Anglofil Skrevet 25. september 2013 #21 Skrevet 25. september 2013 Hvordan var røyking på ungdomsskolen i 1990-tallet? Nysgjerrig Ka gjor dåkke egentlig på skulen? Sånn...Ting man ikkje ar lov til En god del røyka, det ble sett på som ganske kult. Den trenden har snudd seg rimelig fort. Det eneste jeg husker vi gjorde som ikke var lov var å bråke og den typen ting. Men vi hadde jo ikke særlig med mobiler som forstyrret masse i timene (telefonene var tross alt ikke særlig avanserte), vi kasta lapper til hverandre og den slags. Skal sies, jeg var jo ganske snill, gjorde lite galt. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #22 Skrevet 25. september 2013 90- tallet :D Jeg husker vi var mye ute med naboene,heldig vis var vi mange naboer som var gutter og jenter. Vi lekte med gutter og jenter. Som sisten ta deg,ride ranke,til og med gutter hoppet på strik og sprett ball lekken, ringe på dørene, gjeme oss for bile,fotball, sykle,speider, mye aktiviteter. Gutter og kjærester var i det hode ikke i tankene våres,før 16 /17 år gammel. hadde ikke tv før i 1998 husker det så god, det var ikke alle som hadde og kom på besøk til oss, data kom rundt 1999- husker jeg, vi spilte Intendo SUPER MARIO.!! Musikk: Norsk musik, weslife, 1one, Aha, u2, britnye S, vi hørte på radio, og tok opp musikk på kaset Filmer: adam og eva, frankling, løvenes konge, Kamilla tyven. Stilen: den var rar , vise magen sin, rasta eller side sveis på grunn av mette Marit lol . Mote: i vår skole var det bikk bok, de fineste jentene var de smarte,pene og populere, i mens alle de andre ,de som var barnslige eller de som var rare. (vi som hadde lyse brun eller brun farge,ble kalt for neger og trodde vi kom fra Afrika,når jeg ikke gjorde det og 2 andre.Vi kom fra sør-amerika. ) Jeg husket det var en del pakistanere. Var ikke så mange utlendinger husker jeg i våres skole av 1klasse opp til 6/7 var det bare 4 mørkhudet. Jeg husker tradisjoner i Norge var annerledes en nå, før var det piknik helle dro ut på tur piknik. Noe som jeg savner. Ski tur med familien, gå på skøyter. mer natur mennesker. Hvis du trengte hjelp med maling av huse kom nesten helle nabolaget. Nabolaget viste hvem du var og hvilken familie du hørte til. Kjøring ble vi nesten aldri vi måtte gå eller sykle og det var ikke alle som hadde bilder heller. Når vi skulle treffe venner brukte vi telefon, eller kom på døren å håpte de var hjemme. Mobil kom ikke før jeg var rundt 1999,husket jeg. Min Adoptivfar vant en mobil og hvor i mot han var i mobil. lol hahah XD Sminke begynte vi ikke før slutten av barne skolen,noen av dem begynte ikke før videregående. De fleste mødre var gift og hvis de var alene mødre sleit mye med økonomi,husker jeg. På grunn av venninna mi var den eneste i nabolaget som ikke hadde mor /far i samme takk.. <<VI 90-tall er den siste generasjonen som har oppvekst som barn og med to typer liv.Av 90 og opp til nå 13. har min venn sagt. og jeg kan være enig i det ,det er ikke det samme som jeg ser min datter i dag .>> For min datter er hun oppvokst i en verden med pc, ipad ,i fone, mobil, tv, alt mulig rart. Spørsmålet er hvordan blir hun voksen før hennes alder?? Du har bodd så lenge i Norge, men kan fortsatt ikke språket? Anonymous poster hash: 2ca4a...694 5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #23 Skrevet 25. september 2013 Jeg er født i 1990. Jeg er oppvokst med pc-en, men husker godt restriksjonene med internett. Den gikk på telefonllinja og kostet rådyrt. Fikk en time i uka til fri benyttelse. Kjøpte meg selv Nintendo 64 av egne oppstarten kroner. Heldigvis ble mamma litt hekta på spill så hun betalte før nye. Den første mobilen min fikk jeg da jeg var 11. På internett så fant jeg Spray.noAnonymous poster hash: 00bc6...d65
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #24 Skrevet 25. september 2013 Vokste opp uten internett og mobiltelefon. Ganske fascinerende å tenke på nå i dag, hvor jeg hadde følt meg totalt hjelpesløs uten disse. De forandret ting ganske så radikalt. Anonymous poster hash: bd8dd...2f7 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #25 Skrevet 25. september 2013 Husker når jeg ble 7år, da fikk jeg min første cd spiller og ei Aqua cd. Fikk min første vhs som 6åring: Løvenes konge. Fikk min første mobil som 11åring Nokia 3410. Fikk også playstation 1 når det kom ut. HUsker veldig godt nintendo 64. I en periode var alt bare spice girls. Laget egne radioprogrammer på sånn innspillings kasset. Her om dagen så jeg de hadde laget et museum på universitet hvor kassett spiller var inne i glass, fikk latterkrampe. Husker tøyet var en smule harry og noe jeg aldri kunne kledd på min datter. Hadde en veldig fin barndom slik jeg husker det, musikken var spice grils, aqua og toy box og det var huset med det rare i på barne tv. Stasjonær pc fikk vi vel i hus rundt 5år alderen. Den fungerte kun til spill og tegning og varte i noen få år. Jeg er født i 1990 Anonymous poster hash: 9d9f0...02d
Gjest Riskjeks Skrevet 25. september 2013 #26 Skrevet 25. september 2013 Jeg tror at opplevelsen av 90 tallet kommer an på om du var 7 år i 1990 (som meg) eller 20 år i 1990, men i alle fall min beskrivelse på dette tiåret er som følger Bob klipp og skeive tenner på 1. klasse bildet mitt...Enuf said En pur ung barndom uten internett (bare det får meg til å føle meg ut som et urgamelt skrukkete troll som burde blitt museums gjenstand Pogs og spice girls bilder… Var like hektet på begge! Ellers var Turtels og Gameboy i vinden, super Mario var en innertier og ikke minst lykke troll, så var jeg og en liten ”My litel ponny” jente.. Lekte mye ute, uten verken hjelm eller kne beskyttere (som de fleste barn nesten må ha på seg bare de skal klatre i et tre i dag) tre klatring, bom på boks, eppleslang, tikken. Jeg lærte meg å kjøre båt og dro på fiske, bade turer med venner, fisket krabbe og små reker og det var fantastisk å få med seg et tiår hvor barn måtte bruke fantasien og å være ute fremfor tiåret etterpå hvor data og pasiv underholdning ble mer i vinden. På tv var det Dyreskogen, Fraglene, Pippi langstrømpe, Emil, Ronja røverdatter, Stompa, Pinky and the brain. Borgen Skole, Midt i smørøyet, Narnia serien som gjekk på NRK i romjulen og påsken, som fristet mest å se på i begynnelsen av ti året. Så Løvenes konge på grenda kinoen og gråt som et barn da Mufasa døde. Så var det Frida med hjerte i hånden, (sukk hvor jeg elsket den serien), Brødrene Dal, Are you afraid of the dark?, Baywatch, Familiesagaen De syv søstre, Bevely hils, den orginale 902, ettelerannet…. Av ting jeg ikke skulle se, men likevel så på tv så var x files tingen, begynte å se på den da den begynte på tv 2 i 1994 og manien mot x files varte faktisk hele 90 tallet. ''The julekaleder, var virkelig humoristisk også, og alle gjekk rundt å sa - Det e berre lækkert, - Olaaaf! Æ står unnjer misteltein. -Bob, bob, bob, ikke sant? -Bønder, piss meg i øret! ” Det var girl power, og Spice girls var ikke bare spice girls nei, de var livet de…. Og foruten om girl power så var det Backstreet Boys, Maccarena sangen, med alt den innebar av dans.. Hanson brødrene med den irriterende mmmbop sangen, E-type, Prodigy, Take That, Britney Spears og Aqua er gyldne tider for meg. Tenårings magasiner som ”vi og gutta” og ”topp” ble lest på sengekanten Ellers så hørte jeg på radio om kvelden og tok opp på kassett de sangene jeg likte. OL på Lillehammer, kong Olav sin død, Yassir Arafat fikk fredsprisen, Mor Theresa og prinsesse Dianas død, Bergitte tangs drapet og partnerskapsloven er noen nyhetssaker jeg erindrer + at Rosenborg vant alt de kunne i norsk fotball. De første par årene på 90 tallet var yndlings buksen min selebuksen, og jeg også arvet noen 80 talls klær fra min eldre søster.. Ut over tiåret ble det Miss Sixty, buffelo sko, Adidas bukse med knapper på sidene som alle i klassen skulle rive opp, tobacco klessmerke, poco