Gå til innhold

Pappaen vil tydeligvis ikke dekke noen ting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar denne som anonym gitt...

Har to barn med en mann som nå har unngått bidrag i en år da han valgte å bli student. Nå har han jobbet heltid et par år, men ikke gitt meg beskjed. Så bidrag får ungene fortsatt ikke. Og pga inntekt kommer det heller inget forskuddsbidrag. Min mann bidrar og har bidratt mer til barna enn deres egen far har :/

Men uansett så får han jo stå for utgiftene når ungene er der, eller?

Nå opplevde jeg at ungene kom fra samvær, ene skulle i bursdag. Hun hadde ikke fått med gave til bursdagen denne gangen, fordi faren ikke gadd å betale flere bursdagsgaver. Han har betalt to på seks år!

Barnet var knust når h*n kom og fortalte dette til meg, og jeg ble for første gang på mange år skikkelig forbanna. Og veldig lei meg på barnets vegne. Har denne uka fått kjøpt gave slik at barnet ha fått levert det.

Men dette vil jeg absolutt ta opp med faren når jeg har roet meg. Men hvordan? Slik jeg forstår bidragsreglene så skal hver forelder stå for fritidsutgifter når barna er hos forelderen, og da burde vel bursdagsgaver gå under dette?

Anonymous poster hash: a89aa...8db
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har du ikke søkt bidrag via NAV?

Selvsagt skal far dekke bursdagsgaver o.l når barna er der. Dette kan familiekontoret informere ham om.rettere sagt BØR noen andre gå inn i enn du alene.

Ang. Bursdagsgaver eller andre skuffelser som det så husk alder er far som skuffer og ikke du!

Ikke påta deg skyld, eller dekk over for far.

"Det vet jeg ikke, det er det Pappa som har bestemt" o.l svar er bedre enn å dele skylda ved å kompensere for hans mangler.

Stakkars barn med foreldre som får de til å handle om penger!!

Uff.

Lykke til, TS...

Anonymous poster hash: f4525...23f

• Liker 4
Skrevet

Far skal jo i utgangspunktet betale bidrag hvis ikke noe annet er avtalt. Bidrag skal være med å dekke hushold, mat, klær og fritidsaktiviteter. Ut over dette er vist ikke far pliktig til å betale noe annet enn bidrag, og såklart mat når barnet er på samvær hos far. Har nettopp spurt om dette selv hos NAV, da jeg har lurt litt på det :)

Nå er det sånn at selv om far ikke er pliktig til å betale mer enn bidrag, så mener jeg det er bare rett og rimelig å kjøpe bursdagsgave når barnet skal i bursdag i fars samværshelg.

I vårt tilfelle hvor jeg er stemor, så står vi for klær til barna selv, de bor ikke i koffert hvor de må pakke med seg ditt og datt for hver helg de skal være her. Leker, filmer, bøker og spill har vi også her, så er det noe spesielt de vil ha med seg når de skal hit, får de så klart lov til det, men de MÅ ikke ha med seg noe hver helg.

Vi har ikke kjøpt inn regnklær, støvler eller vintersko til barna da, så mor tar med fra barnehagen om det trengs. Ellers har vi jo alt vi trenger her til barna, og vi er veldig glade for det! :)

Anonymous poster hash: ae891...95d
Skrevet

Far skal jo i utgangspunktet betale bidrag hvis ikke noe annet er avtalt. Bidrag skal være med å dekke hushold, mat, klær og fritidsaktiviteter. Ut over dette er vist ikke far pliktig til å betale noe annet enn bidrag, og såklart mat når barnet er på samvær hos far. Har nettopp spurt om dette selv hos NAV, da jeg har lurt litt på det :) Nå er det sånn at selv om far ikke er pliktig til å betale mer enn bidrag, så mener jeg det er bare rett og rimelig å kjøpe bursdagsgave når barnet skal i bursdag i fars samværshelg. I vårt tilfelle hvor jeg er stemor, så står vi for klær til barna selv, de bor ikke i koffert hvor de må pakke med seg ditt og datt for hver helg de skal være her. Leker, filmer, bøker og spill har vi også her, så er det noe spesielt de vil ha med seg når de skal hit, får de så klart lov til det, men de MÅ ikke ha med seg noe hver helg. Vi har ikke kjøpt inn regnklær, støvler eller vintersko til barna da, så mor tar med fra barnehagen om det trengs. Ellers har vi jo alt vi trenger her til barna, og vi er veldig glade for det! :)Anonymous poster hash: ae891...95d

Far skal dekke det barnet trenger ved samvær samt større utgifter som konfirmasjon, briller, leirskole etc. Så dette er ikke helt riktig :) Mor må ikke sørge for klær hos far etc. Han må ha basis selv.

Men man kan virkelig stille noen kritiske spørsmål ved at en skarve hundrelapp her og der skaper debatt og ubehag for alle parter....

Den siste er selvsagt rettet mot far i dette tilfelle! Ikke TS.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Han har jobbet i et par år uten og betale bidrag? Og hisset seg opp og nektet og kjøpe en bursdagsgave?

Neimen, hvorfor gidder du dette? Legg inn søknad om fastsetting av bidrag gjennom NAV!!

Det er fint at du har en mann som ikke er en kjiping, men det er moralsk forkastelig at barnas far ikke skal bidra til deres forsørgelse hvis han er i stand til det!

Endret av Kontormus
  • Liker 6
Skrevet

Jeg har en eks som ikke gidder å jobbe. Sosialstønad er en fin ting. Jeg får allikevel bidragsforskudd. Jeg betaler alt av utstyr, klær, bursdager osv. Jeg har bare innsett at sånn er det. Prøver å skjerme ungene nest mulig.

Spurte faren om han ikke kunne kjøpe inn undertøy og sokker, men det skjedde aldri. I stede pakket jeg med ekstra i tilfelle uhell.

Anonymous poster hash: 9a664...d86

Skrevet

Far skal dekke det barnet trenger ved samvær samt større utgifter som konfirmasjon, briller, leirskole etc. Så dette er ikke helt riktig :) Mor må ikke sørge for klær hos far etc. Han må ha basis selv.

Men man kan virkelig stille noen kritiske spørsmål ved at en skarve hundrelapp her og der skaper debatt og ubehag for alle parter....

Den siste er selvsagt rettet mot far i dette tilfelle! Ikke TS.

Dette er ikke rett i det hele tatt, og du skriver at andre tar feil ????? Bidragsmottager skal sørge for at barnet har alt til samvær, han trenger ikke ha noe basis. Barnet skal ha med klær og utstyr det trenger. Større utgifter som konfirmasjon skal deles innen rimelighetens grenser. Mor kan ikke komme å kreve 100 000 til konfirmasjon for eksempel.

Men i ditt tilfelle TS ta et skikkelig oppgjør, klart han skal betale bidrag og er jo dum som lager bråk om en bursdagsgave..

Anonymous poster hash: bbf75...2dc

Skrevet

Det er bare trist å lese om foreldre som sender ungen uten gave i bursdagsselskap på pur faenskap.

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke rett i det hele tatt, og du skriver at andre tar feil ????? Bidragsmottager skal sørge for at barnet har alt til samvær, han trenger ikke ha noe basis. Barnet skal ha med klær og utstyr det trenger. Større utgifter som konfirmasjon skal deles innen rimelighetens grenser. Mor kan ikke komme å kreve 100 000 til konfirmasjon for eksempel.

Men i ditt tilfelle TS ta et skikkelig oppgjør, klart han skal betale bidrag og er jo dum som lager bråk om en bursdagsgave.. Anonymous poster hash: bbf75...2dc

Ang. Konf så er det selvfølgelig innen rimelighetens grenser...

Bidragsmottager trenger ikke sørge for at barnet har alt til samvær. Dette er feil.

Et gitt eksempel med utg.pkt i tråd:

Far står på skøyter med barna. Mor gjør aldri det. Hvem tror du skal/kan tvinge mor til å betale skøyter?

Bidrag fritar en ikke fra ethvert ansvar, hverken økonomisk eller på annet vis.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Faren til min datter betalte ingen ting i 3 år men nå bidra han betalinga.

Som meg person prøver jeg å unngå min datter skal bli invitert til mange geburtsdag for det kan bli dyrt, så jeg invitere de hun leker mest med og noen venner av meg som har barn.

Om de ha gave eller ei skulle ikke spille noe rolle,så lenge de ungen kommer på bursdag.

Som meg person gir jeg gaver hvis min datter blir invertert og hun tar med. Men det er ikke alle som har budsjett til det.

Min datter hadde bursdag om dagen 10.09.09 . Vi inviterte singel mor med sin datter, som ikke hadde råd og beklagde. Vi sa det gjør ingen ting,så lenge dere kom. for min datter elsker å lekke med henne. For min datter var det mer viktig at hun kom en gave.

Endret av jessica90
Skrevet

Ang. Konf så er det selvfølgelig innen rimelighetens grenser...

Bidragsmottager trenger ikke sørge for at barnet har alt til samvær. Dette er feil.

Et gitt eksempel med utg.pkt i tråd:

Far står på skøyter med barna. Mor gjør aldri det. Hvem tror du skal/kan tvinge mor til å betale skøyter?

Bidrag fritar en ikke fra ethvert ansvar, hverken økonomisk eller på annet vis.

Har akkurat vært hos familievernkontor og NAV pga brudd og begge steder har vi fått beskjed om at jeg som bidragsmottager skal ordne klær, ting og til og med levere med bilsete ved samvær om far trenger det. Det er jo det bidraget skal dekke, firsørgelse av barnet. Mener du far skal betale bidrag og kjøpe klær og alt barnet teenger der samtidig? Da blir det jo dobbelt opp.

Og nei, han kan ikke kreve at mor skal kjøpe skøyter om hun aldri står på skøyter, men dette har ingenting med hva barnet teenger til normalt samvær og gjøre. Enten kjøper mor brukte skøyter så barnet kan kose seg med det, ellers tar egoismen plassen og man gidder ikke kjøpe noe pga far. Dette går bare ut over barnet.

Skulle ønske flere kunne satt barnet foran økonomi og krangler. Selvfølgelig skal far betale det som kreves av ham.

Anonymous poster hash: bbf75...2dc

Skrevet

Har akkurat vært hos familievernkontor og NAV pga brudd og begge steder har vi fått beskjed om at jeg som bidragsmottager skal ordne klær, ting og til og med levere med bilsete ved samvær om far trenger det. Det er jo det bidraget skal dekke, firsørgelse av barnet. Mener du far skal betale bidrag og kjøpe klær og alt barnet teenger der samtidig? Da blir det jo dobbelt opp.

Og nei, han kan ikke kreve at mor skal kjøpe skøyter om hun aldri står på skøyter, men dette har ingenting med hva barnet teenger til normalt samvær og gjøre. Enten kjøper mor brukte skøyter så barnet kan kose seg med det, ellers tar egoismen plassen og man gidder ikke kjøpe noe pga far. Dette går bare ut over barnet.

Skulle ønske flere kunne satt barnet foran økonomi og krangler. Selvfølgelig skal far betale det som kreves av ham. Anonymous poster hash: bbf75...2dc

Ikke tillegg meg mer enn nødvendig her, er du vennlig.

Din tolkning av veiledning hos fam.v.kont er rigid. Argumenter godt for bilsete til en uten lappen feks...

Hva er "ting"?

Ang "sette barna foran...." Etc, antar jeg at du refererer til HI ettersom jeg er helt enig i at far skal bidra her fremfor å skape barn til en del av en økonomisk debatt.

(Neste innlegg fra deg vil ikke bli besvart dersom du velger anonymitet)

Skrevet

Vel, du skulle gått til NAV med en gang han ble utidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...