Gå til innhold

90-talls barna

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest shockgirl
Skrevet

Jeg fulgte med på sunset beach etter skolen. :fnise:

Jeg og. Jeg elsket Sunset beach. Brukte å klippe ut bilder av skuespillerne hvis jeg fant artikler om dem i se&hør, Topp o.l. :P

Skrevet (endret)

Jeg hadde en veldig fin oppvekst, ble født i 1990. Arvet lite klær, da alle søsknene mine er gutter. Jeg hadde det utrolig morsomt med dem og foreldrene mine, og hadde det veldig trygt og fint som barn. Vokste opp med Nintendo, Gameboy og dataspill, spilte mange spill, som f.eks:

Super Mario
GTA 1
Doom
Monkey Island
GoldenEye 007
Half Life
Donkey Kong
Rollercoaster Tycoon
Theme Park World
Pokémon
og mange, mange fler!

Vi hadde og DRITMANGE MS-DOS spill. Husker også disketter. Haha! Sånn er det å vokse opp med nerdete brødre! Ble litt mer jentete med åra da, og Barbie ble veldig populært hos meg.

Musikken gikk i Aqua, Spice Girls, Backstreet Boys og NSYNC. Var også ganske glad i Britney Spears, men det var vel i grenseland mellom 90- og 2000-tallet. Prodigy digga jeg og, og det gjør jeg fortsatt. Ellers gikk det vel i Macarena og all den obligatoriske 90-tallsmusikken :fnise:

Av filmer ELSKET jeg Løvenes Konge, Jakten på nyresteinen, Mio min Mio, Kamilla og Tyven, og sikket mange, mange fler. Jeg digget også Lotta og Emil, Simpsons, Dr. Quinn, Huset på prærien, osv.

Var jo selvfølgelig med i TL-klubben også! Haha :)

Nå er jeg yngst, og jente, så det skal sies at jeg var ganske bortskjemt. Jeg fikk derimot ikke alt jeg pekte på, som f.eks. Baby Born, som var drømmen min i mange år! Grrr!

Endret av drue
Skrevet

Tidlig på 90tallet.. OL 94 og maskottene Håkon og Kari. Sesam Stasjon. Huset med det rare i. The Boys & Jannicke kasseter. Leke med slim. The julekalender. Brødrene Dahl. Super Nintendo. Min første Michael Jackson kassett "dangerous"! Pakken fra pennyklubben var alltid stas,men brydde meg ikke om bøkene bare tingen som fulgte med i pakken.

• Liker 1
Skrevet

Åh, nå kom jeg på Bare skyer beveger stjernene. Søteste filmen! Heldigvis kjøpte jeg den på dvd for en tid tilbake, må sees snarest.

Skrevet

Noen som husker Ole,Dole og Doffen på eventyr?

Skrevet

Tiåret var fylt abv skrekkelig mye dårlig musikk; MC Hammer, 2 Unlimited, Snap, E-type og Ace of Base. Grungen kom i '92 (?) med Nirvana, og Guns'n'Roses herjet vilt med både klinesanger og det som var ørlite tyngre.

Uff, det var mye dårlig, ja. Erasure, noen som husker dem? Og han svenske tannlegen... Dr.Alban!

Det verste er at uansett hvordan musikken var, så sitter det man hørte som tenåring ganske bom fast uansett. Det er nok mange av oss 90-tallstenåringer som fremdeles får partyfølelsen ved å høre "Jump Around"... :sjenert:

Skrevet

Bu hu vræææl *nostalgisk øyeblikk*

• Liker 1
Skrevet

Og Dr. Bombay :D

Cal-calcutta-cutta-cutta-eee-ooo-eee-ooo

Anonymous poster hash: 3bfd7...151

• Liker 1
Skrevet

Husker jeg elsket filmen "den syngende grisen" hadde tatt den opp og så den om og om igjen. Gråt alltid når edderkoppen døde :( hehe..

