AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #1 Skrevet 25. september 2013 Noen som kan hjelpe? Jeg skal spise mat med minst mulig fiber i en uke. I tillegg skal jeg spise glutenfritt og melkefritt (ikke laktosefritt, men melkeproteinfritt). Jeg har glutenfrie knekkebrød og nå spiser jeg de tørre da.. Jeg kan altså ikke spise verken frukt eller grønnsaker, da det inneholder mye fiber. Anonymous poster hash: c6849...be5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #2 Skrevet 25. september 2013 Lavkarbo uten melkeprodukter. Anonymous poster hash: c1fa3...c7a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #3 Skrevet 25. september 2013 Lavkarbo uten melkeprodukter. Anonymous poster hash: c1fa3...c7a Altså; det der hjelper ikke særlig mye.. Jeg kan godt spise karbohydrater, og om jeg skal kutte karbohydrater samtidig som jeg skal kutte i fiber, melk og hvetemel, så finnes det nesten ingen verdens ting jeg kan spise. Dessuten spiser lavkarbere mye grønnsaker o.l, noe jeg ikke skal. -TS Anonymous poster hash: c6849...be5
Løvetanten Skrevet 25. september 2013 #4 Skrevet 25. september 2013 (endret) Kjøtt, fisk, egg, fett, hvit ris? F.eks omelett med ost, stekt i mye smør/fett Kyllingfilet med skinnet på og en feit saus Laksefilet med ris og saus. Ostestaver rullet inn i kjøttpålegg Kokte egg med majones. Husk fettet sånn at du får nok energi, for jeg ser ikke helt hvor du skal få så mye karbohydrater fra siden du skal kutte fiber og gluten. Det ekskluderer gjerne det aller meste av kornprodukter, frukt, bær og grønnsaker. Om du går lavt ned i karbohydratinntaket kan du være forberedt på å føle deg uggen i en ukes tid, men vit at det går alltid over. Det er normalt og er kroppens reaksjon på nye energikilder. Endret 25. september 2013 av Løvetanten
Løvetanten Skrevet 25. september 2013 #5 Skrevet 25. september 2013 Du har uansett fått en veldig kinkig diett å følge siden du må kutte gluten og melk i tillegg.... Håper du får det til. Det er jo uansett bare for en kort tid.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #6 Skrevet 25. september 2013 Du har uansett fått en veldig kinkig diett å følge siden du må kutte gluten og melk i tillegg.... Håper du får det til. Det er jo uansett bare for en kort tid. Jeg må kutte det, da jeg har melkeintoleranse og at jeg ikke har tålt gluten. Tarmene mine er så nedbrutt, at kroppen så og si ikke takler fiber, så jeg må bare spise fiberfritt i 1 uke og så skal jeg begynne å legge til matvarer (f.eks å skrelle et eple og spise det) for å teste ut hva jeg tåler og ikke. Jeg tror ikke jeg kommer til å føle mer mer uggen denne uken enn det jeg har gjort de siste ukene for å si det sånn. Har jo spist veldig lite karbohydrater generelt, så ja. Så lenge jeg slipper å være så dårlig som jeg er nå så er det bra -TS Anonymous poster hash: c6849...be5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #7 Skrevet 25. september 2013 Men jeg blir kvalm bare med tanken på fet mat altså.. Huff. Og majones kan jeg vel ikke spise. Kan jeg spise makrell i tomat? Eller inneholder det mye fiber? -TS Anonymous poster hash: c6849...be5
daemonia Skrevet 25. september 2013 #8 Skrevet 25. september 2013 Er det en lege som har bedt deg om å holde deg unna alt det her? Hvorfor har du ikke fått prate med en ernæringsfysiolog? Lavkarbo ser ut til å være det beste alternativet for deg her og nå, men prøv å holde deg unna de mest fiberrike grønnsakene.
Løvetanten Skrevet 25. september 2013 #9 Skrevet 25. september 2013 Jeg har jo selv vært veldig plaget med fordøyelsen, og det er en lettelse å finne ut av ting og få et kosthold kroppen tåler. Vet hvordan det er å nærmest grue seg til spise De tingene jeg listet opp for deg burde gå helt bra (med mindre du har eggeallergi også...), og siden du allerede er vant til å ligge lavt i karbo så får du sikkert ikke de store omstillingsvanskene. Når jeg la om og kuttet ut ting jeg ikke tålte så tok det ikke lange tiden før jeg følte meg et helt verdenshav bedre, men fordøyelsen trengte mange måneder på å bygge seg opp igjen.
Løvetanten Skrevet 25. september 2013 #10 Skrevet 25. september 2013 (endret) Men jeg blir kvalm bare med tanken på fet mat altså.. Huff. Og majones kan jeg vel ikke spise. Kan jeg spise makrell i tomat? Eller inneholder det mye fiber? -TS Anonymous poster hash: c6849...be5 Om du er uggen fra før av så kan jeg skjønne det, men ikke tenk på det som kotelettrender eller smeltet smør. Bare bruk litt ekstra olje i stekingen, lag en deilig olje-/urtedressing, spis egg med plomme. Trenger ikke ta en spiseskje kokosfett (selv om det er godt) Endret 25. september 2013 av Løvetanten
Løvetanten Skrevet 25. september 2013 #11 Skrevet 25. september 2013 Men jeg blir kvalm bare med tanken på fet mat altså.. Huff. Og majones kan jeg vel ikke spise. Kan jeg spise makrell i tomat? Eller inneholder det mye fiber? -TS Anonymous poster hash: c6849...be5 Du kan lage majones selv med eggeplommer og olivenolje. Aioli f.eks? Makrell i tomat høres absolutt fiberfritt ut.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #12 Skrevet 25. september 2013 Er det en lege som har bedt deg om å holde deg unna alt det her? Hvorfor har du ikke fått prate med en ernæringsfysiolog? Lavkarbo ser ut til å være det beste alternativet for deg her og nå, men prøv å holde deg unna de mest fiberrike grønnsakene. Som sagt allerede så skal jeg holde meg unna melk da jeg har allergi mot det. Jeg har også hatt glutenallergi, og på grunn av min sykdom så skal jeg også nå holde meg unna fiber. En ernæringsfysiolog har ikke noe peiling på sjeldne sykdommer, så det er ikke vits å dra til noen som ikke kan noe om det. Jeg har vært hos mange spesialister på mage og tarmsystem og alle har sagt det samme med å kutte ut fiber. Jeg holder meg unna alt av frukt og grønnsaker den neste uken, og kommer til å legge til litt og litt for å se hva jeg tåler og ikke. Men jeg orker ikke diskutere min sjeldne sykdom på et forum, så jeg vil gjerne bare ha svar på hvilke produkter som inneholder lite fiber -TS Anonymous poster hash: c6849...be5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #13 Skrevet 25. september 2013 Jeg har jo selv vært veldig plaget med fordøyelsen, og det er en lettelse å finne ut av ting og få et kosthold kroppen tåler. Vet hvordan det er å nærmest grue seg til spise De tingene jeg listet opp for deg burde gå helt bra (med mindre du har eggeallergi også...), og siden du allerede er vant til å ligge lavt i karbo så får du sikkert ikke de store omstillingsvanskene. Når jeg la om og kuttet ut ting jeg ikke tålte så tok det ikke lange tiden før jeg følte meg et helt verdenshav bedre, men fordøyelsen trengte mange måneder på å bygge seg opp igjen. Ja, jeg er klar over dette med fordøyelsen. Har selv hatt det samme da jeg var liten som jeg har nå, og det tok 1 år før jeg ble frisk igjen. Jeg vil gjerne bare finne et kosthold som funker for meg uten at jeg slipper å være sengeliggende, for det er veldig slitsomt.. Du kan lage majones selv med eggeplommer og olivenolje. Aioli f.eks? Makrell i tomat høres absolutt fiberfritt ut. Åh, ja, det er sant. Takk -TS Anonymous poster hash: c6849...be5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #14 Skrevet 25. september 2013 Om du er uggen fra før av så kan jeg skjønne det, men ikke tenk på det som kotelettrender eller smeltet smør. Bare bruk litt ekstra olje i stekingen, lag en deilig olje-/urtedressing, spis egg med plomme. Trenger ikke ta en spiseskje kokosfett (selv om det er godt) Jeg bruker allerede mye olje i stekingen, så jeg antar at det går fint. Anonymous poster hash: c6849...be5
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #15 Skrevet 25. september 2013 Ikke spis knekkebrød om du skal spise lite fiber.. Anonymous poster hash: b0800...6f9
AnonymBruker Skrevet 25. september 2013 #16 Skrevet 25. september 2013 Ikke spis knekkebrød om du skal spise lite fiber.. Anonymous poster hash: b0800...6f9 Det er strengt tatt ikke så mye annet jeg kan ha i matboksen, så jeg antar jeg overlever med det lille av fiber jeg spiser der. Og de knekkebrødene som er glutenfrie (den grønne pakka) er ikke så grove heller. Anonymous poster hash: c6849...be5
Supraspinatus Skrevet 25. september 2013 #17 Skrevet 25. september 2013 Det er ikke sånn at lavkarbo er fiberfritt da. Det er mye grønnsaker i slike dietter. En må i såfall spise lavkarbo uten grønnsaker, men da får jo man litt lite energi. Unngå også nøtter og så og si alt korn. Hvit ris er jo så og si fiberfritt. Og det er ikke noe gluten eller laktose i det. Av frukt er jo modne bananer er alternativ. Honning er også en kilde til karbohydrater. Kokosolje er en glimrende kilde til energi og kan blandes i te, kaffe, eller bare tas for seg selv. Er betydelig lettere å få det i seg flytende. 1
Gjest navnelapp Skrevet 25. september 2013 #18 Skrevet 25. september 2013 Sushi må vel vere tingen her. Av grønsaker så er avocado og potet ikkje så rike på fiber. Spis glutenfritt knekkebrød med majones (som er fritt for alt viss du kjøper ein vanleg type) og avocado på, det er knallgodt! Kvifor trudde du at du ikkje kunne spise majones?
Supraspinatus Skrevet 25. september 2013 #19 Skrevet 25. september 2013 Sushi må vel vere tingen her. Av grønsaker så er avocado og potet ikkje så rike på fiber. Spis glutenfritt knekkebrød med majones (som er fritt for alt viss du kjøper ein vanleg type) og avocado på, det er knallgodt! Kvifor trudde du at du ikkje kunne spise majones? knekkebrød er vel fullt av fiber. Glutenfritt eller ikke.
Gjest navnelapp Skrevet 25. september 2013 #20 Skrevet 25. september 2013 knekkebrød er vel fullt av fiber. Glutenfritt eller ikke. Wasa sitt gluten- og laktosefrie knekkebrød har veldig lågt fiberinnhald, ca. 6 %. Alt glutenfritt (med mindre det er laga utelukkande på frø og slikt) har ganske lite fiber i seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå