Gå til innhold

Fått 4 mnd gammel valp fra oppdretter som viser seg å ikke være stueren, vant til å være i hus eller sosialisert. Bodd ute i stallen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har kjøpt en valp på 4 måneder som viser seg å være litt mer enn en håndfull. Ettersom valpen var 4 mnd regnet jeg med den i det miste var stueren.

Jeg er vant med hund og har hatt valp før, visstnok noen år siden, men hadde noen forventninger.

Vi besøkte oppdretter og fikk hilse på valpene i hagen. De virket veldig snille og tillitsfulle. Spurte litt om dem og alt hørtes ok ut.

Men da vi hentet valpen får vi høre at de aldri har vært inne i huset, de bodde i stallen og ute.

De er ikke stuerene og gjør fra seg hvor og når det passer.

Jeg er blitt redd det blir for mye for meg å starte helt fra grunnen av med en 4 mnd gammel valp.. Begynner å angre meg :-(

Anonymous poster hash: 23667...b40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må legge til at valpen ikke er vant til å være inne i huset og ikke virker å være serlig sosialisert. H*n har aldri hatt halsbånd på eller gått i bånd før heller.

Absolutt alt må startes fra scratch.

Da vi fikk høre dette fikk jeg følelsen av at h*n kom fra en slik "puppy factory".. De virker ikke til å ha gjort noe annet enn å fore og slippe ut i luftegården.

Anonymous poster hash: 23667...b40

• Liker 1
Skrevet

Det å få valp er alltid en del arbeid. Men det jeg tenker på er, om du kan sende meg en pm med hvem oppdretter og hva slags hund. Skulle tro at jeg kjente til oppdretteren din, for jeg har vært borti en del rare.

Det du må huske er at ikke alle hunder blir fort stuerene, jeg har hatt valper som er stuerene fra dag en og andre igjen som har først når de er blitt 8,9 mnd kan kalles stuerene. Det beste du kan gjøre er å tenke på at den er som en liten valp altså 8 uker. Ut hver gang den har sovet, spist, lekt, og gjerne mer enn det og.

Man vet aldri hva man får på en måte når man kjøper valp.

Det er kjent dette at man får en annen opplevelse med valpen når den er blitt 4 mnd og man opplever at den slettes ikke er som man ville. Men gi den en sjanse. Bare se bort fra alderen og tenk 8 uker valp.

Hvilken rase er det?

Lykke til

• Liker 1
Skrevet

Man kan sosialisere den til den er ca 20 uker. Så det er ikke for sent (det er selvsagt mulig etter 20 uker også, men da tar det mye lengre tid). Min hund fikk jeg da den var 8 uker, men den var heller ikke ordentlig stueren før den var ca 20 uker (selv om den skjønte tegninga tidligere, så klarte den ikke å kontrollere blæren så godt eller holde seg).

Det kan de lære relativt raskt, om man tar de ut rett etter de har spist, drukket, sovet, lekt osv - og roser og gir godbit når den tisser og bæsjer ute. Om den har uhell inne, tar man den likevel ut hver gang, så den forbinder det med å tisse og bæsje med å værw ute.

Anonymous poster hash: 86450...0b3

Skrevet

Men 4 mnd gammel husrein valp? Forventet du et mirakel? Altså, noen hunder er sikkert så supre, men de fleste bruker litt tid på det.

Skrevet

ganske vanlig har jeg hørt at de fleste ikke har plass til å ha alle valper inne. å har du prøvd å trene 10-20 valper til å gå i bånd hver dag?

ja de tar seg vann over hodet til tider, men det er ikke deres ansvar å trene valpen. når man får seg valp, så får man en utrent valp.

hadde jeg hatt valper skulle jeg nok bare hatt et kull sånn at jeg kunne lært de div før de ble solgt, men det bør så absolutt ikke være et krav.

Anonymous poster hash: 91c33...002
  • Liker 2
Skrevet

Vi kjøpte i sommer en 5 mnd gammel valp fra samme oppdretter som vår andre hund er kjøpt fra. Vi hadde ingen negative erfaringer fra forrige valpekjøp, så vi stolte på at informasjonen vi fikk fra oppdretter stemte. Vi fikk beskjed om at valpen bodde inne, var godt sosialisert, hadde vært ute og gått turer med bånd og var stueren. Valpen virket glad og trygg når vi hilste på de i hagen.

Etter at kontrakten var underskrevet fikk vi plutselig beskjed om at de ikke hadde rukket å vaksinere valpen(skulle vært vaksinert ved 8 og 12 uker). Det skurret litt da, men dessverre ikke nok.. Første kvelden hjemme gikk greit, men dagen etter begynte marerittet for vår del. Valpen var redd alle lyder og alle mennesker. Den turte ikke bevege seg i huset eller være ute i hagen. Vi tenkte at det ville gå seg til og gav det noen dager, men det skjedde overhodet ingen forandring. Hunden var livredd for absolutt alt, den ville bare sitte i sofaen hele tiden. Tok kontakt med oppdretter, og fikk etter hvert greie på at hunden hadde vært på hele to turer utenfor huset på 5 mnd, og at den som regel var på et eget rom med søsteren sin. Oppdretter mente vi skulle gi hunden mer tid, dette ville gå seg til. 4 uker hadde gått, hunden hadde ikke vist tegn til å bli mindre redd. Hadde mange samtaler med oppdretter, som til slutt sa seg villig til å ta tilbake valpen èn natt for så å omplassere videre til en annen interessert dagen etter. Vi var helt utslitte av å ha en valp som konstant gjorde fra seg inne fordi den ikke turte å være ute. Det var nytteløst med alene hjemme trening og vi måtte tilbake på jobb, så vi vurderte veldig å omplassere. Heldigvis slo fornuften inn, det hadde ikke vært bra for valpen å bytte hjem enda en gang i den tilstanden den var i. Vi beholdt hunden, og med masse trening og tålmodighet har hunden begynt å komme seg, 3 måneder etter at vi fikk den. Det er nå en roligere og mer tillitsfull hund, men vi har fortsatt mange utfordringer med tanke på at alt rundt er så skummelt.

Jeg kommer aldri igjen til å kjøpe en så gammel valp med mindre jeg er helt sikker på at den er godt sosialisert. Det har vært veldig mye ekstra, men vi begynner heldigvis å se nå at det faktisk er håp! De er fortsatt unge, det er ikke for sent å sosialisere, men det kan kreve en del mer jobb.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 9ee97...d32
  • Liker 1
Skrevet

Når oppdretteren er vant til å bo i stallen, ikke er sosialisert og ikke er stueren kan du virkelig ikke forvente at valpen er noe bedre.

Anonymous poster hash: 6a2bd...5a9
  • Liker 3
Skrevet

Når oppdretteren er vant til å bo i stallen, ikke er sosialisert og ikke er stueren kan du virkelig ikke forvente at valpen er noe bedre. Anonymous poster hash: 6a2bd...5a9

Dagens ;)

Anonymous poster hash: 26d64...ff8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Lever bikkja tilbake. En valp som ikke er vokst opp inne i hus og sosialisert med folk, andre dyr, huslyder, biler og diverse, er ikke noe du har lyst å påta deg. Dessuten kommer den garantert ikke fra en oppdretter som tenker gjennom kombinasjonene sine, og er sannsynligvis innavlet, blandingsavlet, uregistrert, full av sykdommer som ingen vet om fordi foreldrene ikke er sjekket, og med elendig gemytt (tispa er tydeligvis så ubrukelig at hun ikke engang får bo inne med valpene sine...). Så, lever valpen tilbake, og starte valpekjøperprosessen helt på nytt, og denne gangen gjør du alt annerledes.

Endret av Tiak
  • Liker 1
Skrevet

I alle dager, det var da et merkelig oppdrett??

Da jeg hadde valper på hunden min så jeg det som en selvfølge at de skulle rustes til et vanlig familieliv med alt som hører med av mennesker, lyder og aktivitet både inne og ute, sånn at de nye eierne fikk et så godt utgangspunkt som muilg. Det er da i både eiers og oppdretters interesse, spør du meg.

Jeg synes absolutt du bør kunne forvente en valp som er normalt sosialisert, og klar til å bo i hus med mennesker. Å gjøre den stueren må du nok fikse selv, helt "fra bunnen". Å trene x antall valper på å gjøre fra seg utendørs er heltidsjobb, altså. Jeg gjorde det, men jeg hadde også kun 3, det var sommer, og jeg kunne bare ta dem rett ut i hagen. Men det var absolutt ingen av mine valpekjøpere som forventet det.

Anonymous poster hash: 5c38c...c45
Skrevet

Ikke glem at selv om den er 4 mnd, så er den fortsatt valp!

Om du forventer å få en ferdig trent valp, vil jeg anbefale deg å kjøpe en Ikea tøyhund- eller en finne en voksen hund.

Anonymous poster hash: 84f26...2ad
Skrevet

Lever bikkja tilbake. En valp som ikke er vokst opp inne i hus og sosialisert med folk, andre dyr, huslyder, biler og diverse, er ikke noe du har lyst å påta deg. Dessuten kommer den garantert ikke fra en oppdretter som tenker gjennom kombinasjonene sine, og er sannsynligvis innavlet, blandingsavlet, uregistrert, full av sykdommer som ingen vet om fordi foreldrene ikke er sjekket, og med elendig gemytt (tispa er tydeligvis så ubrukelig at hun ikke engang får bo inne med valpene sine...). Så, lever valpen tilbake, og starte valpekjøperprosessen helt på nytt, og denne gangen gjør du alt annerledes.

Enig i denne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...