Skrevet

Å så husker jeg at TV2 sendte Den blå lagune flere ganger.

Skrevet

Jeg smugkikker på 90-talls musikkvideoer når jeg er alene hjemme. Sist ut var November Rain *fnis*

Skrevet

Noen som husker TCC? Barnekanalen før Fox Kids

Skrevet

Åååå 90-tallet!

MINNER sier jeg bare.

Det første som slår meg er at hele familien hadde matchende Umbro joggebukse/grilldress :fnise::daane:

Og den første pcen vi fikk i huset var av den typen med gigantisk maskineri og bitteliten skjerm, ingen kunne snakke i telefonen når vi koblet oss opp på nettet. Og den biiiiip biiiip lyden når den koblet seg til :ler: Og internett var KUN for å slå opp ting til leksene, ingenting annet.

Prinsesse Dianas død, mamma tok opp hele begravelsen på VHS og den videoen var hellig i minst 10 år etter.

Favoritten min på barnetv (jeg har yngre søsken så på med dem, ellers var jeg for "stor" :ler: ), var Streken! Om noen husker den? La Raya tror jeg den het.

VHS utleie, hvor det stod med klar beskjed: Spol tilbake før du leverer! Jeg husker og at vi i starten pleide å leie med oss hjem de VHS maskinene, de kom i noen svære sorte kofferter.

Vi måtte være ute minst 3 timer hver dag etter skolen, leksetid rett etter skolen, så var det ut for å være med venner og leke. Det savner jeg mest egentlig, bare det å være ute, "henge" med venner i stedet for å sitte på FB.

Jeg er eldst så jeg arvet sjeldent klær, men fikk et par plagg av døtrene til mammas venninner som var eldre enn meg. Knappebuksen var en stor hit. :fnise:

Og det viktigste av alt: Pappa innførte telefontid på meg, jeg var så blodig fornærma. Men jeg snakket jo hele tiden i telefonen med venninner - fasttelefon, ingen mobil i de dager.

Free Willy på kino, det var en opplevelse.

Også husker jeg fotball og Formel 1 av en eller annen grunn, det var mye på! Når Norge banket Brasil på hjemmebane, og Senna døde i 94.

Men en av favoritt tingene mine fra barndommen min er POG, jeg var råflink :ler: Jeg aner ikke hvor mange jeg hadde, men det ble i alle fall en del skoesker!

Jon Blund og Jul i Skomakergata på NRK :rodmer:

Ellers:

Potteklipp på guttene.

Jeg hadde bob :ler:

Pippi

Spice Girls

Backstreet Boys

Topp!

Løvenes Konge

Lillefot

Huset med det rare i! :rodmer:

Fresh Prince in Bel Air

Den tvserien med de to tvillingssøtrene som fant hverandre på kjøpesenter, så flyttet familien sammen. Husker ikke hva den het.

Buffalo sko.....

Skrevet

Det jeg husker fra 90-tallet er alle de fargesprakende klærne som jeg bare måtte ha :fnise: For å ikke snakke om hoftebukser og korte topper. Måtte jo vise magen... Jeg elsket å bruke støvletter. Jeg hadde eget tv på rommet med "bare" NRK 1, NRK 2, TV 2 og TV Norge ( jeg husker ikke om vi hadde flere kanaler ).

Vi hadde en datamaskin som stod i gangen og den brukte jeg bare litt når jeg fikk lov. Jeg fikk ikke min første mobil før etter 1999, så jeg måtte bruke hustelefonen og jeg hatet å være i stuen å snakke med venner foran foreldrene mne... Og hvis jeg måtte ringe noen når jeg var ute, så måtte jeg finne meg en telefonkiosk.. Gleden var stor når vi fant mynter som var igjen i telefonkioskene :danse: I motsetning til i dag hvor jeg har egen pc, tv med over 20 kanaler og en mobil med masse spill på....

Jeg husker jeg gikk fra dør til dør for å finne ut om det bodde andre barn der på min alder :fnise: Og telefonnumre måtte jeg huske i hodet.

Jeg og vennene mine var veldig mye ute. Vi hadde jo ikke noe annet å ta oss til og da gikk vi gjerne tur til et eller annet sted. Når vi var på besøk hos hverandre så kunne vi skravle i flere timer om alt mulig. Når vi overnattet så bestod det av skravling og tv-titting før vi sovnet.

Jeg likte musikk som Backstreet boys, New kids on the block og Spice Girls. Noen av tv-seriene jeg fulgte med på var Friends, Helene og Gutta, X-files, Lois and Clark, Herkules, Xena m.m. Jeg kjøpte meg en discman sånn at jeg kunne gå over til cd`er i stedet for å bruke kassetspiller og kassetter.

Jeg begynte først å gå ut på byen når jeg fylte 18 år. Det første utestedet vi begynte å gå på er i dag nedlagt og blitt gjort om til en pub.

Jeg begynte på VGS i 1994 og i storefri så gikk vi bort til kjøpesenteret som lå rett ved skolen og kjøpte oss lunsj. Jeg kjøpte grillbein hele tiden.

Jeg måtte bruke beina eller buss hvis jeg ville noe sted. Det var ikke snakk om å bli kjørt hit og dit, sånn som man blir i dag.

Uff, det er sikkert mye mer enn det her.... I dag har jeg 3 barn og de vosker opp med data og tv på rommet, mobil, nintendo, x-box og gud vet hva. Utrolig hvordan vi overlevde uten alt dette :fnise::wink:

Skrevet (endret)

- Første episode av Hotel Cæsar

- Da Peppes Pizza hjemmelevering var status i gata

- Da Disney lagde storkino i tegnefilm-format og alle foreldrene måtte være med.

- Følelsen av å se E.T (phone home) og få fullstendig dilla på BMX sykler.

- Lyden av Guns & Roses og Soundgarden på MTV etter skolen: "Black hole sun, wont you come.."

- Lukten av pappas store seiljakke i rødt, blått, hvitt og grønt,- klassisk 90's fargekaos.

- Slinky og sprettballer ned trappene

- Gant og United Colours klær.

- Bjørn Dæhlie som går baklengs over mållinja i Lillehammer.

- Norge som vinner over Brazil.

- Seilbåtturer med reker og vin til de voksne, boller og brus til barna

- Store, volumiøse sorte dresser med bredt slag og voldsomt flaksende hvite skjorter.

- Vår grønne Mercedes Benz med telefon og gardiner i bakruten.

- Naboens Ferrari Testarossa og den forbudte sonen for alle barn med sykler i en ring rundt den.

- Aqua's "Barbie girl" som man ikke forstod at noen kunne bli lei av?!

- Michael Jackson konserten i Oslo.

....

Ah, the 90's.. For noen minner! Jeg merker at det dog ikke var den typiske litt fattigslige stilen i mine omgivelser som mange andre følte litt på. Det var jo dårlige tider på 90 tallet og jeg husker det var ekstremt stort når noen dro på reiser. Vi, og de rundt oss, hadde godt med penger. Store hus, dyre biler. Likevel var det ikke slik som det er idag. Det fløt liksom ikke så lett som idag.

Endret av Arcturus
Skrevet

Det første som slår meg er at hele familien hadde matchende Umbro joggebukse/grilldress :fnise::daane:

Fy flate! :grine:

Jeg har en kamerat som fikk grilldress hver eneste julaften fra han var fem til tolv. Viste seg at bestemoren hans hadde fått et billig parti med dresser hun hadde stashet på loftet. Uten sammenlikning forøvrig, that shit bat crazy.

• Liker 1
Gjest Blomst83
Skrevet

En av de virkelig gode minnene fra 90 tallet var når vi skulle kose oss litt ekstra på en lørdag så dro på Mix for å leie film og videospiller(den slags var ikke vanlig i et hvert hjem),og fikk servert pannekaker foran tven :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...