Godis2 Skrevet 25. september 2013 #1 Skrevet 25. september 2013 Hører mange sier det er farlig for gravide og løfte tung under graviditet.. Men verken legen eller jordmor sier så mye om det egentlig.. Så det jeg lurer på er "hva er grensa"? Hvor mye er for mye? Jeg har hjulpet mannen med ved stabling og belegnings steiner de siste dagene pluss jobb i bhg. Jeg stopper hvis jeg får vondt, går det greit da ?
Cinzia Skrevet 25. september 2013 #2 Skrevet 25. september 2013 Jeg løfter stadig på 3-åringen min som er 13-14 kg. Ser ikke på det som et problem (er jo ikke snakk om bæring over lange strekninger), men mulig jeg ikke burde gjøre det....
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #3 Skrevet 25. september 2013 Det sies at man skal være forsiktig fra ca uke 10. Pga ryggen. Jeg merket det selv i jobben i barnehagen at jeg sleit med ryggen fra ca uke 13, og fikk beskjed av legen da å IKKE løfte. Det er bedre å forebygge med å ikke løfte, enn å løfte og satse på at det går bra men så går det ikke bra. Anonymous poster hash: b283e...9a9
Fim Skrevet 25. september 2013 #4 Skrevet 25. september 2013 Det er jo ikke lett å vite hva man skal forholde seg til, da, når man får så blandede signaler. Alle sier man skal være forsiktig med å løfte tungt (uten å spesifisere noe nærmere hva "tungt" betyr), men mens noen sier det er for å beskytte ryggen og bekkenet, sier andre at det kan utløse spontanabort eller for tidlig fødsel. Er det det første er det jo greit nok - bare ha god løfteteknikk og stopp hvis du føler ubehag eller smerte. Men hvis det kan utløse for tidlig fødsel er det jo plutselig mange hakk mer alvorlig. (Her, for eksempel: Professoren sier det kan være problematisk for fosteret, jordmoren sier "fosteret er godt beskyttet". http://mammanett.no/graviditet/kan_det_skade_fosteret/tunge_loeft_ved_graviditet ) Jeg er ihvertfall ikke så veldig redd for å teste grensene litt hvis det "bare" er ryggen min det står om - men hvis tunge løft er gambling med livet til min ufødte datter, er jo saken en helt, helt annen. Jeg synes denne ambivalensen er fryktelig frustrerende, spesielt i forhold til trening. For det er jo så bra å trene i graviditeten, alt blir lettere hvis du har en sterk fysikk i bunnen når du skal gjennom svangerskap, fødsel og småbarnstid. Men når jeg har trent blir jeg jo dritredd for at jeg kan ha tatt i for hardt. "Ta det med ro", sier folk. Ta det med ro, tren av hjertens lyst, du bør være sterk, men løft for all del ikke tungt. Hvordan skal en stakkar vite hva som er riktig oppi alt dette rotet? http://videnskab.dk/krop-sundhed/job-med-tunge-loft-giver-tidlige-fodsler "Det er næsten almen viden: Gentagne tunge løft under graviditeten er skadelige. Nu bliver det igen bekræftet, denne gang af den nok største undersøgelse, der nogen sinde er lavet om sammenhængen mellem arbejdsrelaterede løft og risikoen for at føde for tidligt." Allmenn viten i Danmark, altså. Hvorfor sier ikke norsk helsevesen tydeligere fra om dette?
SmallTalk Skrevet 25. september 2013 #5 Skrevet 25. september 2013 Et løft er for tungt dersom du må holde pusten gjennom løftet, slik man må ved f.eks tunge knebøy etc. Så lenge graviditeten er normal så er det ingen ting som tilsier at man ikke skal kunne løfte noe, men man må passe på at det ikke er så tungt at man er nødt til å ta i kraftig og ikke klarer å puste løftet gjennom.
Sushi Skrevet 25. september 2013 #6 Skrevet 25. september 2013 Jeg har fått beskjed av både trener og lege at jeg kan trene som normalt med tunge styrkeløft så lenge det ikke er ubehagelig. Det innebærer å holde pusten gjennom øvelsene. Jeg er enig i at man får innmari mange forskjellige beskjeder om akkurat dette. Men fornuften sier vel at fosteret ligger godt beskyttet, særlig de første månedene. Når magen kommer i veien blir det jo noe annet, og man må selvfølgelig kjenne på formen og ikke minst bekkenet underveis. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #7 Skrevet 25. september 2013 Har hørt 12 kg, og at det viktigste er å unngå de plutselige rykkene. Siste mnd eller to går det for øvrig ned til 6 kg. Dette er på grunn av fare for at morkaken skal løsne. Jeg er høygravid, løfter min 2 åring på 14 kg, men prøver å vere forsiktig. Anonymous poster hash: 52ecc...ab4
bettsa Skrevet 25. september 2013 #8 Skrevet 25. september 2013 Jeg har hørt at hvis du er vant til å løfte og bære tungt så går det bra. Dersom du ikke er vant til det så bør man unngå det under svangeskapet Har man barn fra før så må man jo løfte på dem (små barn) man kan jo ikke unngå å løfte på barna sine i 9 mnd. 1
pautina Skrevet 26. september 2013 #9 Skrevet 26. september 2013 Hører mange sier det er farlig for gravide og løfte tung under graviditet.. Men verken legen eller jordmor sier så mye om det egentlig.. Så det jeg lurer på er "hva er grensa"? Hvor mye er for mye? Jeg har hjulpet mannen med ved stabling og belegnings steiner de siste dagene pluss jobb i bhg. Jeg stopper hvis jeg får vondt, går det greit da ? Et tungt løft er jo veldig avhengig av hvor sterk du er. jeg har hørt at det er ikke tungt hvis du kan gjenta løftet 12 ganger i strekk og da blir det jo veldig individuellt:) da er det ihvertfall ikke for høyt buktrykk, det klarer man ikke. Uansett sier alle undersøkelser at du kan ikke løfte på deg en abort, det ville jo vært veldig praktisk i land det ikke er tillatt med frivillig abort om så var. men det er jo andre ting å tenke på, man får mykere leddbånd utover i graviditeten da det er praktisk under fødsel, det er jo da lettere å pådra seg strekk og skade om du løfter tungt med leddene i "ytterstilling" altså med fullt utslag på leddet. Selv trener jeg styrke som normalt, men pleier å lounge med vekter på f. eks det unngår jeg på slutten og lounger uten vekter og tar heller fler knebøy og andre rumpeøvelser. Hvis man ikke pleier trene kan sikkert lounging uten vekter være like belastende som med for meg så regelen må vel bli å kjenne etter, kjennes det bra kan det ikke være gæærnt, tviler du gjør noe annet. Jeg er heldig og har en lege somhar jobbet med folk i olympiatoppen og hun har ikke sett annet enn at trening, også hard trening med tunge løft er noe annet enn en fordel i forhold til svangerskap og fødsel, så lenge man lytter til kroppen og stopper om noe er vondt. Er veldig vanskelig med alt det forskjellige som anbefales, men jeg velger å høre på henne og ikke jordmor som sier, men må du jogge da?...og er det nødvendig med styrketrening, kan du ikke nyte at du er gravid?....hæ...kanskje noen nyter det litt mer om de kan trene som normalt...
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #10 Skrevet 26. september 2013 vil bare tipse om landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager de har en nett side som heter lkb.no og der er det tips å få og på likemannshjelper kan en få snakke med noen som har hatt eller fortsatt har bekkenplager og få råd og tips og veiledning du trenger ikke være veldig dårlig for å ta kontakt med de, men spørre om råd og tips i hverdagen for å prøve å forhidere at du blir verre for at nettadressa ikke skal forsvinne i teksten : lkb.no. Anonymous poster hash: 8ccfa...161
AnonymBruker Skrevet 26. september 2013 #11 Skrevet 26. september 2013 Dette her irriterer meg litt også, eller irriterer og irriterer, blir mest forvirra og usikker. Har en jordmor som det virker som aldri har trent i sitt liv. Og jeg fortalte at jeg hadde sykla litt høyere intensitet enn moderat, blir vanskelig å forklare intensiteten, men jeg har trent slik før, men en liten stund siden, pga er jo litt redd for å trene siden det er første barnet. Og da fikk jeg som inntrykk av at jeg ikke skulle trene, vil ikke skrive nøyaktig hva hun sa. Jeg fikk kynnere, eller hva det var fornoe, stram mage, men da stoppet jeg opp. Liker jo ikke at jeg fikk det, men får jo liksom ikke noe forklaring. Om at jeg bare kan stoppe opp eller ett eller annet, bare beskjed om å ikke prøve å slå noen rekorder. He, dumt å si synes jeg, ikke akkurat det jeg prøver på. Har fått kynnere ellers og. Leser jo mange steder at det er bra å trene, men tørr jo nesten ikke. bli veldig lav intensitet, og da går man jo bare veldig mye opp i vekt, det er jo ikke bra det heller tenker jeg. Fødselen skal jo bli bedre av å trene også. Samme med oppussing, jeg kunne bare la de andre jobbe fikk jeg beskjed om. Er jo litt rart om ikke jeg kan gjøre noe som helst da. Trenger jo ikke ta de tyngste løftene. Men får bare beskjed om å ikke gjøre noe, og ferdig med det. Ferdig diskutert. Anonymous poster hash: da140...a45
pautina Skrevet 27. september 2013 #12 Skrevet 27. september 2013 Dette her irriterer meg litt også, eller irriterer og irriterer, blir mest forvirra og usikker. Har en jordmor som det virker som aldri har trent i sitt liv. Og jeg fortalte at jeg hadde sykla litt høyere intensitet enn moderat, blir vanskelig å forklare intensiteten, men jeg har trent slik før, men en liten stund siden, pga er jo litt redd for å trene siden det er første barnet. Og da fikk jeg som inntrykk av at jeg ikke skulle trene, vil ikke skrive nøyaktig hva hun sa. Jeg fikk kynnere, eller hva det var fornoe, stram mage, men da stoppet jeg opp. Liker jo ikke at jeg fikk det, men får jo liksom ikke noe forklaring. Om at jeg bare kan stoppe opp eller ett eller annet, bare beskjed om å ikke prøve å slå noen rekorder. He, dumt å si synes jeg, ikke akkurat det jeg prøver på. Har fått kynnere ellers og. Leser jo mange steder at det er bra å trene, men tørr jo nesten ikke. bli veldig lav intensitet, og da går man jo bare veldig mye opp i vekt, det er jo ikke bra det heller tenker jeg. Fødselen skal jo bli bedre av å trene også. Samme med oppussing, jeg kunne bare la de andre jobbe fikk jeg beskjed om. Er jo litt rart om ikke jeg kan gjøre noe som helst da. Trenger jo ikke ta de tyngste løftene. Men får bare beskjed om å ikke gjøre noe, og ferdig med det. Ferdig diskutert. Anonymous poster hash: da140...a45 Jordmødre er alt for preget av den hysteriske barselgruppekulturen på helsestasjonene, nå generaliserer jeg, det finnes helt sikkert flinke unntak så har jeg sagt det og. Finn en lege, de kan rett og slett mer om hele kroppen og helsa, jeg valgte å kun høre på legen. jordmor spurte meg og om jeg fikk kynnere av trening, men jeg var usikker for joda etter 5 min blir magen liksom hard og stram og holder seg sånn til jeg er ferdig med økten, men det var absolutt ikke vondt eller føltes hemmende, snarere tvert i mot det holdt magen på plass så jeg slapp å føle at den liksom "slang rundt", hun mente at det var kynnere og da måtte jeg stoppe, mens legen sa at så flott da er det bare å løpe i vei da, når det føles bra. Å la vær uten argument for hvorfor er jo bare irriterende så var jeg deg ville jeg fått en mening til eller hørt på din egen kropp, den fungerer sikkert strålende til å gi deg de rette beskjedene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå