Gå til innhold

Er dette sunt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kruskakli?!

Og hva gjør det i kroppen? Går det rett gjennom systemet, eller fungerer det som andre karbohydrater?

Anonymous poster hash: 88678...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke sunt. Det er tøffe saker for tarmen og gir ikke annet enn mer volum til bæsjen (og mer irritasjon av tarmslimhinnen).. Om du ønsker mer fiber så sats på grønnsaker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke sunt. Det er tøffe saker for tarmen og gir ikke annet enn mer volum til bæsjen (og mer irritasjon av tarmslimhinnen).. Om du ønsker mer fiber så sats på grønnsaker.

Spiser masse grønnsaker, men leter etter noe som gjør smoothiene mine mer mettede :) men da dropper jeg kruskakli da !

Anonymous poster hash: 88678...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den formening om at ingen matvarer er sunne eller usunne i seg selv, det er inntatt mengde og hyppighet på inntak som avgjør om de blir sunne eller usunne.

En sunn matvare har en helsemessig fordel, og tilfører kroppen noe positivt.

En usunn matvare har en ikke helsemessig fordel, og tilfører kroppen noe negativt.

For eksempel sukker.

Sukker er aldri sunt, men det skader ikke kroppen hvis du ikke spiser større mengder ofte.

Det samme gjelder hvetemel.

Eller så kan jeg nevne grønnsaker.

Grønnsaker blir sjeldent usunt, men det kan bli det hvis det blir spist for store mengder, slik at inntaket av grønnsakene fortrenger andre næringskilder, for eksempel proteiner.

I små mengder er grønnsaker nøytralt, de gir ikke en helsefordel, i normale mengder er grønnsaker sunt.

Kruskakli er fiber, og kan være både usunt, sunt, og nøytralt, ut i fra hvilken mengde du inntar.

Fiber er godt for metthetsfølelsen, og hjelper tarmene ved å binde væske. I normale mengder vil kruskakli være positivt for fordøyelsen, i for store mengder kan den ha motsatt virkning.

Hvilken mengde som er sunn, eller usunn, avhenger av din toleranse for fiber.

Anonymous poster hash: 2b2ee...efb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den formening om at ingen matvarer er sunne eller usunne i seg selv, det er inntatt mengde og hyppighet på inntak som avgjør om de blir sunne eller usunne.

Dette er den største feiloppfatningen som eksisterer når det gjelder kosthold.

En matvare en sunn eller ikke sunn. Mindre mengder av den usunne matvaren er såklart bedre enn større mengder, men små mengder gjør den ikke sunn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er den største feiloppfatningen som eksisterer når det gjelder kosthold.

En matvare en sunn eller ikke sunn. Mindre mengder av den usunne matvaren er såklart bedre enn større mengder, men små mengder gjør den ikke sunn.

Som jeg skrev, små mengder av en potesiell skadelig matvare gjør den ikke sunn, men den skader ikke kroppen, og er derfor heller ikke usunn.

Men jeg kan ta et annet eksempel:

Laks inntatt i normale mengder er sunt.

Laks inntatt i for store mengder er usunt.

Hvordan kan du da si at laks er en sunn matvare i seg selv?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...
AnonymBruker

Jeg spiste krusakli så måtte jeg drite etterpå

Anonymkode: 01315...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...