Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvis du har talent i kunst kan du bruke evnene dine til å selge dine kunstverk til å tjene penger.

Hvis har musikalske evner kan du lage musikk slik du kan tjene penger.

Hvis du er menneske må du tilpasse deg samfunnet, finne en jobb og tjene penger for å leve!

Hvis du har synske evner kan du bruke dem til å tjene penger.

Hvorfor er det da annerledes for noen å bruke de synske evnene sine til å tjene penger da???

Fordi det ikke er noe som heter synske evner, og det er svindel å ta betalt for noe som ikke fungerer.

Dessuten brukte Malu argumentet om at hun ville hjelpe folk, men at hun tross alt måtte tjene penger for å leve også. Da ble det påpekt at dersom hun faktisk har slike evner, ville det vært en smal sak å bli rik og ikke lenger måtte ta betalt fra folk som trenger hjelp. I tillegg påstår hun at hun nekter å bruke "evnene" sine hvis hun ikke får betalt, men i alle gruppene du nevner vil de gladelig bruke kompetansen sin helt gratis på fritiden.

Eller tror du musikeren nekter å spille en sang på gitaren på nachspiel med mindre han får betalt? Haha.

Noen er ærlige, noen ikke.

Blant "synske" er det ingen som gjør et ærlig arbeid. Og det blir jo ikke noe bedre av at de først fremstiller det som at de er så gode og snille og bare vil hjelpe, for så å begynne å snakke om penger og nekte å gjøre noe hvis de ikke får betalt.

Endret av jabx
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi det ikke er noe som heter synske evner, og det er svindel å ta betalt for noe som ikke fungerer.

Dessuten brukte Malu argumentet om at hun ville hjelpe folk, men at hun tross alt måtte tjene penger for å leve også. Da ble det påpekt at dersom hun faktisk har slike evner, ville det vært en smal sak å bli rik og ikke lenger måtte ta betalt fra folk som trenger hjelp. I tillegg påstår hun at hun nekter å bruke "evnene" sine hvis hun ikke får betalt, men i alle gruppene du nevner vil de gladelig bruke kompetansen sin helt gratis på fritiden.

Eller tror du musikeren nekter å spille en sang på gitaren på nachspiel med mindre han får betalt? Haha.

Blant "synske" er det ingen som gjør et ærlig arbeid. Og det blir jo ikke noe bedre av at de først fremstiller det som at de er så gode og snille og bare vil hjelpe, for så å begynne å snakke om penger og nekte å gjøre noe hvis de ikke får betalt.

Idiot. Hvorfor så firkantet? Om hun har de evnene eller ikke gir du vel en god del f--- i fordi du allerede mener det ikke er noen sjanse i hele verden på at det finnes uansett (.....) Hvordan kan man overbevise lukkede, arrogante mennesker? Folk flest er blind i sitt ståsted.

"Blant "synske" er det ingen som gjør et ærlig arbeid." Alle bruker da evnene sine gratis på fritiden, synske også. Har vært borti alternative mennesker som er ærlige til det de gjør, healing osv, for en god gjerning uten å tjene penger på det, helt til de senere har funnet ut at de KAN bruke det på å tjene inn litt penger på det, privat, slik som kunstnere, musikere osv. Det finnes hyklere overalt, på alle verdens hjørner men det skal ikke si noe på de som virkelig gjør en god jobb.

Anonymous poster hash: 99b91...ad4

• Liker 4
Gjest navnelapp
Skrevet

Det finst ingen slike "gåver", derimot finst det ein gjeng luringar som dreg pengar ut av folk på syltynt grunnlag. Her er døme på ei amerikansk spådame som vart dømt så det suste etter å ha lurt pengar av folk i årevis. One down, more to go.

• Liker 2
Skrevet

Det finst ingen slike "gåver", derimot finst det ein gjeng luringar som dreg pengar ut av folk på syltynt grunnlag. Her er døme på ei amerikansk spådame som vart dømt så det suste etter å ha lurt pengar av folk i årevis. One down, more to go.

Alle monner drar, men jeg tror den eneste grunnen til at hu dama der ble sperret inne, var at hun var såpass overlagt grådig. Snåsamannen driver i prisippet med det samme, men klarer å gi inntrykk av å være en koselig gammel mann. Han tar vel bare betalt i gaver også? Legg til gratisreklame fra selveste helseminister Bjarne Håkon Hanssen, og folk lar det gå under radaren. Når folk ikke reagerer, blir det ingen anmeldelser, og heller ingen rettslige reaksjoner. En oppsmuldret kvakksalverlov hjelper ikke akkurat på det heller.

Gjest navnelapp
Skrevet

Alle monner drar, men jeg tror den eneste grunnen til at hu dama der ble sperret inne, var at hun var såpass overlagt grådig. Snåsamannen driver i prisippet med det samme, men klarer å gi inntrykk av å være en koselig gammel mann. Han tar vel bare betalt i gaver også? Legg til gratisreklame fra selveste helseminister Bjarne Håkon Hanssen, og folk lar det gå under radaren. Når folk ikke reagerer, blir det ingen anmeldelser, og heller ingen rettslige reaksjoner. En oppsmuldret kvakksalverlov hjelper ikke akkurat på det heller.

Ja, eg kjenner to som har vore hos han, det står ein vid bolle på stovebordet full av setlar. Der kan du legge "gåva" di. Stilig.

• Liker 1
Skrevet

Ja, eg kjenner to som har vore hos han, det står ein vid bolle på stovebordet full av setlar. Der kan du legge "gåva" di. Stilig.

For en koselig gammel mann! :tommel:

Skrevet

Vil si noe i denne diskusjonen, men vil først si noe om meg selv: Familiemedlem av en som jobber på spåtelefon. Har selv skrevet en eksamensoppgave på videregående om spåkunst der jeg leste enormt mye om Randi for noen år siden.

Som slekt til en synsk, klarer jeg aldri å bestemme meg for om jeg er troende eller ikke troende på dette konseptet. Jeg tror fordi familiemedlemmet mitt har en utrolig presisjon spesielt med å finne gjenstander og dyr o.l, og fordi hun hjelper og støtter så utrolig mange mennesker i sitt daglige arbeid. Samtidig ser jeg litt på dette som en upersonlig psykologtime, der mange av de som ringer rett og slett er ensome og ringer bare for å ha noen å snakke med. De synske som faktisk gjør en god jobb kan både forutsi fremtiden, finne gjenstander, men er også en god samtalepartner og er nødt til å forstå menneskers tankegang. Dette gjør dem best utrustet for å kunne hjelpe. Det er hva jeg tror skiller en dårlig og en god spåkvinne/mann. Og hvis en kvinne ringer og har det forferdelig og har både mistet hund og kranglet med kjærsten, hvem dømmer dere for at den synske både greier å lokalisere hunden og samtidig hjelpe kvinnen med å innse at hun burde prate med kjæresten sin og være åpen? Og mest av alt, hvorfor skal ikke den synske ta betalt for å sitte på rompa 7-8 timer dagen mens de venter på telefoner, og tapper seg selv for energi både fysisk (pga ensformig jobb) og mest av alt psykisk da det å bruke sin egen psyke og energi på å gi og hjelpe andre fremmede mennesker over telefon så mange timer daglig faktisk er enormt energikrevende! Det er en kjekk evne å ha, men også utrolig slitsomt for den det gjelder dersom de bruker den riktig. Slektningen min blir helt tappet etter en dag på jobb, på samme måte som alle andre blir. Over lengre tid har jeg trodd på alt Randi sier, fordi det ga mening og jeg tenkte "fornuften" overgikk evnene slektningen min måtte ha... Men så har jeg funnet ut i senere tid at dette egentlig er et tema der fornuft ikke alltid kan måle hva som en tror på eller ikke, og ikke avgjør hva som nødvendigvis stemmer. Jeg syntes ikke Gud er spesielt fornuftig, men mange tror på han for det. Men den aller viktigste grunnen til at jeg ikke vil tro blindt på alle kildene dere gir fra Randi: Han tjener faktisk penger på at dere refererer til Randi hver gang det er snakk om synskhet. All PR er god PR, og ved å selge bøker og ha show får han sikkert mer i lønn enn det slektningen min gjør på telefonen hennes! Så kom ikke her og fortell meg at slektningen min er grusom fordi hun tjener penger på noe fordi dere ikke anser det som "å genuint hjelpe"!

Anonymous poster hash: f075c...ab0
  • Liker 2
Skrevet

Og her skal vi sette alle under samme kam, jaa...

Gjest navnelapp
Skrevet

Sjølvsagt tener James Randi pengar på å selge bøker og halde foredrag. Det skulle berre mangle. Eg skriv også bøker og held foredrag, eg får også betalt for det.

Skilnaden er at Lisa Williams, snåsamannen og alle andre luringar rundt omkring tenar pengar på løgn. Dei tenar pengar på å fortelje folk at dei kan vite kva som kjem til å skje i framtida.

James Randi tener ikkje pengar på løgn. Han avslører kjeltringar (t.d. Uri Geller), har skrive bøker om det, og tener pengar fordi folk kjøper bøkene hans.For meg er det ein ganske vesentleg skilnad. (Eg har forresten vore på foredrag med James Randi, det var gratis.)

• Liker 1
Gjest Miranda2011
Skrevet

Er det blodpris? Tror du bør gjøre litt bakgrunnssjekk før du uttaler deg. Jeg jobber selv på en slik spåtelefon (uttales som om man har en sur sitron i munnen). I gjennomsnitt varer en samtale 6-8 minutter som gir en pris på mellom kr. 155-210 kroner. På den tiden får man svar på 1-3 spørsmål alt etter hvor stort spørsmålet er.

At noen har god intuisjon, er helt sikkert, men INGEN kan spå om en bestemt person, en kan spå hva som sannsynlig vil skje, men aldri helt sikkert. Grunnen er at ingen andre enn personen selv vet hva han/hun velger å gjøre. Eller mener du dette er feil..?

Gjest navnelapp
Skrevet

Og her skal vi sette alle under samme kam, jaa...

Ja, eg drar faktisk alle som påstår dei har overnaturlege evner over ein kam. Kan du fortelje meg kvifor eg ikkje skal gjere det? Det er faktisk ingen som har overnaturlege evner. Ingen har klart å dokumentere at dei har det, så inntil så skjer så kjem eg til å halde fram med å behandle alle sjarlatanar og lurendreiarar likt.

• Liker 1
Skrevet

Ja, eg drar faktisk alle som påstår dei har overnaturlege evner over ein kam. Kan du fortelje meg kvifor eg ikkje skal gjere det? Det er faktisk ingen som har overnaturlege evner. Ingen har klart å dokumentere at dei har det, så inntil så skjer så kjem eg til å halde fram med å behandle alle sjarlatanar og lurendreiarar likt.

Du tror fullt og fast på at det ikke finnes synske. Det har du slått fast nå.

Kan ikke andre få lov til å tro det motsatte?

Anonymous poster hash: 78bbb...3a6

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig skal du få tro på hva du selv vil, det er ikke det som er problemet. En ekte, jordnær synsk person har absolutt ingen behov for å være 'show-off' pga det. Hvorfor skal man bruke tid og energi til slikt egentlig? Andres meninger er ofte verdt null.

Selv om "synskhet" hadde blitt dokumentert, tror du virkelig folk hadde blitt åpen for å tro på det da??? Neppe. Det hadde vært "for godt til å være sant", folk hadde ristet på hodet og funnet på å bebreide personen med evnene for å ikke være synsk, koste hva det koste vil. Ofte er hvordan vi opplever vår egen realitet det eneste vi kan legge vekt på, det er den vi er så vant til, alt annet som utfordrer oss til å tenke litt ut av 'boksen' vil være for absurd for oss.

Da begynner arrogansen å ta sted. Spør du meg er en arrogant person mer støtende enn en synsk person.....

• Liker 1
Skrevet

Helt ærlig så tror jeg ikke de som faktisk er født med disse evnene er så interessert i at det skulle bli "bevist".

Hvis jeg visste at jeg drev med svindel hadde jeg ikke vært så interessert i å bevise det heller.

Anonymous poster hash: 6c377...372

Skrevet

Selv om "synskhet" hadde blitt dokumentert, tror du virkelig folk hadde blitt åpen for å tro på det da??? Neppe. Det hadde vært "for godt til å være sant", folk hadde ristet på hodet og funnet på å bebreide personen med evnene for å ikke være synsk, koste hva det koste vil.

Om dokumentasjonen var på plass, hadde både skeptikere og forskere begynt å tro på det, fordi de hadde vært pent nødt til det. Hadde man klart å påvise synskhet uten noen tvil, i ett forsøk, hadde man naturligvis satt opp flere forsøk for å prøve å replikere det ene forsøket. Dette er noe man gjør i all evidensbasert forskning. Om synskhet blir påvist i flere forsøk uavhengig av hverandre, styrker det teorien.

Ofte er hvordan vi opplever vår egen realitet det eneste vi kan legge vekt på, det er den vi er så vant til, alt annet som utfordrer oss til å tenke litt ut av 'boksen' vil være for absurd for oss.

Da begynner arrogansen å ta sted. Spør du meg er en arrogant person mer støtende enn en synsk person.....

Som du er inne på; Hvordan vi oppfatter verden rundt oss er ikke alltid til å stole på. Vi ser ikke med øynene våre, men med hjernen. Samme gjelder alle de andre sansene vi har. Dette er bl.annet derfor man har vitenskapelig metode, fagfellevurdering, blindtester osv. Disse metodene er en måte å få frem hva som egentlig lurker i virkeligheten, upåvirket av menneskehjernens tendens til å tolke og kjenne igjen mønstre som ikke alltid er der.

• 1 måned senere...
Skrevet

Interessant tråd,ser den er litt gammel,men svarer likevel. Denne Maluen som skriver her har jeg blitt spådd av 2 ganger og en mailspådom. Og "guess What" ? Ingenting av det hun spådde har skjedd nei....Jeg skrev ned det hun sa. Mailspådommen var på 3-4 linjer med noen skrivefeil,så det ser ut som om hun har hatt det travelt med den. Ikke "tok hun inn " ( som de sier ) situasjonen min heller..Kanskje for jeg ikke hadde et standard kjærlighets eller jobbspørsmål,som de nok er drevne i å svare på.

Nå blakket jeg meg ikke helt på dette her heldigvis. Hun skriver at hun hjelper folk, hmm, lurer nå på det. Det de gjør er å sette falske forhåpninger i hodet på mennesker som har det vanskelig i livet sitt. Det er jo disse som ringer til "spådamer". Har man det bra og trives med tilværelsen så ringer man jo ikke.

Jeg mener de utnytter de svake og de som har det vanskelig,så kan hun kalle det hjelp så mye hun vil.

Anonymous poster hash: 0b3bc...771
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...