AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #1 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor er dere så aggressive når konfrontert med faktabasert kunnskap om kosthold? Er det dårlig samvittighet for og spise mat dere vet ikke er sunn?Anonymous poster hash: f060b...484 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #2 Skrevet 25. september 2013 Nei, det er fordi lavkarbere stort sett ser ut til å mene at lavkarbo er den eneste sunne måten å leve på. Enten spiser man lavkarbo, eller så spiser man masse hvitt brød, sukker og fabrikert mat. Jeg er helt for at lavkarbo er en synn livsstil, for all del, men det passer ikke for alle. For meg passer lavkalori/lavfett best, og jeg spiser sunt og variert.Anonymous poster hash: 81898...f99 7
Gjest Søgni Skrevet 25. september 2013 #3 Skrevet 25. september 2013 Jeg tror du har større sjanse til å få svar på det du lurer på hvis du spesifiserer hvem du mener med "lavkarbohatere" (det høres ut som en skummel gjeng ), og også hva du mener med faktabasert kunnskap. Eller prøver du bare å få til en diskusjon der premisset er at alle som ikke spiser etter lavkarboprinsipper lever hovedsaklig på sukker og halvfabrikata, uten innslag av grønnsaker, og med null formening om hvorvidt det man putter i seg er sunt eller ikke? 6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #4 Skrevet 25. september 2013 Det blir som å spørre hvorfor lavkarboere om de har lyst på hjerteinfarkt fordi at de tetter blodårene?Anonymous poster hash: 63fea...417 6
Gjest Gresshoppesang Skrevet 25. september 2013 #5 Skrevet 25. september 2013 Hat er et veldig sterkt ord.
Gjest Funky Punk Skrevet 25. september 2013 #6 Skrevet 25. september 2013 Hvor er alle disse "haterene"? Skeptikere, ja, men jeg har til gode å se noen på nett som virkelig hater lavkarbere. Og lavkarbere som er aggressive mot antilavkarbere for den saks skyld.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #7 Skrevet 25. september 2013 "Mat som vi vet ikke er sunn" - med det går du altså utfra at det kun er lavkarbo som er sunt. Og så tillegger du de som ikke er fan av lavkarbo dårlig samvittighet. En smule passiv-aggressivt, vel? Og litt endimensjonalt, kanskje? Har forøvrig til gode å se hatere her. Men de eksisterer visst tydeligvis, siden denne tråden egentlig henvender seg til dem. Anonymous poster hash: 9c7c5...995 3
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #8 Skrevet 25. september 2013 Jeg tror du har større sjanse til å få svar på det du lurer på hvis du spesifiserer hvem du mener med "lavkarbohatere" (det høres ut som en skummel gjeng ), og også hva du mener med faktabasert kunnskap. Eller prøver du bare å få til en diskusjon der premisset er at alle som ikke spiser etter lavkarboprinsipper lever hovedsaklig på sukker og halvfabrikata, uten innslag av grønnsaker, og med null formening om hvorvidt det man putter i seg er sunt eller ikke? Lavkarbohatere er alle som tror det meningsløse mantraet "alt med måte" er bevis for at kaker ikke er usunt, de som tror lavkarbo betyr og spise kun setterrømme og smør og de som ukritisk leser bare kunnskap som er mot lavkarbo. Anonymous poster hash: f060b...484 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #9 Skrevet 25. september 2013 Gjesp.Anonymous poster hash: 12085...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #10 Skrevet 25. september 2013 Lavkarbohatere er alle som tror det meningsløse mantraet "alt med måte" er bevis for at kaker ikke er usuntAnonymous poster hash: f060b...484 Så man skal ha dårlig samvittighet for å ha tatt et lite stykke av sin egen bryllupskake da? Eller må bryllupskaken lages på en bestemt måte? Anonymous poster hash: 9c7c5...995 2
Gjest Søgni Skrevet 25. september 2013 #11 Skrevet 25. september 2013 Lavkarbohatere er alle som tror det meningsløse mantraet "alt med måte" er bevis for at kaker ikke er usunt, de som tror lavkarbo betyr og spise kun setterrømme og smør og de som ukritisk leser bare kunnskap som er mot lavkarbo.Anonymous poster hash: f060b...484 Hehe, jeg har aldri sett noen påstå at "alt med måte" er et slags bevis for at usunn mat ved et trylleslag blir mer sunn hvis man spiser lite av den, eller spiser den sjelden. Mener ikke folk som sier sånt at det går an å ha et kosthold som hovedsaklig er sunt, selv om man avogtil spiser noe usunt? Det blir jo noe ganske annet, med mindre man vil misforstå. Og det vil jo mange. Ellers er jeg jo enig i at man bør være kritisk til hva man tar til seg av, og hvordan man tolker, kunnskap, forskning etc., sånn generelt. Nå er jeg tydeligvis ikke i denne gruppen du henvender deg til, men jeg tror da det blir ansett som rimelig grunnleggende prinsipper, som de fleste har fått med seg hvis de begynner å uttale seg om hva som er troverdig og ikke? 4
Gjest Herr Heftig Skrevet 25. september 2013 #12 Skrevet 25. september 2013 Slik jeg ser på det er lavkarbo en veldig uhøfflig diet (gjør hva du vil i ditt eget hjem)
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #13 Skrevet 25. september 2013 Lavkarbohatere er alle som tror det meningsløse mantraet "alt med måte" er bevis for at kaker ikke er usunt, de som tror lavkarbo betyr og spise kun setterrømme og smør og de som ukritisk leser bare kunnskap som er mot lavkarbo.Anonymous poster hash: f060b...484 Jeg tror du har større sjanse til å få svar på det du lurer på hvis du spesifiserer hvem du mener med "lavkarbohatere" (det høres ut som en skummel gjeng ), og også hva du mener med faktabasert kunnskap. Eller prøver du bare å få til en diskusjon der premisset er at alle som ikke spiser etter lavkarboprinsipper lever hovedsaklig på sukker og halvfabrikata, uten innslag av grønnsaker, og med null formening om hvorvidt det man putter i seg er sunt eller ikke? Premisset er visst at alle som ikke holder styr på hver eneste karb de putter i seg, er lavkarbohatere, og det er vi visst fordi vi er dårlige karbtellere og vet det selv og har dårlig samvittighet for det. Og så sier vi "alt med måte" fordi...ja, jeg vet ikke helt hvorfor, men det er muligens fordi det dekker over at vi ikke har talt karbene og antagelig har fått i oss litt for mange i et lystig lag. Noe sånt. Visstnok. Anonymous poster hash: 9c7c5...995 1
Gjest Søgni Skrevet 25. september 2013 #14 Skrevet 25. september 2013 Premisset er visst at alle som ikke holder styr på hver eneste karb de putter i seg, er lavkarbohatere, og det er vi visst fordi vi er dårlige karbtellere og vet det selv og har dårlig samvittighet for det. Og så sier vi "alt med måte" fordi...ja, jeg vet ikke helt hvorfor, men det er muligens fordi det dekker over at vi ikke har talt karbene og antagelig har fått i oss litt for mange i et lystig lag. Noe sånt. Visstnok. Anonymous poster hash: 9c7c5...995 Ja, jeg må uansett si jeg føler jeg havner på en annen planet når jeg ramler innom disse lavkarbodiskusjonene (som jeg så godt som aldri engasjerer meg i). Enten er man liksom hjernevaska av myndighetene og ute av stand til å ta til seg informasjon på en kritisk måte, med fettangst og dårlig samvittighet, eller så spiser man kun smør og grønnsaker, for å sette det på spissen. Denne virkeligheten lever vel ikke de fleste i. Derfor hadde jeg en mistanke om at "lavkarbohat" kunne bety litt av hvert. 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #15 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor er så mange ikke i stand til og se det positive ved lavkarbo? Bedre nå?Anonymous poster hash: f060b...484 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #16 Skrevet 25. september 2013 Hvorfor er så mange ikke i stand til og se det positive ved lavkarbo? Bedre nå?Anonymous poster hash: f060b...484 Det er da ikke noe problem å se det positive ved lavkarbo. Spesielt mindre sukker og mer grønnsaker. Men alt med måte. Anonymous poster hash: 9c7c5...995 4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #18 Skrevet 25. september 2013 For det første utfordrer lavkarbo det "tradisjonelle norske kostholdet", noe som sikkert kan være opprørende nok i seg selv. Folk er vanedyr, og nye ting kan ofte oppleves som truende. Tradisjoner og rutiner er en stor del av livet for mange. For det andre utfordrer det alt man har i årevis har lært om kosthold, helt fra barnsben av, og som man derfor er noe mange ubevisst da føler er en uomtvistet sannhet. At mettet fett er usunt og at et balansert kosthold inkluderer korn, er så opplest og vedtatt at mange synes å mene dette er et faktum på nivå med det faktum er jorda er rund. Det blir sikkert et lite sjokk å oppdage at det finnes de som tviler på slike grunnleggende sannheter. For det tredje tror jeg rett og slett det svir litt i samvittigheten til enkelte, å fokusere på å unngå usunne ting i en så omfattende grad som enkelte lavkarbere velger å gjøre. Det får kanskje enkelte, som er mindre sunne selv, til å føle seg utilstrekkelige? Og misunnelige folk blir jo gjerne ufine, når de ikke har vett nok til å holde munn når de burde. Uansett årsak, er det ingen unskyldning til å legge igjen folkeskikken ved døra og ty til usaklige barnsligheter. De som reagerer agressivt her inne, er nok mennesker som bør jobbe litt med toleranse, respekt for medmennesker og impulskontroll, generelt. Det tryggeste for mange er jo å reagere defensivt (og gjerne aggressivt) på nye ting, og avvise hele dette skumle greiene så fort som mulig. Jeg gjorde det selv i mange år. Det er jo helt sjokkerende at fett fra dyr kan være sunt og at den gode gamle kneipen skal være usunn liksom.. Heldigvis blir man gjerne litt mer åpen og litt mindre hysterisk og redd for nye ting, etter hvert som man blir eldre. Anonymous poster hash: f628e...56f 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #19 Skrevet 26. september 2013 For det første utfordrer lavkarbo det "tradisjonelle norske kostholdet", noe som sikkert kan være opprørende nok i seg selv. Folk er vanedyr, og nye ting kan ofte oppleves som truende. Tradisjoner og rutiner er en stor del av livet for mange. For det andre utfordrer det alt man har i årevis har lært om kosthold, helt fra barnsben av, og som man derfor er noe mange ubevisst da føler er en uomtvistet sannhet. At mettet fett er usunt og at et balansert kosthold inkluderer korn, er så opplest og vedtatt at mange synes å mene dette er et faktum på nivå med det faktum er jorda er rund. Det blir sikkert et lite sjokk å oppdage at det finnes de som tviler på slike grunnleggende sannheter. For det tredje tror jeg rett og slett det svir litt i samvittigheten til enkelte, å fokusere på å unngå usunne ting i en så omfattende grad som enkelte lavkarbere velger å gjøre. Det får kanskje enkelte, som er mindre sunne selv, til å føle seg utilstrekkelige? Og misunnelige folk blir jo gjerne ufine, når de ikke har vett nok til å holde munn når de burde. Uansett årsak, er det ingen unskyldning til å legge igjen folkeskikken ved døra og ty til usaklige barnsligheter. De som reagerer agressivt her inne, er nok mennesker som bør jobbe litt med toleranse, respekt for medmennesker og impulskontroll, generelt. Det tryggeste for mange er jo å reagere defensivt (og gjerne aggressivt) på nye ting, og avvise hele dette skumle greiene så fort som mulig. Jeg gjorde det selv i mange år. Det er jo helt sjokkerende at fett fra dyr kan være sunt og at den gode gamle kneipen skal være usunn liksom.. Heldigvis blir man gjerne litt mer åpen og litt mindre hysterisk og redd for nye ting, etter hvert som man blir eldre. Anonymous poster hash: f628e...56f Lavkarbohatere (finns dom?) har tydeligvis en psykiatrisk diagnose i dine øyne. Du må ha studert psyken til veldig mange lavkarbohatere som kan uttale deg så bastant om deres underliggende motiver, engstelser og kvaler. Det i kursiv er ellers rent subjektive utsagn - som "unngå usunne ting"; hvor er det bevist at alt som ikke er lavkarbo er usunt? Og det med folkeskikk og barnslige usakligheter - kan du gi eksempler? Anonymous poster hash: 9c7c5...995 1
Gjest Euforia Skrevet 26. september 2013 #20 Skrevet 26. september 2013 Jeg er ikke fan av lavkarbo fordi det er ekstremt lite dyrevennlig. Ja, man kan spise grønnsaker, men det aller meste som er lavkarbo er også animalsk. Synes det er kvalm med de som skal under 15 gram om dagen som stapper i seg kjøtt til hvert måltid. Lite miljøvennlig er det også. Nå sier jeg ikke at man må stappe i seg mye kjøtt på lavkarbo, men de aller fleste gjør det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå