MyElixir Skrevet 25. september 2013 #1 Skrevet 25. september 2013 Jeg har 2 rottesøstre. Den ene ser ut til å ha normalvekt (har har flere rotter før). Veide dem i dag. Hun som virker normalvektig veide 352 gr. Jeg (og alle andre) ser jo at den andre søsteren er overvektig. Hun ble veid til hele 532 gr!!! De er aktive, får den beste mat å kjøpe. Men alikevel denne forskjellen?! Er det helseskadelig for den "fete"? Hvordan kan jeg "slanke" henne? Jeg hører jo at hun er tungpustet. Når de er ute og springer (ofte og lenge) så er de begge veldig aktive. De er forøvrig litt over 2 år gamle, men jeg vil gjerne ha dem så lenge som mulig... Noen tanker eller konkrete råd?
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. september 2013 #2 Skrevet 26. september 2013 Det er så klart ikke bra å være overvektig. Men å slanke en rotte er ikke lett det heller. Hva slags mat gir du de? Det er en del sukker i noe av rotteforet der ute. Bephar Care+ er jeg fornøyd med. Det er uten tørka frukt som inneholder for mye sukker for hverdagskost. Tror også Oxbow er bra. Og pass også på hva de får av ekstramat. For mye brødmat er også fetende. Er forresten mer bekymra for at hun høres tungpustet ut. Er det en slags surklelyd? De får veldig lett mykoplasma og også astma dessverre.
MyElixir Skrevet 1. oktober 2013 Forfatter #3 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg skal sjekke opp de merkene på mat du nevner. De 2 første rottene mine døde rett og slett av astma, dvs de måtte avlives Den forrige og nå de 2 siste får beste spon, anbefalt av zoo. Jeg er nok litt dum og gir dem "menneskemat", rester, ost, kyllingben, en skalkt i ny og ne. Uff, jeg skal virkelig skjerpe meg, de er så skjønne og kosne, vil ikke miste dem.... Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå