Jellyfish Skrevet 28. april 2004 #1 Del Skrevet 28. april 2004 Skal kjøpe meg leilighet og har fått lån, men har et spørsmål jeg har glemt å stille banken (som ikke har åpent nå som jeg kom på det). Hva med omkostningene ved kjøp? Vet at omkostninger til boligbyggerlaget her i byen er på 8.000,- kr. Er det vanlig å låne det også? Førstehjemslånet mitt er 100% av kjøpspris, og jeg får altså ikke mer enn kjøpspris på dette lånet, men regnes omkostninger da med? Jeg har ikke penger til dette, er det da bare å sette i gang å spare? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. april 2004 #2 Del Skrevet 28. april 2004 ja så er det tinglysning som er rådyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cupcake Skrevet 28. april 2004 #3 Del Skrevet 28. april 2004 Ja. Tinglysing koster ca. 2000,-. Det gjorde det med vår leilighet ihvertfall (som fortsatt er i byggeprosessen). :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #4 Del Skrevet 29. april 2004 hva med avgifter til staten? Vi betale 32 000 da vi kjøpte hus til 1150 000... Gjelder det bare hus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #5 Del Skrevet 29. april 2004 Ikke for å være vanskelig, men hvis du ikke har råd til å betale de 8.000 kronene, hvordan i all verden skal du da ha råd til å nedbetale lånet? Og hva hvis renta stiger slik at månedsutgiftene blir mye høyere på lånet? Jeg synes det høres ut som om du kommer til å få dårlig råd! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 29. april 2004 #6 Del Skrevet 29. april 2004 Hvis du har fått låne 100%, inkluderer dette ikke omkostninger, som du/dere må dekke selv, det er i hvertfall vår erfaring. @siste gjest: hun bad ikke om kommentar, men om svar på et konkret spørsmål. Fordi man ikke kan bla opp 8000 på flekken, innebærer det nødvendigvis at man kommer til å få dårlig råd? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #7 Del Skrevet 29. april 2004 Det er selger som betaler avgiften til stten? Når jeg solgte leilighet så kostet alt 25000. Vi kjøpte også, men det var vel byggmester som betalte. Det er to tinglysninger. Et for skjøte på huset og lånet i banken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 29. april 2004 #8 Del Skrevet 29. april 2004 Omkostninger til staten ved kjøp av privat bolig: - 2,5% dokumentavgift til staten - tinglysningsgebyr skjøte kr. 1 480,- - tinglysningsgebyr pantobl. kr. 1 850,- - sluttattest kr. 148,- + kjøpeforsikring/boligdeklarering: 4,5 promille av salgssum. (Minimum premie kr.6.750,-/maksimum premie kr.10.500,- ) Mulig de to siste er noe Notar tar, har sakset dette fra en salgsoppgave. Dette er det kjøper som betaler. For kjøp i borettslag gjelder egne regler. Kjøper man nytt betales bare dokumentavgift på tomteverdien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 29. april 2004 #9 Del Skrevet 29. april 2004 Det er selger som betaler avgiften til stten? Nei, det er kjøper som gjør det. Selger står kun ansvarlig for evt. meglerhonorar. Hvordan denne summen blir betalt, vet jeg ikke, da vi selv kjøpte B/L-leilighet gjennom Notar. Vi fikk derfor regning fra Notar på omkostninger til borettslaget. Jeg vet ikke når det gjelder nybygg, om det gjelder andre regler. 2,5% er helt latterlig mye for noe som staten knapt har noen utgifter til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jellyfish Skrevet 29. april 2004 Forfatter #10 Del Skrevet 29. april 2004 Ikke for å være vanskelig, men hvis du ikke har råd til å betale de 8.000 kronene, hvordan i all verden skal du da ha råd til å nedbetale lånet? Og hva hvis renta stiger slik at månedsutgiftene blir mye høyere på lånet? Jeg synes det høres ut som om du kommer til å få dårlig råd! Grunnen til at jeg ikke bare kan "bla opp" disse pengene er at jeg må regne med en periode å betale både på lånet og husleie her jeg leier fra før, som er nesten høyere enn det jeg i ny leilighet vil få i lånekostnad og husleie til sammen. At jeg ikke med faste utgifter i de to nærmeste månedene etter kjøp på over 10.000,- kr har råd til å betale enda 10.000,- uten litt tid til å spare betyr vel ikke at jeg ikke en normal måned kan betale litt over 5.000,- uten problemer?! Klarer meg utmerket nå, og med den leiligheten jeg håper å få kjøpe øker mine månedlige utgifter med bare 700,- kr. Skatten synker med lån, og jeg har for tiden utsikter til å få bedre lønn. Tror jeg skal klare meg bra jeg! Takk til dere andre forresten! Trodde nok at det var slik, så da er det bare å leve på vann og brød en stund!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 29. april 2004 #11 Del Skrevet 29. april 2004 Omkostningene er ikke dekket i lånet nei, så du må nok spare opp de pengene. Alternativt ta opp et forbrukslån, men det er svindyrt, så kan du spare opp bør du gjøre det. I tillegg kommer også tinglysningsgebyr. Sluttattest og kjøperforsikring (som fru fomle nevner) er megler-relaterte utgifter, og varierer fra megler til megler. Tror ikke noen av delene er vanlig ved kjøp av borettslag. (Forøvrig er dok.avgift på selveier-eiendom, borettslagsleiligheter får ikke dokavgift, da man ikke kjøper en eiendom, men en rettighet til å bruke en eiendom). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #12 Del Skrevet 29. april 2004 I lånet vi tok opp var alle avgifter iregnet. Det kan da bli vel mye da en skal flytte inn å få ekstra regninger. Dette var noe banken sa da vi lånte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Suzanne Skrevet 2. mai 2004 #13 Del Skrevet 2. mai 2004 Jeg kjøpte leilighet i en gård der borettslaget var "under etablering". I kontrakten er det kun oppført pris på leilighet og gebyr til forretningsfører på 6850,-. Nå krever selger at vi som har kjøpt leiligheter skal betale dokumentavgift. Jeg trodde også det bare gjaldt selveierleiligheter. Kan noen forklare meg våre rettigheter? (Tomten gården står på eies av en 3 part) Klem Susanne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå