AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #1 Skrevet 25. september 2013 Så har det seg slik at jeg har fått en bot på 10.000 kr på noe som absolutt IKKE var min feil! Har desverre ingen bevis på at jeg har rett, bare at den andre parten har vært veldig på politiet og mer "frempå" enn det jeg har vært. Klarer bare ikke skjønne hvordan de kom frem til dette, men har ikke så lyst til å anke i redsel for at boten skal bli større og at jeg får enda større straff. Er så fortvilet over hele greia, og aner ikke lengre mine arme råd. Skal sier at hele greia bare er latterlig, og at begge var uheldige med at en utenforstående kom og blandet seg og ringte politiet uten å vite hva som skjedde. Så nå sitter tydeligvis jeg med straffen for det hele. Var så dum at jeg takket nei til forsvarer, i og med at jeg var bombesikker på at jeg ikke skulle få noen straff siden det som skjedde ikke var min feil i det hele og store. Men over til det jeg egentlig lurer på. Jeg har verdens dårligste råd, og for meg er 10.000 utrolig mye penger. Aner ikke hvordan jeg evt skal få det til, selv om jeg kan ta det på avbetaling (eller hva det heter?). Så jeg vurderer faktisk å sone dommen med 20 dagers fengsel, fremfor å betale disse 10.000 kr, har ikke sjans i havet til å få det til å gå rundt. Men, jeg jobber i barnehage. Her er det krav om å ha plettfri vandelsattest. Blir jeg isåfall til å få noen anmerkninger på den, om jeg velger fengselsstraff fremfor å betale boten? Driter nå i hva andre må tenke, hele greia er egentlig bare latterlig! Kunne ønske jeg fikk advokat, men om jeg taper sitter jeg nok igjen med både saksomkostninger og hele pakken. Så kommer vel lengst med å holde kjeft å bli ferdig med saken, og heller ta lærdom av andres feil, og ønske at dem virkelig får smake på sin egen medisin en annen gang! Anonymous poster hash: 79159...1d3 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #3 Skrevet 25. september 2013 Du kan ikke velge å sone.Anonymous poster hash: 8d092...551 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #4 Skrevet 25. september 2013 Ja, du får på vandelen at du har vært i fengsel. Ja, det gir utslag på plettfri vandel. Men mange ser litt "gjennom fingrene" dersom dette er småtteri, som feks en fartsbot e.l. Anonymous poster hash: 4dfed...ad5 1
Gjest RompeRusk Skrevet 25. september 2013 #5 Skrevet 25. september 2013 Du kan ikke velge å sone.Anonymous poster hash: 8d092...551 Det er da ikke det som er spørsmålet heller? Det h*n spør etter, er om h*n heller kan sone de 20 dagene i fengsel for å slippe 10.000 kroners boten.. Det tryggeste er nok å spør politiet TS
Gjest Lincoln Skrevet 25. september 2013 #6 Skrevet 25. september 2013 Du kan ikke velge å sone.Anonymous poster hash: 8d092...551 Jo, det kan man. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #7 Skrevet 25. september 2013 Du kan ikke velge å sone.Anonymous poster hash: 8d092...551 Står i papirene at jeg kan velge fengsel, om jeg ikke betaler boten. Har jeg ikke penger, så har jeg ikke penger Ser ingen annen utvei på dette, nekter å ta opp lån for å betale en bot jeg ikke har skyld i! Anonymous poster hash: 79159...1d3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #8 Skrevet 25. september 2013 Barnehager skal bare sjekke om du har blitt dømt for noe som handler om overgrip eller misshandling av barn. Om du har drept en bestefar så skal ikke dette ha noe å si. Anonymous poster hash: 8b409...684
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #9 Skrevet 25. september 2013 Står i papirene at jeg kan velge fengsel, om jeg ikke betaler boten. Har jeg ikke penger, så har jeg ikke penger Ser ingen annen utvei på dette, nekter å ta opp lån for å betale en bot jeg ikke har skyld i! Anonymous poster hash: 79159...1d3 Å miste 20 dager med arbeid kommer til å koste deg mer enn 10 000 kr. Da ville jeg heller snakket med de om nedbetaling. Anonymous poster hash: 8b409...684 10
ElectricScum Skrevet 25. september 2013 #10 Skrevet 25. september 2013 Lovbruddet er det samme. Hvordan du velger å ta straffen er ikke avgjørende for hvorvidt det kommer på vandelen eller ei. Det ville vært rimelig på trynet ulogisk.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #11 Skrevet 25. september 2013 Å miste 20 dager med arbeid kommer til å koste deg mer enn 10 000 kr. Da ville jeg heller snakket med de om nedbetaling. Anonymous poster hash: 8b409...684 Har ikke jobb, er student, så har desverre ikke mer enn studielånet på 6.900 kr i mnd å leve for. Med en husleie på 4.500 sier det seg selv at jeg ikke har noen sjanse til å klare å betale dette med det første Ikke lett å finne noe billigere alternativ heller, bor i en by hvor det er veldig stor etterspørsel etter boplass. Anonymous poster hash: 79159...1d3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #12 Skrevet 25. september 2013 Lovbruddet er det samme. Hvordan du velger å ta straffen er ikke avgjørende for hvorvidt det kommer på vandelen eller ei. Det ville vært rimelig på trynet ulogisk. Tenkte kanskje at man "betalte" seg unna straffen med å gå noe på vandelen, og at man blir sett på som "problematisk" om man velger fengsel, og at de gir noe på vandelen for å få flest mulig til å betale for seg. Anonymous poster hash: 79159...1d3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #13 Skrevet 25. september 2013 Barnehager skal bare sjekke om du har blitt dømt for noe som handler om overgrip eller misshandling av barn. Om du har drept en bestefar så skal ikke dette ha noe å si. Anonymous poster hash: 8b409...684 Nå tuller du vel? :O Anonymous poster hash: 79159...1d3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #14 Skrevet 25. september 2013 Har ikke jobb, er student, så har desverre ikke mer enn studielånet på 6.900 kr i mnd å leve for. Med en husleie på 4.500 sier det seg selv at jeg ikke har noen sjanse til å klare å betale dette med det første Ikke lett å finne noe billigere alternativ heller, bor i en by hvor det er veldig stor etterspørsel etter boplass. Anonymous poster hash: 79159...1d3 Det sto i åpningsinnlegget at du jobbet i barnehage? Praksis via utdanning da eller? Ta på deg en kveldsjobb. Anonymous poster hash: 8b409...684 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #15 Skrevet 25. september 2013 Nå tuller du vel? :O Anonymous poster hash: 79159...1d3 Nei, tuller ikke. Lovbrudd som ikke har med barn å gjøre har ingenting å si. Anonymous poster hash: 8b409...684
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #16 Skrevet 25. september 2013 Det sto i åpningsinnlegget at du jobbet i barnehage? Praksis via utdanning da eller? Ta på deg en kveldsjobb. Anonymous poster hash: 8b409...684 Er i praksis ja, og skal være det i noen uker. De har spurt om jeg er interessert i å jobbe her innimellom, men da må jeg vel vise politiattest utenom skolen. Blir jo også til å jobbe i barnehage når jeg er ferdig utdannet, og er ikke interessert i å ta noen valg som kan ødelegge for meg senere i livet. Anonymous poster hash: 79159...1d3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #17 Skrevet 25. september 2013 Nei, tuller ikke. Lovbrudd som ikke har med barn å gjøre har ingenting å si. Anonymous poster hash: 8b409...684 Det er jo faktisk litt skremmende! :O Anonymous poster hash: 79159...1d3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #18 Skrevet 25. september 2013 Det er jo faktisk litt skremmende! :O Anonymous poster hash: 79159...1d3 100% enig. Anonymous poster hash: 8b409...684
Xtend Skrevet 26. september 2013 #19 Skrevet 26. september 2013 Står i papirene at jeg kan velge fengsel, om jeg ikke betaler boten. Har jeg ikke penger, så har jeg ikke penger Ser ingen annen utvei på dette, nekter å ta opp lån for å betale en bot jeg ikke har skyld i!Du kan ikke velge fengsel fremfor bot. Hva slags dumme nek er det som tror det?Betaler du ikke bota, vil Statens Innkrevingssentral med alle midler forsøke å inndrive pengene ved f.eks. trekk i lønn, trygd eller andre ytelser, trekk i fremtidig lønn, salg av eiendeler osv. Klarer ikke SI å kreve inn pengene, så kan politiet fatte vedtak om soning. Det skjer svært sjeldent.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #20 Skrevet 26. september 2013 Kjenner ikke til reglene om dette, men vil bare si at jeg hadde gjort det samme som du tenker ts. Nemlig å velge å sone, framfor å betale boten. Det du kan gjøre for å få et sikkert svar er å ringe politiet der du bor, du finner nok et direktenummer ved å søke på 1881 eller liknende. Der kan de gi deg et sikkert svar. Da kan også kontakte studiestedet ditt og spør om dette med vandel. Hva er det på vandelen som kan skape problemer for videre jobb. F.eks. vet jeg at jeg hadde en lærer på barneskolen som hadde fyllekjørt, og som derfor mistet lappen. Men han mistet ikke jobben som lærer. Så, det kan jo være at det som har skjedd med deg (hva nå enn det er) ikke vil skape problemer for deg med tanke på jobb i barnehage. Anonymous poster hash: 1f73f...774
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå