Gå til innhold

Høstferie med tenåringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har ideer hva man finner på som familie med to tenåringer (+ 1 mindre søsken) nå i høstferien?

Har lyst å gjøre noe sammen med dem. Hverdagene går til skole og jobbing. Hadde en sydentur i sommer og har ikke råd til å reise noen plass der det trengs overnatting på hotell. Og selv om det blir billigere overnatting på feks vandrehjem vet jeg at likevel koster med byweekend.

Kunne godt tenkt meg å dra på hyttetur, men jenta setter seg i mot. Hun er ikke glad i hytteturer, i det hele tatt turer ut i naturen. Har vært en del av det opp gjennom årene.

Så hva finner vi på? Hva gjør dere andre? Sitter hjemme?

Ideer tas i mot med stor takk.

Anonymous poster hash: 0a59f...025
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tar med tenåringene enten de vil eller ikke. Vi reiser til slekt og venner, evt på hytta alt etter hva vi har lyst til og hva som passer. Vi har litt av ferien borte og litt hjemme, så får alle ønskene sine oppfylt.

Det er ingen option å sitte hjemme bare fordi tenåringene ikke vil være med, så der får de jenke seg og følge med familien. De trenger å lære at det er flere som har ønsker, og at alle ikke får det de vil alltid.

• Liker 2
Skrevet

Vi tar med tenåringene enten de vil eller ikke. Vi reiser til slekt og venner, evt på hytta alt etter hva vi har lyst til og hva som passer. Vi har litt av ferien borte og litt hjemme, så får alle ønskene sine oppfylt.

Det er ingen option å sitte hjemme bare fordi tenåringene ikke vil være med, så der får de jenke seg og følge med familien. De trenger å lære at det er flere som har ønsker, og at alle ikke får det de vil alltid.

Jeg kjenner at jeg har lite overskudd til tvang. Fins det ingen hyggeligere måter å få dem med på?

Hvordan tvinger man forresten med seg en tenåring til hytta? Fysisk, beslaglegge data, inndra lommepenger? Kjenner ikke akkurat at det blir noen trivelig helg....

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner at jeg har lite overskudd til tvang. Fins det ingen hyggeligere måter å få dem med på?

Hvordan tvinger man forresten med seg en tenåring til hytta? Fysisk, beslaglegge data, inndra lommepenger? Kjenner ikke akkurat at det blir noen trivelig helg....

Man tvinger ikke. Man bare opplyser om at det blir tur og at alle skal være med. Det er sånn det foregår her.

Den ene tenåringen vår er ikke lysten på høstferieaktivitetene vi har planlagt, men som jeg sa til vedkommende så er det ganger da familiens samlede ønsker trumfer personlige preferanser og ønsker. Sånn er det bare. Så de kan velge mellom å være med og surmule eller å være med og gjøre det beste ut av det.

• Liker 1
Skrevet

Ene tenåringen er grei å overtale (selv om lysten ikke er der), mens den andre kommer til å lage mye styr og bråk. Kjenner jeg gruer meg. :(

Skrevet

Ene tenåringen er grei å overtale (selv om lysten ikke er der), mens den andre kommer til å lage mye styr og bråk. Kjenner jeg gruer meg. :(

Vet hvordan det er. Men tenk at det er du som bestemmer De kan gjerne komme med ønsker og forslag, men de kan ikke kreve at du skal gå med på det eller innvilge det. De voksne styrer familien, og en hyttetur er absolutt ikke urimelig.

Lykke til :)

Skrevet (endret)

Altså jeg er 22 år og bor fremdeles hjemme , men moren of faren min skal på hytten nå til helgen, men jeg blir som regel ikke med untatt julen. etter jeg var 17 år trengte jeg ikke å være med på hytta alltid forjellig fra familie til familie hvordan dem gjør det.

Endret av crazypower
  • Liker 2
Skrevet

En tenåring klarer da å ta vare på seg selv? Da jeg var tenåring var jeg som regel igjen hjemme og slappet av, mens familien dro på hyttetur. Man er jo stor nok til å velge sin egen ferie selv mener jeg, og da er det ikke alltid slik at man vil de samme tingene.

• Liker 3
Skrevet

Altså jeg er 22 år og bor fremdeles hjemme , men moren of faren min skal på hytten nå til helgen, men jeg blir som regel ikke med untatt julen. etter jeg var 17 år trengte jeg ikke å være med på hytta alltid forjellig fra familie til familie hvordan dem gjør det.

Jenta er 14 år.

Skrevet

Forskjell på en 13-14 åring og på en 17-åring... Hadde aldri engang vurdert å la en "ung" tenåring være hjemme alene en høstferie.

• Liker 1
Skrevet

Forskjell på en 13-14 åring og på en 17-åring... Hadde aldri engang vurdert å la en "ung" tenåring være hjemme alene en høstferie.

skjønner det da er det vel bare å tvinge tenåringen på hytta like greit det selv om det er kjipt med en som er dårlig humør hele tiden der kanskje

• Liker 1
Skrevet

Syns ikke noe om å tvinge større barn på hytta flere dager i strekk, men en helg bør gå. Men man kan jo si at de får ha med seg en venn? Så har de lag, er fornøyde og koser seg på hytta :) I høstferien skal vi til danmark på hyttetur, da leier vi hytte med basseng og boblebad ect. Dette er en kjempegod ide hvis dere reiser sammen med vennepar/en annen familie, da man deler prisen :) er blir det ca 6500, fordelt på tre par, for 4 dager :) Men det er viktig at hvis dere "tvinger" tenårinene med på deres ønsker, så skal dere også ta hensyn til tenåringenes ønsker. Det går begge veier!

Anonymous poster hash: dc714...89d
  • Liker 1
Skrevet

Du lager ris til egen bak ved å tvinge såoass store barn.

Anonymous poster hash: 3cc31...266

• Liker 2
Skrevet

Du lager ris til egen bak ved å tvinge såoass store barn.

Anonymous poster hash: 3cc31...266

Nei, det synes jeg ikke.

Man lager ris til egen bak ved å la tenåringen(-e) bestemme hva resten av familien skal gjøre i høstferien.

Ville du avlyst en ferietur hvis du f.eks hadde en 15-åring som ikke ville være med, men heller ikke hadde andre planer enn å sove lenge og se film?

• Liker 4
Skrevet

Om dere ender opp med hyttetur, så kan hun jo kanskje få lov å ta med seg en venninne? Men forstår om dere kun vil ha en familietur :)

Kanskje dere kan inngå et kompromiss? Om hun blir med på hytten så skal dere.....
Gjøre en ting hun ønsker. Om det er fjellklatring, kafétur, kajakktur, kino, baking av boller eller hva.

Men du kan jo høre med henne hvorfor hun ikke vil på fjelltur. Er det kun fordi hun ikke gidder? Eller kan det være fordi de fleste vennene hennes skal være hjemme i høstferien og hun ønsker å få vært mye med de? Kanskje hun kan være med noen dager på hyttetur og så dra hjem å overnatte et par dager hos en venninne?

Skrevet

Det er tydelig at det er noen år siden folk her selv var tenåringer :)

Man kan selvfølgelig tvinge ungdom med på aktiviteter de ikke vil men hva fører dette til? jo at stemningen blir dårlig.

Prøv å snakk med alle, spør hva de forskjellige har lyst til og fortell hvilke rammer dere må holde dere til, utifra dette prøver du å finne en løsning som gir en hyggelig ferie for alle. Kanskje dere kan gjøre noen aktiviteter sammen i byen, klattring, en ridetime, besøke noen, en helg på en hytte.

• Liker 2
Skrevet

Det er tydelig at det er noen år siden folk her selv var tenåringer :)

Man kan selvfølgelig tvinge ungdom med på aktiviteter de ikke vil men hva fører dette til? jo at stemningen blir dårlig.

Prøv å snakk med alle, spør hva de forskjellige har lyst til og fortell hvilke rammer dere må holde dere til, utifra dette prøver du å finne en løsning som gir en hyggelig ferie for alle. Kanskje dere kan gjøre noen aktiviteter sammen i byen, klattring, en ridetime, besøke noen, en helg på en hytte.

Ikke sant. Spør hva de forskjellige vil, lytt til hva de sier men være den voksne som tar avgjørelsen. Om lillesøster vil på hytta men storebror vil ligge og sove hele ferien- hvem sitt ønske er "viktigst"? Det er jo gjerne flere i en familie enn kun tenåringene, og alle må oppleve at de blir lyttet til.

Tenåringene har gjerne mer frihet og flere valg i hverdagen, så om de må være med på fjellet en helg eller ferie så dør de ikke av det.

• Liker 1
Skrevet

Handler ikke om de " dør av det " eller ikke. Kanskje lillesøster også har andre ønsker enn bare hytten, og hennes ønske også kan oppfylles mens man er hjemme? Kanskje man kan lokke storebror med noe annet om han blir med på hytten.

Det handler om å se alle, og ikke trumfe igjennom det foreldrene mener er best.

jeg er glad jeg aldri har hatt så egoistike foreldre, som bare trumfer igjennom det de mener familien skal. Jeg er glad jeg fikk være med å bestemme, er glad jeg hadde et valg når jeg ikke ville på hytten eller på bilferie.

• Liker 5
Skrevet

Handler ikke om de " dør av det " eller ikke. Kanskje lillesøster også har andre ønsker enn bare hytten, og hennes ønske også kan oppfylles mens man er hjemme? Kanskje man kan lokke storebror med noe annet om han blir med på hytten.

Det handler om å se alle, og ikke trumfe igjennom det foreldrene mener er best.

jeg er glad jeg aldri har hatt så egoistike foreldre, som bare trumfer igjennom det de mener familien skal. Jeg er glad jeg fikk være med å bestemme, er glad jeg hadde et valg når jeg ikke ville på hytten eller på bilferie.

Enig!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det handler ikke om "trumfing", men om å se alle som du selv også sier.

Alle får være med på råd (hint: Vi har mange barn i huset i mange forskjellige aldre), men alle får ikke ønsket sitt oppfylt hver eneste gang. Det går bare ikke, og det tror jeg du skjønner.

Personlig hadde jeg gjerne dratt til Paris hele ferien, men det vil ikke mannen. Han vil heller besøke slekta. To av ungene vil på hytta, en vil sove lenge og en annen vet ikke.

Fikk du være hjemme alene når du var 13 og det ikke passet deg å bli med på bilferie?

Har du forresten barn selv og/eller erfaring med tenåringer?

Endret av Løvetanten
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...