loco klessmerke , topper med bar mage. Det er vel det 90 talls moten er kjent for, slik jeg husker det vertfall, samt hår maskara og plastsmykke som satt helt inntil halsen, med matchene armbånd Har aldri likt Pepsi, men Pepsi Crystal smakte himmelsk. Buggen kostet 50 øre (når man husker at ting kostet ører og ikke kroner, da føler man seg gammel). Og nå skal det vel sies at jeg var overmåtelig glad i tyggis for jeg husker både bugg og boomer tyggisen samt spice girls tygiss som var inni slikkepinnen og ikke minst Beverly hills 902 etteleranet tyggisen som hadde klistremerker av skuespillerinne. Vi røykte sjokolade sigaretter og syntes vi var sååå kule.. Min far døde i 98 og jeg har mye minner, sanger og ting jeg gjorde da som betyr mye for meg, men i det store og det hele så var 90 tallet en grei tidsepoke som fører nostalgi over seg. Kjenner meg igjen i mye av dette ja, vi er omtrent like gamle Husker vi gikk i snekkerbukser og genseren med tema fra diverse disney-filmer. Tights var også flott, og gjerne slike med strikk under foten! Fedrene gikk med høyvanns-olabukser, flanellskjorter, seilersko og runde briller, mødrene hadde alltid sånne flette-strikkede gensere i tillegg til de obligatoriske høyvannsbuksene. Permanent var fortsatt inn. Vi hadde kasettspiller og spilte sangene til barnestjernen Jannicke. Etterhvert fikk vi cd-spiller, og da ble det Spice-girls. Jeg og venninnene kledde oss ut som Spice girls og jeg var stort sett Mel C fordi jeg lignet mest på henne. Det evige problemet var hvem som skulle være Mel B, siden vi alle var hvite... Så den "jobben" gikk på rundgang Husker vi prøvde oss med brunkrem og krølltang, det funket det også. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 25. september 2013 #27 Skrevet 25. september 2013 Det var forresten fortsatt kult å røyke da jeg gikk på ungdomsskolen for ca 15 år siden. Og det var lett å få kjøpt, husker vi forfalsket underskrift fra foreldrene og gikk på den lokale Fina-stasjonen. Så røykte vi bak en garasje og ble svimle og kvalme og fikk hosteanfall, og fant ut at det ikke var så kult likevel
Anoia Skrevet 25. september 2013 #28 Skrevet 25. september 2013 Åh, Pepsi Crystal! Den var nydelig! Og så fakkel-is, fra da det var OL i '94. Vi hadde ikke Nintendo, men broren min hadde en Amiga 2000, med masse kule spill på diskett! Etterhvert arvet vi en pc med Windows '95, og mine yndlingsspill var Age of Empires og Civilization III. Husker tights var veldig inn i en periode, og så spinkel og langbeint som jeg var, hang og slang tightsene rundt beina mine, med slaskete knær. Ellers arvet jeg for det meste klær fra storesøster, kusiner og andre. Buksene mine var alltid for korte. Kassettspillere med mikrofon og opptaksfunksjon hadde enorm underholdningsverdi. Hadde nokså dårlig råd hjemme hos oss, så det var lite nye kassetter å få, men broren min hadde en hel haug med gamle kassetter med musikk han hadde tatt opp. Så lagde vi vår egen radio med masse tull og tøys, og på opptakene kunne man svakt høre diverse 80- og tidlig 90-tallsrock i bakgrunnen (noe som gjerne skjedde når man tapet over noe annet). Jeg var mye alene i skogen og utforsket; klatret og fanget frosker og sånt. Den eneste filmscenen som var mer traumatisk for meg enn Mufasas død, var da moren til Lillefot døde... Lørdager var Midt i Smørøyet + Brødrene Dal eller andre serier, taco/pizza/kylling, lørdagsgodt, 'Allo 'Allo og diverse show med Tande P. Starlet var det beste jentebladet på jord, ble kjempelei meg da de la det ned! Girls kunne liksom ikke måle seg... 1
Anoia Skrevet 25. september 2013 #29 Skrevet 25. september 2013 Vi hadde kasettspiller og spilte sangene til barnestjernen Jannicke. Ja! Hadde Jannicke 3, hørte den nærmest istykker. Broren min ertet meg og kalte det "sputnik for barn". Og så var det mange som hørte på Kine ("Sarajeeeevo, jeg ser barn som lider nøøøød" ), men hun var ganske kristen så vidt jeg husker.
Gjest Riskjeks Skrevet 25. september 2013 #30 Skrevet 25. september 2013 Ja! Hadde Jannicke 3, hørte den nærmest istykker. Broren min ertet meg og kalte det "sputnik for barn". Og så var det mange som hørte på Kine ("Sarajeeeevo, jeg ser barn som lider nøøøød" ), men hun var ganske kristen så vidt jeg husker. Ja, stemmer, husker Kine også. Er ingen sånne barnestjerner lenger, nå skal de vel bare være sexy fra 8-årsalderen...
Severus Skrevet 25. september 2013 #31 Skrevet 25. september 2013 Å så hadde vi Smurfehits også, å så fikk man med et morsomt spill i Corn Flakes pakken. Å så de skjeene som skiftet farge i kald melk. Det samme gjorde barnetannbørstene fra Jordan.
Gjest Riskjeks Skrevet 25. september 2013 #32 Skrevet 25. september 2013 Åh, kasettspiller der vi kunne ta opp var jo fantastisk... Husker vi spilte inn sanger vi sang selv... Lekkert. Jeg var hestejente og husker jeg leste "Hest", "Ponni" og "Wendy". De to første er vel borte, men "Wendy" finnes ennå. Jeg kjøpte bladet for en stund siden (litt flaut men ) men det var jo ikke noe gøy lenger, merkelig nok Husker jeg var med i Pennyklubben også, og søsteren min var med i TL-klubben. Midt i smørøyet var fantastisk, og så var det det programmet som gikk på ettermiddagen på fredager... Hva het det igjen?
Blod Skrevet 25. september 2013 #33 Skrevet 25. september 2013 (endret) Er 95'er, vet ikke om det regnes for sent jeg? Husker vi hadde VHS, jeg hadde en film om Tornerose. Og når det var kasettspiller i bilen til pappa. Jeg pleide å leke boksen går med nabobarna, og vi pantet flasker vi fant ute og kjøpte godteri. Noen ganger samlet vi sammen forskjellige ting og gikk på dører for å prøve å selge det, det var aldri vellykket. Husker når ingen visste hva Halloween var.. Eller så kan det ha vært nabolaget, har jo flyttet siden da. Og mp3spillene, haha, som brukte batteri og ikke måtte lades - min måtte ihvertfall ikke det. Og discman. Endret 25. september 2013 av Blod
Gjest Riskjeks Skrevet 25. september 2013 #34 Skrevet 25. september 2013 Å så hadde vi Smurfehits også, å så fikk man med et morsomt spill i Corn Flakes pakken. Å så de skjeene som skiftet farge i kald melk. Det samme gjorde barnetannbørstene fra Jordan. Ja!! Nå blir jeg skikkelig nostalgisk her. Og husker dere disse samlefigurene i kindereggene? Husker jeg elsket de skilpaddene... Det tok kjempelang tid å samle alle, og vi var tre søsken som fikk en pakke med tre kinderegg hver lørdag, og det var alltid slik at det kun var ett egg i hver pakke som inneholdt samlefiguren. Og det egget var alltid rosa og grønt inni husker jeg... Og så slammers/pogs... 1
Anoia Skrevet 25. september 2013 #35 Skrevet 25. september 2013 Midt i smørøyet var fantastisk, og så var det det programmet som gikk på ettermiddagen på fredager... Hva het det igjen? Go' Elg?
Anglofil Skrevet 25. september 2013 #39 Skrevet 25. september 2013 Ah, Asylet! Savner Asylet! Mvh Yvonne 1
Gjest Riskjeks Skrevet 25. september 2013 #40 Skrevet 25. september 2013 Ah, Asylet! Savner Asylet! Mvh Yvonne Å, ja!!! Det var så utrolig spennende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå