Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg lurer på om noen kan fortelle meg hvor mye for- og etterarbeidstid man har krav på pr. undervisningstime? Som engelsklærer på ungdomstrinnet. Please svar i timer og ikke i prosent... for eks. en halvtime for- og etterarbeid pr. undervisningstime.

Anonymkode: 5dce3...6b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette tallet tror jeg ikke finnes. En typisk engelsklærer på ungdomstrinnet har 16-17 timer undervisning i uka. Noen timer (3-5? Varierer fra skole til skole) går til møtetid, og det går en del til til pause, inspeksjon osv. Resten av denne tiden går til for- og etterarbeid, faglig utvikling osv. 

Dette forutsetter at læreren ikke er kontaktlærer, da kommer det utviklingssamtaler, foreldremøter og generell oppfølging av elever i tillegg, eller at læreren ikke har tatt på seg samlingsstyrerverv eller andre verv på skolen. 

Anonymkode: ff64f...62c

Skrevet

Jo, jeg mener det er bestemt hvor mye tid man skal ha til for- og etterarbeid. Ellers ville det jo bli helt tilfeldig hvor mye tid man får til dette, og fullstendig kaos for de som setter opp timeplaner for lærerne...

Skrevet

Søk på årsramme engelsk. Bundet tid er 29 t/u, 100% undervisning finner du i årsrammen. Tror det er 21 t i uka på vgs? Husk at felles møtetid også skal trekkes fra den potten på 29 t/u

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/fylkeslag/oslo/verktoykasse/arbeidstid-for-larere.pdf&ved=2ahUKEwiPuqWDkN_aAhXJXSwKHTG2AxEQFjAAegQICBAB&usg=AOvVaw3BZDLqpEf9bq4_rPz0C040

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett denne tabellen, men skjønner ikke noe. Derfor jeg spør her. Det skal være en eller annen regel om at det er en halvtime pr. undervisningstime eller noe. Jeg får heller spørre min potensielle arbeidsgiver.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett denne tabellen, men skjønner ikke noe. Derfor jeg spør her. Det skal være en eller annen regel om at det er en halvtime pr. undervisningstime eller noe. Jeg får heller spørre min potensielle arbeidsgiver.

Tenker du på vikartimer? 

Anonymkode: 3daff...ad7

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Rhinestonecowgirl skrev:

Jo, jeg mener det er bestemt hvor mye tid man skal ha til for- og etterarbeid. Ellers ville det jo bli helt tilfeldig hvor mye tid man får til dette, og fullstendig kaos for de som setter opp timeplaner for lærerne...

Hvordan blir det kaos? 

Om man er vikar i tilfeldige timer skal man ha tid til for- og etterarbeid, men det er ikke skrevet noe sted nøyaktig hvor mye tid. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du på vikartimer? 

Anonymkode: 3daff...ad7

Nei, tenker ikke på vikartimer.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan blir det kaos? 

Om man er vikar i tilfeldige timer skal man ha tid til for- og etterarbeid, men det er ikke skrevet noe sted nøyaktig hvor mye tid. 

Tenk deg at du som leder skal sette opp en timeplan for alle lærerne, med innbakt tid til for- og etterarbeid, som skal regnes ut i forhold til hvor mange prosent du jobber, lønn osv... men så vet du ikke hvor mye tid de skal ha til for- og etterarbeid.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg at du som leder skal sette opp en timeplan for alle lærerne, med innbakt tid til for- og etterarbeid, som skal regnes ut i forhold til hvor mange prosent du jobber, lønn osv... men så vet du ikke hvor mye tid de skal ha til for- og etterarbeid.

Det funker slik;

Du underviser 21 timer i uka. Det kan være 7 timer på rad ene dagen og kanskje 3 dagen etter osv

Du må være på arbeidsplasen 29 t i uka. 

Det gir 8 t i uka i rest. Ut av disse er ca 1.5 t fellestid. Resten er kontortid til ajourføring (planlegge, rette osv). Resten må du gjøre hjemme. 

De 29 timene i uka er det vi kaller bunden tid. Hvordan du fordeler din bunden tid ut over undervisning of fellwstid er opp til deg, så lenge du er ajourført (mao, det er ikke på forhånd fastsatt et visst antall minutt til forberedelse eller retting osv). 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det Neutral90 sa. Hvordan skal man ellers legge timeplan? Man har ikke for- og etterarbeid i direkte tilknytning til den enkelte time, da hadde man ikke hatt tid til mer enn planlegging og evaluering..

Jobber man mindre enn 100% blir alle «pottene» tilsvarende mye mindre. Si at du jobber 80%. Da skal du ha 20% mindre undervisning, 20% mindre for- og etterarbeid, 20% mindre møter osv enn en som jobber 100%. De som legger timeplanen finner ut av dette med et tastetrykk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...