesker og andre som hadde reagert sterkt på å bli behandlet slik i en debatt. Og kanskje mest av alt reagert på den underliggende respektløsheten og latterliggjøringen. Det kan godt være, men i følge Shabana har hun tidligere løftet både Jens Stoltenberg og Gunnar Stålsett, uten at det ble noe rabalder av den grunn. Det er en ting jeg ikke fatter med denne historien, og det er når Shabana sier at hun mente ikke å krenke ham. Hun vet såpass mye om islam i alminnelighet, og om den form for islam i særdeleshet som Krekar representerer at hun må (eller burde) ha forstått at dette ville oppleves som svært krenkende av Krekar. Når hun også sier at Krekar kan ikke være noen trussel mot rikets sikkerhet fordi hun kan løfte ham er det sludder. Det er ikke en persons vekt som er avgjørende i så måte, hun ville neppe hatt problemer med å løfte f eks Arne Treholt.
Gjest Gjestegjest Skrevet 30. april 2004 #62 Skrevet 30. april 2004 Det må jo også påpekes at Krekar har gitt Shabana anledning til å si unnskyld for "løftet", og at han da ikke vil anmelde det. Er det ikke en naturlig ting å si unnskyld når det blir åpenbart at man har krenket en annen person?
Gjest Frigg Skrevet 30. april 2004 #63 Skrevet 30. april 2004 Er det ikke en naturlig ting å si unnskyld når det blir åpenbart at man har krenket en annen person? Jo, det er jo i grunenn det da. Men, har hun ikke bedt om unnskyldning da? Men atte det ikke var godt nok for krekar?
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #64 Skrevet 30. april 2004 Jo, det er jo i grunenn det da. Men, har hun ikke bedt om unnskyldning da? Men atte det ikke var godt nok for krekar? Sakset fra VG: "Da VG snakket med Shabana Rehman sent i går kveld, nektet hun å kommentere om det er aktuelt å be mullah Krekar om unnskyldning hjemme hos familien hans. - Min intensjon var ikke å krenke ham, hevder Shabana overfor VG. På en nettprat på VG Nett i går kveld hevdet hun at mullah Krekar og Brynjar Meling bør gå i seg selv. - Det er en fornærmelse at de reagerer på den måten som de gjør, påstår Shabana. "
Gjest Skippy Skrevet 30. april 2004 #65 Skrevet 30. april 2004 Det må jo også påpekes at Krekar har gitt Shabana anledning til å si unnskyld for "løftet", og at han da ikke vil anmelde det. Er det ikke en naturlig ting å si unnskyld når det blir åpenbart at man har krenket en annen person? Jo, nettop ! Hvis man først i ettertid blir klar over at noe man har sagt eller gjort har krenket en annen person, og det ikke var meningen (slik Shabana hevder) er det naturlig å be om unnskyldning. Alt som trengs er at hun retter : "Jeg mente ikke å krenke deg" til "Unnskyld, jeg mente ikke å krenke dag", men det ser det så langt ut som om hun ikke vil. Jeg nekter å tro at Shabana ikke forsto at Kreker ville oppleve dette som krenkende. Hun har skrevet omtaler i Dagbladet av både Ibn Warraq's bok "Hvorfor jeg ikke er muslim" og Oriana Fallaci's "Sinnet og stoltheten", og gitt begge bøkene gode karakterer. Dette, sammen med hennes pakistanske bakgrunn og andre sammenstøt hun har hatt med muslimer tilsier at hun må ha forstått det. Selvsagt kunne hun ikke forutse nøyaktig hva Krekars reaksjon ville bli, men at han skulle ta det som en spøk og le det bort kunne hun umulig ha trodd.
Gjest Frigg Skrevet 30. april 2004 #66 Skrevet 30. april 2004 Nuvel, det forandrer likevel ikke faktumet at krekar har oppført seg mest tåpelig av de to! Som sagt før, og jeg sier det igjen. Dette er da Norge!
Pip Skrevet 30. april 2004 #67 Skrevet 30. april 2004 Eg har to ting å seie til dette: 1) Ein komikar kan ikkje gjere kva han/ho vil, for deretter å hevde at det var god humor, og at dei som ikkje oppfatta det slik må vere altfor hårsåre. Respekt vert eit nøkkelord her. 2) Av og til kunne det sikkert vore lurt å reagert litt stille - ikkje i riksdekkande TV. Trur Krekar ville tent på det - sånn som dette har skjedd, synst eg han har framstått som litt 'stakkarslig', og det kunne han unngått.
Gjest Frigg Skrevet 30. april 2004 #68 Skrevet 30. april 2004 Og her er en som taklet det litt bedre.
Veslejenta Skrevet 30. april 2004 #69 Skrevet 30. april 2004 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...ticle784953.ece Tror han mullaen er litt sinna for tida.
Pip Skrevet 30. april 2004 #70 Skrevet 30. april 2004 Og her er en som taklet det litt bedre. Joda. Men nå Stoltenberg får seg til å uttale dette: - Mullah Krekar og jeg stiller i den samme gruppen. Vi er begge menn, og vi er begge uvant med å bli løftet opp av en kvinne på en scene. synst eg det virkar litt lite gjennomtenkt. Jada, dei er begge menn, men dei har då heilt andre haldningar og kultur når det gjeld kontakt mellom kvinner og menn, og eg kan verkeleg ikkje skjøne at den T. Stoltenberg eg kjenner som ein reflektert og gjennomtenkt mann, kan meine at 'fordi eg ikkje vart sinna burde ikkje Mullaen bli det heller' - det virkar litt søkt...
Gjest Frigg Skrevet 30. april 2004 #71 Skrevet 30. april 2004 Nå begynner fasaden til krekars "jeg er så snill, atte" person, virkelig å falle i grus. Man kan lure noen folk noen ganger, men man kan ikke lure alle sammen hele tiden. (ordtak.)
Gjest Frigg Skrevet 30. april 2004 #72 Skrevet 30. april 2004 men dei har då heilt andre haldningar og kultur når det gjeld kontakt mellom kvinner og menn' date=' [/quote'] Ja, og dette er Norge vi lever i. Ikke et land/kultur der de aller fleste kvinner fremdels blir undertrykket, og ansett som mindreverdige.
Pip Skrevet 30. april 2004 #73 Skrevet 30. april 2004 ...og difor ville det vere aldeles tåpeleg å behandle folk med respekt ut frå deira kulturelle bakgrunn? Fordi me ikkje er samde i synet deira? Altså, det å løfte nokon er faktisk ei grov krenking av intimsfæren til mange, uansett religion/kvinnesyn. Men religionen har i dette tilfellet gjort hendinga meir alvorleg for Krekar enn det ville vere tilfelle for ein ikkje-muslim. Det er altså ingenting å bry seg om, meinar du?
Gjest Poirot Skrevet 30. april 2004 #74 Skrevet 30. april 2004 Jeg sammenlikner ham ikke med dem på annet vis enn at alle tre har et seriøst og alvorlig forhold til sin tro, og at denne i alminnelighet respekteres av andre.
Gjest Ollahbollahfleiskallah Skrevet 30. april 2004 #75 Skrevet 30. april 2004 Huff og huff og huff...... Nei dette var en lei sak. Mullaen føler seg krenket og det er ikke så rart. Hadde hun enda katet ham opp i luften (ca 7 meter) kunne han ha landet på halebenet og knukket dette. Da ville følgende skjedd: - Mullaen ville fått uføretrygd livet ut. - Mullaen ville saksøkt Rehman for alt hennes jordiske gods. - Mullaen ville krevd at hun fikk samfunnstraff hjemme på kjøkkenet hans. - Mullaen ville krevd at hun bar burka under samfunnstraffen - Mullaen ville fått penger til å reise på rekonvalesering i Spania. - Mullaen ville dritt i spania og reist til Kurdistan i stedet for Spania. - Mullaen ville stått med dådyr-øynene sine i utenlandsk presse. - Mullaen ville fortalt utenlandsk presse hvor jævlig vi er i Norge. - Mullaen ville ledd av hvor blåøyd naiv vi er i Norge. En dyster og mørk mullamann Saksøker så mye han kan Med Meling på hæl vil han saksøke ihjel den stakkars Shabana Rehman Sånn er det bare!
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #76 Skrevet 30. april 2004 Nå begynner fasaden til krekars "jeg er så snill, atte" person, virkelig å falle i grus. Man kan lure noen folk noen ganger, men man kan ikke lure alle sammen hele tiden. (ordtak.) Det er mange som ikke er så snille, men det er heller ikke noe krav her i landet - Det er tross alt Norge vi lever i Apropos Spetalen som i dag gikk bananas....
Gjest Catwoman Skrevet 30. april 2004 #77 Skrevet 30. april 2004 Tenk om Mulla ikke hadde reagert i det hele tatt, bare blitt løftet opp, kanskje blitt irritert stille inne i hodet sitt, da hadde han sluppet alt styret som har blitt nå. Ingen hadde giddet og brydd seg så mye om den saken hvis han bare hadde latt den gå rolig forbi. Han klarer jo veldig godt nå å gjøre det mye værre for seg selv.
Gjest Frigg Skrevet 30. april 2004 #78 Skrevet 30. april 2004 ...og difor ville det vere aldeles tåpeleg å behandle folk med respekt ut frå deira kulturelle bakgrunn? Fordi me ikkje er samde i synet deira? Vet du hva, å støtte opp om en religion/kultur som undertrykker gjør i allefall ikke jeg. Mulig du gjør det da. Altså, det å løfte nokon er faktisk ei grov krenking av intimsfæren til mange, uansett religion/kvinnesyn. Hvis noen anmelder noen annen for berøring, da synes jeg virkelig det er sløsing med resursser! Og jeg kan love deg det, at dette handler mere om politikk enn om å få "krenket intimsfæren". krekar er tydeligvis blitt påvirket av amerikanerne som saksøker hverandre hvis de ser litt skjevt på dem. Men religionen har i dette tilfellet gjort hendinga meir alvorleg for Krekar enn det ville vere tilfelle for ein ikkje-muslim. Det er altså ingenting å bry seg om' date=' meinar du?[/quote'] I dette tilfellet så er det en hel religion/kultur som lider av angst for berøring! Gjerne fordi kvinner da blir betraktet som urene. Jeg har i allefall ingen som helst planer om å godta at bare fordi det er en persons religion/kultur så er det helt greit. Det er de som skal tilpasse seg oss, vårt land, våre normer og regler. Ikke omvendt.
Gjest Poirot Skrevet 30. april 2004 #79 Skrevet 30. april 2004 Hvis noen anmelder noen annen for berøring, da synes jeg virkelig det er sløsing med resursser! Frigg: Godtar du at hvem som helst tar på deg på måter du finner flaut og ubehagelig (eks på brystet, rumpa) under en debatt som sendes på tv. Om du godtar det; forstår du at ikke alle er bekvemme med dette? Det er de som skal tilpasse seg oss, vårt land, våre normer og regler. Er det vanlig i Norge å løfte på folk under debatter? Betyr dette at jeg neste gang jeg ser en biskop kan løfte på han/henne uten å forvente en rekasjon?
Gjest Frigg Skrevet 30. april 2004 #80 Skrevet 30. april 2004 Jeg sammenlikner ham ikke med dem på annet vis enn at alle tre har et seriøst og alvorlig forhold til sin tro, og at denne i alminnelighet respekteres av andre. Forskjellen er vel mest i hvordan troen er. Ser du paven eller dalai lama dele ut penger for å føre hellig krig for å kvitte seg med "vantro hunder"?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå